Inga modellnyheter visades på Kabes pressvisning, de kommer senare under året. Men då Kabe satsar hårt på att förbättra teknik, användarvänlighet och även design till nästa säsong kan man med fog hävda att alla modeller är helt nya.
Av Stefan Janeld
Kabe kallar 2026 för ett år då man gör ett tekniksprång. Och de överdriver inte. Man ändrar sina bilar bokstavligen från grunden. Något de inte pratade så mycket om på pressvisningen men som jag tycker är värt att nämna är att man kan få bilarna nästan gasolfria. Kompressorkyl, dieselvärmare och till och med förbränningstoa som går på diesel. Endast spisen drar då gasol. Det finns dieselspisar och om du bygger ut batterisystemet kan du använda induktionshäll. Men det är inget Kabe erbjuder.
Nytt hos Kabe för 2026 i korthet:
- – Nytt chassi
- – Nya yttre lastutrymmen
- – Nytt elsystem
- – Ny manöverpanel
- – Nya toalettsystem
- – Ny vattenpump
- – Ny interiördesign
- – Nya dekaler
- – Ny prispolitik
- – Nytt namn på Kabe Van
Vi tar det i turordning
Nytt chassi
AL-KO har tagit fram ett chassi med 9 cm lägre ram. För att inte förlora styrka eller stabilitet har man ökat godstjockleken. Så ingen större viktvinst. Men det ger rymligare dubbelgolv utan att bilens höjd ökar. Markfrigången är densamma som tidigare.
Även andra tillverkare har tillgång till detta chassi. Men Kabe gör något ingen av de andra gör. Chassiförlängningarna är nedsänkta. Vilket ger ett rymligare garage. Andra fabrikat var nöjda med att chassiet var lägre och tyckte att man inte behövde sänka garagegolvet mer.
Nytt elsystem och manöverpanel
Från årsmodell 2026 kommer Kabe ha litiumbatteri som standard. Beroende på modell 100 Ah upp till 2×150 Ah på Imperial modellerna. För att få ut mesta möjliga har man även en ny elcentral med integrerad inverter, laddare och DC/DC omvandlare för effektiv laddning under färd.
I samband med detta byter man även manöverpanel till bodelen. Den nya är enklare att använda, mer intuitiv. Man klickar och sveper som på en mobiltelefon.
Nya toalettalternativ
Kabe har tidigare erbjudit kassettoa eller Cinderella förbränningstoa med gasolbrännare. Till 2026 tillkommer två alternativ. Det ena är nya Cinderella med dieselbrännare. Det andra är Thetford Indus Eco. En toalett med maceratorpump (knivpump som finfördelar) och fast tank på 55 liter. Tanken tömmer du där du tömmer spillvattentanken. Det sker med en pump kopplad till ett handtag som fungerar som ett stänkskydd. Se bilden.
När vi ändå pratar VVS har jag en, av mig, efterlängtad nyhet att förmedla. Kabe skrotar den dränkbara vattenpumpen till förmån för en rejäl tryckvattenpump. Bättre tryck i vattensystemet och i princip outslitlig.
Ny exteriör och interiördesign
Vanligen byter tillverkare faner och färg när de går in i ett nytt modellår. Kabe går lite längre i år. Man har jobbat med att få mer homogen design i bodelen. Det ska helt enkelt se mer designat ut, exklusivare. Hur de lyckats? Ta en titt på bilderna och se vad du tycker.
Som brukligt får bilarna en ny utvändig dekor. En för Imperial serien och en för de lägre serierna. Kabe har i flera år haft tryckt dekor istället för dekaler. Men nu har leverantören av den tryckta plåten lagt ner verksamheten. Så motvilligt får Kabe återgå till att använda klistrade dekaler för exteriören.
Ny prispolitik
Om man på Kabe var motvilliga till att återgå till dekaler för den utvändiga dekoren är det ingenting mot hur motvilligt man nu inför en ny prispolitik. Kabe har haft mycket hög utrustningsnivå som standard i sina husbilar. Det ger ett högre grundpris vilket vid en första anblick får bilarna att verka dyrare än konkurrenternas. Därför placeras nu mycket utrustning i olika paket och grundpriserna sänks väsentligt. På de exklusivaste modellerna pratar vi om flera hundratusen kronor.
Nya modellsiffror
Kabe döper även om flera modeller. De som levt vidare från Fiat dagarna. Kabes ambition har alltid varit att modellnumret ska reflektera längden på bilen. En 780 ska vara 7,8 meter lång. Men då man gick från Fiat till Mercedes växte bilarna med ett par decimeter, ty Mercedes front är längre. Men Kabe behöll modellnamnen.
Detta fick till följd att nyutvecklade modeller hade modellnummer som stämde med bilens faktiska längd, medan de modeller som ”gått i arv” hade ett modellnummer som inte stämde med bilens längd.
Att byta modellnamn är vanskligt. Lite av ett identitetsbyte. Men någon gång ska man bita i detta sura äpple. Kabe väljer att göra det i år. Så från och med modellår 2026 överensstämmer siffran i modellnamnet med bilens längd i centimeter.
Abisko Van
Kabes plåtis, kort och gott kallad Van får ett nytt modellnamn. Att döpa en skåpbil till Van är lite som att döpa ett barn till Ungen. Så för att ge bilen mer identitet, särskilt utomlands där svensk vildmark står högt i kurs, döps bilen om till Abisko.
Namnet är inte det enda man byter ut. Även värmaren byts ut. Fortfarande en Aldepanna. Men nu blir dieselversionen standard istället för gasolversionen.
Två nya modeller är på gång
Senare i år, eller strax efter nyår, kommer Kabe visa ett par nya modeller. Den ena är en Mercedesbaserad halvintegrerad fyrhjulsdriven, eller bakhjulsdriven, modell som riktar sig till en äventyrligare kundkrets. Den kommer vara 7 meter lång och ha mycket attityd.
Den andra nyheten är en kort tvärbäddsplåtis på Mercedes. Även den kommer gå att få fyrhjulsdriven.









