Latinsk prispressare.
Ilusion Àr Europas yngsta husbil. Prislappen Àr lockande lÄg. FrÄgan du fÄr besvarad innan den hÀr artikeln har nÄtt den sista raden Àr: Fynd eller hÀgring?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Det Àr ont om spanska husbilsfabrikat. Joint Àr nerlagt, Adria har förvÀrvat Sun Living och flyttat produktionen till Slovenien. Kvar Àr Benimar. Att pÄ förra Ärets Caravan Salon snubbla över ett pinfÀrskt spanskt fabrikat var en överraskning.
NÄgon fabrik har man inte. Europas husbilsfabrikanter har överkapacitet. Ilusion köper in sig i en befintlig produktionslina och kapar investeringskostnaderna. För stunden byggs Ilusion av Giottiline i Toscana. AlltsÄ. Bilen Àr ritad av spanska pennor men byggd av italienska montörer.
TvÄ serier tillverkas, Premium och Blue. Samma bilar men olika dekalfÀrg dÀr Blue har en lÀgre standardutrustningsnivÄ. Sex modeller stÄr till buds. En alkovbil och fem halvintegrerade. De halvintegrerade kan alla fÄs med taksÀng och heter dÄ H pÄ slutet.
Bra tyngd pÄ vÀgen
Som en följd av samarbetet med Giottiline sitter Citroëns emblem i rattnav och front. Bilen Àr annars identisk med Fiat Ducato.
Jag sitter bekvĂ€mt men för högt. I kupĂ©n finns all utrustning man kan förvĂ€nta sig â dubbla airbags, AC, elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, antisladd, antispinn. Jag saknar stereo, men det Ă€r förvisso förberett för en.
Motorn â150 hĂ€stkrafter och 2,3 liter â passar bilen perfekt. Kraft saknas aldrig, det Ă€r lĂ€tt att hĂ€nga med Ă€ven uppskruvad trafikrytm.
Chassit Ă€r modell âlight chassiâ som utan last ger en komfortablare fĂ€rd Ă€n ett âheavy chassiâ. SĂ€rskilt nĂ€r underlaget brister.
Last för tvÄ
Med âlight chassiâ blir lastvikten blott 465 kilo, nog för tvĂ„ resenĂ€rer. Testbilen har taksĂ€ng och kan alltsĂ„ husera fyra personer. De bör packa med brevvĂ„g för att undvika överlast.
Utrymmen att stuva i saknas inte. Garaget svÀljer mycket. Tummen upp för stora luckor pÄ bÄda sidor, dÀr vÀnster av nÄgon anledning Àr smalare Àn höger. Inomhus finns en hel del överskÄp. De har en ovanlig form, djupare i nederkant och smalnar av mot taket. KÀnslan Àr att de Àr ovanligt rymliga.
Garderob under höger sÀngs fotÀnda. Under vÀnster sÀng hittar jag ett stort oinrett utrymme, endast Ätkomligt genom att lyfta pÄ sÀngen. Bökigt.
FörlÀngd sÀsong
Vinterbil? Nej, men man kan njuta av en förlÀngd sÀsong med viss reservation. VÀrmaren pÄ 4kW rÀcker lÄngt men eftersom elpatron saknas gÄr det Ät en hel del gasol. Och hur hÄlla bilen varm med vatten i systemet mellan utflykterna nÀr det rÄder minusgrader utan sagda elpatron? Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd, men tömningsventilen Àr utanpÄliggande och kommer frysa. Dessutom Àr avloppsslangarna dragna under bilen. Det rÀcker att det samlas lite vatten i en svacka sÄ bildas isproppen och dÄ rinner inte vattnet ner i tanken. Idag syns inga vattenfÀllor, men slangarna kommer över tid att förlora spÀnsten och dÄ finns risken att det bildas vattenfÀllor. Risk för sÄvÀl frysning som dÄlig lukt.
Det Àr ont om vÀrmarutblÄs ombord, sÀrskilt de riktade mot kupén dÀr det alltid Àr ett kallras.
Jag tycker
Ilusion Àr en mellanklassbil till instegspris. Den kÀnns vÀlbyggd, det Àr god kÀnsla i beslag och snickerier, utrustningsnivÄn god frÄn start. SpÄr av slarviga montörer pÄverkar visserligen inte bilens livslÀngd, men det ser inte kul ut med spackelrester och fransiga avslut pÄ aluminiumlister.
Bilen gör sig bĂ€st för tvĂ„ resande. AvstĂ„r man taksĂ€ngen gynnas rymd och ljusinslĂ€pp. Ăven lastvikten gynnas. Den versionen rekommenderas.
Fakta
- Modell Ilusion Premium i765 H
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3 MJ 150hk
- Vridmoment 350Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 465 kg
- L x B x H 742 x 233 x 273 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 2
- Antal bÀltade platser 4
- InvÀndig takhöjd Sittgrupp 181cm, kök 209 cm, sovrum 200 cm
- Grundpris: 499 000 kronor
- Pris som testad: 529 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Solhem Husbilar i BÄlsta
Vi gillar
- Piggt vÀgupptrÀdande med bra tyngd pÄ vÀgen
- BekvÀm sittgrupp om man inte Àr för mÄnga
- RejÀla sÀngar
- Stort garage
- PrisvÀrd.
- 100 procent LED belysning
Â
Vi önskar
- VÀrmare med elpatron, gÀrna 6kW
- VÀrmarutblÄs riktade mot kupén
- Stadigare bord
- En hall
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet.
- Högt i- och ursteg, 38 centimeter Àr nÀstan dubbelt sÄ högt som rekommenderad steghöjd
- Â
Utrutning testbil
ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd (draperi), c-lÄs (ej bodelsdörr), luftburen vÀrme 4kW, varmvattenberedare, kyl, frys, spis, elmarkis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, myggnÀt vid ingÄngen, elmanövrerad taksÀng