.

Eura Mobil Integra Line 720 EB

I frontlinjen.

Det bästa med den här bilen är fronten. Nyutvecklad. Lyckad. Med en prislapp kring 800 000 kronor för en långbäddarsbil inklusive vattenburen värme och dubbelgolv låter den som en given succé här i Sverige. Men det finns ett par men..

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Eura Mobil var länge ett av de bäst säljande fabrikaten i Europa. Receptet med dubbelgolv, hög byggkvalitet och vinterduglighet föll köparna på läppen. Men inget varar för evigt. I dag är man blott en medelstor tillverkare som ingår i gigantiska Trigano-gruppen med syskonmärken som Karmann, Ci/RollerTeam, Chausson, Benimar och en hel hög fler.

I flera år har företaget kämpat i motvind med helintegrerade mellanklassbilar i serien kallad Integra Style och dessförinnan Terrestra I. Mycket kompetenta fordon, men designen har varit för avvikande från övriga husbilar på marknaden för att tilltala den stora massan.

Nu försöker man råda bot på det med en helt nyutvecklad bil som ska uppfylla högt ställda krav utan att priset skenar iväg.

Bra förarplats

Jag sitter bekvämt – högre än önskat – men lägre än i Fiat original. Vyn från förarstolen ger en omedelbar känsla för bilens placering på vägen. Vindrutan är djupt nerdragen. Jag kör som vore det en personbil jag rattade. I rondeller och korsningar är A- och B-stolparna störande. Det blir en del uggletittande för att säkerställa att det är fritt fram.

Speglarna är lågt placerade i siktlinjen och gör ett bra jobb när man manövrerar i låg fart. Men vartefter farten ökar, vinden tar i eller underlaget brister, skakar de och bilden blir suddig.

Chassit är Fiats ”light chassi”, komfortabelt för det mesta, men över korta gupp stötig. Färden är behagligt tyst. En del ljud från bodelen gör sig påminda över ojämnheter.

Motorn på 150 hästkrafter matchar bilen perfekt. Det finns alltid kraft att tillgå och färden är oansträngd även när tempot trissas upp.

Kupéns komfortkonto är välfyllt – farthållare, elspeglar, elhiss, AC, stereo. Även säkerhetskontots saldo är okej – dubbla airbags, antisladdsystem, ABS bromsar. Antispinnsystem? Nej.

Ont om lastutrymme, trots dubbelgolv

Som tidigare nämnts är dubbelgolv en Eura Mobil specialitet, ett signum. Så även här. Men jag blir inte klok på funktionen. Det är för grunt för att rymma tekniken. Tankar, elcentral, batterier, värmare och annat tekniskt har sin plats i bodelen.

Man kan lägga ner småprylar i golvet via invändiga luckor, skor till exempel. Någon utvändig tillgång till utrymmet finns inte.

Garaget däremot är ett stort naket utrymme som öppnar stort från båda sidor och som får inredas efter ägarens behov. En konvektor ombyggd till radiator sprider värme i utrymmet. Vi tycker om att dörrarna är sidhängda, då kan man använda ytan genom att montera nät eller krokar.

Under sängarnas fotända finns en garderob med klädstång och ett skåp med hylla. Man kan inte lyfta sängarna för att komma åt utrymmena. Det blir att böja sig ner. Lika gott det, jag stör mig på att behöva bädda om sängen varje gång jag varit i garderoben.

Överskåp är det snålt med. En rad över sängarnas huvudända och några vid sittgruppen. That’s it. Är man två ombord räcker stuvutrymmena fuller väl. Men för en familj om fyra är det knappast generöst.

Totalvikten är på testbilen höjd till 3 650 kilo, ett måste för att nå en rimlig lastvikt, i detta fall 540 kilo. Vet man att man kommer bo fyra personer är ett ”heavy chassi” att rekommendera. Då blir lastvikten över ett ton.

Vinterkomfort

Värmesystemet är vattenburet. En värmeväxlare utnyttjar motorns värme under färd. Runt möblerna löper luftspalter där varm luft cirkulerar. Under alla fönster motar konvektorer kallras. Även längs sidorutan på bilens högersida löper en konvektor. På förarsidan hindrar dörren samma lösning.

Golvet är försett med 230 volt elektrisk golvvärme – knappast risk att man fryser vintertid. Dubbelgolvet är inte uppvärmt men det spelar ingen roll, det är så grunt att värmen från bodelen håller det varmt.

Jag saknar en sarg runt sängarna. Den hade hindrat sängkläderna att lägga sig på konvektorerna mellan säng och vägg.

Spillvattentanken är placerad under bilen, isolerad och uppvärmd. Tömningsventilen sitter dock utvändig och kommer frysa när det blir riktigt kallt.

Vi tycker

Bilen är svårbedömd. Den spretar lite hit och dit. Det mesta håller hög klass, men kökets utförande är inte i nivå med resten av bilen, inte heller duschen. Värmesystemet är påkostat men spillvattentankens tömning fryskänslig. Dubbelgolv är vanligtvis ett stort plus, men här fyller det ingen funktion annat än ökad stabilitet och att mindre vägljud letar sig in i bodelen under färd.

Ändå anar jag succé. Vattenburen värme är populärt, bodelen är trevlig att vistas i och känns exklusiv. Förarplatsen är i nivå med de bästa på marknaden. Att taket är klätt i textil ger en dämpad ljudatmosfär ombord som vanligen inte återfinns i den här prisklassen.

Som helhet blir bilen en god kompromiss för de som vill ha en lyxig husbil med vattenburen värme, men inte vill betala en miljon eller mer för nöjet. 

Fakta

Vi gillar

  • Förarplatsen
  • Sovrummet
  • Värmesystemet
  • Välutrustad

 

Vi önskar

  • Att tekniken rymdes i dubbelgolvet
  • Tjockare madrass i taksängen
  • Bredare passage vid köket, 46 cm är i smalaste laget
  • Antispinnsystem

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • För högt steg till förarplatsen, 50 centimeter gör att man klättrar in och ramlar ut.
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, antisladdsystem, farthållare, elhissar, elspeglar, AC kupé, CD, insynsskydd, c-lås (ej bodelsdörr), vattenburen värme med elpatron och värmeväxlare, 230V golvvärme, varmvattenberedare, kyl, frys, spis, isolerad uppvärmd spillvattentank, cykelställ, markis 5 meter