Lika pigg som ny!
Eura Mobil har en lång historia av korta alkovbilar med dubbelgolv. Eura Mobil Profila A 580 LS var en prispressad inropsmodell när den lanserades. Vilket är svårt att tro idag.
Text och foto Stefan Janeld
580 modellen har funnits länge hos Eura Mobil. Modellnamnet dyker upp första gången 1997, då baserad på VW T4, året därefter på Fiat. År 2007 lanserades den på Ford Transit. Ett billigare chassi än Fiat, vilket gjorde att prislappen sjönk och försäljningen steg.
Inte förrän Ford lanserade senaste versionen av Transit, 2015, lades modellen ner.
Planlösningen lever vidare i sortimentet, men i en lite längre bil baserad på Fiat Ducato, döpt till Activa One 630 LS.
Hängde ni med?
Bekväm och pigg
Ford Transit har haft ett tvivelaktigt rykte som husbilsgrund, det handlar främst om att man anser bilarna vara gungiga. Men när den sjätte inkarnationen lanserades 2006 lyfte en och annan på ögonbrynen. Bilen var ett rejält lyft. Dels var motorerna starkare, dels var lådan befriad från växelspak modell tjurpitt till förmån för en kort och lättjobbad spak monterad på instrumentpanelen. Även chassit fick ett lyft, fortfarande mjukt, men inte svajigt. Bäst beskrivs det med en segelbåtsterm – begynnelsevek men slutstyv. Resultatet är kort och gott ett komfortabelt chassi som mjukt sväljer ojämnheter. Färden blir även tystare med ett mjukt satt chassi eftersom det rister mindre i inrdningen.
Däremot fick den kritik för att man satt för högt. I husbilar med snurrbara framstolar tittar man rakt in i det uppfällda solvisiret om man är mer än 185 centimeter över havet. Testbilen har inte snurrbara framstolar, så den kritiken saknar udd i vår testbil. Mina 182 centimeter trivs bakom ratten bortsett från den usla sikten vänsterut. Bodelen är högre än förarhytten. De fönster som skulle kunna ge mig överblick hamnar för högt för att jag ska kunna se ut.
Motorn på 130 hästkrafter är pigg, rentav rapp, upp till 90 km/h. Jag har inga problem att hålla lagstadgad hastighet på motorvägen. Körkänslan är personbilslik.
Lådan har efter 7 000 mil inte tappat sin spänst. Jämfört med Fiats låda är den betydligt mer distinkt. Men, fem växlar fram och en bak är knappast i takt med dagens utveckling där sex växlar är standard.
Säkerhetsutrustningen är fullgod – antispinn, antisladd, airbags, ABS bromsar är standard på alla husbilar baserade på Ford. Något annat ville Ford inte vara med om. Även komfortutrustningen är tillfyllest – elhissar, elspeglar, farthållare, AC och en stereo integrerad i instrumentpanelen.
Gott om lastutrymme
På alkovbilar var det populärt att använda Fords bakhjulsdrivna chassi, men i det här fallet är bilen framhjulsdriven. Men trots avsaknad av kardantunnel är det en hög bil, det krävs fyra steg för att komma in i bodelen. Förklaringen ligger i dubbelgolvet. Ett riktigt dubbelgolv som rymmer både teknik och packning. Utrymmet värms av värmesystemet och håller vattensystemet varmt vintertid. Tömningskranen till tanken är även den placerad i det varma utrymmet och kommer inte frysa vintertid.
Då bilen är kort är stuvutrymmena klart begränsade i bodelen. Men de duger om man prioriterar det som behövs dagligdags och förpassar övrigt ner i dubbelgolvet.
Tji garage gör att lasten fördelas jämnt över bilens längd i dubbelgolvet. Risken att lasta bort bilens goda vägegenskaper är liten.
Familjebil, men…
Att sitta fyra-fem till bords vid middagsmålet går utmärkt och fem personer sover utan problem i bilen. Ändå tvekar jag att titulera den familjebil. Anledningen är att det bara finns två fasta sängplatser – i alkoven. Ska man sova fler krävs att sittgruppen bäddas. Vilket i sig går fort och resultatet blir hygglig, men vill man verkligen hålla på så dagar i sträck under semestern? Känns mer som en lösning för tillfälliga gäster, som barnbarn en långhelg eller kanske en vecka. Är man tre kan långsoffan hållas bäddad utan att det påverkar komforten dagtid.
Vinterbil?
Dubbelgolvet gör stor skillnad vintertid. Det kompakta formatet gör att värmaren blir effektiv. Eura Mobil vet dessutom att placera utblåsen på strategiska platser. Dubbla värmarutblås i alkoven är heller ingen nackdel.
Ett isolertäcke till hytten ligger i dubbelgolvet redo att användas. Kort överhäng och den extra tyngden alkoven ger över framhjulen gör att väggreppet är bättre än vanligt för framhjulsdrivna husbilar. Möblerna är visserligen inte anpassade för optimal luftcirkulation, men det finns luftspalter och värme från dubbelgolvet tillåts leta sig upp i bodelen via stuvutrymmena. För en bil i den här prisklassen är vinteregenskaperna riktigt bra!
Jag tycker
En mycket trevlig husbil, både att köra och vistas i. Den höga positionen i sittgruppen kombinerat med rejäla fönster ger god utsikt. Den har klarat åren väl. Det enda jag noterar är trasigt är en lampa, sprucken plast vid tankpåfyllningen och ryggdynornas baksidor som nötts sönder av de kardborreplattor som ska hålla dem på plats. Alla luckor och beslag har sin spänst kvar.
Ramfönster och rejält dubbelgolv är inget vi förknippar med prispressade husbilar, men här får vi både och.
Planlösningen är effektivast möjliga i så här kort husbil. Dessutom både bekväm och umgängesfrämjande. Är man en familj om tre kan man hålla långsoffan bäddad, då har man alltid tre bäddade sängplatser redo.
Det som drar ner betyget är det plastiga badrummet, där man har valt en blå färg som gör utrymmet mörkt och föga trivsamt.
För paret som letar första husbilen eller familjen med ett barn ger Eura Mobil Profila A 580 LS osedvanligt god valuta för slantarna.
Fakta
- Modell Eura Mobil Profila A580 LS
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,2TDCi 130 hk
- Vridmoment 310 Nm
- Växellåda 5 växlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 630 kg (enligt registreringsbeviset, oräknat eftermonterad extrautrustning)
- L x B x H 600 x 230 x 299 centimeter
- Bränsletank 80 liter
- Vattentank ingen uppgift
- Gråvattentank ingen uppgift
- Toatank 17 liter
- Antal bäddar 2 + 2 + 1
- Antal bältade platser 4
- Pris 329 000:-
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
Håller än
- Drivlinan
- Köregenskaperna
- Komforten under färd
- Vinteregenskaperna
- Stuvutrymmena
Hopplöst ute
- Badrummets plastiga inredning
- Halogenbelysning
- För få ljuspunkter, särskilt i alkoven där en enda läslampa finns.
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystemelspeglar, elhiss, AC, farthållare, Truma luftburen värme, kyl med frysfack, myggnätsdörr, bäddbar sittgrupp