Meny

.

Etrusco I 6900 SB, 2021

Instegsmodell med rymd och flÀrd

Etrusco I 6900 SB Àr en integrerad husbil med ovanligt luftig interiör. Det luftiga intrycket kommer sig av att det lÀngs vÀnster Àr fri sikt genom bilen. Det gör att den kÀnns större Àn de sju meter den Àr. Bilen byggs i Italien, i Laikas fabrik, men Àr i allt vÀsentligt tysk. Etrusco Àr ett varumÀrke inom Hymer Gruppen och det mÀrks, kvaliteten Àr god.  

Text och foto: Mateja Ćœiberna

ÖversĂ€ttning och bearbetning Stefan Janeld

Etrusco Ă€r ett instegsfabrikat, ett ungt sĂ„dant. Det startades 2016 som ett komplement till Carado och Sunlight vars produktion inte rĂ€ckte för att möta efterfrĂ„gan. Men det Ă€r lite mer flĂ€rdfullt, lite mer italienskt i designen. Med Ă„ren har modellutbudet ökat och idag har man alla typer av husbilar pĂ„ programmet – helintegrerade, halvintegrerade, alkov, inredda skĂ„pbilar.

140 hk behövs

Att det Àr en instegsbil framgÄr av den enkla förardörren. Inget negativt egentligen, den gör sitt jobb. Men det Àr skillnad mot exklusivare husbilar.

Stolarna frÄn Aguti Àr bekvÀma, ratten klÀdd i lÀder. Oavsett om du sitter i förar- eller passagerarsÀtet Àr utsikten över omgivningen bra tack vare de stora glasytorna.

Kullarna i San Casciano och Val di Pesa Àr perfekta för ett test, inte bara pÄ grund av det vackra landskapet, utan ocksÄ pÄ grund av de dÄliga vÀgarna som snabbt avslöjar en sÀmre byggd husbil, sÀrskilt vad avser missljud. Testbilen klarade sig vÀl. Inga missljud eller gnek. En del resonansljud, men det gÄr inte att komma ifrÄn.  

Med en hjulbas pÄ 4 034 millimeter mellan axlarna blir det ett kort överhÀng bakom bakaxeln. Det gör bilen stabil pÄ vÀgen men inte den smidigaste genom kurvorna.

Att köra lÀngs de slingrande vÀgarna var ett nöje. Landskapet i Chianti Àr fantastiskt pÄ sensommaren, nÀr druvorna mognar och trÀden klÀr sig i fÀrgglad skrud. Men man fÄr inte koppla av, det gÀller att se upp pÄ de smala vÀgarna mellan vinodlingarna, inte minst för de ganska aggressiva förarna som Àlskar att gena i kurvorna.  

Standardmotorn pÄ 120 hÀstkrafter Àr för svag för denna bil med full semesterpackning. Det Àr vÀl vÀrt att satsa en starkare motor, minst 140 hÀstkrafter som testbilen var försedd med.

I basutförande vÀger bilen in pÄ 2860 kg i körklart skick. Med lite extra utrustning (markis, luftkonditionering, solpanel, extra bodelsbatteri) blir den snabbt tyngre.

Traditionell konstruktion

Eftersom det Àr en instegsbil kan man inte förvÀnta sig nÄgot revolutionerande vad gÀller konstruktionen. Taket Àr i glasfiber för att stÄ emot hagel. I vÀggarna trÀreglar för stabilitet och Expanerad Polystyren (frigolit) för isolering. Golvet Àr enligt tillverkaren i trÀ.

SÄ hÀr har husbilar byggts i decennier.

Om konstruktionen Àr enkel Àr det desto mer pÄkostat vad gÀller fönstren. Det Àr glÀdjande att se rejÀla ramfönster. Genom flera takluckor flödar mycket ljus och bidrar till trivsel ombord.

Vi tycker

Etrusco I 6900 SB bjuder pÄ ett beprövat koncept bÄde vad gÀller konstruktion och planlösning. Med lÄngbÀddar i en sju meters husbil blir det en del kompromisser. I detta fall Àr det badrummet som Àr kompromissen. Litet men tack vare trollerifunktion ÀndÄ praktiskt.  

Att ha fri siktlinje utmed hela vÀnstersidan gör mycket för kÀnslan ombord. Det kÀnns ocksÄ exklusivt.

Modellen Ă€r avsedd för tvĂ„, kanske till och med fyra. Är man tvĂ„ ombord Ă€r det generöst med utrymme bĂ„de för de resande och deras packning. Är man fyra personer fĂ„r man packa med omsorg för det blir inte mycket lastvikt över till prylar.

Modellen kan inte dölja sitt slĂ€ktskap med sina syskon i Erwin Hymer Group. Och varför skulle den det? Det Ă€r nĂ„got positivt och förtroendeingivande med en husbil som bygger pĂ„ beprövad teknik och konstruktion, kryddat med italiensk ”dolce vita”.

Vi gillar

Inga missljud under fÀrd

RymdkÀnslan ombord

StÄhöjden
Badrummet

Vi önskar

BÀttre allmÀn- och punktbelysning

Fakta

(tillverkarens uppgifter)       

Fakta

Airbags, ABS, ESP, farthÄllare, AC, Truma Combi 6kw gasolvÀrmare, 3 spislÄgor, 167 liter kylskÄp, LED bodelsbelysning.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift