Meny

.

I Är Àr det 40 Är sedan S. Karosser i Dorotea grundades. Det firas med en jubileumsversion av EC 6 ECO-2.1. Standardutrustad för bekvÀm fricamping lÄngt frÄn civilisationen.

 

Av Stefan Janeld

 

Det blÄser rejÀlt nÀr jag sÀtter mig bakom ratten pÄ Isuzun med Camp Jubilee pÄ flaket. Men trots den starka sidovinden som rycker i bilen behöver jag inte kurskorrigera. FÀrden gÄr som pÄ rÀls. Isuzuns fjÀdring Àr mjukt satt, komfortabel. I rondeller vill man instinktivt dra ner lite extra pÄ farten. I onödan egentligen, bilen Àr bara mjuk till en grÀns. Bilen fÄr lasta 945 kg, campern vÀger 635 kg. SÄ det finns marginaler för förare, passagerare och last.

Motorn pÄ 160 hk och 360 Nm Àr stark, men knappast rapp. AutomatlÄdan tÀmjer den. LÄdan vÀxlar mjukt men man fÄr trycka rejÀlt pÄ gasen för att den ska vÀxla ner. NÀr den vÀl gör det kommer kraften. Att hÄlla motorvÀgstempo Àr inga som helst bekymmer.

Efter nÄgra minuter lÀngs E4:an Àr jag kompis med ekipaget. Stortrivs i den bekvÀma förarstolen och njuter av att ha en lÄng motorhuv i synfÀltet. NÀr jag ska manövrera bilen inför fotograferingen Àr den superlÀtta styrningen till stor hjÀlp.

 

Kompakt ekipage

Camp Jubilee Ă€r en kompakt camper. SĂ„ pass liten att man inte behöver modifiera bilen. En fördel med den korta campern Ă€r att bilens dragkrok Ă€r anvĂ€ndbar – bĂ„ttrailer, hĂ€stslĂ€p, skoterslĂ€p. Bilen fĂ„r dra 3 500 kg pĂ„ kroken. Med utökat B-kort 1 150 kg.

En sak som kan vara viktigt för mÄnga Àr att denna fullutrustade men ÀndÄ lÀtta camper passar till fler pickuper Àn tyngre slÀktingar. Normalt avrÄder man frÄn att anvÀnda de populÀra Nissan Navarra eller Mitsubishi L200 pga att de kan fÄ rambrott med en tung camper pÄ flaket. Men denna klarar de att bÀra. Det finns gott om bÀttre begagnade sÄdana för rimliga pengar. De pickuper som rekommenderas för campers Àr vanligen VW Amarok, Ford Ranger, Toyota Hi Lux och sÄ denna Isuzu.

 

Standardutrustad för fricamping och europaresa

Jag fÄr alltid en ÀventyrskÀnsla nÀr jag har en camper pÄ flaket. Den hör hemma i vildmarken. Med en kompetent fyrhjulsdriven pickup kan du ta dig lÀngs skogsvÀgen Ànda fram till sjöns/Àlvens strand för fiske eller till gömslet för jakt.

Ska man stÄ nÄgra dagar i vildmarken vill det till att campern Àr utrustad för det. Och det Àr Camp Jubilee. PÄ taket Àr det tvÄ stycken 100W solpaneler, de laddar ett 160 Ah litiumbatteri som driver lampor, kompressorkylen och varmvattenberedaren. Under fÀrd har man nytta av en laddbooster pÄ 30 A som ser till att maximera laddningen. En dieselvÀrmare (med egen tank) hÄller kylan och fukten pÄ utsidan. Till spisen anvÀnds smÄ tvÄkilos gasolflaskor. Vattentanken Àr pÄ 78 liter. Spillvattnet tas om hand via en extern lunga.

Det slÄr mig att denna camper ocksÄ Àr sÀrskilt vÀl anpassad för resor ner till kontinenten. De tvÄ smÄ tvÄkilos gasolflaskor som driver spisen ombord kommer rÀcka lÀnge. Kylen alstrar man egen el till och diesel finns överallt.

 

Tycker om vinter

S. Karosser ligger som sagt i Dorotea. DÀr minusgrader och snö Àr vanligare Àn torr asfalt och shorts. Man vet hur man bygger vinterdugliga campers.

Den ringa volymen Àr en fördel, mindre att vÀrma. Isoleringen Àr god, inga köldbryggor. Luftspalter bakom möbler och in i överskÄpen. VÀrmesystemet Àr draget Ànda till lÀngst fram i alkoven pÄ ett klurigt vis, man anvÀnder inte slang utan varmluften sugs dit genom konvektion.

Denna goda vinterkomfort ihop med pickupens fyrhjulsdrift gör ekipaget till ett kompetent vinternöje.

 

Gott om stuv, tji badrum

I en sÄ hÀr pass kompakt camper Àr det svÄrt att fÄ plats med ett badrum. Men det finns utvÀndig dusch och vill man ta med sig en PortaPotti finns det plats Àven för en sÄdan i den stora garderoben. Eller rÀttare sagt i en av de stora garderoberna. Den hÀr campern tar nÄgon form av inofficiellt rekord i stuvutrymmen. En smal hög garderob innanför dörren till vÀnster, en bred till höger. Under kylskÄpet ett stort skÄp med hyllor. LÀgg till detta överskÄp ovanför kök och sittgrupp.

 

I bildgalleriet nedan kan du stifta nÀrmare bekantskap med Camp Jubilee. Klicka för större bild och informativa bildtexter.

Jag tycker

S. Karosser mÄ fylla 40 Är och deras campers ser i stort sett ut som de gjorde för fyrtio Är sedan. Men under den konservativa ytan bultar ett toppmodernt hjÀrta. Elsystemet Àr vÀlbyggt. Dessutom otroligt vÀl uppmÀrkt! 160 Ah litiumbatteri Àr mer Àn mÄnga stora husbilar har. NÄgot som inte skryts om i broschyren, men som borde nÀmnas, Àr att man anvÀnder lÀttviktspaneler i aluminium/glasfibersandwich i golvet vid sittgruppen. LÀtt och starkt. Man Àr kort sagt premium i allt ombord.

För tvÄ personer som vill ha ett smidigt ekipage, som Àr lika redo för europasemester som vildmarksliv Àr detta ett lockande alternativ. Inte minst ekonomiskt. Du kan aldrig fÄ samma kompetens vad gÀller vinterkomfort eller framkomlighet i en plÄtis för samma pengar.

Fakta

Utrustning: Markis 3 meter, Solpaneler 2x100W med MPPT regulator, litiumbatteri 160 Ah, batteriladdare 20 A, laddbooster 30 A, 230V intag, utvÀndig dusch, elektrisk varmvattenberedare 230V/12V, kompressorkyl 98 liter, gasolspis 2 brÀnnare, Maxx fan taklucka, dieselvÀrmare 2 000 W luftburen, 2 x 2kg gasol.

Jag gillar

  • UtrustningsnivĂ„n
  • Byggkvaliteten
  • LĂ€tt nog för alla pickuper
  • Stor alkovbĂ€dd
  • Kudden vid dörren som skyddar huvudet

 

Jag önskar

  • Fönster fram i alkoven (betala extra sĂ„ fĂ„r du det)
  • KlĂ€dstĂ„ng i en av garderoberna sĂ„ man kan hĂ€nga in sina ytterklĂ€der

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift