Det är plåtisar och Ford baserade halvintegrerade husbilar som står på menyn då Dethleffs visar 2023 års nyheter.
Av Stefan Janeld
Platsen är hangar 7 på Friedrichshafens mässområde. Historisk mark, det var här Zeppelinarna lyfte från. Än idag kan man flyga Zeppelinare från flygplatsen bredvid. Två stycken lyfter och landar om vartannat, surrandes som humlor.
Men hur kul det än vore att åka Zeppelinare är det inte därför jag är här. Jag ska se på nyheterna från Dethleffs inför säsongen 2023. Det handlar om två modellserier. Halvintegrerade Just Go baserad på Ford och plåtisserien Globetrail. Den senare visades redan förra året. Men det är först nu den kommer levereras utanför Tyskland. Den har också vuxit med ett antal modeller samt fått nya badrum av trollerityp.
Stora volymer
Dethleffs är en gigant i husbilsvärlden. På sin fabrik i Isny tillverkar man 20 000 fritidsfordon varje år. Eller mer korrekt – de år man får chassin. Rådande chassibrist har inte gått dem omärkt förbi. De gör som alla andra tillverkare, börjar bygga på andra chassin. För som deras marknadschef, Robert J. Bielesch, så vältaligt uttryckte saken: “Vår affärsidé är inte leveranstider!”
Modellprogrammet är minst sagt omfattande. Man har 11 modellserier med husbilar, totalt 48 planlösningar. Lägg till detta de nya plåtsarna, en liten campingbil och inte mindre än 59 modeller på husvagnar i 6 modellserier. Man hanterar alltså 116 olika planlösningar i fabriken. Vi snackar logistik i världsklass.
Ska bli stora på plåtisar
Dethleffs är närvarade inom alla marknadssegment, från insteg till premium. Det som saknats är plåtisar. Men det råder man alltså bot på nu. Dethleffs volym ligger i övre mellanklassen och det är där man placerar sina plåtisar. Egentligen hade man premiär förra året, men då var det bara för tyska marknaden.
I Fabriken i Isny har man inrett skåpbilar i 18 år. Men inte åt sig själva utan åt Pössl. Nu vill man bli stora under eget varumärke. Man kallar sina plåtisar för Globetrail.
För att få en djupare inblick i deras satsning på plåtisar kan du läsa en intervju med produktchefen här.
Inför 2023 erbjuder man 8 planlösningar i 4 storlekar på 4 olika chassin.
På Fiat/Citroën/Peugeot har man de vanliga modellerna:
- 540 med tvärbädd
- 600 med tvärbädd
- 600 med långbäddar
- 640 med långbäddar
På Ford Transit har man än så länge bara en plåtismodell – 590 C med tvärbädd.
Det som gör att dessa fem modeller blir åtta är att man kan välja olika badrumslösningar i modellerna. Man har tagit fram ett antal olika trolleribadrum som alla har ambitionen att underlätta för de boende. Den mest extrema lösningen hittar vi i Ford-baserade 590 C. Där demonterar man halva sängen och får en duschkabin av hemmastorlek.
Alla modeller på Fiat/Citroën/Peugeot kan fås med ett rymligt popup-tak med en säng på 143×209 cm.
Tack vare den högre takhöjden kunde man i Ford modellen göra ett tekniskt dubbelgolv och få ett bodelsgolv utan nivåskillnader.
I bildspelen nedan kan du bekanta dig med några av modellerna i Globetrail serien. Klicka för större bild och bildtext
Globetrail 590 C
Ford Transit, 5,9 meter, tvärbädd, tekniskt dubbelgolv
Globetrail 540 R
Fiat/Citroën, Peugeot, 5,4 meter, tvärbädd
Globetrail 600 S
Fiat/Citroën, Peugeot, 6,0 meter, tvärbädd
Globetrail 640 R
Fiat/Citroën, Peugeot, 6,4 meter, långbäddar
Just Go
För några månader sedan berättade vi om denna nya modellserie. Baserad på Ford och tänkt att vara en inropare. Då pratade man om 3 planlösningar. Till nästa år växer serien till 6 olika planlösningar. Bland annat en med fransk bädd. Dethleffs har fått påstötningar från handlare om att återuppta denna tidigare så populära planlösning.
Serien kan fås med taksäng om så önskas. I minsta modellen är taksängen en enkelbädd.
De jag tror blir bästsäljare är de två modellerna med Face to Face sittgrupp. Antingen med långbäddar eller en queensbed i sovrummet.
I bildgallerierna nedan kan du se mer av Just Go. Klicka för större bild och bildtext
Just Go T 6615
Ford, 6,69 meter, långbäddar
Just Go T 6905
Ford, 6,99 meter, fransk bädd
Just Go T 7055 DBL
Ford, 7,36 meter, queensbed, face to face
Just Go 7055 EB
Ford, 7,36 meter, långbäddar
Globevan
Inte en ny modell. Men i Sverige börjar marknaden först nu bli mogen för campingbilar. Och det var intressant att höra hur man resonerar på Dethleffs vad gäller denna modell.
Det är i första hand en personbil! Inte en campingbil!
När andra tillverkare vänder ut och in på sig själva för att bygga in så många kluriga campinglösningar som möjligt väljer Dethleffs att skala ner konceptet till det mest basala.
I princip får man en personbil med en bekväm säng och ett popup-tak för volym och en extra säng. Det finns inte ens ett kök ombord.
Vill man öka bilens campingkompetens kan man utrusta den med olika tillbehör. Men i allt väsentligt är det en bil för att frakta människor och prylar.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med Globevan. Klicka för större bild och bildtext.