Fyra kojer under sex meter
Blir det inte väl mycket kompromissande i en plåtis avsedd för en familj på fyra då den mäter blott 5,99 meter mellan kofångarna? Nix! Pössl 2Win Vario Vario lyckas med konststycket utan att det blir krystat.
Text och foto Stefan Janeld
Pössl bygger flest bostadsinredda skåpbilar i Europa – dubbelt så många som närmaste konkurrent. Tillverkningen sker i Dethleffs fabrik i södra Tyskland. Och det syns: fanér, beslag och möbelmoduler bär tydliga Dethleffs drag. Men Pössl är ett helt fristående fabrikat som köper fabrikstid och arbetskraft av Dethleffs.
I Sverige är Pössl den bäst säljande plåtisen. Modellerna Roadcruiser och 2Win står för lejonparten. Båda har vi testat tidigare och funnit vara trevliga skapelser. Dagens testbil är en udda fågel med sin plastkåpa på taket. Den har klara fördelar. Dels skapar den rymd, dels landar regndroppar mjukare på glasfiber än på plåt. Dessutom har ett plåttak alltid tvärgående förstärkningar och de ställer till det: isolering vid förstärkningarna måste hållas tunnare. Så icke i glasfibertaket.
Kursstabil
Bilen bjuder typisk Fiatkomfort, hög men bekväm sittställning. Jag upplever att den går lite mjukare än vanligt för en plåtis, troligtvis för att den är ett par hundra kilo tyngre än normalt. Dels väger taket och taksängen en hel del, dels ökar trelitersmotorn vikten med fyrtio kilo. Den extra vikten gör färden lite lugnare – tyngd är komfort.
Korta och höga bilar är notoriskt vindkänsliga. Jag ser fram emot en dust med sidvinden utmed Blekingekusten, för dagen byig, inte särskilt hård men tillräckligt ilsken för att ställa till det. Min oro för en vinglig färd var obefogad, inte ens när jag blir omkörd av lastbilar rycker det i ratten.
Motorn är som sagt den större på tre liter. Klart overkill, även om det är roligt att gasa och lämna ungdomen i Golfen som ligger och pressar bakom mig. Paradoxalt nog uppskattar jag motorvalet mest i låg fart. Den progressiva styrservon är fantastisk i manövrering på små ytor. Man vevar med ratten lekande lätt. I högre fart stramas styrningen åt och blir stadig igen.
Utrustningen i kupén är fullödig – ABS, antisladdsystem, Traction+ antispinn med hillholder funktion, farthållare, AC, dubbla airbags, elhissar, elspeglar och centrallås.
Det enda som fattas är en stereo, men det är förberett för en.
Rymmer massor av packning
Plåtisar har normalt stora struvutrymmen under sängarna. Så även här. Men dessutom har 2Win Vario gigantiska överskåp i sovrummet, höga, djupa, breda. Pössl har utnyttjat takhöjden maximalt och slår troligen Europarekord i stuvutrymme för plåtisar.
Bilen är tung: totalvikt 3 500 kilo, lastvikt strax över 500 kilo. Mer än nog för två personer, en familj om fyra packar med eftertanke.
Vintern då?
Värmaren på 4kW är tillräcklig och generöst med utblås sprider värmen jämnt över hela bilen. Vattentanken är placerad inne i bilen och isoleringen duger. Men det saknas gasolbesparande elpatron och även om spillvattentanken är vinterisolerad är tömningsslangen det icke.
Jag tycker
En fullvuxen liten husbil vars styrka är körsmidighet, volym, stora överskåp och det faktum att man kan ha taksängen nedfälld och ändå nyttja sittgruppen. Det är mer än man kan säga om många husbilar med taksäng.
Kvalitetskänslan är påtaglig vart jag än vänder mig. Det enda man försakar jämfört med en fullstor husbil är golvyta och en ordentlig duschkabin. För far- och morföräldrar som drömmer om att ha barnbarnen med sig är 2Win Vario ett körsmidigt alternativ till betydligt större och dyrare taksängsbilar. Som familjebil kan den frakta möbler, jordsäckar, crossen och vara gäststuga på uppfarten och ett helg- och semesternöje. Mångsidig var ordet.
Fakta
- Modell Pössl 2Win Vario
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 3,0 MJ 177hk
- Vridmoment 400Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 580 kg (med 2,3L motor)
- L x B x H 599 x 205 x 311 centimeter
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank 80 liter
- Gråvattentank 80 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bäddar 2 + 2
- Antal bältade platser 4
- Invändig takhöjd 227 – 245 cm
- Grundpris: 525 000 kronor
- Pris som testad: 549 000 kronor
- Vi lånade bilen av Husbilar i Pukavik
Utrustning testbil
ABS, airbags, antisladdsystem, antispinnsystem med hillholder, farthållare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd plissé och rullgardin, c-lås, luftburen värme 4kW, varmvattenberedare, kyl med frysfack, spis, isolerad uppvärmd spillvattentank
Vi gillar
- Drivlinan
- Smidig att ratta runt
- Rymdkänslan
- Flexibiliteten
- Gott om stuv
- Kvalitetskänslan
- Rejäla tankar
Vi önskar
- Dieselvärme
- Om det ska vara gasolvärme vill vi ha en elpatron
- Riktig tryckvattenpump
- Bredare soffa (finns som tillbehör)
- Duschlösningen från Roadcruiser
Vi gillar inte
- Finns ingen servicelucka till värmaren, man måste ta fram verktygslådan för att kunna ge serviceteknikern felkoden över telefon.
- Ska man byta gasolflaska vintertid, vilket naturligtvis inträffar, kyler man ur hela bilen.