Meny

.

BestÀllningsjobb!

Planlösning, utrustning och prislapp avslöjar att Rapido 665F Àr framtagen enligt önskemÄl frÄn de nordiska handlarna. Nu Àr frÄgan: Har man lyckats?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Rapido 7065FF har varit en storsÀljare i mÄnga Är med sina lÄga lÄngbÀddar och badrummet lÀngst bak. En ombonad och trivsam bil som vi testade och gav idel lovord redan 2008. Men den kostar en del, nÀrmare 800 000 kronor med lite extrautrustning.

Nu har Rapido lanserat samma planlösning i prispressade 6-serien, modellnamnet Àr 665F. Den nya modellen Àr fyra decimeter kortare Àn sin exklusivare storebror, sÄ nÄgon karbonkopia Àr det inte. Den saknar ocksÄ AL-KO chassiet och den dubbla takkonstruktionen som Rapidos exklusivare modeller byggs med.

Lilla motorn rÀcker

Stolarna Àr Fiats original, rymliga och bekvÀma, men aningen höga för bÀsta komfort. Motorn Àr pÄ 130 hÀstar och rÀcker gott. LÄdan Àr manuell sexvÀxlad, lite sladdrig men lÀttjobbad. Det blir inga fartexcesser under testet som sker pÄ franska landsbyggden en timme nordvÀst om Le Mans.

I normal husbilslunk (90 km/h) Àr fÀrden avslappnad och befriad frÄn vindbrus. En del vÀgljud letar sig in men det stör inte, det invÀndiga insteget har fÄtt mer isolering pÄ 2016 Ärs modeller och det bidrar till att hÄlla oljudet utanför bilen. Testbilen Àr en förseriebil och det mÀrks. Det skramlar lite mer frÄn inredningen Àn vi Àr vana vid frÄn Rapido.

Till min hjĂ€lp under fĂ€rden finns allt jag behöver – GPS, backkamera, farthĂ„llare, AC, elspeglar, elhissar, ABS bromsar, antispinnsystem, antisladdsystem, hillholder och ett system som hĂ„ller jĂ€mn lĂ„g fart i kraftigt nedförslut. En god hjĂ€lp vintertid dĂ„ en överambitiös bromsfot kan stĂ€lla till det i hala nedförsbackar.

En stereo hÄller mig sÀllskap.

För tvÄ

Med lÄga lÀngbÀddar krymper garagets höjd och med toaletten placerad lÀngst bak Àr det inte genomgÄende, bortsett frÄn en lÄg passage under badrumsgolvet. Att fÄ in campingmöblerna gÄr om de Àr nÀtta. Det finns ett större utrymme under varje sÀng som nÄs bÄde frÄn utsidan och inifrÄn genom att lyfta sÀngarna. Det vore den naturliga platsen. Men den möjligheten begrÀnsas av den utvÀndiga luckans storlek och Àven höjden pÄ utrymmet. Visst, man kan ju stuva inifrÄn, men det Àr onödigt bökigt.

Tro nu inte att det Àr ont om stuv i bilen. TvÀrtom. Det finns gott om plats för persedlar och mindre skrymmande saker: Eller vad sÀgs om tvÄ rejÀla garderober, (den största i badrummet med hyllor för linne och handdukar) och gott om rymliga överskÄp med hyllor som utnyttjar volymen effektivt.

Lastvikten Àr inte faststÀlld Àn, men de flesta modellerna i 6-serien lastar ca 550-600 kilo. Nog för ett resande par. Och fler ska man inte vara ombord, tycker jag. Man kan visserligen bÀdda sittgruppen. Men med klent resultat. Bilen Àr byggd för att ge tvÄ personer en bekvÀm bostad. Punkt

Vintertid?

Bilen klarar vintern. Vattenburen vÀrme frÄn Alde. Elektrisk golvvÀrme (tillval). InvÀndigt isolerdraperi i förarhytten. Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank med tömningsventilen placerad frostfritt innanför isoleringen. Bodelsdörr med dubbla lÄs som hÄller tÀtt. VÀrmevÀxlare ger gÄngvÀrme och via en vÀrmebooster kopplad till vÀrmesystemet skickas det ut extra mycket vÀrme vid sittgruppen.

Vad mer kan man begÀra i den hÀr prisklassen? Ingenting!

Okej, kjolar i plast istÀllet för aluminium Àr inte optimalt vintertid. Och visst borde det finnas en sarg lÀngst i skÄpen sÄ att inte prylar blockerar luftspalterna och hindrar vÀrmen att komma vidare.

Å andra sidan, en optimerad vinterbil har betydligt tyngre prislapp.

Jag tycker!

Har svÄrt att se att modellen blir nÄgot annat Àn en succé. KvalitetskÀnslan Àr hög, bodelskonstruktionen trÀfri, vinterdugligheten god, prislappen förhÄllandevis lÄg, mysfaktorn i topp och man behöver inte lassa pÄ sÀrskilt mycket extra utrustning eftersom bilen har en bra grundutrustning. Jag tycker om Rapidos Àrliga prissÀttning, fri frÄn vilseledande lockpriser.

För att ge plats för lÄngbÀddarna har köksmodulen blivit kompakt. Men offret Àr inte stort. Bilen kÀnns rymlig, man rör sig ledigt genom bodelen, möblemanget Àr aldrig i vÀgen, om ni förstÄr vad jag menar.

Den bÀddbara sittgruppen Àr en ren nödlösning, jag bÀddar med luftmadrass pÄ golvet. En renodlad tvÄpersonersbil som det Àr onödigt att försöka tÀnja pÄ för att bo fler, dÄ finns andra modeller som passar bÀttre.

Kort sagt: Paret som vill ha en lÄng sÀsong och har en budget pÄ 700 000 kronor har hÀr ett trevligt alternativ.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, hill descent control, hillholder, elspeglar, elhissar, AC, farthÄllare, stereo, backkamera, GPS, insynsskydd i plissé, thermodraperi, Alde vattenburen vÀrme med vÀrmevÀxlare och boosterpaket, elektrisk golvvÀrme, stor kyl med separat frysfack, mjukstÀngande kökslÄdor

Vi gillar

  • PrisvĂ€rd – vĂ€lutrustad frĂ„n start
  • Gott om stuv
  • VĂ€rmesystemet
  • BekvĂ€m sittgrupp med god utsikt
  • InvĂ€ndigt vinterdraperi
  • Ombonad och exklusiv kĂ€nsla ombord
  • Golv utan nivĂ„skillnad
  • 5 Ă„rs tĂ€thetsgaranti

 

Vi önskar

  • BĂ€ttre stĂ„höjd i duschen, 184 centimeter Ă€r en decimeter för lite
  • Lite mindre bordsskiva för att vinna plats i baksĂ€tet
  • Stadigare bord (kan bero pĂ„ att bilen Ă€r en förseriebil)
  • Djupare stuv med större lucka under sĂ€ngarna

 

Vi gillar inte

  • Trög skjutdörr som delar av bilen, skena Ă€ven i nederkant skulle göra susen.
  • Isolerdraperiet i förarhytten nĂ„r inte Ă€nda ner till golvet

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift