En bra start pÄ husbilslivet.
Som nybörjare vill man inte spendera allt för mycket pÄ sin första husbil. Man har Àven begrÀnsad insikt i hur man bör utrusta bilen. PLA Plasy har ett attraktivt pris och Àr fullutrustad frÄn start. Lika bra som det lÄter? Ja, nÀstan.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Italienska instegsbilar finns det gott om. De flesta Àr slÀkt med varandra och delar varandras styrkor och svagheter, stöpta i samma form kan man sÀga. Men inte PLA, de har en egen identitet och stÄr pÄ egna ben.
De har sÄlts i Sverige i ett drygt Är. Fabriken har varit i gÄng sedan 2010. Ett ungt fabrikat alltsÄ. Men bakom stÄr en av husbilsvÀrldens verkliga veteraner.
P.L.A. Àr initialer för Paolo Luigi Alinari. En idag snart 80 Ärig legend i Italienska husbilsvÀrlden och mannen bakom Ci/RollerTeam. NÀr han sÄlde till franska Trigano -Gruppen trodde alla att han skulle dra sig tillbaka för gott. Men icke. Saknaden efter husbilsbyggandet blev för svÄr och han byggde en ny fabrik och valde att stÀlla sig utanför italienska branschförbundet och köra sitt helt egna race. En rebell? Minst sagt.
Finansieringen var inga problem, hans personliga förmögenhet Àr enorm och nÄgra arvingar finns inte. IstÀllet anvÀnder han slantarna för att bygga upp en verksamhet stark nog att föra hans namn vidare. Och under tiden njuter han av att vara ett horn i sidan pÄ de stora koncernerna.
RÀkstjÀrten fyller en funktion
Grundarens erfarenhet av instegsbilar har fört med sig en lite udda design pÄ bilarna. Taket Àr vÀlvt och pÄminner om en rÀkstjÀrt. Varför? Jo vatten kan inte bli stÄende pÄ taket. Och blir det inte stÄende Àr risken liten att det letar sig in i vÀggarna. En enkel lösning pÄ ett komplext bekymmer! Eftersom taket vÀlver bakÄt blir det heller inga fulla avrinningsmÀrken efter sidorna.
Enkelt utförande, men inte lÄg kvalitet
PLA bygger enkelt. Husvagnsfönster, trÀreglar, simpel dörr utan fönster. Allt för att hÄlla prislappen nere.
Receptet Àr detsamma som anvÀndes för Italienska husbilar för tio Är sedan. Ett recept de flesta övergivit, med stigande prislappar och sjunkande försÀljning som följd. PÄ sÄ vis fyller PLA ett tomrum pÄ marknaden.
Och prislappen Ă€r onekligen tilltalande. Testbilen Ă€r fullutrustad med allt och lite till. Det enda som fattas Ă€r solpanel och vĂ€rmegolv. ĂndĂ„ stannar priset pĂ„ 585 000 kronor.
Man kan tro att bilen ska kÀnnas pappig och simpel, men tvÀrtom kÀnns den vÀlbyggd. Möblerna Àr stabila och försedda med rejÀla beslag. Finishen Àr överlag god. Visst, det finns detaljer att anmÀrka pÄ. Men inte mer Àn i betydligt dyrare bilar.
Kort hjulbas, pÄ gott och ont
Jag kör bilen mestadels pĂ„ smĂ„vĂ€gar utanför VĂ€sterĂ„s. Lappade, lagade med bulor och potthĂ„l. BladfjĂ€derns rekyl Ă€r odĂ€mpad och tillsammans med den korta hjulbasen blir fĂ€rden nickig, men inte obekvĂ€m â guppen svĂ€ljs inte, snarare förstĂ€rks. Testbilen Ă€r helt tom, med last och fulla tankar blir fĂ€rden lugnare. En stödluftfjĂ€dring skulle sitta fint. Betingar ca 7 000 kronor monterad och klar.
Den korta hjulbasen Àr alltsÄ inte komforthöjande, men den ger en smidig bil att ratta och gör bilen lÀttkörd.
Basbil Àr Citroën Jumper, tvilling med Fiat Ducato men med en annan motor. Specifikationerna Àr snarlika. 2,2 liter, 130 hÀstar och ett vridmoment pÄ 320 Nm. Bakom ratten Àr det ingen skillnad pÄ körkÀnslan gentemot Fiat. LÄdan kÀnns ocksÄ likvÀrdig. Inget under av precision, men lÀttjobbad.
PÄ de smÄ ringlande vÀgarna kan jag ligga pÄ femmans vÀxel och köra mellan 50 och 90 knyck. MotorvÀgstempo Àr inget problem men trivselfarten Àr 90 km/h. DÄ Àr fÀrden stadig och ljudnivÄn behaglig.
Bilen Àr som sagt vÀlutrustad, det mÀrks inte minst bakom ratten. HÀr finns AC, stereo, GPS, backkamera, farthÄllare, elhissar, elspeglar. Allt en modern komfortbilist vill ha.
Den sĂ€kerhetsmedvetne blir ocksĂ„ nöjd â ABS, dubbla airbags, antispinn, antisladd, hillholder och en funktion som hĂ„ller jĂ€mn lĂ„g fart i kraftigt nedförslut. Jag sitter dessutom i stolar klĂ€dda med konstlĂ€der, inte vanligt i bilar i prisklassen.
Den illa underhÄllna vÀgen sÀtter inte bara hjulstÀllen pÄ prov. Inredningen utmanas ocksÄ. TaksÀngen gnekar och gnisslar en hel del. I upphissat lÀge stannar den en decimeter frÄn taket och hÀnger fritt, man kan tycka att det vore bÀttre om den pressades upp mot taket sÄ den höll klaffen. Men jag Àr av annan Äsikt. En taksÀng i press mot taket blir en del av bilens isolering, nollpunkten flyttas in i madrassen och fukt- och potentiellt mögelproblem kommer som ett brev pÄ posten. PLA:s frihÀngande lösning Àr bÀttre. Korrekt justerad och med smörjmedel pÄ vÀl valda punkter blir den vÀsentligt tystare.
GĂ„r att fricampa vintertid, menâŠ
Bilen Àr i grunden ett sommarnöje, inte tu tal om annat. Men vÀrmarens kapacitet rÀcker för att hÄlla de boende varma Àven i rejÀl kyla. SvensksÄlda bilar har Trumas största vÀrmare pÄ 6kw försedd med elpatron som standard.
VÀrmarens placering lÀngst bak innebÀr att det blir svalare ju lÀngre fram i bilen man kommer. Det gÄr inte att fÄ en jÀmn vÀrme i bilar med den placeringen. Det har vi mÀrkt gÄng pÄ gÄng i vÄra vintertester.
Det saknas luftspalter bakom möblerna och in i överskÄpen, risk för kondens och i vÀrsta fall isbildning. UtblÄsens placering gör det svÄrt att mota kallraset frÄn pedalstÀll och vindruta. Ett invÀndigt isolertÀcke medföljer. Men ett utvÀndigt Àr att rekommendera om man vill förlÀnga sÀsongen pÄ hemmaplan.
Spillvattentanken Àr isolerad och vÀrms av vÀrmaren, bra, eftersom den dÄ vÀrms Àven vid fricamping. TyvÀrr Àr tömningsventilen utanpÄliggande och fryser redan vid ett fÄtal minusgrader enligt vÄr erfarenhet.
Jag tycker
PLA Plasy HP69 överraskar pÄ ett positivt sÀtt. Snickerierna hÄller betydligt bÀttre klass Àn vÀntat, finishen ombord likasÄ.
Den höga utrustningsnivÄn gör bilen nyckelfÀrdig, det Àr attraktivt.
Att det brister i vinteregenskaperna Àr inget att yvas över, hör till prisgruppen.
Ni som letar första husbilen och inte vill ha begagnad har hÀr ett attraktivt alternativ.
Fakta
- Modell PLA Plasy HP69
- Ursprungsland Italien
- Chassi Citroën Jumper
- Motor 2,2HDi 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kilo
- Max last 508 kg (ej rÀknat den rikliga utrustningen)
- L x B x H 695 x 232 x 295 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 499 000 kronor
- Pris som testad 585 000 kronor
- Hemsida: www.placamper.it
- Vi lĂ„nade bilen av K. Ăhman Bil & Maskin utanför
Vi gillar
- PrisvÀrd
- VĂ€lutrustad
- Fem bÀltade platser
- Stabila snickerier
- Det sluttande taket förebygger att vatten blir stÄende
Â
Vi önskar
- Rymligare överskÄp
- Stöd som hÄller sÀngen uppe nÀr man ska in i garderoben
- TvÄlÄgig spis ger mer bÀnkyta i köket.
- Högre ryggstöd pÄ den femte bÀltade sittplatsen.
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet i garaget
- För högt insteg till bodelen â 40 centimeter
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antispinnsystem med hillholder, antisladdsystem, markis, elhissar, elspeglar, AC motor, farthÄllare, centrallÄs, GPS, backkamera, stereo, DVD, TV (ej monterad), luftburen vÀrme 6kw med elpatron, myggnÀt bodelsdörr, kyl med separat frys, ugn, spis, taklucka med flÀkt vid köket, cykelstÀll (ej monterat), elektrisk taksÀng, invÀndigt isolertÀcke framruta.