Meny

.

Dethleffs Pulse GT i7051 EBL Masterclass 2

Design som faktiskt tillför nÄgot

NÀr man lanserade modellserien Pulse var det belysningskonceptet ombord man framhöll i pressmaterial och annonser. Jag Àr mer imponerad av hur möbeldesignen trollar fram lika delar funktion och trivsel.

Testad av Stefan Janeld och Stig Forsberg

2018, inför sÀsongen 2019, avtÀcktes Pulse. En mellanklasshusbil som tekniskt Àr ganska enkel och dÀr man framhÄller ljuskonceptet och möbeldesignen som de frÀmsta företrÀdena. Jag mÄste erkÀnna att den inte intresserade mig det minsta vid premiÀren.

SÄ fort tillverkare börjar prata om möbeldesign slÄr jag dövörat till och börjar lÀsa om tekniken ombord. Jag Àr nÀmligen mer intresserad av hur husbilar Àr byggda och vilken kompetens de besitter. Nya fanér- och textilkulörer intresserar mig föga och effektfulla ljusslingor har jag sett mig mÀtt pÄ.

Men i fallet Pulse var detta ett misstag. Ett tjĂ€nstefel. Ty möbeldesignen i Pulse tillför sĂ„vĂ€l funktion som trivsel pĂ„ ett sĂ€tt jag sĂ€llan upplevt i en husbil. NĂ€r jag första gĂ„ngen klev in i bilen satt jag och förundrades över trivseln ombord, rymden, utsikten, ljuset frĂ„n de mĂ„nga fönstren, volymen. Är den verkligen bara 233 centimeter bred? Den kĂ€nns bredare.

Normalt i vÄra tester kan jag tygla mig och vara en opartisk bedömare. Men denna gÄng Àr jag smÄtt förÀlskad och dÀrför lite blind för modellens svagheter. Men kollega Stig var som tur var med pÄ detta test, han Àr inte lika lÀttflirtad och kunde hÄlla sig mer objektiv.

LÀttkörd

Motorn Àr Fiats 160 hk 2,3 liters Multijet kopplad till den nya niovÀxlade automatlÄdan. En drivlina som passar bilen perfekt. Att vÀlja 180 hk motorn kÀnns onödigt, sÄvida du inte önskar manuellt vÀxlad bil. För med manuell lÄda Àr vridmomentet för motorerna lÀgre, det betyder att de Àr svagare. SÄ med manuell lÄda skulle jag rekommendera 180 hk motorn.

PÄ vindlande smÄvÀgar Àr det en smidig körkÀnsla. PÄ smal skogsvÀg kantad av trÀd med grenar som inkrÀktar pÄ vÀgens luftrum kÀnns bilen större Àn den Àr. En illusion jag tror kommer sig av de breda A- och B-stolparna som stjÀl en del sikt. SÀrskilt i rondeller och korsningar Àr de i vÀgen. En hel bil kan dölja sig bakom en stolpe och dyka upp som en mindre glad överraskning. Men rejÀla stolpar Àr en del av bilens strukturella styrka, med smalare stolpar blir sÀkerheten sÀmre. Man vÀnjer sig dessutom snabbt.

PÄ motorvÀgen Àr det inga problem att hÄlla lagstadgad hastighet. Men efter ett tag drog jag ner till 90 km/h. Det blir en lugnare fÀrd sÄ. Mindre vindbrus och mindre vÀgljud.

LÄdan vÀxlar omÀrkbart och accelerationen Àr helt linjÀr. Motorn gör sig pÄmind under acceleration. Men i jÀmn fart Àr motorljudet lÄgt.

Allt en modern komfortbilist önskar finns till hands – farthĂ„llare, elhiss, elspeglar, klimatanlĂ€ggning och en stereo med sĂ„vĂ€l navigation som backkamera.

Ingen 3,5 tons bil

TjÀnstevikten Àr 3 364 kg pÄ testbilen. Det skulle ge 136 kg lastvikt om bilen registerades med 3,5 tons totalvikt. Testbilen stÄr pÄ ett heavy chassi och har en totalvikt pÄ 4 250 kg. Lastvikten Àr dÄ drygt 880 kg. Det kommer man lÄngt med.

I grundutförande har bilen enligt Dethleffs en tjÀnstevikt pÄ 3 045 kg. Men ingen bil tas in med sÄ lÄg utrustningsnivÄ sÄ den siffran Àr mer teoretisk Àn verklig.

Förutom ett rymligt garage, som rymmer allt utom cyklar dÄ det Àr lÄgt, Àr det stuvutrymmen under lÄngbÀddarna och tvÄ rymliga garderober med galgbetjÀnter i sovrummet.

ÖverskĂ„pen Ă€r rymliga. De i sovrummet saknar hylla men de runt dinetten har hylla. I sovrummet finns Ă€ven öppna hyllor utmed vĂ€ggarna.

Tre sÀsonger och lite till

Mycket hos Pulse vittnar om att man vill att den ska fungera vÀl Àven i kallt vÀder.

Alde vattenburen vÀrme dragen Ànda fram till vindrutan. En vÀrmematta kopplad till vÀrmesystemet vÀrmer hyttgolvet. Utmed alla fönster Àr det konvektorer.

I badrummet Àr det konvektorer i golvet mellan toalett och duschkabin. I resten av bilen Àr det vattenburna vÀrmeslingor i golvet.

Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd och tömningsventilen placerad innanför isoleringen.

In i överskÄpen Àr det luftspalter och en innervÀgg som gör att man inte kan blockera luftflödet med saker man stuvar in i skÄpen.

Kjolarna Àr i plast, den blir spröd i kyla och spricker lÀtt om man slÄr i nÄgot. Vinterbilar har kjolar i aluminium.

För de som vill spara lite vikt kan bilen Àven fÄs med Trumas luftburna vÀrmare.

Jag tycker

Pulse Àr en modellserie som gÄtt under radarn för mig och för mÄnga andra. Sett till pris, kompetens och komfort borde den vara en storsÀljare. För de allra flesta har den precis den kompetens som en bil i Norden behöver för att vara bekvÀm frÄn tidig vÄr till sen höst.

Husbilar dÀr man satsar pÄ design tappar ofta funktion. Men i Pulse Àr designen en del av bilens funktion.

Det finns saker som Àr mindre bra ombord. För att fÄ plats med den generöst tilltagna sittgruppen och lÄngbÀddar har man kompromissat med köket. Toalettutrymmet fungerar bra med öppen dörr men stÀnger man om sig blir det trÄngt för benen.

För ett par, eller för den delen en barnfamilj, Àr Pulse GT med motstÄende soffor en synnerligen trevlig reskamrat.

Jag gillar

Utsikten frÄn sittgruppen

Rymden och ljuset ombord

VĂ€rmesystemet

Sovrummet

Drivlinan

Gasolutrymmet

Lastvikten

Jag önskar

Trappsteg vid förarplatsen, 50 cm Àr för högt att ta i ett kliv

Bodelsdörr med dubbla lÄs

Rymligare toalett

Mer arbetsyta i köket

Tryckvattenpump istÀllet för drÀnkbar impellerpump

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, ESP, farthÄllare, elspeglar, backkamera, navigator, stereo, kylskÄp, spis med 3 gasolbrÀnnare, kyl med frysfack, mörklÀggningsplissé, Alde vattenburen vÀrme inklusive vÀrmevÀxlare, ramfönster, cykelstÀll

Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift