Till 2025 har Hobby fokuserat på två saker. Tydligare identitet och ett lägre pris utan att tulla på utrustningen. Tvärtom får man nu mer för mindre slantar.
Av Stefan Janeld
Hobby bygger på tre olika chassin. Fiat Ducato, Citroën Jumper och VW Crafter. Det sistnämnda är förbehållet deras premiumplåtisar. Numera skiljer det inget i utrustning eller drivlina mellan Fiat och Citroën, man kan alltså få automatlåda oavsett vilken basbil man vill ha. En viktig detalj för många.
Tre utrustningsnivåer
Hobbys bredaste serie är Ontour. Den innefattar totalt åtta olika modeller. 2 kompakta (smalare) halvintegrerade modeller, 3 halvintegrerade med normal bredd, 1 alkovmodell och 2 plåtisar. Den får till 2025 en helt omdesignad interiör. Standardmotor är 140 hk. Men 180 hk finns på tillvalslistan. Väljer man den ökar maximala totalvikten till 4 400 kg.
De Fiat-baserade plåtisarna finns i en toppserie kallad Prestige. Däröver den VW Crafter baserade Maxia Van.
Maxia T, den förväntade storsäljaren
Modellnamnet Maxia används även för en halvintegrerad modellserie. Som till 2025 gjorts särskilt lockande genom att man utrustar den till tänderna men håller prislappen i schack.
Det som utmärker Maxia T är:
- Svartlackad hytt
- 4,4 tons totalvikt
- Automatlåda
- 180 hk motor
Serien erbjuds i tre planlösningar. Höga långbäddar, låga långbäddar med badrum bak och fransk hörnsäng med badrum bak. Alla tre har en vinkeldinette som umgängesplats. Priset för Maxia T landar på strax över 1,2 miljoner.
Välutrustad plåtis under miljonen
Hobby Prestige Van 640 är en långbäddarsplåtis som enklast beskrivs som en prispressad kampanjmodell. Baseras på Fiat Ducato med 180 hk och automatlåda som standard. Du kan få den i vilken färg du vill, förutsatt att du vill ha den i Lanzarote Grey. Priset är 998 000 kronor.
Familjevänliga
Som en av få tyska tillverkare har man fortfarande alkovbilar i sitt program. Dessa kan man få med 4 250 kg totalvikt vilket gynnar lastvikten väsentligt. De har även en halvintegrerad taksängsbil med våningssäng bak, en lösning vi sett från andra tidigare men som inte blivit långlivad. Kan Hobby vända den trenden?