.

Volkswagen Grand California 600

Klassiskt koncept på modernt vis

Det är lätt att falla för VW Grand California. Planlösningen är i enlighet med standardmall 1A för en 6 meters plåtis, men utförandet är allt annat än standard. Inredningen ser ut att vara designad av någon på Airbus eller Boeing och kvalitetskänslan är som i Volkswagens personbilar. Det känns inte hantverksbyggt. På gott och ont, men mest gott.

Av Stefan Janeld

Efter flera dagars värmebölja och varningar om hög brandrisk i naturen faller det på min lott att testa solskensbil i hällregn. Den integrerade solpanelen på glasfibertakets framkant har fått en välförtjänt vilodag.

Bekväm färd

Trots att stolarna fram är snurrbara är de inte särskilt höga, de är dessutom väldigt komfortabla och jag finner snabbt en bekväm körställning. Lägger i drive och ger mig iväg.

Bilen rullar med pondus. I kurvorna känner man att det är en hög bil med hög tyngdpunkt. Men det blir aldrig obehagligt. En titt under bilen avslöjar en rejält tilltagen krängningshämmare som håller emot.

En bidragande faktor till den höga komforten är att det är en tyst färd. Väldigt lite vägljud trots våt asfalt, möblerna tiger still, motorljudet finns där men blir aldrig påträngande.

Ökar jag takten till 90 km/h susar det från taket. Inte ljudligt, men då bilen i övrigt är så tyst noterar jag suset.

När jag möts av kraftigt regn är det inte det vanliga, hårda, ljudet som i plåtisar med plåttak. Glasfibertaket ger ett mer dämpat ljud.

Motorn på 2,0 liter har 175 hästar till sitt förfogande. Den är stark, riktigt stark, hela 410 Nm i vridmoment. Drar bra från låga varv och med den åttastegade automatlådan är accelerationen helt linjär och odramatisk. Endast varvräknaren avslöjar när det byts växel.

Det korta axelavståndet, 3640 mm, gör Grand California aningen smidigare än 6 meters plåtisar på Fiat Ducato som har 4034 mm mellan axlarna.

Crafter har en svängradie på 13,6 meter och Ducato 14,4 meter.

Allt dagens komfortbilister är vana vid från sina personbilar finns i Grand California – Klimatanläggning, farthållare, välljudande stereo, tydlig backkamera, elhissar, uppvärmda elspeglar.

Även vad gäller säkerhet är det en för husbilar god nivå. Som standard finns automatbroms, ESP, antispinn, elektrisk diffbroms (EDL), hjälp för start i backe, ABS bromsar och dubbla airbags.

Den som vill kan betala extra för däcktrycksvarnare, sidokollisionsvarnare, släpvagnsassistent, filbytesvarnare, adaptiv farthållare, döda vinkeln varnare, parkeringshjälp och något kallat Rear Traffic allert som håller koll efter passerande fordon när du backar ut från en parkeringsplats.

Korrekt angiven lastvikt

När man går in i bilen får man en känsla av att det är ett lättviktsbygge. Men skenet bedrar. Testbilen väger in på 3 138 kg vilket betyder att det får lastas 362 kg. Det funkar om man är två ombord. Men testbilen har utrustats med en extra säng under det höga taket. Här kan två ungdomar sova vilket gör att man kan ha bilen som familjenöje. Det krävs att man är van att packa snålt för att det ska fungera viktmässigt.

Nu ska sägas att VW väger alla sina bilar och att den viktangivelse som står i registreringsbeviset är för det aktuella fordonet. Inte som i husbilsbranschen där man anger vikten för ett basutrustat fordon utan att ta hänsyn till fabriksmonterad extrautrustning. I Grand California är till och med campingmöblerna inräknade i tjänstevikten. Det torde vara helt unikt på marknaden.

Inte tänkt för vintercamping

Volkswagen ser campingfordon som sommarnöjen. Att vi i mörka Norden vill kunna använda våra fritidsfordon vintertid är de antingen omedvetna om eller anser vara en tokig tanke. För man har inte gjort något för att vinteranpassa bilen.

Värmaren ser till att det blir varmt ombord, det är Trumas 6kW med elpatron. I testbilen dieselversionen, men det är gasolversionen som är standard.

En så kraftfull värmare med sin centrala placering kommer vara effektiv. Ingen kommer frysa ombord.

Men det är inga luftspalter bakom möblerna eller in i överskåpen och under bilen hänger en oisolerad spillvattentank med utvändig tömningsventil. Så länge det inte är minusgrader dygnets alla timmar kommer det fungera bra. En frostnatt är inget problem.

Om man tänker sig att vintercampa får det bli med öppen ventil till spillvattentanken, ett skräddarsytt utvändigt isolertäcke över förarhytten och att man håller överskåpens luckor på glänt. Precis som man får göra i många andra husbilar som inte är dedikerade vinterhusbilar.

Jag tycker

Det är svårt att inte charmas av Grand California. Den känns så mycket modernare, så mycket smartare. Jag hittar hela tiden detaljer som gör mig glad. Att den är en fröjd att köra gör inte saken sämre.

Den lider lite av att vara smal. Det är inte bara en faktor vad gäller sängens storlek. Även när man rör sig ombord är det trängre än jag är van vid från andra 6 meters plåtisar.

De vita ytorna, som ger ett fräscht första intryck, känns efter en tid i bilen ganska sterila. Jag ser framför mig hur jag använder handdukar, sängkläder och kuddar i klara färger för att ge lite liv ombord.

Det som behövs för att ge mig riktig ”vill ha” känsla är ett vinterkit till spillvattentanken. Det skulle rimma bra med möjligheten till fyrhjulsdrift. För nog är fyrhjulsdriften främst tänkt som ett hjälpmedel vintertid. Med tanke på den väl tilltagna prislappen är det inte en orimlig önskan.

Det som imponerar mest är kvalitetskänslan. Kassaskåpssolid är inte en överdrift. Att dra fram taksängen ger mig ett leende på läpparna. Det går mjukt, distinkt och med en känsla av mekanisk precision. Detsamma gäller många saker ombord. Gångjärnen till överskåpen är lika mycket konstverk som funktion.

Att lampan på toaletten tänds när toadörren öppnas känns självklart, varför är det inte så i alla husbilar? Likaså det elektriska fotsteget som skjuts fram när man öppnar skjutdörren och tackar för sig när man drar igen den. Så logiskt, så självklart.

Att det mesta ingår, till och med campingmöblerna, förenklar köpet och fabriksmonterade tillbehör är alltid att föredra framför eftermonterade.

VW Grand California är en plåtis för de som föredrar personbilskänsla framför hantverksbygge.

Jag gillar

Åk-komforten

Motor och växellåda

Kvalitetskänslan

Gott om USB uttag

Isofix i baksätet

Utrustningsnivån

Korrekt angiven tjänstevikt i registreringsbeviset

Jag önskar

Isolerad och uppvärmd spillvattentank

Läslampor som kan riktas

Lättare skjutdörr, det krävs kraft för att öppna och stänga.

Fakta

Utrustning testbil

Motorvärmare diesel, ABS, antispinn, ESP, farthållare, elspeglar, backkamera, parkeringshjälp, solpanel, kylskåp, spis med 2 gasolbrännare, gasolugn, Truma 6kw  dieseldriven luftburen värme med elpatron, markis, automatiskt elfotsteg, ramfönster, extra säng