Termen är amerikansk och syftar till saker som haft stor betydelse. Vi journalister får varje år höra från tillverkarnas PR-folk att årets nyheter är ”revolutionerande”, ”nyskapande”, ”unika” och liknande. Det går, milt uttryckt, inflation i superlativens betydelse.
Enligt oss finns det i husbilsvärlden endast ett fåtal modeller som förtjänar dessa epitet.
Här är de vi har kommit på.
Om du har förslag på en, eller flera, verkligt betydelsefulla modeller tar vi tacksamt emot dem. Tänk på att för att vara en Gamechanger räcker det inte att vara först, eller unik – man måste vara en trendsetter.
Av Stefan Janeld
Utmanade campingbilen
Swift Kon-Tiki
Lanserades 1985 och sålde bra. Kostade som en campingbil men bjöd långt mer utrymme. Modellnamnet lever kvar men är idag Swifts lyxigaste serie. Dock exporteras den inte.
Bilden är från Swifts katalog och visar en modell med köket bak och en stor sittgrupp mitt i bilen. En typiskt engelsk planlösning som fortfarande är den populäraste på hemmaplan.
Designklassiker
Hobby 600
Man var inte först med att bygga en halvintegrerad husbil. Men man var först att lägga så stor vikt vid design. Fönster i udda form, färgglad grafik i guld eller ljusblått, konvexa bodelsväggar.
Hobby behöll stora delar av designspråket i nästan tre decennier. Särskilt de välvda bodelsväggarna blev Hobbys signum.
Även om ingen tog efter de välvda väggarna var det flera tillverkare som insåg behovet av ett eget designspråk. De flesta valde att arbeta med grafik i form av klistermärken och gör så än idag.
Den helintegrerade husbilens anfader
Hymer B-Klass
När andra tillverkare byggde alkovbilar eller inredde skåpbilar var monteringslinan hos Hymer full med helintegrerade husbilar på såväl Fiat som Mercedes. De på Mercedes hette S och de på Fiat B.
Med åren rörde man till det och B-Klass finns i en mängd versioner på såväl Fiat som Mercedes.
Första linern
Niesmann+Bischoff Clou Liner
Såg dagens ljus 1984 och producerades fram till millenieskiftet. En Liner är en husbil byggd på tungt lastbilschassi. Något som hembyggare sysslat med tidigare. Men ingen hade serieproducerat. Inte i Europa. Inspirationen kom från USA. Men man ville bygga med högre kvalitet.
Det har länge förväntats att man ska återlansera Clou Linern, men än så länge har det inte blivit så. Idag är det tillverkare som Concorde, Morelo, LeVoyageur och Phoenix som serieproducerar denna typ av husbilar
Första instegsbilen
Chausson Welcome 10 från 1995
1994 tog Trigano Gruppen över 100% av Chausson. Det första man gjorde var att lansera Welcome serien. Welcome var de första riktiga instegsbilarna, namnet signalerar ”välkommen till husbilslivet”.
Prislappen var 177 000 Francs, ungefär 250 000 kronor.
Trigano Gruppen hade redan två år tidigare lanserat Challenger 410, även det en billig husbil. Men prislappen var 217 000 Franc, så den var inte billig nog. Därför är Chausson Welcome 10 den första riktiga instegsbilen. Enligt oss.
Fokus på förarmiljön
Carthago Chic
Att erbjuda samma överblick från förarplats i en helintegrerad husbil som i en halvintegrerad var det ingen som tidigare försökt sig på, eller ens funderat kring. Men 2002 visade Carthago att det gick att göra. Deras helintegrerade husbilar på Fiat är därför lika lättkörda som de halvintegrerade. Jag skulle till och med våga påstå att de ger ännu bättre körkänsla eftersom de har bättre backspeglar.
Idag har flera tillverkare av helintegrerade husbilar kopierat konceptet och använder det som säljargument. Men i ärlighetens namn har vi ännu inte testat någon Fiat baserad husbil som lyckats lika bra.
Visade vikten av vinterkomfort
Kabe Travelmaster
Första husbilen med vinteregenskaperna som huvudargument. Har trots blygsam export påverkat hela premiumsegmentet genom att sätta fokus på vinterkomfort.
Svenska marknaden är inte jättestor, men den är betydelsefull för tillverkarna då vi köper exklusiva och fullutrustade husbilar i betydligt högre grad än husbilsköpare i andra länder.
Kabe visade vad svensken ville ha, kan man säga.
På bilden alkovmodellen som lanserades vid millenieskiftet. Det var Kabes andra husbilsmodell. Den första byggdes på Renault Master, därav TravelMaster. Ingen av dessa blev långlivad. Men den halvintegrerade som kom efter alkovmodellen blev populär.
Gjorde taksängen trendig
Bürstner Quadro
Modellen var inte först med lösningen. Flera tillverkare hade liknande lösningar flera decennier tidigare. Men Bürstner hade bättre timing och effektivare marknadsföring. Året efter att man lanserat Quadro hade i stort sett alla tillverkare en halvintegrerad modell med taksäng.
Audi tyckte dock att namnet var för likt ”Quattro” och krävde namnbyte. Istället för att slåss om saken i en rättsprocess valde Bürstner att byta namn på modellserien till Ixeo.
Visade hur viktig exteriör design är
Niesmann+Bischoff Arto
Arto fick alla premiumtillverkare att värdesätta exteriördesign lite extra när den lanserades 2014. Arto var så snygg att den snabbt vann marknadsandelar inom det lukrativa premiumsegmentet. Ett segment där man länge pratat kvalitet och funktion snarare än design. Man kan se flera av Arto:s designelement i andra tillverkares premiumbilar i modellåren som följer.
Som kuriosa kan nämnas att designen först var ämnad för Morelo. Men när Morelo inte kunde betala designföretaget gick de till Niesmann+Bischoff som nappade direkt.
Första kompakta husbilen
Dethleffs Globebus
Normalt är husbilar 230-235 cm breda. Men genom att göra bilen smalare, ca 220 cm, får man en smidigare husbil som är lättare att manövrera i trånga utrymmen. Den blir också lättare vilket gynnar lastvikten.
I Europa är detta en populär husbilstyp. Särskilt i Tyskland. De tyska tillverkarna har alla en serie kompaktbilar. Ett talande exempel är att Hymers bäst säljande modellserie inte längre är B-Klass, utan Exsis som är just en serie kompakta husbilar.