Udda förstlingsverk.
Planlösningen är udda men inte utan fördelar.
Kompakt? Absolut.
Bekväm för två? Ja.
Prisvärd? Som få.
Text och foto Stefan Janeld
Först en bakgrund. Modellen såg dagens ljus 2005 och fick ögonen på sig lika mycket för att det var TEC:s första helintegrerade husbil som för den mycket udda planlösningen. Redan 2007, i och med att Fiat förnyade sin Ducato, var den raderad ur modellutbudet.
Det är ett stort steg att börja bygga helintegrerade husbilar. TEC tog hjälp från en koncernkollega – Dethleffs. Frontmasken är hämtad från Dethleffs Advantage från samma tid, liksom möblemanget och alla beslag. Men planlösningen är unik för TEC.
Företagets äventyr i den helintegrerade världen blev kortvarigt. Redan 2010 togs beslut att systerfabrikatet LMC skulle stå för de helintegrerade modellerna medan TEC skulle erbjuda halvintegrerade husbilar med taksäng.
I sommar gifter sig TEC med LMC och tar sin makes namn. TEC försvinner som varumärke.
Lätthanterat format
Sittställningen är hög, ratten hamnar i knät. Jag kommer på mig att sitta lite framåtlutad på småvägarna där det krävs att jag arbetar med växellådan. På större vägar kan jag ligga i bekväm fart utan att röra runt i lådan och då blir det en mer tillbakalutad färd. Motorn på 127 hästkrafter räcker för den här småttingen. Upp till nittio är färden rask. Motorvägstempo är ingen utmaning men känns surrigt och oharmoniskt. Trivselfart: 90 km/t. Mellan fyran och femmans växel skiljer det nästan tusen varv, vilket betyder att femman är en överväxel att nyttja på plan mark. Går det uppför växlar man ner.
Det här är en kort och smal husbil med kort hjulbas och följaktligen smidig att manövrera i trång miljö. Bakändan har ett rejält överhäng. Kombinationen kort hjulbas och långt överhäng ger struttig färd på ojämn väg.
Bilen är lättkörd. A- och B-stolparna står rakt upp vilket gynnar överblicken i rondeller och korsningar. Speglarna är stora och ger god koll vid manövrering, men är inte särskilt stabila.
Utrustningen är med dagens mått mätt klen – ABS, antispinn, CD, elhiss, AC. Det räcker, men är inte i paritet med dagens komfort- och säkerhetsutrustning.
Stort garage, klen lastvikt
Garaget är lite udda. På den ena sidan en vanlig, ganska stor, lucka, på den andra en smal lucka, nästan lika hög som bilen. En säng delar in utrymmet i två sektioner – övre och undre (se bild på annan plats). Garaget rymmer två cyklar med lite god vilja. Den som lastar tungt här bak äventyrar vägegenskaperna.
Lastvikten är låg, blott 320 kilo, räcker för två vana campare men inte mer.
Bilen har fyra bältade platser, men reser man fyra får det ske utan packning.
Inomhus finns en del överskåp och en garderob, men inget att skriva hem till mor om. Köket däremot bjuder gott om plats för torrvaror och utensilier i både över- och underskåp.
Varmt och gott
TEC och systerfabrikatet LMC är kända för att göra vinterdugliga husbilar. Runt de flesta möbler löper luftspalter där varmluft jagar bort kondens och kyla; i överskåpen är det inte lika väl förspänt.
Spillvattentanken är isolerad och kan värmas vid behov. Värmaren är på 6kw och har väl placerade utblås, varav ett är riktat mot kupén; även sängen bak har värme framdragen.
Man riskerar inte att frysa ombord så länge man har gasol och ett par tofflor.
Med andra ord en kompetent tresäsongersbil som utan vidare kan göra tjänst på skidsemestern kopplad till elstolpe med ett extra värmeelement i kupén.
Jag tycker
Bilen har klarat åren väl. Både in- som utsida är i mycket gott skick. Enda synliga skavanker är bordets något stukade underrede och en trött spolare till framrutan. Det gnekar lite från översängen på ojämn väg, i övrigt var möblemanget tyst under färden.
Planlösningen är udda och blev kortlivad. Men den har sina poänger. Många vill ha en kort bil men inte göra avkall på en fast säng. Här kan den aktre sängen tjänstgöra under siestan och som gästsäng vid behov. Eller så använder man sängen att stuva i och då har man ett garage i två nivåer.
TEC 6300i är en kvalitetsbil till rimliga pengar som har många år kvar på vägarna. Passar utmärkt för paret som har resan som mål och inte känner behov att blåsa fram i autobahnfart.
Fakta
- Modell TEC 6300 i
- Årsmodell 2006
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,8JTD 127hk
- Vridmoment 300 Nm
- Växellåda 5 vxl manuell
- Mätarställning 3 000 mil
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 320 kg
- L x B x H 640 x 225 x 292 centimeter
- Pris 395 000 kr
- Pris som ny från 60 000 Euro
- Vi lånade bilen av K. Öhman Bil & Maskin i Västerås
Håller än
- Köket
- Garaget
- Sittgruppen
- Badrummet
Hopplöst ute
- Lösa dynor i framstolarna för att få rätt sitthöjd i förhållande till bordet
- Sovkomforten i sängen bak
- Saknar hall
Utrustning testbil
Elhiss, AC, TV-antenn, kyl med frysfack, spis, ugn, kassettoa, markis, CD stereo, luftburen värme 6kW med varmvattenberedare, elfotsteg