Meny

.

Eura Mobil Integra Line 720 EB

I frontlinjen.

Det bÀsta med den hÀr bilen Àr fronten. Nyutvecklad. Lyckad. Med en prislapp kring 800 000 kronor för en lÄngbÀddarsbil inklusive vattenburen vÀrme och dubbelgolv lÄter den som en given succé hÀr i Sverige. Men det finns ett par men..

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Eura Mobil var lÀnge ett av de bÀst sÀljande fabrikaten i Europa. Receptet med dubbelgolv, hög byggkvalitet och vinterduglighet föll köparna pÄ lÀppen. Men inget varar för evigt. I dag Àr man blott en medelstor tillverkare som ingÄr i gigantiska Trigano-gruppen med syskonmÀrken som Karmann, Ci/RollerTeam, Chausson, Benimar och en hel hög fler.

I flera Är har företaget kÀmpat i motvind med helintegrerade mellanklassbilar i serien kallad Integra Style och dessförinnan Terrestra I. Mycket kompetenta fordon, men designen har varit för avvikande frÄn övriga husbilar pÄ marknaden för att tilltala den stora massan.

Nu försöker man rÄda bot pÄ det med en helt nyutvecklad bil som ska uppfylla högt stÀllda krav utan att priset skenar ivÀg.

Bra förarplats

Jag sitter bekvĂ€mt – högre Ă€n önskat – men lĂ€gre Ă€n i Fiat original. Vyn frĂ„n förarstolen ger en omedelbar kĂ€nsla för bilens placering pĂ„ vĂ€gen. Vindrutan Ă€r djupt nerdragen. Jag kör som vore det en personbil jag rattade. I rondeller och korsningar Ă€r A- och B-stolparna störande. Det blir en del uggletittande för att sĂ€kerstĂ€lla att det Ă€r fritt fram.

Speglarna Àr lÄgt placerade i siktlinjen och gör ett bra jobb nÀr man manövrerar i lÄg fart. Men vartefter farten ökar, vinden tar i eller underlaget brister, skakar de och bilden blir suddig.

Chassit Ă€r Fiats ”light chassi”, komfortabelt för det mesta, men över korta gupp stötig. FĂ€rden Ă€r behagligt tyst. En del ljud frĂ„n bodelen gör sig pĂ„minda över ojĂ€mnheter.

Motorn pÄ 150 hÀstkrafter matchar bilen perfekt. Det finns alltid kraft att tillgÄ och fÀrden Àr oanstrÀngd Àven nÀr tempot trissas upp.

KupĂ©ns komfortkonto Ă€r vĂ€lfyllt – farthĂ„llare, elspeglar, elhiss, AC, stereo. Även sĂ€kerhetskontots saldo Ă€r okej – dubbla airbags, antisladdsystem, ABS bromsar. Antispinnsystem? Nej.

Ont om lastutrymme, trots dubbelgolv

Som tidigare nÀmnts Àr dubbelgolv en Eura Mobil specialitet, ett signum. SÄ Àven hÀr. Men jag blir inte klok pÄ funktionen. Det Àr för grunt för att rymma tekniken. Tankar, elcentral, batterier, vÀrmare och annat tekniskt har sin plats i bodelen.

Man kan lÀgga ner smÄprylar i golvet via invÀndiga luckor, skor till exempel. NÄgon utvÀndig tillgÄng till utrymmet finns inte.

Garaget dÀremot Àr ett stort naket utrymme som öppnar stort frÄn bÄda sidor och som fÄr inredas efter Àgarens behov. En konvektor ombyggd till radiator sprider vÀrme i utrymmet. Vi tycker om att dörrarna Àr sidhÀngda, dÄ kan man anvÀnda ytan genom att montera nÀt eller krokar.

Under sÀngarnas fotÀnda finns en garderob med klÀdstÄng och ett skÄp med hylla. Man kan inte lyfta sÀngarna för att komma Ät utrymmena. Det blir att böja sig ner. Lika gott det, jag stör mig pÄ att behöva bÀdda om sÀngen varje gÄng jag varit i garderoben.

ÖverskĂ„p Ă€r det snĂ„lt med. En rad över sĂ€ngarnas huvudĂ€nda och nĂ„gra vid sittgruppen. That’s it. Är man tvĂ„ ombord rĂ€cker stuvutrymmena fuller vĂ€l. Men för en familj om fyra Ă€r det knappast generöst.

Totalvikten Ă€r pĂ„ testbilen höjd till 3 650 kilo, ett mĂ„ste för att nĂ„ en rimlig lastvikt, i detta fall 540 kilo. Vet man att man kommer bo fyra personer Ă€r ett ”heavy chassi” att rekommendera. DĂ„ blir lastvikten över ett ton.

Vinterkomfort

VĂ€rmesystemet Ă€r vattenburet. En vĂ€rmevĂ€xlare utnyttjar motorns vĂ€rme under fĂ€rd. Runt möblerna löper luftspalter dĂ€r varm luft cirkulerar. Under alla fönster motar konvektorer kallras. Även lĂ€ngs sidorutan pĂ„ bilens högersida löper en konvektor. PĂ„ förarsidan hindrar dörren samma lösning.

Golvet Ă€r försett med 230 volt elektrisk golvvĂ€rme – knappast risk att man fryser vintertid. Dubbelgolvet Ă€r inte uppvĂ€rmt men det spelar ingen roll, det Ă€r sĂ„ grunt att vĂ€rmen frĂ„n bodelen hĂ„ller det varmt.

Jag saknar en sarg runt sÀngarna. Den hade hindrat sÀngklÀderna att lÀgga sig pÄ konvektorerna mellan sÀng och vÀgg.

Spillvattentanken Àr placerad under bilen, isolerad och uppvÀrmd. Tömningsventilen sitter dock utvÀndig och kommer frysa nÀr det blir riktigt kallt.

Vi tycker

Bilen Àr svÄrbedömd. Den spretar lite hit och dit. Det mesta hÄller hög klass, men kökets utförande Àr inte i nivÄ med resten av bilen, inte heller duschen. VÀrmesystemet Àr pÄkostat men spillvattentankens tömning fryskÀnslig. Dubbelgolv Àr vanligtvis ett stort plus, men hÀr fyller det ingen funktion annat Àn ökad stabilitet och att mindre vÀgljud letar sig in i bodelen under fÀrd.

ÄndĂ„ anar jag succĂ©. Vattenburen vĂ€rme Ă€r populĂ€rt, bodelen Ă€r trevlig att vistas i och kĂ€nns exklusiv. Förarplatsen Ă€r i nivĂ„ med de bĂ€sta pĂ„ marknaden. Att taket Ă€r klĂ€tt i textil ger en dĂ€mpad ljudatmosfĂ€r ombord som vanligen inte Ă„terfinns i den hĂ€r prisklassen.

Som helhet blir bilen en god kompromiss för de som vill ha en lyxig husbil med vattenburen vÀrme, men inte vill betala en miljon eller mer för nöjet. 

Fakta

Vi gillar

  • Förarplatsen
  • Sovrummet
  • VĂ€rmesystemet
  • VĂ€lutrustad

 

Vi önskar

  • Att tekniken rymdes i dubbelgolvet
  • Tjockare madrass i taksĂ€ngen
  • Bredare passage vid köket, 46 cm Ă€r i smalaste laget
  • Antispinnsystem

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • För högt steg till förarplatsen, 50 centimeter gör att man klĂ€ttrar in och ramlar ut.
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, antisladdsystem, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, CD, insynsskydd, c-lÄs (ej bodelsdörr), vattenburen vÀrme med elpatron och vÀrmevÀxlare, 230V golvvÀrme, varmvattenberedare, kyl, frys, spis, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, cykelstÀll, markis 5 meter

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift