Meny

.

Volkswagen Grand California 600

Klassiskt koncept pÄ modernt vis

Det Àr lÀtt att falla för VW Grand California. Planlösningen Àr i enlighet med standardmall 1A för en 6 meters plÄtis, men utförandet Àr allt annat Àn standard. Inredningen ser ut att vara designad av nÄgon pÄ Airbus eller Boeing och kvalitetskÀnslan Àr som i Volkswagens personbilar. Det kÀnns inte hantverksbyggt. PÄ gott och ont, men mest gott.

Av Stefan Janeld

Efter flera dagars vÀrmebölja och varningar om hög brandrisk i naturen faller det pÄ min lott att testa solskensbil i hÀllregn. Den integrerade solpanelen pÄ glasfibertakets framkant har fÄtt en vÀlförtjÀnt vilodag.

BekvÀm fÀrd

Trots att stolarna fram Àr snurrbara Àr de inte sÀrskilt höga, de Àr dessutom vÀldigt komfortabla och jag finner snabbt en bekvÀm körstÀllning. LÀgger i drive och ger mig ivÀg.

Bilen rullar med pondus. I kurvorna kÀnner man att det Àr en hög bil med hög tyngdpunkt. Men det blir aldrig obehagligt. En titt under bilen avslöjar en rejÀlt tilltagen krÀngningshÀmmare som hÄller emot.

En bidragande faktor till den höga komforten Àr att det Àr en tyst fÀrd. VÀldigt lite vÀgljud trots vÄt asfalt, möblerna tiger still, motorljudet finns dÀr men blir aldrig pÄtrÀngande.

Ökar jag takten till 90 km/h susar det frĂ„n taket. Inte ljudligt, men dĂ„ bilen i övrigt Ă€r sĂ„ tyst noterar jag suset.

NÀr jag möts av kraftigt regn Àr det inte det vanliga, hÄrda, ljudet som i plÄtisar med plÄttak. Glasfibertaket ger ett mer dÀmpat ljud.

Motorn pÄ 2,0 liter har 175 hÀstar till sitt förfogande. Den Àr stark, riktigt stark, hela 410 Nm i vridmoment. Drar bra frÄn lÄga varv och med den Ättastegade automatlÄdan Àr accelerationen helt linjÀr och odramatisk. Endast varvrÀknaren avslöjar nÀr det byts vÀxel.

Det korta axelavstÄndet, 3640 mm, gör Grand California aningen smidigare Àn 6 meters plÄtisar pÄ Fiat Ducato som har 4034 mm mellan axlarna.

Crafter har en svÀngradie pÄ 13,6 meter och Ducato 14,4 meter.

Allt dagens komfortbilister Ă€r vana vid frĂ„n sina personbilar finns i Grand California – KlimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, vĂ€lljudande stereo, tydlig backkamera, elhissar, uppvĂ€rmda elspeglar.

Även vad gĂ€ller sĂ€kerhet Ă€r det en för husbilar god nivĂ„. Som standard finns automatbroms, ESP, antispinn, elektrisk diffbroms (EDL), hjĂ€lp för start i backe, ABS bromsar och dubbla airbags.

Den som vill kan betala extra för dÀcktrycksvarnare, sidokollisionsvarnare, slÀpvagnsassistent, filbytesvarnare, adaptiv farthÄllare, döda vinkeln varnare, parkeringshjÀlp och nÄgot kallat Rear Traffic allert som hÄller koll efter passerande fordon nÀr du backar ut frÄn en parkeringsplats.

Korrekt angiven lastvikt

NÀr man gÄr in i bilen fÄr man en kÀnsla av att det Àr ett lÀttviktsbygge. Men skenet bedrar. Testbilen vÀger in pÄ 3 138 kg vilket betyder att det fÄr lastas 362 kg. Det funkar om man Àr tvÄ ombord. Men testbilen har utrustats med en extra sÀng under det höga taket. HÀr kan tvÄ ungdomar sova vilket gör att man kan ha bilen som familjenöje. Det krÀvs att man Àr van att packa snÄlt för att det ska fungera viktmÀssigt.

Nu ska sÀgas att VW vÀger alla sina bilar och att den viktangivelse som stÄr i registreringsbeviset Àr för det aktuella fordonet. Inte som i husbilsbranschen dÀr man anger vikten för ett basutrustat fordon utan att ta hÀnsyn till fabriksmonterad extrautrustning. I Grand California Àr till och med campingmöblerna inrÀknade i tjÀnstevikten. Det torde vara helt unikt pÄ marknaden.

Inte tÀnkt för vintercamping

Volkswagen ser campingfordon som sommarnöjen. Att vi i mörka Norden vill kunna anvÀnda vÄra fritidsfordon vintertid Àr de antingen omedvetna om eller anser vara en tokig tanke. För man har inte gjort nÄgot för att vinteranpassa bilen.

VÀrmaren ser till att det blir varmt ombord, det Àr Trumas 6kW med elpatron. I testbilen dieselversionen, men det Àr gasolversionen som Àr standard.

En sÄ kraftfull vÀrmare med sin centrala placering kommer vara effektiv. Ingen kommer frysa ombord.

Men det Àr inga luftspalter bakom möblerna eller in i överskÄpen och under bilen hÀnger en oisolerad spillvattentank med utvÀndig tömningsventil. SÄ lÀnge det inte Àr minusgrader dygnets alla timmar kommer det fungera bra. En frostnatt Àr inget problem.

Om man tÀnker sig att vintercampa fÄr det bli med öppen ventil till spillvattentanken, ett skrÀddarsytt utvÀndigt isolertÀcke över förarhytten och att man hÄller överskÄpens luckor pÄ glÀnt. Precis som man fÄr göra i mÄnga andra husbilar som inte Àr dedikerade vinterhusbilar.

Jag tycker

Det Àr svÄrt att inte charmas av Grand California. Den kÀnns sÄ mycket modernare, sÄ mycket smartare. Jag hittar hela tiden detaljer som gör mig glad. Att den Àr en fröjd att köra gör inte saken sÀmre.

Den lider lite av att vara smal. Det Ă€r inte bara en faktor vad gĂ€ller sĂ€ngens storlek. Även nĂ€r man rör sig ombord Ă€r det trĂ€ngre Ă€n jag Ă€r van vid frĂ„n andra 6 meters plĂ„tisar.

De vita ytorna, som ger ett frÀscht första intryck, kÀnns efter en tid i bilen ganska sterila. Jag ser framför mig hur jag anvÀnder handdukar, sÀngklÀder och kuddar i klara fÀrger för att ge lite liv ombord.

Det som behövs för att ge mig riktig ”vill ha” kĂ€nsla Ă€r ett vinterkit till spillvattentanken. Det skulle rimma bra med möjligheten till fyrhjulsdrift. För nog Ă€r fyrhjulsdriften frĂ€mst tĂ€nkt som ett hjĂ€lpmedel vintertid. Med tanke pĂ„ den vĂ€l tilltagna prislappen Ă€r det inte en orimlig önskan.

Det som imponerar mest Àr kvalitetskÀnslan. KassaskÄpssolid Àr inte en överdrift. Att dra fram taksÀngen ger mig ett leende pÄ lÀpparna. Det gÄr mjukt, distinkt och med en kÀnsla av mekanisk precision. Detsamma gÀller mÄnga saker ombord. GÄngjÀrnen till överskÄpen Àr lika mycket konstverk som funktion.

Att lampan pÄ toaletten tÀnds nÀr toadörren öppnas kÀnns sjÀlvklart, varför Àr det inte sÄ i alla husbilar? LikasÄ det elektriska fotsteget som skjuts fram nÀr man öppnar skjutdörren och tackar för sig nÀr man drar igen den. SÄ logiskt, sÄ sjÀlvklart.

Att det mesta ingÄr, till och med campingmöblerna, förenklar köpet och fabriksmonterade tillbehör Àr alltid att föredra framför eftermonterade.

VW Grand California Àr en plÄtis för de som föredrar personbilskÀnsla framför hantverksbygge.

Jag gillar

Åk-komforten

Motor och vÀxellÄda

KvalitetskÀnslan

Gott om USB uttag

Isofix i baksÀtet

UtrustningsnivÄn

Korrekt angiven tjÀnstevikt i registreringsbeviset

Jag önskar

Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank

LĂ€slampor som kan riktas

LÀttare skjutdörr, det krÀvs kraft för att öppna och stÀnga.

Fakta

Utrustning testbil

MotorvÀrmare diesel, ABS, antispinn, ESP, farthÄllare, elspeglar, backkamera, parkeringshjÀlp, solpanel, kylskÄp, spis med 2 gasolbrÀnnare, gasolugn, Truma 6kw  dieseldriven luftburen vÀrme med elpatron, markis, automatiskt elfotsteg, ramfönster, extra sÀng

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift