Meny

.

Sunlight T68 XV

Har lÀmnat rötterna

NÀr Sunlight firar 15 Är tar de i frÄn knÀna och lanserar tvÄ vÀlutrustade modeller med uppseendevÀckande design, en med lÄngbÀddar och en med queensbed. De kallas XV, romerska för 15.

Under mÀrkets femton Är har det vuxit till att bli ett av de populÀraste fabrikaten i instegssegmentet och Àr en av husbilsbranschens stora succéhistorier.

Men! Detta Àr inte ett test av en spartansk instegsbil. Testbilen spelar i mellanklassdivisionen.

Text och foto Stefan Janeld

Solen öser ner frÄn en klarblÄ himmel. Det blÄser en stark vind som i byarna sliter rejÀlt i bilen nÀr jag Äker norrut frÄn NynÀshamn. Perfekta testförhÄllanden. Sidvinden lyckas inte fÄ bilen ur kurs, jag kÀnner hur vinden tar tag i bilen men aldrig att jag behöver kompensera med ratten.

Testbilens motor Àr pÄ 140 hk, kopplad till en sexvÀxlad manuell lÄda. Den pinnar pÄ bra. PÄ kurviga smÄvÀgar ligger jag pÄ femmans vÀxel och kör mellan 50 och 70 km/h. Utan att motorn knorrar det minsta. Avslappnat, komfortabelt, lÀttkört.

NÀr jag accelererar för att komma ut pÄ motorvÀgen morrar motorn ganska rejÀlt, mer Àn jag vÀntat mig. FrÄn bodelen kommer inte ett gnek, inte ett knarr eller klirr. Kanske det Àr sÄ att avsaknaden av resonansljud och annat man Àr van vid i husbilar gör att motorn kÀnns mer nÀrvarande?

Jag har inga problem att följa trafikrytmen pÄ motorvÀgen. MotorvÀgstempo Àr dock inte bilens trivselfart, lite för mycket motorljud letar sig in. I 90 km/h, husbilslunk, Àr fÀrden betydligt lugnare, harmonisk rentav.

Som standard sitter det 120 hk motorn i denna modell. Jag Àr tveksam till att det Àr rÀtt motorval. Detta Àr ÀndÄ en relativt stor och tung bil.

I XV utförande Àr det vÀl sörjt med standardutrustning, bÄde komforthöjande och sÀkerhetshöjande. ESP, ABS, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, AC, GPS, backkamera, stereo. Testbilen var en tidig demobil och saknade dock ESP.

Stort garage

Bilen stÄr pÄ ett Fiat Camperchassi i light utförande. 3 500 kg totalvikt Àr standard. Testbilen har förhöjd totalvikt, 3 650 kg. I normalt utförande, inte XV, vÀger en T68 2 860 kg i körklart skick enligt registreringsbeviset. Men i XV utförande har man utrustat bilen sÄ pass att den gÄtt upp 152 kg, till 3 012 kg.

Du kan ÀndÄ lasta in rÀtt bra med prylar i bilen innan du passerar totalvikten.

Och plats finns. Garaget Àr stort nog för bÄde cyklar och campingmöbler. NÄgra fack hÄller ordning pÄ smÄprylar.

Inne i bilen Ă€r det bra med överskĂ„p, hyllor och under sĂ€ngarna tvĂ„ garderober. Är man tvĂ„ som reser Ă€r det inga problem att fĂ„ med sig det man behöver.

Klarar tre sÀsonger

Ingen förvÀntar sig att detta ska vara en vinterduglig husbil. Men helt hopplös Àr den inte. Sunlight har utrustat den sÄ den klarar Àven köldgrader.

Isolerad och uppvĂ€rmd spillvattentank – inklusive tömningsventilen! 230 volts golvvĂ€rme. 6 kw luftburen vĂ€rmare med elpatron.

VÀrmaren har placerats under vÀnster sÀng. En vanlig placering, men inte idealisk för jÀmn spridning av vÀrmen ombord. Det blir lÄnga vÀrmeslangar fram till sittgruppen. Luften tappar fart och vÀrme pÄ vÀgen. Ingen kommer frysa ombord, men det blir varmare i sovrummet Àn sittgruppen. TvÀrtom vore det önskvÀrda.

I sovrummet Àr det luftspalter utmed sÀngarna. Varm luft frÄn vÀrmaren och garaget kan stiga och jaga bort kallras. Men det Àr inte lika effektivt som om man hade dragit hÄlstucken slang utmed vÀggarna.

Komplettera utrustningslistan med ett utvÀndigt tÀcke till förarhytten, ett som tÀcker hela fronten, sÄ Àr mycket vunnet. Ett sportlov vid elstolpe Àr inga problem.

Jag tycker

Sunlights kvalitetsrykte Àr bÄde vÀlförtjÀnt och grundmurat. Testbilen Àndrar inte detta. Den kÀnns vÀldigt vÀl hopsatt.

Den digra utrustningslistan gör bilen i princip nyckelfÀrdig. Köp till en teve och ett utvÀndigt vintertÀcke sÄ Àr du redo för Àventyr.

I allt vÀsentligt Àr bilen vÀl anpassad för tvÄ personer. Jag hade dÀrför valt att inte kryssa i taksÀng i tillvalslistan. Utan den blir bilen luftigare, lÀttare och ljusare. I hÀndelse av nattgÀst kan man bÀdda dinetten.

Jag har redan förklarat att detta inte lÀngre Àr en instegsbil, det Àr en bra mellanklassbil. Men Sunlight har anstrÀngt sig för att den ska skilja sig frÄn moderföretaget Dethleffs mellanklassmodeller. Man vill inte ha nÄgra kannibaler i koncernen. Den tydligaste signalen Àr bodelsdörren. Tji fönster och endast en lÄskolv. Man har Àven sparat in en del pÄ ett lite enklare vÀrmesystem.

Sammantaget Àr detta en vÀlutrustad, vÀlbyggd och vÀldesignad husbil med nog kompetens för de flestas behov. Till ett rimligt pris. Det rÀcker lÄngt.

Jag gillar

VÀlutrustad frÄn start

God kvalitetskÀnsla

RejÀla bÀddmÄtt

Ramfönster

Inte sidvindskÀnslig

7 Ă„rs fuktskadegaranti

PrisvÀrd

Jag önskar

Mer lÀttjobbat gasolutrymme

Centralt placerad vÀrmare

Mindre lömsk nivÄskillnad vid sittgruppen

Fönster i bodelsdörren

LĂ€slampor vid sittgruppen

Fakta

Fakta

ABS, antispinn, ESP, Antispinn, farthÄllare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskÄp, frys, spis med 3 gasolbrÀnnare, gasolugn, Truma 6 kw gasoldriven luftburen vÀrme med elpatron, 230 volt golvvÀrme, markis, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, ramfönster, taksÀng över sittgruppen.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift