Meny

.

Hymer Tramp 704 SL

För finsmakaren.

PÄ exklusiva restauranger kostar maten mer. Men portionerna Àr inte större. Du betalar de extra slantarna för att maten Àr vÀl tillagad av fina rÄvaror och vackert upplagd. Detsamma kan sÀgas om Hymers halvintegrerade toppserie.

 

Testad av Stefan Janeld

 

Anonym! Det Ă€r det första som slĂ„r mig nĂ€r jag ser bilen parkerad utanför importörens huvudkontor i Örebro. För den oinvigde finns ingenting pĂ„ utsidan som skvallrar om att den Ă€r en av de exklusivaste halvintegrerade husbilarna i Sverige.

Den Ă€r Ă€ven ”blingfri” inomhus, men kĂ€nslan av premium finns dĂ€r. Textilierna har en hĂ€rlig kvalitet, passformen Ă€r oklanderlig och möblemanget har en fin kĂ€nsla.

Precisionen i snickerierna Àr hög. Ibland vÀl hög. Till exempel toalettdörren. Den vill inte fastna i sitt öppna lÀge dÀr den agerar avdelare mot köket. Jag skulle sÀkert kunna pressa in den mellan karmarna men vill inte skada den. En justeringsfrÄga som ordnas innan leverans. Negativt? Inte i mina ögon, det vittnar om att man har en hög ambitionsnivÄ dÀr glipor Àr en styggelse.

Tyst fÀrd

Testdagen Àr grÄkall, asfalten blöt och det blÄser styvt frÄn norr. I vindbyarna krÀvs det att jag parerar med ratten. Bilen Àr 780 centimeter lÄng och Àven om hjulbasen mÀter hela 450 centimeter Àr det ett rejÀlt överhÀng för vinden att grabba tag i.

E18 mot Karlskoga bjuder inga större utmaningar för AL-KO chassit. Den grova sanden som ligger kvar pÄ de mindre vÀgarna efter vinterns halkbekÀmpning pÄverkar inte ljudkomforten nÀmnvÀrt. PÄ billigare bilar blir det gÀrna en smattrig fÀrd pÄ grusiga vÄrvÀgar.

Även vindbruset Ă€r lĂ„gt i den kraftiga vinden. FrĂ„n bodelen hörs lite skaller frĂ„n spisens rost nĂ€r jag passerar vĂ€gskarvar, men i övrigt tji gnek eller knak.

Motorn Àr den urstarka trelitersmotorn pÄ 177 hÀstkrafter och 420 newtonmeter. Kraft finns sÄ det rÀcker. Jag hÀnger utan vidare med i det ganska uppskruvade motorvÀgstempot.

LÄdan Àr manuell, i en sÄ hÀr pÄkostad bil kÀnns automat mer rÀtt, enligt mig. Hymer har tagit beslutet att inkludera all sÀkerhetsutrustning som standard. Enligt dem Àr det en av faktorerna som gör en husbil premium. En god policy som alla tillverkare borde anamma.

Även komfortsidan Ă€r vĂ€lförsedd – farthĂ„llare, navigator, backkamera, stereo, elhissar, elspeglar och en manuell AC – hade förvĂ€ntat mig en automatisk klimatanlĂ€ggning, men nĂ„vĂ€l.

Fönster i sÄvÀl bodelsdörren som ovanför lillsoffan gör vÀnstersvÀngarna sÀkrare dÄ jag fÄr en glimt av vad som kommer frÄn höger.

Hög lastvikt

PĂ„kostade bilar vĂ€ger. En sanning inte ens Hymer kan komma ifrĂ„n trots deras mĂ„ngĂ„riga satsning pĂ„ lĂ€ttviktsmaterial. Testbilen vĂ€ger in pĂ„ 3 170 kilo, extrautrustning orĂ€knad – den stora motorn och Alde vĂ€rme, tvĂ„ tillval, ökar vikten med ca 80 kilo. Totalvikten Ă€r 4 500 kilo sĂ„ det blir Ă€ndĂ„ över ett ton kvar i lastvikt.

Men man ska vara medveten om att man med denna totalvikt utnyttjar hjulaxlarnas maxvikter fullt ut. Det Àr sÄledes av högsta vikt, ursÀkta, att fördela lasten jÀmnt för att inte överbelasta fram- eller bakaxel.

Garaget Àr stort och ganska vÀl inrett, Àven om de flesta sÀkerligen inreder det för att optimera utrymmet efter eget huvud.

Stuvutrymmena Àr vettiga och överskÄpen djupa. I dubbelgolvet hÀckar tankar och teknik och frigör utrymme under soffor och sÀngar. Men golvet bjuder ÀndÄ pÄ tvÄ invÀndiga stuv, ett grunt och ett djupt.

TvÄ garderober, en under höger sÀngs fotÀnda med hyllor för vikta klÀder och en i fullhöjd jÀmte duschkabinen. Under vÀnster sÀngs fotÀnda döljer jalusidörren ett hyllförsett utrymme, bra som linneskÄp.

TvÄ ombord har inga problem att i god ordning hitta plats för allt de vill ha med sig. Testbilen saknade bÀddbar sittgrupp och Àr sÄledes en ren tvÄpersonersbil. Men vanligen bestÀlls modellen med bÀddbar sittgrupp och dÀrmed fyra sovplatser.

Vinterbil

Standard Àr en Truma luftburen vÀrmare, men testbilen har ett vattenburet system frÄn svenska Alde med vÀrmevÀxlare för att utnyttja motorvÀrmen under fÀrd.

Bakom möblerna löper luftspalter dÀr den varma luften gör nytta. Boosterpaket under framstolarna manövreras manuellt och ger extra vÀrme i hytten vid behov.

Dubbelgolvet vÀrms upp vilket ger ett varmt bodelsgolv. I dubbelgolvet har tekniken och tankarna sin frostfria hemvist. Tömningen av spillvattentanken sker med pump och kommer inte frysa.

I hytten finns det bÄde pappersplissé för rutorna och ett isolerdraperi. Draperiet Àr lÄngt nog att tÀta bra utmed golvet. Det ska vara riktigt kallt ute innan man behöver ett utvÀndigt tÀcke.

Ska jag vara petig? Inga sarger utmed sÀngarna gör att tÀcket kan blockera luftspalten dÀr varmluften ska stiga och mota kallraset frÄn fönstren.

Lastar man tungt i garaget Àr förutsÀttningarna dÄliga för framhjulen att hitta fÀste pÄ halt underlag. AlltsÄ, extra hög prioritet att inte lasta in för tungt i garaget vintertid.

Jag tycker

Bilens anonyma framtoning Ă€r pĂ„ gott och ont. Ingen kommer bli imponerad nĂ€r du parkerar pĂ„ uppfarten. Å andra sidan Ă€r jag sĂ€kert inte ensam om att tycka det Ă€r skönt att ”glida under lyxradarn”.

Allt ombord Ă€r vĂ€l uttĂ€nkt och vĂ€l utfört – logisk Ă€r ett ord som vĂ€l beskriver bilen. Visst Ă€r priset högt, men rĂ€kna med att fĂ„ valuta för slantarna.

Ingen husbil Àr dock perfekt. Jag stör mig pÄ tre saker.

  • – Taket Ă€r en simpel skiva, borde vara textilklĂ€tt.
  • – Ingen taklampa för allmĂ€nbelysning i sovrummet.
  • – Vattenpumpen Ă€r en simpel drĂ€nkbar historia. Varför inte en outslitlig tryckvattenpump? Jag vet att man hĂ€vdar sĂ€kerhetsskĂ€l, glömmer man stĂ€nga av elsystemet kan en tryckvattenpump aktiveras vid lĂ€ckage och fylla bilen med vatten – ett dĂ„ligt argument för att motivera en pump av lĂ€gre kvalitet.
  •  

Sammanfattningsvis: En diskret premiumhusbil dÀr krutet har lagts pÄ kvalitet, funktion och anvÀndarvÀnlighet. Kanske inte den mest prisvÀrda, men vilken lyxbil Àr det?

Fakta

Utrustning testbil

ABS, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, Hill Descent Control, hillholder, elspeglar, elhiss, AC, farthÄllare, Alde vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, stor kyl med frysfack, köksflÀkt, myggnÀtsdörr, eltrappsteg

Antal bÀddar 2  (bÀddbar sittgrupp finns som tillval)

Vi gillar

  • Rymlig och bekvĂ€m sittgrupp
  • Stabilt bord
  • Bra kök med gott om förvaring och flexibel arbetsyta
  • Gasolutrymmet – öppnar stort, ingen tröskel
  • Golv utan nivĂ„skillnad
  • VĂ€rmesystemet
  • Gott om fönster
  • Tyst fĂ€rd
  • Kjolar i aluminium – tĂ„l kyla bra, stĂ„r emot stötar utan att spricka

 

Vi önskar

  • TextilklĂ€tt tak
  • BĂ€ttre allmĂ€nljus i sovrummet
  • Sarg vid sĂ€ngarna för att hindra tĂ€cket frĂ„n att blockera vĂ€rmen frĂ„n konvektorerna
  • Tryckvattenpump istĂ€llet för simpel drĂ€nkbar
  • Att teven och klĂ€dkrokarna bytte plats sĂ„ ytterklĂ€der inte hĂ€nger över teven.
  • CentrallĂ„s som inkluderar bodelsdörren
  •  

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift