Instegsmodell med rymd och flÀrd
Etrusco I 6900 SB Ă€r en integrerad husbil med ovanligt luftig interiör. Det luftiga intrycket kommer sig av att det lĂ€ngs vĂ€nster Ă€r fri sikt genom bilen. Det gör att den kĂ€nns större Ă€n de sju meter den Ă€r. Bilen byggs i Italien, i Laikas fabrik, men Ă€r i allt vĂ€sentligt tysk. Etrusco Ă€r ett varumĂ€rke inom Hymer Gruppen och det mĂ€rks, kvaliteten Ă€r god. Â
Text och foto: Mateja Ćœiberna
ĂversĂ€ttning och bearbetning Stefan Janeld
Etrusco Ă€r ett instegsfabrikat, ett ungt sĂ„dant. Det startades 2016 som ett komplement till Carado och Sunlight vars produktion inte rĂ€ckte för att möta efterfrĂ„gan. Men det Ă€r lite mer flĂ€rdfullt, lite mer italienskt i designen. Med Ă„ren har modellutbudet ökat och idag har man alla typer av husbilar pĂ„ programmet â helintegrerade, halvintegrerade, alkov, inredda skĂ„pbilar.
140 hk behövs
Att det Àr en instegsbil framgÄr av den enkla förardörren. Inget negativt egentligen, den gör sitt jobb. Men det Àr skillnad mot exklusivare husbilar.
Stolarna frÄn Aguti Àr bekvÀma, ratten klÀdd i lÀder. Oavsett om du sitter i förar- eller passagerarsÀtet Àr utsikten över omgivningen bra tack vare de stora glasytorna.
Kullarna i San Casciano och Val di Pesa Ă€r perfekta för ett test, inte bara pĂ„ grund av det vackra landskapet, utan ocksĂ„ pĂ„ grund av de dĂ„liga vĂ€garna som snabbt avslöjar en sĂ€mre byggd husbil, sĂ€rskilt vad avser missljud. Testbilen klarade sig vĂ€l. Inga missljud eller gnek. En del resonansljud, men det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n. Â
Med en hjulbas pÄ 4 034 millimeter mellan axlarna blir det ett kort överhÀng bakom bakaxeln. Det gör bilen stabil pÄ vÀgen men inte den smidigaste genom kurvorna.
Att köra lĂ€ngs de slingrande vĂ€garna var ett nöje. Landskapet i Chianti Ă€r fantastiskt pĂ„ sensommaren, nĂ€r druvorna mognar och trĂ€den klĂ€r sig i fĂ€rgglad skrud. Men man fĂ„r inte koppla av, det gĂ€ller att se upp pĂ„ de smala vĂ€garna mellan vinodlingarna, inte minst för de ganska aggressiva förarna som Ă€lskar att gena i kurvorna. Â
Standardmotorn pÄ 120 hÀstkrafter Àr för svag för denna bil med full semesterpackning. Det Àr vÀl vÀrt att satsa en starkare motor, minst 140 hÀstkrafter som testbilen var försedd med.
I basutförande vÀger bilen in pÄ 2860 kg i körklart skick. Med lite extra utrustning (markis, luftkonditionering, solpanel, extra bodelsbatteri) blir den snabbt tyngre.
Traditionell konstruktion
Eftersom det Àr en instegsbil kan man inte förvÀnta sig nÄgot revolutionerande vad gÀller konstruktionen. Taket Àr i glasfiber för att stÄ emot hagel. I vÀggarna trÀreglar för stabilitet och Expanerad Polystyren (frigolit) för isolering. Golvet Àr enligt tillverkaren i trÀ.
SÄ hÀr har husbilar byggts i decennier.
Om konstruktionen Àr enkel Àr det desto mer pÄkostat vad gÀller fönstren. Det Àr glÀdjande att se rejÀla ramfönster. Genom flera takluckor flödar mycket ljus och bidrar till trivsel ombord.
Vi tycker
Etrusco I 6900 SB bjuder pĂ„ ett beprövat koncept bĂ„de vad gĂ€ller konstruktion och planlösning. Med lĂ„ngbĂ€ddar i en sju meters husbil blir det en del kompromisser. I detta fall Ă€r det badrummet som Ă€r kompromissen. Litet men tack vare trollerifunktion Ă€ndĂ„ praktiskt. Â
Att ha fri siktlinje utmed hela vÀnstersidan gör mycket för kÀnslan ombord. Det kÀnns ocksÄ exklusivt.
Modellen Ă€r avsedd för tvĂ„, kanske till och med fyra. Ăr man tvĂ„ ombord Ă€r det generöst med utrymme bĂ„de för de resande och deras packning. Ăr man fyra personer fĂ„r man packa med omsorg för det blir inte mycket lastvikt över till prylar.
Modellen kan inte dölja sitt slĂ€ktskap med sina syskon i Erwin Hymer Group. Och varför skulle den det? Det Ă€r nĂ„got positivt och förtroendeingivande med en husbil som bygger pĂ„ beprövad teknik och konstruktion, kryddat med italiensk âdolce vitaâ.
Vi gillar
Inga missljud under fÀrd
RymdkÀnslan ombord
StÄhöjden
Badrummet
Vi önskar
BÀttre allmÀn- och punktbelysning
Fakta
(tillverkarens uppgifter)Â Â Â Â Â Â Â
- Chassi: Fiat Ducato
- Standardmotor: 2,3MJâ 120 hk
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Vridmoment 320 Nm
- Totalvikt: 3 500 kg
- Lastvikt: 640 kg
- LxBxH: 698 x 233 x 293 cm
- Hjulbas: 4035 mm
- StÄhöjd: 213 cm
- Vattentank: 122 liter
- Spillvattentank: 92 liter
- Toatank: 17 liter
- BrÀnsletank: 75 liter
- AdBlue tank: 15 liter
- Vi lÄnade bilen av Etrusco fabriken
Fakta
Airbags, ABS, ESP, farthÄllare, AC, Truma Combi 6kw gasolvÀrmare, 3 spislÄgor, 167 liter kylskÄp, LED bodelsbelysning.