Meny

.

Dethleffs Trend T7057 EB

Instegsbil med vinterambitioner

Trend Ă€r Dethleffs billigaste husbilsserie. En inropare vars mĂ„ttliga prislapp ska locka folk till husbilslivet. I Sverige sĂ€ljs den i ett fullutrustat kampanjutförande till ett attraktivt pris. Dessutom! Tack vare vakna svenska handlare har Trend ett extra ess i hjulhuset – möjlighet att fĂ„ Alde vattenburen vĂ€rme!

 

Av Stefan Janeld

 

Det var aldrig meningen att Trend skulle fÄ vattenburen vÀrme. Men fabriken lade mycket krut pÄ att det luftburna systemet skulle vara vÀldesignat med luftspalter bakom möblerna och vÀrmeslangar runt sÀngarna.

NÀr de svenska handlarna sÄg bilen insÄg de att möblemanget skulle fungera Àven med ett vattenburet vÀrmesystem. De tog upp frÄgan med Dethleffs tekniker som nappade och började skissa pÄ det vattenburna vÀrmesystemet. Inklusive golvvÀrme!

Merkostnaden för Alde Àr inte faststÀlld, men cirka 30 000 kronor Àr ingen vild gissning.

Testbilen Àr utrustad med luftburen vÀrme sÄ vi kan inte syna den vattenburna installationens utförande.

Det luftburna systemet har vÀl placerade utblÄs och hÄlstucken slang runt sÀngarna. Men, vÀrmaren Àr placerad lÀngst bak. Luften tappar bÄde fart och vÀrme i de lÄnga slangarna. Resultatet: varmt sovrum, sval sittgrupp. Det omvÀnda Àr det önskvÀrda. Elektriskt vÀrmegolv, 230 volt, hjÀlper upp en smula.

De Alde-utrustade bilarna som nÄr Sverige har en jÀmn vÀrmefördelning i bodelen, en av fördelarna med vattenburen vÀrme. VÀrt merkostnaden? Absolut.

Spillvattentanken Ă€r isolerad och vĂ€rms av vĂ€rmesystemet. Precis som man vill ha det. Tömningsventilen Ă€r i metall och placerad utanför tanken. Frysrisken Ă€r uppenbar. ÖnskvĂ€rt vore att flytta in kranen innanför isoleringen.

VĂ€lutrustad

Bakom ratten Àr det gott stÀllt med komfort och sÀkerhet. AC, farthÄllare, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, antispinn, antisladd, hillholder och en funktion som hÄller nere bilens fart i brant utförslut. Stereo Àr standard i Sverige men inte monterad pÄ testbilen.

Fiats originalstolar Àr helt okej om Àn nÄgot höga för min smak.

Testbilen har 150 hÀstar under huven (130 hÀstar Àr standard). KÀnns som en lÀmplig kraftkÀlla nÀr vi Äker genom det kuperade bayerska landskapet. I de branta uppförsbackarna finns gott om kraft.

VÀgarna Àr pÄ sina stÀllen sönderkörda. Det rister frÄn hjulstÀllen och chassiet har svÄrt att dölja underlagets brister. Men inredningen Àr tyst, inget skrammel eller gnek. InvÀndig trappa saknas, det hÄller vÀgljudet nere.

Sammanfattningsvis – tyst och pigg.

LĂ€tt bygge

Till skillnad frÄn sina syskon i Dethleffs-familjen har Trend trÀreglar i vÀggarna istÀllet för plast. Men golvet Àr trÀfritt och isoleringen bestÄr av slutna celler. Fuktskadegarantin Àr pÄ sex Är, samma som för de helt trÀfria bilarna och bekrÀftelse pÄ att Dethleffs litar pÄ sin konstruktion.

Att bilen med 3 500 kilo totalvikt har en lastvikt pÄ 734 dito i grundutförande Àr imponerande.

SverigesÄlda bilar kommer maxutrustade, det tÀr pÄ lastvikten. Bara Alde-vÀrmen snor ca 40 kilo. 500 kilos lastvikt pÄ en svensksÄld bil Àr en kvalificerad gissning. Gott nog!

Jag tycker

Den kostar lite mer Àn de billigaste instegsbilarna men merkostnaden Àr motiverad. Bilen sÀljs i nyckelfÀrdigt skick och har med Aldes vÀrmesystem kompetens nog att anvÀndas Äret runt Àven pÄ vÄra nordliga breddgrader.

Möblerna kÀnns gedigna och mer pÄkostade Àn i de billigaste instegsbilarna. Den tysta fÀrden vittnar om god byggkvalitet.

Min kÀnsla Àr att bilen Àr i nivÄ med förra generationen av mellanklassbilen Dethleffs Advantage. Ett gott betyg!

Trend kommer sÀtta press pÄ konkurrenterna. Den som vÀrdesÀtter det tysta och energisnÄla vattenburna vÀrmesystemet hittar fÄ konkurrenter i prisklassen.

PrisvÀrd Àr det ord som bÀst beskriver bilen.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, hill descent control, hillholder, elspeglar, elhissar, klimatanlÀggning, farthÄllare, 6kw truma luftburen vÀrme med elpatron, 230v vÀrmegolv, cykelhÄllare 3 cyklar (ej monterat pÄ testbilen), markis (ej monterad pÄ testbilen), elmanövrerad taksÀng, insynsskydd i plissé, isolertÀcke

Vi gillar

  • PrisvĂ€rd
  • VĂ€lutrustad
  • Sittgruppen – vĂ€l tilltagen. Fungerar bra Ă€ven som baksĂ€te.
  • Bred bodelsdörr – kĂ€nns pĂ„kostat
  • Generösa sĂ€ngar med bekvĂ€ma madrasser
  • Den tysta fĂ€rden

 

Vi önskar

  • Kortare sĂ€ng pĂ„ höger sida till förmĂ„n för en garderob i hallen
  • Att Trumas panna placerats centralt i bilen för jĂ€mnare spridning av vĂ€rmen (Med Alde vĂ€rme Ă€r detta inget problem)
  • Att eltrappsteget till bodelen monterats lĂ€gre, 37 centimeter Ă€r ett högt kliv. BekvĂ€m steghöjd Ă€r 18 – 20 centimeter.

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – placerat i garaget Ă€r flaskorna otympligt att hantera
  • TaksĂ€ngen blockerar bodelsdörren nĂ€r den Ă€r nedsĂ€nkt
  • För kort draperi i sovrummet, gör inte sitt jobb

Vill du lÀsa mer om Dethleffs? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift