Det var tunt med nyheter frÄn Hymer i Är. Halvintegrerade Tramp S 585 Àr dock ett vÀlkommet tillskott. Nu nÀr den blivit trettio centimeter kortare har överhÀnget blivit bra mycket mindre, vilket vi mÀrkte direkt under vÄrt test. Vi Àr imponerade av körkomforten och smidigheten. Dessutom, med en stÄhöjd pÄ 2,04 meter Àr modellen ett intressant val för de som Àr lite lÀngre.
Â
Text och foto: Carla och Kees Witvliet
Â
Hymer bygger allt mer pÄ Mercedes chassi, sÄ Àven denna modell. Standardmotor Àr 314 CDi med 2,2 liters slagvolym kopplad till manuell lÄda. Testbilen hade dock 177 hk motor och niovÀxlad automat. Framhjusldrift och Mercedes originalchassi gör att alla förarassistenssystem Àr tillgÀngliga. Det var Àven ett avancerat mediasystem och lite andra tillval pÄ bilen. NÄgot som pressar upp priset ganska rejÀlt.
Den grĂ„ förarhytten Ă€r tillval. Vi tycker den ger bilen ett tufft utseende. Bodelen byggs enligt Hymers patenterade PUAL system med isolering i Polyuretan och sĂ„vĂ€l in- som utsida i aluminium. Konstruktionen Ă€r trĂ€fri och dĂ€rmed rötsĂ€ker. Golvet Ă€r isolerat med XPS â extruderad polystyren.
Den sextio centimeter breda bodelsdörren har bĂ„de fönster och dubbel lĂ„skonstruktion â mycket bra. I standardutrustningen ingĂ„r en diselvĂ€rmare och kompressorkyl, sĂ„ man behöver bara ett litet gasolutrymme för att ha gas till spisen.
Â
Interiören
BÄda framstolarna Àr mycket bekvÀma och kan stÀllas in pÄ en mÀngd vi. En liten nackdel Àr att delar under sÀtena sticker ut, och sÀrskilt mycket vid passagerarstolen. DÀr kan man fÄ sig ett rejÀlt blÄmÀrke om man inte passar sig.
Perfekt med de tvÄ lÀslamporna ovanför bÄda stolarna, som dessutom försetts med usb-uttag! Kombinationen med tvÄ takluckor, en midi Heki ovanför bordet och en panoramalucka över förarhytten ger gott om ljus dagtid.
Interiören har en modern och, i vÄrt tycke, smakfull design. SkÄpsluckorna i vit lack passar bra till den grÄ tygklÀdsel som ocksÄ vÀggarna har klÀtts med. Det fasta bordet har en bordsskiva av högblankt trÀ. Samma material har anvÀnds till köksbÀnken. Under lillsoffan finns ett rymligt stuvutrymme.
Â
Köket
Det kompakta köket Àr snyggt, tycker vi. Tre lÄdor och ett över- och underskÄp ger gott om plats Ät utensilier. PÄ köksbÀnken tar gasspisen med sina tre brÀnnare och diskhon nÀstan all plats, det blir inte mycket bÀnkyta över. Den smala Thetford-kylen (132,5 liter) med automatiskt energival Àr placerad intill köksbÀnken.
Â
Sovrum
NÀr det Àr dags att sova hittar du tvÄ halvhöga lÄngbÀddar i sovrummet som mÀter 1,93 respektiv 1,87 cm i lÀngd. Effektfull belysning höjer trivseln. Ovanför sÀngarna finns praktiska fack och usb-uttag sÄ hÀr finns inget att klaga pÄ. Under trappavsatsen vid sÀngen finns det praktiskt utrymme för skor eller annat.
Som tillval kan man vĂ€lja en elektrisk taksĂ€ng ovanför sittgruppen som ger ytterligare en sĂ€ngplats, 83×193 cm.
Mellan badrummet och sÀngen finns en smal, hög garderob som Àr praktisk att hÀnga upp ytterklÀderna i. Under sÀngen finns ytterligare en rymlig garderob.
Â
Badrum
PÄ Hymer Àr man stolta över den helt nydesignade skjutvÀggen som gjorts speciellt för den hÀr planlösningen. NÀr man ska duscha kan man förvandla hela badrummet till en duschkabin. StÄhöjden pÄ 1,94 meter rÀcker för de flesta, men utrymmet Àr annars lite smalt och det kÀnns trÄngt. Men det Àr nÄgot man fÄr leva med i en kompakt husbil. Fint med den stora spegeln pÄ toalettdörren. Det Àr gott om plats vid toaletten, Àven lite kraftigare personer ryms.
Sammanfattning
Med nya Tramp S 585 fortsÀtter Hymer sin satsning pÄ Mercedes Sprinter som basbil. Och vi har inget att invÀnda mot detta. Den Àr bekvÀm, kÀnns modern och har gott om sÀkerhets- och assistenssystem. Lastvikten kan man inte klaga pÄ. Modellen Àr definitivt ett bra tillskott i Tramp S serien. En tuff och bekvÀm reskamrat för tvÄ personer.
Fakta
- Chassi: Mercedes Sprinter
- Standard motor: 143 hk 314 CDI 2.2 liter Euro VI-D
- Vridmoment: 330 Nm
- Hjulbas: 3 924 mm
- L x B x H: 709 x 229 x 296 cm
- StÄhöjd: 204 cm
- Totalvikt: 3 500kg
- Lastvikt: 540 kg
- Dieseltank: 65 liter
- AdBlue tank: 22 liter
- FĂ€rskvattentank: 100 liter
- Spillvattentank: 100 liter
- Pris frÄn ca 920 000 kronor
- Pris som testad ca 1 150 000 kronor
Vi gillar
- BekvÀm att Äka i
- Smidig att manövrera
- Interiören
Modernt chassi
Â
Vi önskar
- Att det var billigare tillval
- Att framstolarnas underreden inte hade utstickande dtaljer som man gör sig illa pÄ
Utrustad med bland annat: TvÄ airbags, start- och stopp system, ABS, ESP, ASR, farthÄllare, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), centrallÄs, Truma Combi diesel 6 kW, spis med 3 brÀnnare, Thetford vridbar toa, Thetford kompressorkyl 132,5 liter, LED-inomhusbelysning, 95 Ah AGM bodelsbatteri, 2 x 2,75 kg gasolflaskor.