Dethleffs lanserade förra året sin första serie plåtisar, kallade Globetrail. Då var de inte aktuella för svenska marknaden, men det är de nu. Till hösten hoppas man de första exemplare ska nå svenska handlare.
Det är egentligen konstigt att ett så stort fabrikat som Dethleffs inte haft plåtisar på programmet sedan länge. Jag tar ett snack med projektledaren, Benjamin Schaden, för att få lite mer bakgrund.
Av Stefan Janeld
Benjamin är en ung och mycket entusiastisk person. Han har tidigare arbetat för Hymer men är sedan några år på Dethleffs. Att han sett mer än bara Dethleffs perspektiv är tydligt. Han har en god överblick och är insatt i marknaden.
För er som inte vet så har Dethleffs byggt plåtisar åt Pössl i 18 år. Så man är lite av specialister på biltypen. Min första fråga blir därför.
Var det viktigt att särskilja era modeller från Pössls? Man har ju kunnat se på detaljer i några av Pössls modeller att bilarna byggs av Dethleffs.
– Mycket viktigt! Bilarna måste vara Dethleffs. Ha Dethleffs DNA. Därför har vi egna lösningar på många saker. Och möblerna följer Dethleffs designspråk.
Är det inte risk att man i strävan att skilja sig från en produkt man är så förtrogen med komplicerar saker med egna lösningar. Ibland är det traditionella och kända kanske också det bästa?
– Jag tycker inte vi komplicerat saker. För tre år sedan när vi började skissa på bilarna frågade vi handlarna vad de ville ha. På önskelistan stod rymliga badrum och flexibla lastlösningar överst. Det har vi tillgodosett.
Varför tog det så lång tid för er att ta fram en egen serie inreda skåpbilar?
– Dels har vi historiken med Pössl. När en fjärdedel av marknaden var inredda skåpbilar tyckte vi det var ett bra sätt att tjäna en slant på det segmentet. Vi var så att säga med på marknaden utan att synas. Men nu, när försäljningen ökar med raketfart och är 40% av marknaden, mer i vissa länder. Då blev trycket från handlarna så stort att vi inte kunde stå emot längre.
Idag bygger ni på Ford Transit, Fiat Ducato, Citroën Jumper och Peueot Boxer. Men inte Mercedes. Varför har Dethleffs inte hoppat på Mercedes tåget?
– Vem säger att vi inte har det? Säger Benjamin med ett leende som säger allt.
Så nästa år kommer det stå Mercedes-baserade vans här?
– Som chassisituationen är idag måste vi, liksom alla tillverkare, arbeta med flera plattformar. Mercedes är intressanta, men så är även MAN. Det viktiga är att man säkerställer leveranser av chassin. Vi har planer, naturligtvis. Men om de går att förverkliga är inte bara upp till oss. Med Fiat, Citroën och Peugeot känner vi att vi kan vara flexibla. De som inte kräver automatlåda kan lika gärna få en Citroën. I England är Peugeot ett starkt varumärke.
Kommer det fler modeller på Ford? En enda modell känns som en tunn modellserie.
– Absolut, det blir fler modeller på Ford.
Några fyrhjulsdrivna?
– Vi har diskuterat detta. Men frågan är om vi har kunderna. 4×4 är en nischmarknad. Dethleffs är ett mellanklassfabrikat, i övre mellanklassen, som ska tilltala den breda massan. Vi har inte så många extremsportare som kunder. Men det är inte uteslutet.
Hur många plåtisar skulle ni kunna producera om ni fick alla chassin ni önskar?
– Runt 6 000 stycken med dagens produktionslina. Men det finns sätt att öka denna siffra. Vi har exempelvis tittat på att en av husvagnslinorna skulle kunna användas för skåpbilar vissa perioder.
Är det med bibehållen produktion av Pössl, eller kommer ni avveckla det samarbetet?
– Vi har ett långt och djupgående samarbete med Pössl. Men att producera konkurrenters fordon kanske inte är den bästa lösningen. På sikt kommer vi bara bygga våra egna produkter.
Elversioner, är det aktuellt? Många transportbilstillverkare har ju batteridrivna versioner.
– Elomställningen, som är ganska långt gången på personbilssidan, känns inte lika aktuell för husbilar. 30 mils räckvidd under idealiska förhållanden. Slät landsväg, 25 grader i luften, inga backar. När är det så? Aldrig! Räkna med drygt 20 mils räckvidd, behovet att stanna och ladda uppstår redan vid 15 mil. Det är inte camping! Jag tror det är några år kvar innan vi har räckvidder och lastvikter anpassade för camping.
Så, vilken av era modeller är din personliga favorit?
– Jag har två söner så vi behöver fyra sovplatser, Globetrail 600S med popuptak blir mitt val.