Meny

.

LÄngbÀddskomfort i kompakt format

Med en camper som husbil slipper man transportbilens knackiga komfort och mÄnga gÄnger undermÄliga sÀkerhetsutrustning och hÀnger med i fordonsutvecklingen utan att byta hem. Svenska Easy Camper har tagit fram en modell med lÄngbÀddar i alkoven. Som första tidning har vi fÄtt klÀmma pÄ ekipaget.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

S. Karosser i Dorotea har byggt campers i trettio Är. HÀr hemma heter de Easy Camper. De som exporteras har en dekal med namnet NordStar . En tid Àgde Polar företaget men sedan i vÄras Àr företaget Äter i grundarfamiljens Àgo.

Och de gÄr pÄ offensiven direkt. I Tyskland har försÀljningen tagit fart efter nÄgra Ärs krÀftgÄng och hÀr hemma Àr förhoppningarna stora av tvÄ anledningar. Dels den nya sÀnglösningen, dels för att Ford i dagarna lanserat en ny pickis i Ranger-serien med riktigt goda specifikationer för en camper. Den fÄr bÀra ett ton pÄ flaket och bakaxelvikten Àr vÀl tilltagen!

Stabil fÀrd

För dagen Ă€r campern monterad pĂ„ en VW Amarok, fyrhjulsdriven och med en 160 hĂ€stars turbodiesel under huven. Till skillnad frĂ„n mĂ„nga pickuper i ”japanstorlek” klarar den av en fullvuxen camper.

LÄdan Àr manuell med en distinktare kÀnsla Àn de transportbilslÄdor jag Àr van vid frÄn husbilar. Drivlinan Àr utmÀrkt och har inga problem med den extra vikten. Att hÀnga med i trafikrytmen vid trafikljus eller pÄ motorvÀg gÄr galant.

Bakom ratten rÄder sann personbilskomfort. Jag sitter bekvÀmt tillbakalutad med ratten i brösthöjd. Bilen Àr hög, sÄ trots den lÀgre sittstÀllningen Àn i husbilars transportbilskupé har jag god överblick.

SÀkerhetsmÀssigt finns allt man kan krÀva av en modern bil, inklusive en gasiljon airbags. Fyrhjulsdriften ger extra stabilitet Ät fÀrden. Komfortutrustningen Àr fullödig, minst sagt. KlimatanlÀggning, farthÄllare, stereo, elstolar, elhissar, elspeglar, sitsvÀrme. Allt vi Àr vana vid frÄn moderna personbilar.

PÄ vÀgen kÀnns huset pÄ flaket av. NÀr vÀgen blir ojÀmn rör sig bil och camper i otakt med lÀtta ryck som följd. Men mindre pÄ den hÀr Àn de pickuper frÄn Mitsubishi, Nissan och Opel jag har tidigare erfarenhet av. Den högre tyngdpunkten kÀnns av i rondeller och tvÀra kurvor. Nej, inte obehagligt, men man tar det varligt.

Inte mycket lastvikt

Att packa inför avfÀrd krÀver viss vana. Det finns stuv, bÄde i campern och pÄ flaket , men inga jÀttevolymer.

Hur mycket man fÄr lasta in beror pÄ vilken bil som bÀr campern. HÀr ska bilen tÄla ungefÀr tvÄhundra kilo utöver camperns vikt. Den nya Ford Ranger det dubbla.

Byggd för vinter

Easy Camper Ă€r den enda campern i vĂ€rlden med vattenburen vĂ€rme. De tyska, franska, italienska och amerikanska har luftburen vĂ€rme. De hĂ„ller vĂ€rmen, men vĂ€snas mer och drar rejĂ€lt med gasol och framförallt – de saknar golvvĂ€rme! Easy Camper har varmt golv vare sig man stĂ„r pĂ„ stĂ€llplats eller ute i moder natur.

Runt alla möbler löper luftspalter som lÄter varm luft att jaga bort kyla och fukt.

Den som vill spara gasol monterar vÀrmevÀxlare och utnyttjar motorvÀrmen under fÀrd.

Att Easy Camper klarar svensk vargavinter rÄder ingen tvekan om!

Jag tycker

En av de största fördelarna med en camper Àr att man slipper Äka transportbil med allt vad det innebÀr av knackig komfort och dÄlig sÀkerhetsutrustning. Med en camper kan man hÀnga med i fordonsutvecklingen utan att byta hem. Trots allt Àr det pÄ chassi- och sÀkerhetssidan utvecklingen gÄr snabbast.

Jag fÄr alltid en kÀnsla av Àventyr nÀr jag Äker camper. Basbilens SUV-feeling och de kompakta mÄtten ger mig romantiska drömmar om fiskehelger med sönerna, eller fricamping vintertid pÄ toppen av Dundret under norrskenets gröna flimmer med vinden tjutande utanför. Man kan helt enkelt göra sÄ mycket mer och nÄ sÄ mycket lÀngre med ett kompakt, kompetent ekipage.

Dessutom! Man kan lĂ€mna kvar huset nĂ€r man Ă„ker och handlar eller undersöker omgivningen. För samma peng som ett ekipage likt det testade kan man fĂ„ betydligt bekvĂ€mare husbil. Men! StĂ„r dĂ€r redan en pickup i garaget Ă€r campern svĂ„rslagen – inga servicekostnader, inga dĂ€ckutgifter, ingen fordonsskatt.

Fakta

Vi gillar

  • SĂ€nglösningen
  • VĂ€rmesystemet
  • Mysfaktorn
  • Flexibiliteten att kunna uppdatera basbilen utan att byta hem

 

Vi önskar

  • Större gasolflaskor – en viktfrĂ„ga, men Ă€ndĂ„
  • Armstöd i sittgruppen – Kanske i form en infĂ€lld klaff med liten textilkudde att fĂ€lla ut frĂ„n kylskĂ„psvĂ€ggen vid behov?

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet – för liten lucka, trĂ„ngt.
  •  

Utrustning testbil

Vattenburen vÀrme med golvvÀrme, spis, kyl med frysfack, takrÀcke med stege, kassettoa, dusch, varmvatten.

Vill du lÀsa mer om Easy Camper? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift