Meny

.

McLouis Glamys 365

LĂ„gt pris, massor av utrustning

Att bygga familjebil under sju meter med lÄngbÀddar i sovrummet innebÀr en hel del kompromisser. Ska priset dessutom vara lockande mÄste man spara pÄ rÀtt saker. McLouis har lyckats vÀl med bÄda saker.

Av Stefan Janeld

Normalt kan man köpa Mclouis husbilar i tvÄ nivÄer, 300 eller 800. DÀr den senare Àr mer pÄkostad. Glamys erbjuds endast i det enklare 300 utförandet. En tydlig signal att vi har att göra med en modell riktad mot barnfamiljer och uthyresföretag.

Bilen jag synar Ă€r faktiskt en hyrbil. Importören av McLouis, Autohallen Husbilar, hade inga alkovbilar kvar i StockholmsomrĂ„det, men de hade nyligen levererat en bil till Ängsö Husbilsuthyrning som var vĂ€nliga nog att lĂ„ta mig syna bilen.

Hyrbilsanpassat exemplar

Ägarna till uthyrningsföretaget hade anpassat bilen till sin verksamhet pĂ„ ett antal punkter. Först och frĂ€mst sittgruppen som Ă€r en vinkelsoffa med pelarbord. De har den permanent ombyggd till halvdinette sĂ„ att kunderna inte behöver bygga om den till baksĂ€te inför avfĂ€rd.

I sovrummet har man valt att inte ha de extra dynorna för att bÀdda dubbelsÀng. DÀrför kunde vi under testet inte bÀdda ihop sÀngarna.

Den femte bÀltade platsen Àr mer teoretisk Àn praktisk, sÄ i hyrfirmans specifikation för bilen anges den som passande max 4 personer. I broschyrerna stÄr det 5 personer.

Den största anpassningen Àr att bilen stÄr pÄ ett lightchassi med totalvikt 3 500 kg. Det ger en lastvikt pÄ 400 kg. De flesta Glamys som tas in till Sverige stÄr pÄ heavychassi och har lastvikter pÄ upp till 1 200 kg beroende pÄ hur de utrustas.

Smidig att köra

SittstÀllningen Àr bekvÀm men i högsta laget. Som oftast i husbilar med snurrbara framstolar.

Jag har alla bekvĂ€mligheter jag behöver – AC (det Ă€r varmt som i en ugn under testet), farthĂ„llare, elspeglar, stereo. Det enda jag saknade var en backkamera.

VÀxellÄdan Àr manuell, jag kÀnner den vÀl. LÀttjobbad men inte sÀrskilt distinkt. Under huven ruvar 140 hk versionen av Fiats 2,3 liters motorfamilj. Den gör ett gott jobb. Upp till 90 km/h Àr bilen pigg. Att hÄlla motorvÀgstempo Àr inget större problem om det inte vore för att det letar sig in en hel del vÀgljud genom den oisolerade trappan.

Man kan som tillval vÀlja 160 hk och Àven 180 hk versionen av motorn. Men jag ser ingen anledning. Detta Àr inte en tung bil. Vill du öka komforten Àr det bÀttre att lÀgga slantarna pÄ automatlÄda.

Den korta hjulbasen, 3 800 mm, gör bilen mycket smidig att köra. SvÀngradien Àr kortare Àn i en sex meters skÄpbil. Ingen behöver vara orolig att det ska kÀnnas svÄrt eller otympligt att köra denna husbil. PÄ ringlande smÄvÀgar briljerar den.

Jag tycker

Glamys 365 ger onekligen mycket husbil för pengarna. Det mesta ingÄr som standard och bilens kompetens Àr tillrÀcklig för de flesta. Utförandet kÀnns inte simpelt, tvÀrtom.

Det Àr ramfönster, bodelsdörr med dubbla lÄs och stort fönster, en kraftig tryckvattenpump. Saker man kanske inte tÀnker pÄ men som betyder mycket i vardagen och över tid.

McLouis har lagt pengar pÄ rÀtt saker enligt mig.

Som i alla husbilar, oavsett lÀngd, önskar man att bilen Àr 20-40 cm lÀngre. DÄ hade sittgruppen kunnat göras rymligare, köket fÄtt bre ut sig lite mer och sÀngarna fÄtt lite generösare mÄtt. Men det hade kostat körsmidighet.

För barnfamiljer med ett eller tvÄ barn Àr Glamys 365 ett modernt, lÀttkört och prisvÀrt alternativ med god byggkvalitet.

Jag gillar

LÀttkörd

VĂ€lutrustad

Ramfönster

Stadigt pelarbord

RejÀl tryckvattenpump

Kökets placering

Jag önskar

Mer lÀttjobbat gasolutrymme

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, ESP, farthÄllare, elspeglar, stereo, solpanel, kylskÄp, spis med 3 gasolbrÀnnare, Truma 6kw gasoldriven luftburen vÀrme med elpatron, golvvÀrme 230 volt, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, myggnÀtsdörr, markis, Turbovent taklucka med flÀkt

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift