.

Dra loss husbilen med handkraft!

Köra fast, ta sig loss och bogsera

På vintern och för all del en regnig sommar kan detta vara att tänka på.

 

Av Stig Forsberg

Bogsering generellt

Första förutsättningen är att ha någonstans att fästa en lina. Det finns som standard på de flesta husbilar som har standardchassi. Kontrollera för säkerhets skull på Din bil för det finns husbilsbyggare som väljer bort sådant för att spara några kronor. Det är dessutom bra att veta var de sitter för så slipper man vara oproffsig när det är dags!

Bilar med specialchassi saknar oftast dragögla bak. Något som är irriterande när man själv vill bli uppdragen ur en snövall eller man vill hjälpa någon loss från en gräsmatta.

För AL-KO finns detta att köpa separat. Man monterar öglan längst bak på den längsgående balken i befintliga skruvhål. Med fördel monteras två öglor, en på varje sida så att man får jämn fördelning i båda de längsgående balkarna. Vad Du än gör fäst aldrig ett drag i någon av de tvärgående balkarna! Nackdelen är att de kan skrapa i lite om man har långt överhäng vid väggupp eller kanter, men lugn öglan tål det och inget tar skada.

Öglan har artikelnummer 589 944 och kan tas hem av välsorterade tillbehörsbutiker.

Använd en draglina som tål kraften! En vanlig personbilslina tål ofta inte mer än 2 000 kg. Vi behöver en lina som tål 3 000 – 5 000 kg. Bästa tipset då är en lyftstropp av samma typ som kranbilarna använder. Välj en med fyra eller fem svarta fastsydda streck på. Hållfastheten är 1 000 kg per streck, bra att ha säkerhetsmarginal.

Ha om möjligt motorn igång!

När Du bogserar tänk på att ha motorn igång, om den startar. Utan motor fungerar inte servosystemen för styrning och broms. Krafterna som behövs är 10 till 15 gånger större. Det betyder att Du måste vara mycket stark i armar och ben. Du måste under alla omständigheter låsa upp rattlåset!

Dra loss en bil

Ställ om möjligt dragbilen så att de drivande hjulen kommer närmast den bilen som skall dras loss. På så sätt får man bästa dragkraft och minsta hjulspinn. Låt den dragna bilen hjälpa till, men detta skall ske med minimalt gaspådrag. För kraftigt gaspådrag får bara bilen att gräva ner sig. Be några skjuta på samtidigt för man får ofta bara ett försök att lyckas.

Ett vanligt misstag är att dragbilen drar för hårt vid det första försöket och gräver ner sig även den. Om man drar för hårt kan linan gå av och komma flygande med väldig fart. Skaderisk. Dra därför ytterst försiktigt!

Bogsera igång bilen

Bogsera för att dra igång motorn är OK om man gör något eller några försök, men dra inte längre är 50 meter varje gång. En diesel startar alltid om inget allvarligt inträffat. En bensinare behövs möjligen ”dras torr” om den är för sur.

Kom ihåg att vid dessa tillfällen är risken stor att det kommer mängder av oförbränt bränsle ut i avgassystemet. Detta kan resultera i en uppbränd katalysator när motorn väl tänder! – Dyrt att åtgärda!

Bogsera med automatlådor

Vid bogsering med automatlåda måste motorn vara igång för bogsering längre än 1 km. Om motor inte går bogsera i max 10 km/timme. Om motorn inte går så måste Du lyfta drivhjulen om Du skall bogsera långt!

En automat som ”dras baklänges” får ingen smörjning och skär snabbt ihop! – Nu blev det dyrt igen!

Observera att Fiats automatlåda i detta avseende är att betrakta som en manuell låda då det är en manuell låda med växlingsrobot.

Bogsera långa sträckor

Bör generellt undvikas med husbil. Det är ett rejält tungt fordonståg som man hanterar i trafiken och med ett kriminellt kort avstånd till bilen framför. Om även dragbilen är en husbil är framåtsikten noll.

Begär proffshjälp!

Varför dra när det finns slirmattor?

Ett väl fungerande alternativ när man kört fast är att använda de slirmattor som finns att köpa för någon hundring. De tar minimal plats och väger lite. Ett bra knep om man är lite tveksam på underlaget är att redan när man parkerar ställer bilen på mattorna. Bra om det är blött och det skall fortsätta att regna. Den minimala fart man hinner få upp på mattorna vid avfärd räcker oftast för att man försiktigt skall kunna köra bort från det kritiska området. Mattorna finns hos dem som säljer Husvagns- och husbilstillbehör.

Autosocks är överlägsna på is!

De är lätta, tar igen plats och träs enkel på drivhjulen. På is ger de ett fenomenalt fästa, men fungerar även på vått gräs och vid lera så länge fibrerna inte blir helt fyllda med lera. Det är just alla de tusentals små fibrerna som skapar greppet på våt is, bättre än det vi får med dubbdäcken!

Superknepet!

Med hjälp av ett långt stark rep, här möjligen två eller tre bogserlinor sammanskarvade, så kan man faktiskt med hjälp av två/tre kamrater dra loss en väl så tung bil. Fäst linan rakt bakom bilen i ett träd eller något annat fast föremål. Saknas fästmöjligheter parkera en annan husbil bakom bilen på fast underlag. Dra åt handbromsen fullt och ställ bilen på växel. Ingen rubbar nu bilen med de fyra/sex fullt bromsade hjulen!

Ställ Dina kamrater mitt på repet och under tiden Du mycket försiktig försöker köra loss bilen så drar kompisarna allt det kan i rak vinkel snett uppåt i snöret. De hjälper till att få igång en gungande rörelse som Du sedan förstärker med bilens motor  . . . men var försiktig inga kraftiga pådrag, då gräver Du bara ner dig!

Det fungerar därför att Du får ett kraftparallellogram där kompisarna tillsammans drar med kanske 150 kg. Den kraften utväxlas, beroende på snörets längd med kanske 10 till 15 gånger. Ni åstadkommer över 2000 kg dragkraft. Mer än en bil förmår för den börjar slira tidigare och kan inte åstadkomma den jämna gungande rörelsen.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email