Meny

.

Knaus Van Ti Plus 650 MEG

Utmanaren

För bara ett par Är sedan Àgnade man knappast en tanke Ät vilket chassi som husbilen var byggd pÄ. Den tiden Àr definitivt över nu. Vi har testat Knaus pÄ MAN, som Àr en spÀnnande utmanare med kanske marknadens bÀsta förarmiljö och komfort i en skÄpbil. FrÄgan Àr om den fungerar som en fullvÀrdig husbil. 

Text och foto: Tore Afdal

ÖversĂ€ttning: Björn Genberg

Redigering: Stefan Janeld

Det Àr ett stort projekt att anpassa ett helt nytt chassi sÄ att man pÄ det kan bygga en traditionell halvintegrerad husbil. Men pÄ Knaus Àr man inte rÀdd av sig och har dÀrför som första husbilsfabrikant byggt tvÄ modeller pÄ VW/MAN (MAN TGE Àr samma bil som VW Crafter). LÄngbÀddarsvarianten VAN TI Plus 650 MEG pÄ 6,99 meter och 700 LF med fransk sÀng pÄ 7,47 meter.

Med husbil byggd pÄ MAN TGE kan man vÀlja om husbilen skall drivas med bakhjulen, framhjulen eller om man sÄ önskar Àven fyrhjulsdrift. Detta Àr unikt för en traditionell husbil pÄ sju meter, ingen annan fabrikant kan erbjuda detta idag.

Bakhjulsdrift rÀcker lÄngt vintertid

Knaus har byggt VAN TI pĂ„ originalchassiet vilket ger stor flexibilitet. Kör du husbil pĂ„ vintern Ă€r det en uppenbar fördel att ha fyrhjulsdrift. Men! Om man beaktar det stora överhĂ€nget sĂ„ inser man lĂ€tt att mycket av husbilens vikt ligger pĂ„ bakaxeln. Bakhjulsdrift ger dĂ€rmed sĂ„ stora fördelar pĂ„ halt underlag att det knappast Ă€r nödvĂ€ndigt med fyrhjulsdrift pĂ„ vintern. Men det finns Ă€ven nackdelar med originalchassiet – kort axelavstĂ„nd och hög tyngdpunkt.

Mercedes har fÄtt mycket beröm för sin nya Sprinter men MAN TGE/VW Crafter ger samma körglÀdje. Förarmiljön Àr modern med bra plats för mobil, vattenflaskor och kaffemuggar.  Men vi hittade inte mer Àn ett USB-uttag utöver det i den stora kontakten för cigarettÀndaren. SkÀrmen har givetvis inbyggd GPS. Denna Àr enkel att anvÀnda och Àr du van vid VW kÀnner du igen dig omedelbart.

LuftfjÀdringen nyttig

AxelavstÄndet Àr 3,64 meter, och i teorin ska husbilen upplevas som ostadig i högre farter och generellt lite nervös i styrningen. SÀrskilt om du slÀnger in för tungt bagage i det stora garaget och bilen blir baktung.

Vi testkörde bilen i Kroatien med tomt garage. TransportstrÀckan pÄ motorvÀgen frÄn Trieste till Istria var vÄr första bekantskap med bilen och vi upplevde omedelbart styrningen som nÄgot nervös. 

Teorin om den ostadiga gÄngen blev bekrÀftad, Àven om mycket av den berodde pÄ spÄrig vÀg och möten med mÄnga lastbilar.

Men sÄ aktiverade vi den bakre luftfjÀdringen och det gav omedelbart positivt resultat. Bilen blev betydligt stabilare och lugnare. Utan tvekan skall luftfjÀdring rekommenderas pÄ denna modell. Fördelen med ett kort axelavstÄnd Àr en husbil som Àr lÀtt att hantera. Den lilla svÀngradien gör bilen smidig och lÀtt att svÀnga runt i trÄng trafikmiljö. Storebror 700 LF har ett axelavstÄnd pÄ 4,49 meter.

Ovana reglage till framstolarna

Stolarna i förarhytten har fasta sittdynor och kan justeras pÄ ett flertal olika sÀtt. HÀr sitter man bra. Det var lite ovant med flera handtag för att svÀnga runt och skjuta stolarna fram och tillbaka, men det blir en vanesak. Det blir förhoppningsvis Àven en vana att vÀnja sig vid att handtaget för att justera stolen i lÀngdriktningen sitter fast Àven om stolen snurras runt. Precis som det Àr pÄ alla andra bilar förutom Fiat. HÀr kan du normalt sitta i stolen medan du vrider den runt samtidigt som du justerar stolen i lÀngdriktningen.

Sittgruppen rymmer fyra sittande vid bordet som Àr vÀgghÀngt och har ett ben i andra Ànden. Det Àr lÀtt att ta bort bordet, och det bör man göra under fÀrd om man Àr sÀkerhetsmedveten. Bordet har en förlÀngning som kan vridas fram, nÄgot som den som sitter i passagerarstolen uppskattar.

SmÄtt och gott

Vi uppskattar klÀdkrokar och hÀr finns det mÄnga: En vid ingÄngen, tvÄ utanför badrummet, tvÄ pÄ dörren dit och tvÄ i sjÀlva badrummet.

Det elektriska fotsteget Àr 26 centimeter högt och resterande tvÄ fotsteg Àr 25 respektive 30 centimeter höga. Det Àr acceptabelt.

Ingen fabrikant för tillbehör har producerat gardiner för vindrutan och sidorutorna i VW Crafter/MAN TGE. SÄdana tillverkas av flera underleverantörer till modeller som Ducato, Sprinter och Daily.

Knaus har ordnat med en enkel lösning för denna modell: TvÄ gardiner fÀstes med magneter pÄ sidorutorna och ett större tygstycke för vindrutan hÀngs upp i solskÀrmarna. Och dÀrmed var problemet löst.

Jag mÄste ta pÄ mig lÀsglasögonen för att kunna lÀsa den pyttelilla symbolen för landström i manövertavlan. SÄdan viktig information bör vara av den storleken att den kan lÀsas utan lÀsglasögon.

Det Àr gott om indirekta ljuskÀllor. LED-lister ovanför skÄpen skapar stÀmning och kvaliteten pÄ möblerna kÀnns god. Vi uppskattar fÀrg- och materialvalen.

Köket Àr i minsta laget

ÖverskĂ„pet i köket har en hög tröskel som gör att det blir trĂ„ngt nĂ€r man skall sĂ€tta in höga föremĂ„l. Thetfords kylskĂ„p gör ett bra jobb. Under kylskĂ„pet finns ett lĂ„gt skĂ„p i vilket man ser en del av hjulhuset och dĂ€r ligger ocksĂ„ nĂ„gra vĂ€rmeslangar placerade. Men hĂ€r finns likvĂ€l plats för exempelvis nĂ„gra stekpannor.

KöksbÀnken Àr 91 centimeter hög med en rund diskho och spis med tvÄ brÀnnare. Det finns ocksÄ utfÀllbar arbetsbÀnk som sÀkert kommer till anvÀndning Àven om den delvis spÀrrar dörren nÀr den Àr utfÀlld.

I köksbÀnken finns tvÄ lÄdor med nÄgorlunda med plats, men heller inte mer. Hade varit bÀttre med fyra lÄdor. DÄ hade man kunnat öppnat en lÄda utan att behöva flytta pÄ sig i sidled som nu Àr fallet.

LÀngst ner finner vi en lucka med gÄngjÀrnen i botten och hÀr finns diverse tekniska installationer för vatten- och vÀrmesystemet. Vi rÀknar med att man senare sÀtter in en golvplatta hÀr sÄ att man kan utnyttja detta utrymme utan att riskera att skada den tekniska utrustningen.

Köket Àr enkelt uppbyggt och aningen för litet med tanke pÄ avstÀllningsytor och plats för köksattiraljer. Köket fÄr med tvekan godkÀnt.

24h Service

Vi har snackat med MAN som sÀger att företaget Àr berett att serva husbilar byggda pÄ deras chassi. MAN har 24-timmars service och Àr vana vid att serva lastbilar. Det betyder bokstavligen att det Àr högt i tak och hÀr Àr ett företag som har vana vid kunder som behöver omedelbar hjÀlp om oturen skulle vara framme.

Trolleribadrum

Detta mĂ€ter 99×73 centimeter vilket betyder att det Ă€r kompakt men inte trĂ„ngt. Utrymmet Ă€r vĂ€l tillvarataget. VĂ€ggarna Ă€r klĂ€dda med faner av trĂ€ och utrymmet blir dĂ€rmed inte sĂ„ sterilt som mĂ„nga andra badrum. HĂ€r finns ett skĂ„p, en hylla och tvĂ„ speglar.

Duschen tas fram genom att vĂ€ggen med handfat och spegel vikes undan. Fram kommer ett utrymme som mĂ€ter cirka 60×80 samtidigt som vĂ€ggarna med trĂ€faner skyddas. Vi testade duschen i praktiken och den fungerade bra. Badrummet fĂ„r vĂ€l godkĂ€nt.

Vi tycker

Knaus skall ha erkÀnnande för att man nu erbjuder sina kunder ett nytt chassi. Man Àr den enda större tillverkaren som inte bygger modeller pÄ nya Sprinter. Faktiskt kÀnns det som ett klokt val att istÀllet satsa pÄ MAN TGE. Körkomforten, motorn, automatlÄdan och förarmiljön Àr i toppklass. 24h service kan sÀkert locka nÄgra och att kunna vÀlja fram- bak- eller fyrhjulsdrift Àr som sagt unikt. Framhjulsdrift Àr dock ett högst tveksamt val med tanke pÄ överhÀnget.

Nackdelarna som följer av det faktum att chassiet inte Àr optimalt anpassat för husbilar kan man leva med. TÀnker frÀmst den korta hjulbasen.

För att svara pÄ frÄgan i ingressen om chassiet fungerar i en husbil sÄ Àr svaret ett rungande  Ja. detta Àr en fullvÀrdig husbil som kommer att kunna glÀdja sina Àgare i mÄnga Är.

Vi gillar

  1. Valbart bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift,
  2. Förarmiljön
  3. Drivlinan
  4. LuftfjÀdringen
  5. Badrum

Vi önskar

  1. Att passagerardörr och bodelsdörr inte kan stöta samman
  2. Kortare överhÀng (lÀngre hjulbas)
  3.  

Fakta

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift