.

Dethleffs Pulse GT i7051 EBL Masterclass 2

Design som faktiskt tillför något

När man lanserade modellserien Pulse var det belysningskonceptet ombord man framhöll i pressmaterial och annonser. Jag är mer imponerad av hur möbeldesignen trollar fram lika delar funktion och trivsel.

Testad av Stefan Janeld och Stig Forsberg

2018, inför säsongen 2019, avtäcktes Pulse. En mellanklasshusbil som tekniskt är ganska enkel och där man framhåller ljuskonceptet och möbeldesignen som de främsta företrädena. Jag måste erkänna att den inte intresserade mig det minsta vid premiären.

Så fort tillverkare börjar prata om möbeldesign slår jag dövörat till och börjar läsa om tekniken ombord. Jag är nämligen mer intresserad av hur husbilar är byggda och vilken kompetens de besitter. Nya fanér- och textilkulörer intresserar mig föga och effektfulla ljusslingor har jag sett mig mätt på.

Men i fallet Pulse var detta ett misstag. Ett tjänstefel. Ty möbeldesignen i Pulse tillför såväl funktion som trivsel på ett sätt jag sällan upplevt i en husbil. När jag första gången klev in i bilen satt jag och förundrades över trivseln ombord, rymden, utsikten, ljuset från de många fönstren, volymen. Är den verkligen bara 233 centimeter bred? Den känns bredare.

Normalt i våra tester kan jag tygla mig och vara en opartisk bedömare. Men denna gång är jag smått förälskad och därför lite blind för modellens svagheter. Men kollega Stig var som tur var med på detta test, han är inte lika lättflirtad och kunde hålla sig mer objektiv.

Lättkörd

Motorn är Fiats 160 hk 2,3 liters Multijet kopplad till den nya nioväxlade automatlådan. En drivlina som passar bilen perfekt. Att välja 180 hk motorn känns onödigt, såvida du inte önskar manuellt växlad bil. För med manuell låda är vridmomentet för motorerna lägre, det betyder att de är svagare. Så med manuell låda skulle jag rekommendera 180 hk motorn.

På vindlande småvägar är det en smidig körkänsla. På smal skogsväg kantad av träd med grenar som inkräktar på vägens luftrum känns bilen större än den är. En illusion jag tror kommer sig av de breda A- och B-stolparna som stjäl en del sikt. Särskilt i rondeller och korsningar är de i vägen. En hel bil kan dölja sig bakom en stolpe och dyka upp som en mindre glad överraskning. Men rejäla stolpar är en del av bilens strukturella styrka, med smalare stolpar blir säkerheten sämre. Man vänjer sig dessutom snabbt.

På motorvägen är det inga problem att hålla lagstadgad hastighet. Men efter ett tag drog jag ner till 90 km/h. Det blir en lugnare färd så. Mindre vindbrus och mindre vägljud.

Lådan växlar omärkbart och accelerationen är helt linjär. Motorn gör sig påmind under acceleration. Men i jämn fart är motorljudet lågt.

Allt en modern komfortbilist önskar finns till hands – farthållare, elhiss, elspeglar, klimatanläggning och en stereo med såväl navigation som backkamera.

Ingen 3,5 tons bil

Tjänstevikten är 3 364 kg på testbilen. Det skulle ge 136 kg lastvikt om bilen registerades med 3,5 tons totalvikt. Testbilen står på ett heavy chassi och har en totalvikt på 4 250 kg. Lastvikten är då drygt 880 kg. Det kommer man långt med.

I grundutförande har bilen enligt Dethleffs en tjänstevikt på 3 045 kg. Men ingen bil tas in med så låg utrustningsnivå så den siffran är mer teoretisk än verklig.

Förutom ett rymligt garage, som rymmer allt utom cyklar då det är lågt, är det stuvutrymmen under långbäddarna och två rymliga garderober med galgbetjänter i sovrummet.

Överskåpen är rymliga. De i sovrummet saknar hylla men de runt dinetten har hylla. I sovrummet finns även öppna hyllor utmed väggarna.

Tre säsonger och lite till

Mycket hos Pulse vittnar om att man vill att den ska fungera väl även i kallt väder.

Alde vattenburen värme dragen ända fram till vindrutan. En värmematta kopplad till värmesystemet värmer hyttgolvet. Utmed alla fönster är det konvektorer.

I badrummet är det konvektorer i golvet mellan toalett och duschkabin. I resten av bilen är det vattenburna värmeslingor i golvet.

Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd och tömningsventilen placerad innanför isoleringen.

In i överskåpen är det luftspalter och en innervägg som gör att man inte kan blockera luftflödet med saker man stuvar in i skåpen.

Kjolarna är i plast, den blir spröd i kyla och spricker lätt om man slår i något. Vinterbilar har kjolar i aluminium.

För de som vill spara lite vikt kan bilen även fås med Trumas luftburna värmare.

Jag tycker

Pulse är en modellserie som gått under radarn för mig och för många andra. Sett till pris, kompetens och komfort borde den vara en storsäljare. För de allra flesta har den precis den kompetens som en bil i Norden behöver för att vara bekväm från tidig vår till sen höst.

Husbilar där man satsar på design tappar ofta funktion. Men i Pulse är designen en del av bilens funktion.

Det finns saker som är mindre bra ombord. För att få plats med den generöst tilltagna sittgruppen och långbäddar har man kompromissat med köket. Toalettutrymmet fungerar bra med öppen dörr men stänger man om sig blir det trångt för benen.

För ett par, eller för den delen en barnfamilj, är Pulse GT med motstående soffor en synnerligen trevlig reskamrat.

Jag gillar

Utsikten från sittgruppen

Rymden och ljuset ombord

Värmesystemet

Sovrummet

Drivlinan

Gasolutrymmet

Lastvikten

Jag önskar

Trappsteg vid förarplatsen, 50 cm är för högt att ta i ett kliv

Bodelsdörr med dubbla lås

Rymligare toalett

Mer arbetsyta i köket

Tryckvattenpump istället för dränkbar impellerpump

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, ESP, farthållare, elspeglar, backkamera, navigator, stereo, kylskåp, spis med 3 gasolbrännare, kyl med frysfack, mörkläggningsplissé, Alde vattenburen värme inklusive värmeväxlare, ramfönster, cykelställ

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!