.

Modellnytt 2021

Förra årets trender förstärks

2021 års nyhetspresentationer känns som kapitel två av 2020 års. Satsningen på Mercedes som basbil fortsätter. Inredningarna med motstående soffor putsas och fejas. Inredda skåpbilar fortsätter öka i popularitet. Fiats automatlåda sitter i de flesta lagerbilar som beställs. Allt mer ombord kan styras av mobilen.

Men två saker är helt nya. Den nya toaletten från Thetford. Som inte har kassett utan en fast tank. Och att de flesta husbilar kommer säljas med heavy duty motorer, av skatteskäl.

 

 

Sammanställt av Stefan Janeld

Tore Afdal, Jörg Nullmeyer, Carla och Kees Witvliet

2020 var året då Mercedes på allvar utmanade Fiats dominans som husbilschassi. Nyckeln var att man introducerade framhjulsdrift. Fiat mötte utmaningen med en ny automatlåda.

Det var främst i premiumsegmentet som tillverkarna introducerade Mercedes.

I år letar sig chassit ner lite i kvalitetshierarkin. Inga billiga modeller, men något billigare. Främst för att det blir fler halvintegrerade alternativ.

Ljusa interiörer

Några stora nyheter på planlösningssidan har inte lanserats. Det blir fler modeller med U-soffa bak. Eller, kanske inte fler. Några tillverkare slutar med några modeller och andra tillverkare lanserar nytt.

Den stora trenden är fortsatt de motstående sofforna.

Interiörer med ljus fanér och stora ljusinsläpp är också trender som håller i sig.

Popup-tak

I några år nu har allt fler tillverkare börjat erbjuda popup-tak till sina inredda skåpbilar. Ett populärt sätt att få fler sovplatser och i många fall även mer volym och ståhöjd som i en paradvåning.

Det finns ett antal olika varianter. En del monteras på taket och man når sängen vi en ”taklucka”, andra ersätter originaltaket och undersidan på sängen blir innertak.

I Sverige har det aldrig blivit någon succé. Men kanske det kommer.

Kompakta husbilar vinner mark

Att inredda skåpbilar, plåtisar, är i ropet har väl ingen missat. De senaste fem åren har den marknaden formligen exploderat. I kölvattnet av denna trend har det uppstått en mikrotrend. Kompakta hel- och halvintegrerade husbilar och även en del alkovmodeller. Gärna under 6 meter men oftast under 7 meter. Ibland är de även ett par decimeter smalare än vanliga husbilar och då blir de lika smidiga som plåtisar att köra men med mer invändig volym eftersom väggarna är lodräta.

I Tyskland har dylika modeller varit populära länge. Men nu har fransmän och italienare också upptäckt fördelen med dessa husbilar.

Förutom att de är lättkörda har de ofta bra lastvikter och klarar sig med en mindre motor.

Heavy Duty motorer

Ett sätt att få ner skatten på nya husbilar är att använda så kallade heavy duty motorer. Det är samma motorer men med en annan certifiering. Denna certifiering gör att de inte omfattas av WLTP, den nya körcykeln som mer liknar verklig körning och ger högre utsläppsvärden.

Dessa bilar får ”bara” Bonus Malus effekten vilket är ungefär hälften av den skatt som Bonus Malus och WLTP ger tillsammans. Förenklat blir skatten de första tre åren ca 15 000 kr/år istället för 27 000 kr/år.

Det finns två Heavy Duty motorer i Fiats sortiment. 160 hk och 130 hk.

De flesta tillverkare har valt att i Sverige sälja husbilarna med heavy duty motorer. Men inte alla. Så ta det inte för givet när du köper din husbil.

En sak att tänka på är att Fiat tillverkar chassin med Heavy Duty motorer i batcher. De är inte särskilt efterfrågade i övriga Europa så har du otur kan det bli längre leveranstid än vanligt eftersom husbilsfabrikanten kan få vänta längre på att få heavy duty chassin.

Thetford - Fast toatank

Thetford lanserar ett nytt, kassettlöst, toalettsystem kallat iNDUS. Istället för kassett är det en fast svartvattentank i bilen.

Systemet är inbyggt i bilen och består av fyra komponenter.

– En toalett med kvarn som finfördelar, så kallad hackverkstoalett.

– Ett doseringssystem för kemvätskor.

– En tömningspump med två meter slang

– En app för att ha koll på systemet och som visar dig närmaste tömningsstation.

 

Med detta system ska man, enligt Thetford, öka tiden mellan tömningarna från dagens 2-3 dagar till 7 dagar. Man ska även spara vatten då man använder gråvattnet för att spola. Om inget gråvatten finns används färskvatten.

Enligt Campercontact finns idag 25 000 tömningsstationer som accepterar både grå- och svartvatten i Europa. Hur många det finns i Sverige vet vi inte. Tömningen kräver en markbrunn. Se bild.

 

Tillverkarna behöver inte planera badrummet så att kassetten är lätt att ta ut, det finns ju ingen, och därmed kan de placera toaletten mer fritt i bilen. Vi kan säkert se fram emot nya badrumslösningar i takt med att systemet sprids.

Systemet kan monteras i bilar med eller utan dubbelgolv och troligen även i plåtisar, men det har man inte testat ännu.

I dagsläget är det bara Bürstners nya Elegance som har systemet. Men intresset är stort och i takt med att nya modeller tas fram kommer det komma i allt fler modeller.

 

Systemet byggs in i bilen och kräver att bilen anpassats från början. Att eftermontera är i dagsläget inte aktuellt. Men det finns planer på att det automatiska doseringssystemet för kemvätskorna ska kunna erbjudas även till befintliga kassettoaletter.

I framtiden kommer det även gå att bygga ut systemet så det passar långliggare. Med en extra löstagbar tank ska man kunna tömma svartvattnet utan att åka iväg. I praktiken en kassettlösning…

Skiss på hur systemet är uppbyggt.
Tömningspumpen placeras över brunnen
Den nya toaletten med inbyggt hackverk är förvånansvärt lätt, blott 7,5 kg.
Kemvätskorna för gråvatten, svartvatten och spolvatten doseras automatiskt. Hur mycket beror bland annat på temperaturen.
I appen kan du se hur många dagars användande du har kvar. Den räknar ner. När det är dags att tömma visar den även var närmaste tömningsstation ligger.
Vi laddade ner appen för att se om vi hade någon tömningsstation i närheten. Men den fungerar bara om den parats ihop med iNDUS systemet.

Adria - Storsäljarna i samma kostym

De halvintegrerade Matrix och Coral är de två bäst säljande modellserierna i Adrias modellprogram.

Till 2021 har man gjort om dessa från grunden, med det menas att man har en ”kaross” som inreds med antingen taksäng eller med det stora takfönster som Adria lanserade i förra generationen Coral. Båda bilarna har således ett välvt tak i framkant och ser utvändigt likadana ut.

Invändigt är det lite rundare former än tidigare och företrädesvis en ljus färgskala. Ingenting från tidigare generation har återanvänts. Till och med madrasserna är nya.

Man håller fast vid sina tre utrustningsnivåer – Axess, Plus och Supreme.

Man håller även fast vid sin bodelskonstruktion, ”Comprex”, med träreglar, polyuretanisolering och utsida av glasfiber. Att man inte väljer plastreglar, som många andra, är för att trä är starkare och styvare.

Modellserierna Compact och helintegrerade Sonic är i stort oförändrade. Compact har fått ny utvändig grafik. På Caravan Salon har man aviserat att man visar två nya modeler i Active MPC serien, mindre campingbilar med popup-tak.

Chausson - Tänker utanför boxen

Jag lade nästan till ett ”som vanligt” i rubriken. Chausson har på senare år lanserat en mängd unika och innovativa modeller. I år är det inte lika spektakulära lösningar som förra årets dubbla handfat under sängen i sovrummet. Men troligen mer praktiskt.

Den korta 644 modellen med motstående soffor, taksäng och fem bältade platser kan säkert locka mor- och farföräldrar med tre barnbarn. Om de kan leva med tvärbädd i sovrummet.

648 heter en ny modell på 6,99 meters längd med drottningssäng, delat badrum och motstående soffor. Låter trångt. Och det tycks även Chausson inse. De har nämligen tagit fram en två decimeter längre modell med samma planlösning, döpt till 788.

Chausson 648 är blott 6,99 meter lång. Men rymmer motstående soffor, taksäng, delat badrum och en höj- och sänkbar drottningssäng i sovrummet.

Köket har en rejäl förlängningsskiva.

Chausson V690 heter en ny inredd skåpbil med höj- och sänkbar säng bak. Sängen är stor, man kan sova längsleds eller tvärs. Detta utan att ta plats från resten av bilen eftersom bilen baseras på Fiats 6,36 meter långa Ducato. Modellen är tänkt för ett par som vill ha med cyklar eller motorcykel.

Bordet i sittgruppen kan anpassas i tre olika storlekar. Ett körläge med smal skiva, ett läge med bredare skiva och en förlängningsskiva som når till personen i passagerarstolen.

Chaussons plåtisar kan från modellår 2021 fås med popup-tak som tillval.

Dethleffs - Firar 90 år

Det var 1931 som Arist Dethleffs ritade den första husvagnen och därmed lade grunden till ett av fritidsfordonsmarknadens mest framgångsrika företag. Det var dock först 1959 som man satsade helhjärtat på husvagnar och 1983 rullade den första husbilen ut från fabriken i Isny.

Dethleffs har som tradition att förnya två modellserier varje år. I år är det Esprit tur och lanseringen av jubileumsserien Just 90. En serie om sex halvintegrerade husbilar riktade mot förstagångsköparen.

Som extra grädde på moset har man ett särskilt ”90 utrustningspaket” till Pulse och XLi. Den senare byggs i en begränsad upplaga om 90 numrerade exemplar.

Tanken med Just 90 är att den ska vara ett prisvärt och välutrustat alternativ för de som är nyfikna på husbilslivet.

Sex planlösningar, tre queensbed och tre långbäddar, som kan fås med eller utan taksäng. Vill man inte ha taksäng kan man beställa en bäddsats till sittgruppen och på så vis få möjlighet till extrasäng. Fem av dem har delat badrum.

Standardmotor är 130 hk i Heavy Duty utförande för att få en lägre skatt.

Pulse Classic 90 är utrustad med fönster i bodelsdörren, LED DRL-ljus, klimatanläggning förarhytt, läderratt och ett särskilt belysningssystem i bodelen kallat ”Light moments” med fyra olika nivåer. Utvändigt känns modellen igen på den svarta förarhytten.

Fyra planlösningar, långbäddar eller queensbed med antingen vinkelsoffa eller motstående soffor.

Esprit är en av Dethleffs långkörare. En helintegrerad serie i premiumsegmentet med dubbelgolv, AL-KO chassi och exklusiva lösningar.

I år får den en design som ligger mer i linje med övriga helintegrerade bilar från Dethleffs. Dubbelgolvet är nyutvecklat, 26 cm högt och rymmer såväl teknik som prylar.

Man kan få långbäddar eller en 160 cm bred queensbed i sovrummet.

Eura Mobil - Hoppar på Mercedes tåget

Den stora nyheten från Eura Mobil säsongen 2021 är en ny halvintegrerad toppmodell baserad på framhjulsdrivna Mercedes Sprinter i kombination med chassi från AL-KO. Modellen ingår i Contura serien som till säsongen 2021 alltså byggs på både Fiat och Mercedes.

Nytt är även att alla Activa One modeller får IsoFix fästen för barnstol som standard, utom i planlösningar med U-soffa.

I förra numret av Husbilen Test kunde ni läsa en modellfördjupning av nya modellen Activa One 650 HS, en alkovbil med U-soffa.

Eura Mobil Contura MB är en exklusiv halvintegrerad husbil.

Integra Line 660 EB är en ny, kort, helintegrerad långbäddarsbil.

720 EF är en ny planlösning med långbäddar, delat badrum och dinette med motstående soffor. Planlösningen lanseras i tre modellserier – Profila T, Profila RS och Integra Line.

Alde värme är standard.

På bilderna står Profila T modell.

Karmann - Popup-tak till alla Davis modeller

I Sverige är popup-tak inte särskilt populärt. Men i England, Frankrike och Tyskland är det en populär lösning.

Karmanns version av popup-tak är i glasfiber och monteras på originaltaket, man skär alltså inte bort hela originaltaket för att montera. Det gör att bilen är lika stadig som med originaltak.

Davis 590 med taket uppfällt. Taksängen mäter 180 x 120 cm och nås via en stege.

Davis 630 är en ny modell med en riktigt stor säng bak. Sängen mäter 192 x 190 cm och man kan själv välja om man vill sova på längden eller på tvären. När man kör kan sängen hissas upp i taket och man får då ett stort lastutrymme som rymmer cyklar, MC eller annat skrymmande. Garaget är klätt i durkaluminium. Det ingår till och med en stabil ramp.

Knaus - Jubileumsmodeller och treaxlad inropare

Knaus fyller 60 år och som brukligt ska det firas med specialmodeller. Man har även uppdaterat lyxiga Sun-i och lanserar en treaxlad version av den prispressade helintegrerade L!ve-i

Jubileumsmodellerna av halvintegrerade taksängsbilen Sky Wave och plåtisen Boxstar i en uppseendeväckande blå kulör – storm blue metallic – och inredning i grå textil med texten 60 years Knaus broderat i matchande blått.

Den helintegrerade toppserien Sun-i har fått ett ansiktslyft. Knaus utlovar högre kvalitet och förbättrad funktionalitet. Utvändigt känns den nya Sun-i igen på den nya frontmasken som fått nya lyktor och detaljer i krom och kolfiberlook.

Invändigt har möblerna fått en modernare design med fanér som känns och ser ut som solitt trä.

L!ve-i är Knaus helntegrerade instegsserie. Inga instegsbilar dock, snarare god mellanklass. Den lanserades förra året och i år kröns modellserien av en treaxlad, nio meter lång, toppmodell med långbäddar i sovrummet.

Mobilvetta - KEA i ny skepnad

I Sverige är Mobilvetta mest kända för toppmodellerna i Mobilvettas K-Yacht serie som med påkostade material och design haft viss framgång här hemma. Men deras lägre serie, KEA, är ingen påver historia. Särskilt nu när den kommer i en ansiktslyft version. Tre planlösningar i antingen hel- eller halvintegrerat utförande. Tvärbädd, långbäddar och queensbed.

Tvärbäddarsbilen är 6,99 meter lång och de två andra 7,47 meter.

KEA i86
KEA P86

I de nya KEA modellerna är det motstående soffor och ljusa material. Inredningen känns väldigt Nordisk. Badrummet har bastuvibbar.

På bilderna KEA i86

Morelo - Nytt flaggskepp

Morelo Grand Empire står på ett Mercedes Actros 1853 chassi med en 12,7 liters motor på 531 hk och ett vridmoment på smått otroliga 2 400 Nm.

Det mesta i utrustningsväg är standard. Så prisvariationen är ovanligt liten för en bil i denna klass. Mellan 600 000 och 650 000 Euro. Vilket i skrivande stund motsvarar 6,4 – 6,9 miljoner kronor.

Premiär för Grand Empire blir på Caravan Salon i Düsseldorf. Där kommer de visa en Grand Empire 110 GSO med en Mini Cooper i garaget och en slide out som ger ett rymligt vardagsrum.

Rapido - Nya interiörer och en intressant plåtis

Rapidos nya C serie, halvintegrerade husbilar som är smalare än normalt är kanske den största nyheten från Mayennes stolthet. Men tillverkaren har mer än så att locka med 2021.

Hela sortimentet får två nya inredningsstilar – Nacarat och Bellagio – och nya kök.

Fler modeller tillgängliga i Ultimate Line utförande.

För undertecknad är dock den nya plåtisen – V65 XL – den intressantaste nyheten.

C som i Compact handlar om en för Rapido helt ny kategori husbilar. En serie med extra smala halvintegrerade modeller. 217 cm breda istället för de 235 cm som Rapidos bilar brukar vara.

Att bygga smalt gör bilarna lättare vilket gynnar lastvikten. De blir även smidigare att köra. Ute i Europa är detta en populär biltyp och nu vill Rapido ha en del av den kakan.

C-Serien har ett panoramafönster över förarhytten, aluminiumkjolar som klarar kyla och ett värmesystem med en dieseldriven Truma värmare. En intressant detalj är att man har dragit fram värmeslang till panoramafönstret för att undvika kallras.

Tre modeller – långbäddar, fransk säng och drottningssäng.

På CMT mässan i januari 2020 visades nya 8086dF i ett utförande kallat Ultimate Line. Exklusivare beslag och armaturer samt aluminiumfälgar och broderade nackstöd. Det togs emot väl och erbjuds nu till fler modeller – 666F, 686F, 969F, 8066dF, 8086dF och 8096dF.

Interiör i stil Nacarat
Interiör i stil Bellagio

Ett nytt kök tar plats i alla modeller. Toppmodellerna Distinction och M-Series får ett med rundad design (utom i1066 och i1090 som rymmer en större köksmodul). Övriga ett mer kantigt.

Långbäddarsplåtisen V68 får ett trolleribadrum kallat Duo Space. Handfat och spegel är monterade på en vägg som kan svängas åt sidan och trolla fram en duschkabin.

Rapido V65 XL är en 6,36 meter lång plåtis med tvärbädd bak och förhöjt tak som rymmer en längsmonterad taksäng.

Fördelen med tvärbädd i det längre skåpet är att man får rum med separat duschkabin och toalett, precis som i många vanliga husbilar. Det blir även plats till en rymligare sittgrupp.

Carthago - Förfining och mer Mercedes

Carthagos modellprogram sträcker sig från C-Tourer till Liner For Two. Förra året lanserades de två högre serierna, Chic C-Line och Chic E-Line, i versioner på Mercedes Sprinter med AL-KO chassi. I år har turen kommit till lägsta serien C-Tourer att få versioner på Mercedes Sprinter. I såväl hel- som halvintegrerat utförande.

Samtidigt putsas C-Tourers och C-Compactlines design med bland annat en ny bakstam och ny dekor.

Det övriga programmet förfinas också. Bland annat får C-Line och Liner For Two full-LED strålkastare, en nyhet som vi i mörka Norden uppskattar. Dessa strålkastare finns även att beställa till helintegrerade C-Tourer och C-Compactline.

Toppmodellerna på Iveco får ett nytt paket med förarstöd som höjer säkerheten. Man ger även Liner For Two en utvändig facelift.

C-Tourer I på Mercedes
C-Tourer T på Mercedes
Invändigt har C-Tourer närmat sig sina exklusivare syskon.
Utrymmet i soffans sockel används i C-Tourer för skoförvaring. Inte till hela familjen, men ändå en snygg lösning.
Toppmodellen Liner For Two får nytt ansikte med ny grill och full-LED strålkastare.
Ny bakstam till C-Compactline.

Itineo - 4 nya

Itineo är ett instegsfabrikat som skiljer sig från andra. De fokuserar främst på helintegrerade modeller och ser barnfamiljer som en av sina viktigaste målgrupper. I år lanserar de fyra nya modeller och en särskild designversion av två modeller kallad Spirit Edition.

Vad som sticker ut är att en av de nya modellerna är en kort bil med fransk bädd. En planlösning franska fabrikat i princip övergivit. Men i takt med att kompakta husbilar blir allt mer populära är det förstås rätt gjort.

Spirit Edition är en specialversion av modellerna MC740 med queensbed och SB740 med våningssäng bak. Man känner igen bilarna på den mattsvarta dekoren och de svarta aluminiumfälgarna. Invändigt har de exklusivare material och ett upplyst stänkskydd i glas i köket.

Alla helintegrerade Itineo har fått en ny front med kromdetaljer och galler i bikakedesign.

PF600 heter denna 5,99 meter korta modell med fransk säng. En husbil vi inte hade väntat oss från Itineo men är glada att se.

Helintegrerade MC700 är under sju meter lång och huserar en queensbed i sovrummet. Vanligen ett recept som ger en trång husbil. Men genom att placera duschkabinen bredvid sängen, toaletten bredvid köket och ha motstående soffor i sittgruppen blir det inte trångt ombord. 

Nya PJ700 är en halvintegrerad husbil på 6,99 meters längd med klassisk inredning – höga långbäddar, kök och badrum midskepps och en halvdinette med vägghängt bord.

SC700 är en helintegrerad husbil för barnfamiljer under sju meter. Våningssäng bak, delat badrum, breda motstående soffor som konverteras till baksäten.

Det fiffiga med modellen är att underslafen bak kan vara en dinette åt barnen och även ett garage.

Dreamer

Denna franska inredare av skåpbilar har på väldigt kort tid blivit en av storsäljarna här hemma. Man ingår i Rapido Gruppen och en del modeller återfinns även under moderbolagets varumärke. Men de flesta modeller är unika för Dreamer. Man har ett av de mest innovativa och varierade utbudet av inredda skåpbilar på marknaden.

2021 får bilarna ny utvändig grafik och en av de två interiörstilarna byts ut. Man lanserar även fyra nya modeller.

D68 Exclusive är en långbäddarsbil med takfönster över förarplatsen. Tillägget ”Exclusive” innebär även en exklusivare möbelklädsel, aluminiumfälgar och högblank svart grill.

D68 har även fått en ny badrumslösning kallad DuoSpace. Man svänger handfatsväggen för att växla mellan toalettutrymme och duschkabin.

D43 UP Red Addict är det coola namnet på denna 5,4 meter korta plåtis. UP i namnet signalerar popup-taket och Red Addict är namnet på den röda metalliclacken. Finns också en White Addict.

Modellen är personbilssmidig men kan sova fyra eller så använder man lastrummet som bildas med uppfälld säng till sina leksaker och sover i taksängen.

D60 är 6,36 meter lång och har en flexibel sänglösning som främsta argument. I basversionen är det en elektriskt höj- och sänkbar dubbelsäng. Men man kan även beställa en extra undre säng – enkel eller dubbel beroende på om man ska vara tre eller fyra ombord. Den extra sängen är enkel att plocka ur och stuva undan inför avfärd om utrymmet behövs för exempelvis cyklar istället.

Camper Van XL är inte ny. Men den lanseras nu i ett exklusivare utförande och får tillägget Limitied i namnet – bilen på bilderna heter alltså Camper Van XL Limited. Det är den enda plåtis med högsta taket som har ett panoramatakfönster ovanför förarplatsen.

Annat ”Limited godis” är elektriskt manövrerad taksäng, 16” aluminiumfälgar, förstärkt bakfjädring, förberedd för litiumbatteri och utrustningspaketet Comfort+ är standard.

Nya interiören Serenity, ersätter förra säsongens Prestige.

La Strada - En till Nova

I vintras visades Nova EB på CMT mässan i Stuttgart. Nu kommer turen till Nova M, en kortare bil med taksäng för två och en tvärställd enkelbädd bak.

Nova är en av de exklusivaste halvintegrerade husbilarna på marknaden. Bodelen tillverkas i monocoque i en finish som skulle få de flesta pianotillverkare gröna av avund. Inte ens gångjärn, handtag eller andra beslag förfular. Endast bodelsdörens handtag bryter karossens rena linjer.

Basbilen är Mercedes Sprinter och man kan beställa den bak- eller fyrhjulsdriven.

Än så länge finns bara datorgenererade bilder. Premiär sker på Caravan Salon.

Pilote - Vardagsrummet i fokus

Förra årets stora nyhet från Pilote hette Pacific P696D. En sju meter lång modell utan fast säng. Istället kök och stort badrum bak samt en lounge sittgrupp för hela tjocka släkten. Sover gör man i taksängen.

Till säsongen 2021 bygger man vidare på detta koncept och lanserar en helintegrerad version av samma modell – Galaxy G690D – samt kortare halvintegrerad version av samma planlösning – Pacific P626D.

Face to Face sittgrupperna sprids allt mer genom sortimentet och når nu ända upp till den stora Galaxy G781, som mäter just 7,81 meter.

Under några år har Pilote arbetat med tre olika utrustningsnivåer på sina bilar. Till säsongen 2021 bantar man detta och erbjuder istället två nivåer – Essentiel och Sensation. Båda versionerna inkluderar nu mer utrustning än de gjort tidigare. Nytt är också att modellerna med AL-KO chassi kommer finnas i Essentiel utförande.

Invändigt kan man få sitt möblemang i två versioner – Country eller Aspen.

Galaxy G690D är den stora nyheten hos Pilote. En tvåpersonersbil som erbjuder riktigt god komfort. Inte minst nattetid, sängen mäter hela 200 x 185 cm. Bodelen domineras av en rymlig lounge för umgänge eller att använda som Kronblom-soffa efter maten.

Modellen erbjuder även mer stuvutrymme än de flesta bilar i denna storlek. Ett rymligt garage och väldigt rymlig garderob.

Pacific P626D är en 6,2 meter kort bil utan fast säng. Det ger utrymme för ett stort badrum, kök och en rymlig sittgrupp. Taksängen kommer ner djupt och är enkel att ta sig i och ur.

Hobby - Bygger vidare på succén

Hobby instegsserie Optima Ontour Edition lämnas orörd, så även toppserien Optima de Luxe. Med orärd menas de sedvanliga detaljförbättringarna men inga nya modeller eller andra större förändringar.

Mellanklassbilarna Optima Ontour föräras däremot två nya halvintergrerade planlösningar och tre helt nya alkovmodeller.

Optima Ontour T70E har låga långbäddar och badrummet längst bak. En planlösning vi i Sverige uppskattar mycket. Det är ingen vild gissning att den svenska agenten, Forsbergs Fritidscenter, hade ett finger med i spelet när denna modell togs fram.

Nya Optima Ontour T70F har också badrummet längst bak. Men i kombination med en fransk bädd.

Alkovmodellerna baseras på Citroën och är en del av Hobbys instegssortiment. Tre planlösningar. En större och mindre modell med tvärbädd samt en bil med våningssäng bak. På bilderna A65KM med våningssäng.

Bürstner - Elegance nu på Mercedes

I vintras visade Bürstner sin nya serie inredda skåpbilar – Campeo. Och nu är det dags för ännu en serie plåtisar kallade Eliseo som är en exklusivare serie. Fyra modeller, två korta på 5,4 meter, en 6,0 meters med tvärbädd och en långbäddarbil på 6,36 meter.

I Sverige är Bürstner Elegance en av fabrikatets populäraste modeller. I år kommer den i en helt ny version med ett nytt dubbelgolv och Thetfords nya toalettsystem iNDUS.

Elegance anno 2021 är en ingen lätt modifierad version av den tidigare, det är en från grunden ny bil. Med Mercedes framhjulsdrivna Sprinter och Hymergruppens SLC chassi som bas. Dessutom är den först med att använda Thetfords nya kassettlösa toalettsystem ombord.

Taksängen har en mekanik som sänker sängen och samtidigt drar den mot framrutan. På så vis tar den mindre plats från sittgruppen.

Två planlösningar till att börja med, 910G med långbäddar och 920G med queensbed, båda treaxlade och 8,91 meter långa.

Eliseo kan utrustas med popup-tak, takfönster över förarplatsen och en stor kyl för de som vill.
Travel Van, Bürstners version av smalare halvintegrerad husbil, uppdateras med ny grafik och ny interiördesign.
BildtextI tillägg kommer Travel Van nu också i Harmony Line utförande, Bürstners särskilt påkostade designversion.

Frankia - 5,5 tons bilar gör comeback

Förra året försvann 5,5 tons totalvikt för husbilar baserade på Fiat. Anledningen var att man inte kan uppnå Euro 6 avgasnorm inom ramen för WLTP. Men Frankia tar sig nu runt detta genom att använda heavy duty certifierade motorer som inte faller under WLTP. Men, det finns ett litet krux. Man kan inte få bilarna med 180 hk motorn, max 160 hk gäller.

 

Det är nu 60 år sedan Frankia startade sin produktion. Det firas med en särskild jubileumsmodell kallad 1960 Special Edition. Med den högsta standardutrustningsnivån någonsin för en Frankia och en unik möbelklädsel och fanér med det svensk-klingande namnet Visby-white. Gillar du inte kombinationen kan du få grå klädsel och standardfanéren Nocce Bianco. Vill du ha en får du vara snabb, den byggs bara i 60 exemplar.

1960 Edition är den mest välutrustade Frankia som serietillverkats. Baseras på Fiat med ett AL-KO tandemchassi, 160 hk motor, 9 växlad automat, 5,5 meters Thule markis, Alpine stereo med navigator och backkamera med dubbla linser, 2 st teveapparater, satellitantenn, 2×110 Ah litiumbatterier, 3 st 110W solpaneler, 1700W inverter, 40 A laddare och 60 A booster, 300 liter vattentank. Bara för att nämna ett urval ur utrustningslistan.

Drottningssängarna i Frankias 790, 840, 890 och 8400 modeller växer på bredden och är numera 160 cm breda. De är även 10 cm lägre vilket gör det lättare att komma i och ur. Garaget är dock lika högt som tidigare.
Förra årets halvintegrerade nyhet NEO, på Mercedes, har fått en uppgraderad inredning. Största skillnaden är köket som nu har mer bänkyta och förärats en större kyl, 84 liter som standard, 138 liter som tillval.
I890 QD-B är en ny modell som fått den populära Bar lösningen i sittgruppen.

Lippert - Lättare popup-tak

Den amerikanska jättekoncernen Lippert Components som de senaste åren etablerat sig i Europa genom ett antal uppköp lanserar nu ett nytt popup-tak att montera på Fiat Ducato.

Det är inte tänkt för privatmarknaden utan säljs direkt till fabrik.

Namnet är Vela och tillverkas i ett thermoplast laminat i två lager. Det är enligt företaget 20-30% lättare än de glasfibertak som finns idag. Man har även tagit fram ett system som låter varm eller sval luft cirkulera i kanaler i laminatet för att göra det svalt sommartid och varmt höst och vår. Taket kan kompletteras med extra vattentätt yttre lager och ett inre isolerande.

Taket är anpassat för Fiat Ducato och dess systerbilar från Citroën och Peugeot.
Lyftmekanismen lyfter än den lägre änden mer än vanligt vilket ger mer effektivt utrymme. Sängen är 130 x 200 cm.

Hymer - Lyxig halvintegrerad

En halvintegrerad version av Hymer B-Class MasterLine är den stora nyheten från Hymer säsongen 2021. Den baseras på Mercedes Sprinter och har Hymers egna SLC chassi med dubbelgolv.

Den inredda skåpbilen Hymer 540 Free släpps i specialversionen Blue Evolution. Det är främst en designmodell men innehåller även en del specialutrustning.

Hymer B 780 ML-T är 7,89 meter lång och har totalvikt på upp till 4 500 kg. I garaget får man lasta hela 350 kg, vill man kan man beställa förstärkt chassiförlängning och då tillåts man lasta 450 kg i garaget. I Tyskland är Truma luftburen värme standard men i Sverige blir nog Aldes vattenburna system den vanligaste värmekällan.

Hymer 540 Free Blue Evolution är lackad i en blå kulör, har mattsvarta aluminiumfälgar och försedd med ett svart popup-tak. Den kan alltså husera fyra personer. Som namnet antyder är bilen 5,4 meter kort.

Som standard utrustas den med bland annat markis, navigator, backkamera och Isofix fästen för barnstol.

Kabe - Ökad säkerhet och en unik modell

Kabe har inför 2021 jobbat hårt på att göra sina husbilar säkrare i händelse av krock. Deras pelarbord har en bordsskiva som kan fällas undan och man har tagit fram ”burar” som ser till att vattentank och batterier inte kan slita sig. Man köper dessutom sina chassin med högsta möjliga aktiva säkerhetsnivå.

I alla tider har Kabe haft vinterkomfort som sitt starkaste argument. Till nästa säsong presenterar de en nyhet i Imperial modellerna – två värmezoner. Man kan via Kabes app styra så man har olika temperatur i sovrum och vardagsrum.

Den nyhet som troligen får mest uppmärksamhet i utställningshallarna är den nya halvintegrerade Royal modellen baserad på Mercedes Sprinter.

 

Royal finns i två storlekar, 780 och 880. Med 880 är man unik på marknaden, ingen annan tillverkare bygger en treaxlad halvintegrerad husbil på Mercedes. I skrivande stund är ingen av dem färdig så vi får nöja oss med dessa skisser.

Ny utvändig grafik. Tryckt direkt på aluminiumplåten, inga dekaler (annat än på förarhytten).

Runt batteri och tankar en säkerhetsram som ser till att de inte kommer flygande vid kollision. Om man vill ha två batterier blir det en säkerhetsram per batteri. Bilden visar ramen runt vattentanken.
Vid kollision är bordsskivan farlig. För att underlätta för ägarna att köra säkert har Kabe numera en uppfällbar bordsskiva.
2021 års modeller i Crown och Imperial serierna kan fås med stolar med både sitsvärme för kalla dagar och kyla för varma dagar.

Laddplatta för trådlös laddning, USB kontakter i lampsocklarna och en trådlös router ser till att ägarna håller sina mobiler laddade och uppkopplade.

Malibu - Starkare släktband

Malibu Generation M har en helt ny bodelskonstruktion jämfört med tidigare Malibu husbilar. Egentligen är den inte ny. Det är samma konstruktion som moderbolaget Carthago använder i sina husbilar.

Den tekniska skillnaden mellan Malibu och Carthago är i och med Generation M väldigt liten. Men känslan ombord skiljer sig väsentligt. Malibu känns yngre, modernare.

 

Kärnan i Malibus varumärke är de inredda skåpbilarna. Det var här fabrikatet startade och det är här man har sina största framgångar.

Till säsongen 2021 lanserar man två nyheter. En modell som tack vare popup-taket rymmer en familj om fyra och helt logiskt är döpt till Family-for-4. Den andra nyheten heter 640 LE RB och har en planlösning kallad First Class – Two Rooms.

Malibu Generation M görs i både hel- och halvintegrerad version. Den känns igen på den rundade övergången mellan tak och vägg samt en bronsfärgad dekor med ett stort M på sidan. Åtta helintegrerade och sju halvintegrerade modeller i längder mellan 6,55 och 7,48 meter.

Interiören i Generation M känns luftig och fräsch. Modern. Bilden tagen i en i460.

Malibu Van 640 LE RB inredd enligt det nya First class – Two rooms konceptet. I princip är det en ny kökssektion som skapar en känsla av mer volym ombord.

Det nya köket lämnar även utrymme för en garderob mellan kök och sovrum. Samtidigt som man tack vare högre långbäddar även fått till garderobsutrymme under höger långbädd.

Badrummet växlas mellan duschkabin och toalett genom att man svänger på en lös väggsektion.

Malibu Van Family-for-4 följer trenden med popup-tak. Taket är Malibus egen konstruktion.

Sun Living - Förnyar genom att backa ett steg

Sun Living har de senaste åren presenterat interiörer med en hel del nytänkande. Särskild badrummen fick mycket uppmärksamhet när man för några år sedan gjorde om hela sitt sortiment. Men nu är ”hideaway” badrummen med sina jalusiväggar historia. Sun Living återgår till traditionella badrum med träväggar och trädörr.

Man har även sett över färgskalan ombord och tagit fram nya textilier och ny fanér.

Utvändigt är det nya dekaler.

Weinsberg - Putsar på det befintliga

En ny takhätta i ett särskilt plastmaterial kallat LFI (Long Fibre Injection) ska göra CaraLoft och CaraSuite lättare och bättre isolerade.

CaraLoft och CaraSuite är syskonbilar, skillnaden är att man i CaraSuite får en taksäng över sittgruppen. Båda modellserierna kan fås med Aldes vattenburna värme.

En ny hätta över hytten på CaraLoft och CaraSuite är den största nyheten från Weinsberg i år.
Plåtisen CaraTour får ny interiördesign.
Weinsbergs båda plåtisserier kan fås med popup-tak för mer flexibilitet eller ett takfönster för mer ljus och rymdkänsla.

McLouis - Breddar sortimentet, dörrarna och sängarna

2021 tar en ny instegsserie plats i McLouis utbud. Den heter 200 och omfattar tio modeller, fem alkover och fem halvintegrerade. Basbil är Citroën Jumper. Största skillnaden mot sina dyrare syskon i 300 serien är att det saknas fönster i bodelsdörren och fönstren är utanpåliggande istället för med ram.

300 serien får en ny inredning. I stort sett samma som i 200 serien men med lite mer påkostade detaljer.

200 och 300 serierna får en tvålågig spis istället för trelågig, det ger mer bänkyta. I 800 serien har man fortsatt tre brännare, men i annan konfiguration så man även här får mer bänkyta.

Alla modellserier får en 60 cm bred bodelsdörr, det är 10 cm mer än tidigare.

Även drottningsängarna blir bredare och mäter numera 150 cm på bredden.

 

Två nya halvintegrerade planlösningar:

  • 321 är en 6,99 meter lång bil utan fast säng men med massor av garage och garderobsutrymme bak.
  • 361 är 7,2 meter lång och huserar queensbed i sovrummet och motstående soffor i vardagsrummet.

200 Serien finns både alkov och halvintegrerad. På bilderna alkovbilen Glamys 220 och halvintegrerade Mc4-281

200 seriens interiör är i samma färgskala som nya 300 serien. Det skiljer endast i detaljer.

 

Den nya 2-lågiga spisen ger mer bänkyta

McLouis inredda skåpbilar heter Menfys, i tvärbäddsmodellen Menfys 3 har kylen placerats i kökets gavel och eftersom den kan öppnas från både vänster och höger är den enkel att nå både inifrån och ståendes utanför bilen.

Laika - Designversion av Kosmo

Den italienska premiumtillverkaren Laika har gödslat sin modellflora rikligt de senaste åren. Från att endast haft exklusiva modeller i relativt korta serier har man nu ett program innehållande allt från prispressade modeller i Kosmo serien upp till lyxiga Kreos.

Kosmo serien är den billigaste och består av inredda skåpbilar, alkovbilar, halv- och helintegrerade modeller. Inalles 20 olika att välja på. 7 av dem i nya Emblema utförandet.

I den högre Ecovip serien kan man välja mellan 21 olika modeller, inredda skåpbilar, hel- och halvintegrerade.

Toppserien Kreos består av fyra modeller på Fiat/AL-KO och tre på Iveco.

Kosmo Emblema får en traditionell interiör med varm trälyster, Noce Italiano”, och en utvändig grafik som skiljer sig från vanliga Kosmo. Men det är inte bara design, det finns en del funktion också. Som väggarna klädda med antikondenstapet.

Ecovip 3009 är ny inför säsongen 2021. En 6,99 meter lång långbäddarsbil.

Laikas plåtisar kan utrustas med popup-tak, på bilden en Kosmo 6.0

Concorde - Ny liner

Innan vi pratar toppmodell kan vi avslöja att Credo kommer i en särskild Red Edition med röd läderklädsel och för modellen unik möbeldesign.

Carver serien bantas till de tre populäraste planlösningarna. Nuvarande specialmodell av Charisma blir 2021 standardmodell.

Liner Plus kommer i en särskild Diamond Edition med en interiördesign kallad Vanilla Diamond och de ramlösa fönstren från Centurion.

Den stora nyheten är den nya Linern. Den byggs på Mercedes Atego och får en design lik toppserien Centurion. Mycket kraft har lagts på möblerna ombord. Genom en indirekt belysning ser sofforna ut att sväva fritt.

Den ny Linern kommer i tre versioner, 990 GI med Smart garage, 996 MI med extra stort kök och toppmodellen 1090 GI som kan ta en Mini Cooper i garaget.

LMC - Ny Cruiser

Vi har tidigare i år berättat om LMC:s jubileumsmodell Van 643G som säljs i ett välutrustat utförande för att fira företagets 65 år i branschen. Men LMC har mer att komma med inför 2021 än så. Två nya halvintegrerade modeller i Cruiser T serien. T732 G och T662 G, båda med långbäddar i sovrummet.

Nya LMC Cruiser T732 G

Cruiser Van är en smalare variant i Cruiser serien. Blott 222 cm bred. Van 646 G är 6,76 meter och har sängarna på längden.

Westfalia - Multifunktionellt tak

Att popup-tak är en av de starkaste trenderna 2021 är tydligt. Och självklart erbjuder även Westfalia detta till sina modeller. Till Columbus serien har man lyft konceptet till en ny nivå. Taket manövreras elektriskt och det är man mig veterligen ensamma om att erbjuda. Men det har en finess till. Hela ytan är en integrerad solpanel som ger 382 Watt.

Elektriskt manövrerat popup-tak klätt med solceller över hela ytan.

En hållare för att kunna flytta ut bordet är ett tillval man kan köpa löst och använda på sin befintliga Westfalia. Sugkoppar håller det på plats så man kan sätta det lite varstans på bilens utsida.

Som tillval i Columbus serien kan man beställa takfönster.

Benimar - Helintegrerad familjemodell

Spanska Benimar går som tåget i Europa. I Sverige har de inte samma framgång men potential finns. Modellutbudet är brett och i år får det ytterligare tillskott av fem nya modeller, fyra halvintegrerade och en helintegrerad.

En av dem är lite speciell. Det är en helintegrerad bil med våningssäng bak. Byggd särskilt för barnfamiljer.

Mileo 261 är en 6,99 meter lång långbäddarsbil med taksäng.

Mileo 268 och 297 är identiska förutom i sovrummet, i 268 är det långbäddar och i 297 queensbed. I övrigt har de samma sittgrupp med motstående soffor, samma kök och samma delade badrum.

Tessoro 468 har en sittgrupp för sex personer med motstående soffor, taksäng och långbäddar

Amphitryon 940 är en av få helintegrerade modeller med våningssäng bak. Sittgruppen är en barnvänlig halvdinette med vägghängt bord.

Pössl - Födelsedagsmodell

Pössl lanserade i höstas en designmodell kallad Trenta som syftar på företagets trettioåriga födelsedag. Unika dekaler på utsidan och en särskild interiördesign. Badrummet är nydesignat. 2021 blir modellen en del av Pössls ordinarie sortiment i en 600 och en 640 modell, tvärbädd respektive långbäddar.

Rimor - Två serier lyfts

Seal är en serie alkov och halvintegrerade instegsbilar. Till nästa säsong är den omgjord från grunden med ny inredning.  Tre av de halvintegrerade modellerna får motstående soffor.

Alkovmodellerna kan fås med tvärbädd, våningssäng och långbäddar. Inget uppseendeväckande med det Men den kortaste modellen, Seal 3, sticker ut. Den har en fransk hörnsäng som ger en mycket öppen planlösning. Tillägget Plus i modellnamnet berättar att det är en taksäng över sittgruppen.

De inredda skåpbilarna från Rimor heter Horus, efter den Egyptiska guden. Tre modeller, två med tvärbädd och en med långbäddar. Horus 45 följer den populära trenden att erbjuda fyra sovplatser tak vare dubbel våningssäng bak.

Nya Seal serien känns igen på nya dekoren.

Seal 66 Plus har motstående soffor och drottningssäng i sovrummet.

Horus är en av marknadens billigaste inredda skåpbilar. På bilderna Horus 95 med långbäddar.

Sunlight - Lockar äventyrare och familjer med små barn

Sunlight är ett populärt fabrikat hos barnfamiljer och för att bättre leva upp till denna kundgrupps behov blir nu Isofix-fästen för barnstolar standardutrustning i Sunlights modeller.

Inför 2021 lanserar Sunlight sin första halvintegrerade modell med motstående soffor i sittgruppen. Den heter T 69 LC och vi hoppas kunna visa den senare i höst, men i skrivande stund fanns inga bilder att tillgå.

Inte heller den nya smala halvintegrerade husbilen med queensbed i sovrummet – Sunlight V69 – kan vi visa bild på. Men vi kan berätta att den är 6,86 meter lång och kommer ha en lågt placerad garderob mitt i bilen för att ge mer rymdkänsla.

Man lanserar även en kort alkovbil kallad A60 som är blott 5,94 cm med tvärbädd bak.

Den stora satsningen görs på de inredda skåpbilarna som kommer i en Adventure Edition i effektfull svart lack. Även ett antal halv- och helintegrerade modeller kommer finnas i Adventure Edition och vara lackade i samma svarta färg.

Cliff 640 i Adventure Edition utförande
Interiören i Cliff 640 Adventure Edition

Elnagh - Firar 70 år

Det blir inga stora förändringar i Elnaghs utbud 2021. För att markera 70 års jubileet kommer T-Loft och Magnum i en särskild serie med grå hytt och grå dekor och hög utrustningsnivå som bland annat inkluderar 16” aluminiumfälgar, backkamera, solpanel, vinterpaket och en bred bodelsdörr med dubbla lås.

Den enda nya modellen i programmet är en kort, 5,99 meter, halvintegrerad Baron modell med tvärbädd bak.

T-Logt i jubileumskostym
Magnum med jubileumsgrafik

Ci/RollerTeam - Fler instegsmodeller

En ny inredd skåpbil med höj- och sänkbar säng bak för att kunna rymma cyklar, moped eller annan skrymmande utrustning är en nyhet i plåtisprogrammet. Självklart kan plåtisarnas utrustas med popup-tak, det är ju ändå den stora trenden 2021.

Men det är även fyra nya alkovmodeller och fyra nya halvintegrerade i Kronos/Zefiro serien modellår 2021.

Kronos/Zefiro 234 TL är en lite udda modell. En halvintegrerad taksängsbil med motstående soffor, en stor garderob och garage bak som även kan bli en säng.

Alkovbilen Kronos/Zefiro 271 M är blott 6 meter kort men rymmer ändå 6 personer under färd och till sängs. Detta tack vare alkovsäng, våningssäng och en lättbäddad fyrsittsdinette.

Kronos/Zefiro är Rollerteams instegsbilar.
Alkovbilen Kronos 271 är endast 6 meter men är planerad för upp till sex boende.
Kronos 234 TL är en kompakt och flexibel bil. Bak är det stora garderober som nås via badrummet, ett stort garage. Och en säng som kan trollas fram vid behov.

Ahorn - Nya interiörer

Hela Ahorns sortiment får intredningar som går i moderiktiga vitt/grått.

Två nya modeller lanseras på Caravan Salon i september. Vi kan inte visa dem ännu men kan avslöja att den ena, döpt till Kanada TU, är en bil med U-soffa och främre och bakre taksäng.

Den andra nyheten heter Kanada TF och är en långbäddarsbil med motstående soffor.

En liten campingbil på Renault Trafic kommer också lanseras i Düsseldorf.