Meny

.

Pilote G650 GJ Essentiel

Stor bil i litet format.

Pilote har komponerat en helintegrerad bil som konkurrerar sÄvÀl med inredda skÄpbilar som stora bobilar. LÄter det omöjligt? LÀs testet sÄ klarnar bilden!

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Vinrankorna stÄr i rÀta rader, solen öser ner frÄn en klarblÄ himmel, asfalten ringlar sig mjukt genom landskapet. Jag befinner mig pÄ franska atlantkusten, strax söder om Nantes. En stad som varje Är hamnar i topp nÀr man mÀter livskvaliteten hos franska folket.

HÀr ligger en av Pilotes fabriker och jag har fÄtt lÄna deras senaste skapelse. En kort helintegrerad husbil med lÄga lÄngbÀddar i sovrummet.

Smidig körupplevelse

Bilen Àr försedd med Fiats 150 hÀstar starka motor och jag gör god fart utan anstrÀngning. LÄdan Àr manuell, det blir en del spakande i de smÄ byarna. Men hÀr ute i det öppna landskapet lÄter jag femman ligga i och njuter av de lÄnga böljande svÀngarna.

Jag sitter bekvÀmt, stolarna Àr inte Fiat original utan prestigetillverkaren Agutis. De kramar kroppen bÀttre och ger mer stöd. Dessutom Àr bÀltet integrerat i stolen vilket ger en bÀttre bÀltesergonomi, som i sin tur ökar sÀkerheten.

UtrustningsnivÄn Àr god bÄde pÄ komfort- och sÀkerhetssidan. Backkamera, stereo, farthÄllare, AC, elhissar, elspeglar, antisladdsystem, antispinnsystem, ABS bromsar, hillholder och HDC, ett system som ser till att hÄlla jÀmn lÄg fart nÀr det gÄr brant utför.

Jag svĂ€nger in pĂ„ en smal grusvĂ€g mellan tvĂ„ vinodlingar för att se hur chassiet uppför sig pĂ„ sĂ€mre underlag. Som vĂ€ntat har bladfjĂ€drarna pĂ„ bakaxeln svĂ„rt att svĂ€lja ojĂ€mnheterna. Men en sak slĂ„r mig direkt – tystnaden. Bilen har invĂ€ndig trappa och jag hade vĂ€ntat mig en del vĂ€gljud pĂ„ grusvĂ€g. Men icke! KnĂ€ppt tyst, jo faktiskt. Trappan Ă€r en ny egen konstruktion och det Ă€r tydligt att Pilote lyckats vĂ€l. 

FÀrden pÄ grusvÀgen blir kort. En ilsken vinodlare tycker jag gör intrÄng pÄ hans mark. Han har inte fel. Jag vÀnder bilen och kör ut pÄ asfalten igen. Att vÀnda pÄ den smala grusvÀgen gick smidigt. Dels Àr bilen kort, dels hade jag god hjÀlp av den tydliga backkameran.

Bra garderober

I korta bilar med lÄngbÀddar placeras vanligen garderoberna under sÀngarnas fotÀndor. Men nu nÀr sÀngarna Àr lÄga fÄr man vÀnda pÄ steken. Garderoberna Àr kvar i fotÀndan, men hÀnger pÄ vÀggen. En bra lösning eftersom de hamnar i bekvÀm höjd.

I sÀngarnas fotÀndor finns fortfarande stuv, pÄ höger sida i form av lÄdor, pÄ vÀnster sida ett skÄp. Totalt vinner man faktiskt invÀndig stuv med de lÄga bÀddarna. Lite ovÀntat.

ÖverskĂ„pen i bilen Ă€r rymliga och försedda med hyllor sĂ„ att volymen kan utnyttjas. Garaget Ă€r inte stort nog för cyklar men rymmer en hel del annat smĂ„tt och gott.

Golvet i sovrummet Àr ett tekniskt dubbelgolv som huserar vattentanken. Spillvattentanken hÀnger under bilen. Det frigör utrymme under sittgruppens soffa som hÀr anvÀnds till vÀrmare, batteri och elcentral. LÀtt att komma Ät nÀr det behövs. Standard Àr ett batteri, men det finns plats för tvÄ.

I testbilens utförande, ”Essentiel”, Ă€r lastvikten godkĂ€nda 590 kilo.

Det gĂ„r att fĂ„ en högre utrustningsnivĂ„nivĂ„, kallad ”Sensation”, men dĂ„ krymper lastvikten till 550 kilo och prislappen vĂ€xer med 50 000 kronor.

Prioriteras lastvikt kan den halvintegrerade versionen vara intressant, den fÄr lasta 720 kilo i Essentiel-utförande.

VÀlplanerat vÀrmesystem

VĂ€rmekĂ€llan Ă€r standard en 4kw luftburen gasolvĂ€rmare frĂ„n Truma. Den som vill ha mer effekt köper ”Sensation” med 6kw effekt som standard.

Som jag nÀmnde tidigare Àr vÀrmaren placerad under sittgruppens soffa. En central placering som gör att den varmaste luften kommer sittgruppen till godo. I sovrummet har luften fÀrdats lÀngre och Àr svalare. Precis som man vill ha det.

Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Men tömningen sitter utanpÄ och kommer frysa. Se bilen som en tresÀsongersbil.

En viktig detalj vintertid: kjolarna Àr i aluminium, plast blir spröd i kylan och spricker lÀtt.

Jag tycker

Pilote har lyckats göra en kort bil stor. Med smÄ medel och en hygglig portion smartness skapas god funktion och utmÀrkt komfort med tyngdpunkt pÄ bekvÀmt sovrum och sittgrupp. Kök och badrum har av nöd gjorts kompakta, men har inte tappat funktionen. SÀrskilt köket Àr lyckat för att vara sÄ litet.

Som nörd och tekniskt intresserad uppskattar jag de dolda kvaliteterna – aluminiumkjolar, aluminiumlister som vĂ€ggarna vilar pĂ„ och hĂ„ller ihop vĂ€ggar och tak, aluminiumfĂ€sten inne i vĂ€ggarna för möblerna, rejĂ€la chassiförlĂ€ngningar.

Det skulle förvÄna mig om inte andra tillverkare kommer ta efter Pilotes recept pÄ att bygga en kompakt bil med lÄngbÀddar. Att prislappen Àr rimlig minskar inte attraktionskraften.

Fakta

Vi gillar

  • Byggkvaliteten
  • Centralt placerad vĂ€rmare
  • Sittgruppen som umgĂ€ngesplats
  • Sovrummet
  • Gott om garderobsutrymme
  • Fem Ă„rs fuktskadegaranti

 

Vi önskar

  • Rymligare sittgrupp nĂ€r den anvĂ€nds som baksĂ€te – nu fĂ„r bara barn och vuxna utan mage plats.
  • Mindre plast runt förarmiljön

 

Vi gillar inte

  • För högt insteg vid förardörren – 48 centimeter
  •  

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhissar, AC, farthÄllare, stereo, backkamera, 4kw truma luftburen vÀrme, insynsskydd i plissé,

Vill du lÀsa mer om Pilote? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift