Pössl 2Win Ă€r en av de mest sĂ„lda plĂ„tisarna i Europa. Inredningen Ă€r klassisk – tvĂ€rbĂ€dd bak, kök och badrum midskepps och en sittgrupp fram. Det gĂ„r tretton pĂ„ dussinet av denna planlösning. Men samtidigt som det Ă€r den vanligaste planlösningen Ă€r det ocksĂ„ den som det finns flest varianter av. I veckan stiftade jag bekantskap med en av de senaste inkarnationerna, den heter Pössl 2Win S Plus. Modellen Ă€r inte ny, men den hittar sĂ€llan upp till vĂ„ra breddgrader.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det första man lÀgger mÀrke till Àr popup-taket. En lösning som lanserats i omgÄngar av mÄnga tillverkare men som inte riktigt hittat en marknad i Sverige. I Tyskland, Frankrike och England Àr den idag vÀldigt populÀr vilket vi kunnat se pÄ Europas mÀssor de senaste Ären.
Och det tycks som att Àven svensken börjar inse fördelen med en takterass. Ty ett popup-tak Àr inte bara en extra sÀngplats. Det Àr en perfekt plats att skÄda fÄglar och annat djurliv. Dessutom flÀktar det skönt hÀruppe sÄ det Àr en sval plats att ta sin siesta under varma sommardagar.
Att svensken inte fallit för popup-tak Àr för att man anser den oduglig vintertid. Kan sÄ vara. Men det Àr ju bara att hÄlla taket nere nÀr det Àr kallt ute. Varför förneka sig en extra vÄning sommartid? Med det argumentet skulle vi inte ha altaner eller balkonger i vÄra hem.
NÀr man kliver in i bilen fÄr man en kÀnsla av att den Àr lÀngre Àn sina 599 cm. Det Àr den extra lÄnga köksbÀnken som förvillar sinnena. Det Àr fÄ plÄtisar som kan erbjuda sÄ mycket bÀnkyta.
Det kÀnns som att modellen ligger i tiden. Det Àr vÀldigt vÀl utnyttjade 599 centimeter.
PÄ prislappen stÄr det 689 000 kr, dÄ Àr det 160 hk motor och All In paket vilket gör bilen i princip fullutrustad.