Vis av egen erfarenhet ska jag här ge ett gott råd till Sveriges husbilister: Ställ inte av husbilen när du kommer hem om du råkat ut för en skada på hemvägen!
Läs vidare om du vill veta varför.
Av Stig Forsberg
När vi kom hem körde jag som vanligt upp framhjulen på mina ramper. Detta för att få regnvattnet att rinna av. Nu blev det så illa att rampen brast. Bilen föll ner med resultat att jag skadade plasten på främre kofångaren. Ledsamt naturligtvis, men jag tog det ändå med visst jämnmod, jag hade ju vagnskadeförsäkring.
När färskvarorna var inplockade till huset och rutinerna med att tömma toan, fylla vattnet och koppla upp bilen på stolpen var klara låstes husbilen inför nästa färd. Vår gissning var att det skulle nog ta en vecka eller två innan vi kom iväg igen, min vana trogen gick jag därför in på Transportstyrelsens App och ställde av bilen. Man vet ju aldrig, ibland blir det kortare tid och med Appen är det ju bara att ställa på när man åker igen. Så lång allt väl. Mitt bekymmer kom när jag anmälde skadan till försäkringsbolaget. Alla uppgifter knappades in i bolagets dator, men när jag skulle få skadenumret blev det stopp!
Bilen var ju oförsäkrad – den var avställd. Bolaget kunde se klockslaget när vi ställde av bilen, det var på eftermiddagen dagen för skadan. De accepterade till fullo min händelsebeskrivning, men systemet vägrade godkänna skadan. Olika experter försökte överlista systemet, men tji. Jag fick så småningom mitt skadenummer, men hur bolaget trixade med systemet fick jag inte veta.
Därav rådet: Ställ inte av bilen om du råkat ut för något på hemresedagen – vänta tills du anmält skadan. Det löste sig till slut, men mycket krångel och mycket tid gick åt.