Köra fast, ta sig loss och bogsera
PÄ vintern och för all del en regnig sommar kan detta vara att tÀnka pÄ.
Â
Av Stig Forsberg
Bogsering generellt
Första förutsÀttningen Àr att ha nÄgonstans att fÀsta en lina. Det finns som standard pÄ de flesta husbilar som har standardchassi. Kontrollera för sÀkerhets skull pÄ Din bil för det finns husbilsbyggare som vÀljer bort sÄdant för att spara nÄgra kronor. Det Àr dessutom bra att veta var de sitter för sÄ slipper man vara oproffsig nÀr det Àr dags!
Bilar med specialchassi saknar oftast dragögla bak. NÄgot som Àr irriterande nÀr man sjÀlv vill bli uppdragen ur en snövall eller man vill hjÀlpa nÄgon loss frÄn en grÀsmatta.
För AL-KO finns detta att köpa separat. Man monterar öglan lÀngst bak pÄ den lÀngsgÄende balken i befintliga skruvhÄl. Med fördel monteras tvÄ öglor, en pÄ varje sida sÄ att man fÄr jÀmn fördelning i bÄda de lÀngsgÄende balkarna. Vad Du Àn gör fÀst aldrig ett drag i nÄgon av de tvÀrgÄende balkarna! Nackdelen Àr att de kan skrapa i lite om man har lÄngt överhÀng vid vÀggupp eller kanter, men lugn öglan tÄl det och inget tar skada.
Ăglan har artikelnummer 589 944 och kan tas hem av vĂ€lsorterade tillbehörsbutiker.
AnvĂ€nd en draglina som tĂ„l kraften! En vanlig personbilslina tĂ„l ofta inte mer Ă€n 2 000 kg. Vi behöver en lina som tĂ„l 3 000 â 5 000 kg. BĂ€sta tipset dĂ„ Ă€r en lyftstropp av samma typ som kranbilarna anvĂ€nder. VĂ€lj en med fyra eller fem svarta fastsydda streck pĂ„. HĂ„llfastheten Ă€r 1 000 kg per streck, bra att ha sĂ€kerhetsmarginal.
Ha om möjligt motorn igÄng!
NÀr Du bogserar tÀnk pÄ att ha motorn igÄng, om den startar. Utan motor fungerar inte servosystemen för styrning och broms. Krafterna som behövs Àr 10 till 15 gÄnger större. Det betyder att Du mÄste vara mycket stark i armar och ben. Du mÄste under alla omstÀndigheter lÄsa upp rattlÄset!
Dra loss en bil
StÀll om möjligt dragbilen sÄ att de drivande hjulen kommer nÀrmast den bilen som skall dras loss. PÄ sÄ sÀtt fÄr man bÀsta dragkraft och minsta hjulspinn. LÄt den dragna bilen hjÀlpa till, men detta skall ske med minimalt gaspÄdrag. För kraftigt gaspÄdrag fÄr bara bilen att grÀva ner sig. Be nÄgra skjuta pÄ samtidigt för man fÄr ofta bara ett försök att lyckas.
Ett vanligt misstag Àr att dragbilen drar för hÄrt vid det första försöket och grÀver ner sig Àven den. Om man drar för hÄrt kan linan gÄ av och komma flygande med vÀldig fart. Skaderisk. Dra dÀrför ytterst försiktigt!
Bogsera igÄng bilen
Bogsera för att dra igĂ„ng motorn Ă€r OK om man gör nĂ„got eller nĂ„gra försök, men dra inte lĂ€ngre Ă€r 50 meter varje gĂ„ng. En diesel startar alltid om inget allvarligt intrĂ€ffat. En bensinare behövs möjligen âdras torrâ om den Ă€r för sur.
Kom ihĂ„g att vid dessa tillfĂ€llen Ă€r risken stor att det kommer mĂ€ngder av oförbrĂ€nt brĂ€nsle ut i avgassystemet. Detta kan resultera i en uppbrĂ€nd katalysator nĂ€r motorn vĂ€l tĂ€nder! â Dyrt att Ă„tgĂ€rda!
Bogsera med automatlÄdor
Vid bogsering med automatlÄda mÄste motorn vara igÄng för bogsering lÀngre Àn 1 km. Om motor inte gÄr bogsera i max 10 km/timme. Om motorn inte gÄr sÄ mÄste Du lyfta drivhjulen om Du skall bogsera lÄngt!
En automat som âdras baklĂ€ngesâ fĂ„r ingen smörjning och skĂ€r snabbt ihop! – Nu blev det dyrt igen!
Observera att Fiats automatlÄda i detta avseende Àr att betrakta som en manuell lÄda dÄ det Àr en manuell lÄda med vÀxlingsrobot.
Bogsera lÄnga strÀckor
Bör generellt undvikas med husbil. Det Àr ett rejÀlt tungt fordonstÄg som man hanterar i trafiken och med ett kriminellt kort avstÄnd till bilen framför. Om Àven dragbilen Àr en husbil Àr framÄtsikten noll.
BegÀr proffshjÀlp!
Varför dra nÀr det finns slirmattor?
Ett vÀl fungerande alternativ nÀr man kört fast Àr att anvÀnda de slirmattor som finns att köpa för nÄgon hundring. De tar minimal plats och vÀger lite. Ett bra knep om man Àr lite tveksam pÄ underlaget Àr att redan nÀr man parkerar stÀller bilen pÄ mattorna. Bra om det Àr blött och det skall fortsÀtta att regna. Den minimala fart man hinner fÄ upp pÄ mattorna vid avfÀrd rÀcker oftast för att man försiktigt skall kunna köra bort frÄn det kritiska omrÄdet. Mattorna finns hos dem som sÀljer Husvagns- och husbilstillbehör.
Autosocks Àr överlÀgsna pÄ is!
De Àr lÀtta, tar igen plats och trÀs enkel pÄ drivhjulen. PÄ is ger de ett fenomenalt fÀsta, men fungerar Àven pÄ vÄtt grÀs och vid lera sÄ lÀnge fibrerna inte blir helt fyllda med lera. Det Àr just alla de tusentals smÄ fibrerna som skapar greppet pÄ vÄt is, bÀttre Àn det vi fÄr med dubbdÀcken!
Med hjÀlp av ett lÄngt stark rep, hÀr möjligen tvÄ eller tre bogserlinor sammanskarvade, sÄ kan man faktiskt med hjÀlp av tvÄ/tre kamrater dra loss en vÀl sÄ tung bil. FÀst linan rakt bakom bilen i ett trÀd eller nÄgot annat fast föremÄl. Saknas fÀstmöjligheter parkera en annan husbil bakom bilen pÄ fast underlag. Dra Ät handbromsen fullt och stÀll bilen pÄ vÀxel. Ingen rubbar nu bilen med de fyra/sex fullt bromsade hjulen!
StÀll Dina kamrater mitt pÄ repet och under tiden Du mycket försiktig försöker köra loss bilen sÄ drar kompisarna allt det kan i rak vinkel snett uppÄt i snöret. De hjÀlper till att fÄ igÄng en gungande rörelse som Du sedan förstÀrker med bilens motor . . . men var försiktig inga kraftiga pÄdrag, dÄ grÀver Du bara ner dig!
Det fungerar dÀrför att Du fÄr ett kraftparallellogram dÀr kompisarna tillsammans drar med kanske 150 kg. Den kraften utvÀxlas, beroende pÄ snörets lÀngd med kanske 10 till 15 gÄnger. Ni Ästadkommer över 2000 kg dragkraft. Mer Àn en bil förmÄr för den börjar slira tidigare och kan inte Ästadkomma den jÀmna gungande rörelsen.