En vÀlbyggd mellanklassare som stÄr sig bra i konkurrensen. Men. Att det skiljer tjugofem procent mellan grundpris och hyggligt utrustad ska lÀggas till handlingarna innan betyget sÀtts.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Knaus har de senaste Ären levt pÄ att sÀlja fullutrustade Àldre modeller till fördelaktiga priser. Under tiden har utvecklingsavdelningen gÄtt för högtryck. Nu ser vi resultatet. Ett helt omgjort modellprogram som till vÄren kröns av nya helintegrerade modeller.
Sky Ti Ă€r en mellanklassbil i den övre ligan. En förvĂ€ntad volymsĂ€ljare som ska ta upp fighten med Adria, BĂŒrstner, Dethleffs och Hymer.
LĂ„ng svans
Bakom ratten sitter jag bekvÀmt, det enda som stör Àr att jag sitter lite högt. Högre Àn vanligt. Orsaken tror jag först Àr snurrplattan men det visar sig vara sjÀlva stolen som har mer stoppning.
UtrustningsmÀssigt finns vad man kan förvÀnta sig; dubbla airbags, elhissar, elspeglar, AC, farthÄllare, ESP antisladd och antispinn (ej nya Traction+). Stereo och backkamera finns som extra tillbehör.
Motorn Àr den vÀlkÀnda pÄ 130 hÀstar. RÀcker gott och vÀl för normal husbilslunk och lite till. 120 pÄ motorvÀg Àr ingen större anstrÀngning.
Chassit Ă€r lite nervöst nĂ€r underlaget Ă€r ojĂ€mnt. De olastade bladfjĂ€drarna ihop med ett lĂ„ngt överhĂ€ng ger en överdriven rekyl som leder till att man sitter och nickar lite med huvudet. Inget dramatiskt och troligen avtar det varefter bilen lastas. Garaget Ă€r litet â bra med tanke pĂ„ överhĂ€nget; det minskar risken för att bakaxeln överbelastas eller allvarligt försĂ€mrar framhjulens grepp.
I tÀt trafikmiljö bör man vara medveten om att man viftar med en lÄng svans. Samma sak nÀr man backar mot höga kantstenar och kör upp pÄ fÀrjeramper.
Det Àr en tyst fÀrd pÄ torr asfalt. Bodelen Àr ljudlös. Alla luckor och lÄdor Àr försedda med gummitassar och inredningen Àr vÀl ihopskruvad. Det enda som stör Àr den invÀndiga trappan som vÀsnas nÀr det sprutar vatten eller grus pÄ den. Man tror först att man inte dragit igen bodelsdörren ordentligt.
Stuv nog för tvÄ
Det Ă€r inte sĂ€rskilt gott om stuv ombord. Garaget Ă€r lĂ„gt och gĂ„r inte över hela bilens bredd. Förvaringsutrymmena Ă€r koncentrerade till sovrummet i form av tvĂ„ garderober och ett utrymme under sĂ€ngen. I golvet â som i sovrum och dinette Ă€r dubbelt â finns luckor för saker man anvĂ€nder sĂ€llan. I övrigt stĂ„r fem överskĂ„p och tvĂ„ ytterligare i köket till buds. GlĂ€djande nog finns en hall, tre krokar och ett skoskĂ„p.
Vattenburen vÀrme
Testbilen var försedd med en vattenburen Alde-panna istÀllet för den luftburna panna som Àr standard. Fördelen Àr att den vattenburna vÀrmen Àr tyst, effektiv och snÄl pÄ gasol. I testbilen dessutom försedd med vÀrmevÀxlare för att ta tillvara pÄ motorns överskottsvÀrme under fÀrd. Det Àr gott om radiatorer och risken att frysa ombord fÄr anses liten. Tankarna Àr Àven de frostskyddade och tömningskranarna placerade frostfritt. Luftspalter i skÄp och lÀngs vÀggarna lÄter luften cirkulera och driva ut fukten. SÄ lÄngt allt vÀl för vintercamparen.
Kupén Àr helt original, inga extra vÀrmepaket under framstolarna som motar kallras. I sÀngens huvudÀnda saknas luftspalt och uppvÀrmning. I vÀggarna finns 33 millimeter isolering. NÄgon risk att man fryser Àr det knappast.
Jag tycker
Knaus Sky Ti har mycket att erbjuda, minst lika mycket som sina konkurrenter. Man har en egen stil pÄ möblemanget som kÀnns gediget byggt. Bilen har gott om svÀngrum ombord och bekvÀma möbler.
Den vattenburna vÀrmen, de sjÀlvstÀngande kökslÄdorna, den fina kvalitetskÀnslan och avsaknaden av grova missar gör den till en stark spelare i ett segment dÀr konkurrensen Àr hÄrd.
Det som stör bilden lite Àr att Knaus fortsÀtter med sina orealistiskt lÄga grundpriser. Att det ska skilja tjugofem procent mellan grundpris och hyggligt utrustad Àr inte okej! Bilen Àr vÀrd sina pengar och det luktar bara brist pÄ sjÀlvförtroende att inte ha en Àrligare prissÀttning.
Som helhet Ă€r bilen riktigt bra och Ă€r ni tvĂ„ personer som letar husbil i övre mellanklassen bör denna vara en kandidat. Ăr ni fler? AvstĂ„!
Fakta
- Modell Knaus Sky Ti 700 MX
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor 2,3MJ II Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuel
- Totalvikt 3500 kg / 3 850 kg
- Max last 510 kg / 860 kg
- L x B x H 747 x 232 x 275 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100+20 liter
- GrÄvattentank 95 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4 enligt Knaus, vi anser 2 + 1
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 617 000 kronor
- Pris som testad: 743 950 kronor
- Vi lÄnade bilen av Autohallen i KungsÀngen
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, ESP, antispinn, elhissar, elspeglar, farthÄllare, centrallÄs (ej bodel), AC, kyl, frys, spis tre lÄgor pÄ rad, vattenburen vÀrme, vÀrmevÀxlare, insynsskydd plisé, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, markis
Vi gillar
- KvalitetskÀnslan ombord
- Köket â modernt och med mer arbetsyta Ă€n normalt
- Hallen â bara att det finns en Ă€r vĂ€rt en guldstjĂ€rna
- Dinetten â bekvĂ€m och korrekt prioriterat att hĂ„lla bordet litet
- Badrummet
- Den samlade servicepunkten
- Vattenburen vÀrme
Â
Vi önskar
- Fönster i bodelsdörren
- Ett fem centimeter lÀgre kök
- UtvÀndigt trappsteg istÀllet för det invÀndiga
- Högre rutor i sovrummet, man vill ju se ut Àven nÀr man inte ligger till sÀngs.
- Större lucka till gasolutrymmet
- En riktig tryckvattenpump istÀllet för den drÀnkbara som regleras av brytare i armaturerna
Â
Vi gillar inte
- Ej 100 procent LED belysning
- För höga framstolar
- Prispolitiken
- Â