Imponerande körkÀnsla
Med nya Crafter har VW gett sig in i kampen om plÄtiskunderna. Man lockar frÀmst med en körupplevelse i toppklass. NÀr det gÀller motor, vÀxellÄda och förarmiljö kan bara Mercedes mÀta sig med Wolfsburgs senaste. NÄgot som blir tydligt nÀr vi testar Westfalias klassiska Sven Hedin i senaste version. En bil som andas kvalitet rakt igenom.
Text och foto: Tore Afdal
ĂversĂ€ttning: Björn Genberg
Bearbetning: Stefan Janeld
Detta Ă€r en kompakt bil – 5,99 meter lĂ„ng och 2,04 meter bred med en utvĂ€ndig höjd pĂ„ 2,67 meter. SkĂ„pet smalnar av pĂ„ höjden. Det gör att den inte Ă€r bred nog för att rymma en tvĂ€rsĂ€ng i full lĂ€ngd. LĂ€ngden pĂ„ tvĂ€rsĂ€ngen innanför de isolerade innervĂ€ggarna Ă€r blott 180 centimeter. Detta har lett till att de flesta husbilsfabrikanter inte inreder Crafter.
Men Westfalia har löst problemet med sÀngen pÄ ett fiffigt sÀtt. Man har monterat en liten elektrisk slide-out i fotÀndan av sÀngen som dÀrmed har blivit 2 meter lÄng. En acceptabel lÀngd för de flesta.
Teknik
Jag sitter som vanligt i sittgruppen och skriver detta test. BaksÀtet har en finess. Sittdynan kan skjutas fram och tillbaka, vilket ger en tillbakalutad och behaglig sittstÀllning nÀr du ska Äka lÄngt. NÀr man skall Àta sitter man i upprest position. Detta Àr mycket bra.
HÀr finns ocksÄ Isofix snabbkoppling för barnstol. DÀrtill kan man svÀnga upp stolsitsen ty dÀrunder finns ett ganska rymligt stuvutrymme.
Normalt förvÀntar vi oss att finna vÀrmepannan eller vattentanken under soffan. Men dieselvÀrmaren frÄn EbersprÀcher (Hydronic 2 Comfort) Àr placerad utvÀndigt under bilen, vilket sparar plats.
FÀrskvattentanken Àr placerad invÀndigt och grÄvattentanken finns pÄ undersidan av bilen. PÄ vÄr testmodell var den inte isolerad eller uppvÀrmd. Vi har varit i kontakt med fabriken som meddelar att alla modeller som levereras till Skandinavien kommer att ha Winter- eller Polarpaketet, vilka inkluderar isolerad och uppvÀrmd grÄvattentank.
Sovrum
TvÀrsÀngen blir alltsÄ 2 meter nÀr slide-outen anvÀnds. Men sÀngen Àr inte sÄ lÄng i hela sin bredd. Madrassen Àr 134 centimeter bred men slide-outen Àr endast 102 centimeter bred. Men det torde vara tillrÀckligt för tvÄ par fötter.
Att bÀdda för natten Àr enkelt. NÀr 12 volts strömmen Àr pÄ Àr det bara att trycka pÄ knappen i underkant av sÀngen sÄ Äker slide-outen ut. LÀgg till en liten extra bit madrass och det hela Àr klart. Madrassen vilar pÄ Froli-fjÀdrar. En premiumlösning som ger god liggkomfort och dessutom skapar ventilation under madrassen sÄ det inte bildas mögel.
Det finns smÄ överskÄp pÄ alla sidor över sÀngen. Dessa Àr speciellt lÄga i huvudÀndan och i bakvÀggen och de högre skÄpen Àr placerade över fotÀndan. Detta logiska utnyttjandet av utrymmet har fÄtt företrÀde över designer-raka linjer, vilket Àr bra.
Sovrummets kreativa lösning förtjÀnar beröm och vi rÀknar med att den elektriska slide-outen kommer att fungera under bilens livstid.
Vardagsrum
Sittgruppen Ă€r en trevlig plats för fyra personer. Testbilen saknade den extra skiva som normalt tillhör bordet. Denna skiva ger plats vid bordet för den som sitter i passagerarstolen. Bordet Ă€r litet och lĂ€tt och det finns plats för att stuva undan det under sĂ€ngen. Av sĂ€kerhetsskĂ€l bör bordet förvaras dĂ€r under fĂ€rd eftersom det inte Ă€r fast monterat i vĂ€ggen.    Â
Vi tycker om det lÀttÄtkomliga stuvutrymmet under soffan och de justerbara ryggstöden Àr mycket behagliga. Sittkomforten för fyra personer Àr i toppklass!
Kök
Kökslösningen Àr den traditionella för inredda skÄpbilar med en kökskommod som tÀcker ungefÀr halva dörröppningen.
KylskÄpet, av typ kompressor, placerat i kökskommodens kortsida har tvÄ lÄdor i stÀllet för den sedvanliga dörren. UnderlÀttar att komma Ät kylvarorna bÄde inifrÄn och utifrÄn bilen.
Ovanför kylskÄpets tvÄ lÄdor finns plats för besticken i en sÀrskild lÄda.
Spisen har tvÄ gasbrÀnnare i en försÀnkt lÄda av aluminium med glasslock som ligger i nivÄ med bÀnkskivan. Detta ger arbetsyta nÀr spisen inte anvÀnds.
De flesta kommer sÀkert att uppskatta den runda diskhon och avstÀllningsytan pÄ 30 centimeter. Under diskhon finns tre lÄdor, den understa Àr ganska djup.
Vid sidan sitter ett stort skĂ„p i vilket saknades hyllor i den modell vi testade. HĂ€r bör en Ă€ndamĂ„lsenlig inredning monteras. Ett sĂ„ stort skĂ„p Ă€r guld vĂ€rt i en kompakt bil och bör utnyttjas till fullo.    Â
Det finns inget överskÄp i köket, i dess plats sitter tre smÄ inbyggda fack avsedda för mindre prylar.
Badrum
Ett badrum i en husbil kan aldrig bli annat Ă€n kompakt, vilket Ă€r fallet Ă€ven hĂ€r. Golvet mĂ€ter ca 70×80 centimeter. PĂ„ den ytan finns ett handfat, en toastol och pĂ„ vĂ€ggen sitter tre speglar.
Vidare finns en dusch, tvĂ„ skĂ„p och fem fickor för förvaring av smĂ„prylar. Ăven en konvektor och del av ett hjulhus tar plats, och dĂ„ inser man att detta Ă€r ett utrymme dĂ€r man inte uppehĂ„ller sig under en lĂ€ngre stund. Men du far vara ifred. Dörren Ă€r solid, har magnetisk kolv och fogar och tĂ€tningar ser bra ut.
Utrymmet tÄl att duscha i och jag tror att mÄnga uppskattar anordningen jÀmfört med en duschgardin som klistrar fast sig pÄ kroppen. à andra sidan tvingas du torka hela utrymmet innan du kan anvÀnda det pÄ nytt. Ett jobb som underlÀttas om du tar ut trÀtrallen som ligger pÄ golvet innan du duschar.
DÀr finns Àven taklucka, tvÄ ljusramper och en delvis genomskinlig vÀggsektion med ljus. Allt Àr enkelt och smart utfört.
Vi blir imponerade av termostaten i badrummet. Det sitter en annan termostat vid ytterdörren. VÀrmesystemet i denna bil Àr avancerat, det Àr till exempel möjligt att ha en högre temperatur inne pÄ badrummet Àn i övriga delar av bilen.
Trots att funktioner och utnyttjandet av utrymmet Àr mycket bra anser vi att utförandet Àr onödigt sterilt. De flesta av oss tycker om att ha det hemtrevligt i en husbil.
Stuvutrymme
Utrymmet under sittplatserna, skÄpet i köksbÀnken, platsen under sÀngen och alla skÄp runt sÀngen gör att detta Àr en husbil med mycket gott om plats för bagage. Med tanke pÄ bilens storlek Àr det till och med imponerande. HÀr bör tvÄ personer kunna fÄ med sig allt de behöver.
Slutsats
Detta Ă€r en mycket pĂ„kostad plĂ„tis med bland annat det sannolikt mest avancerade vĂ€rmesystemet i klassen. Â
VW Crafter som husbil blir nog en nischprodukt för de som absolut vill ha en VW och för de som vill ha den fantastiska automatiska vĂ€xellĂ„dan, den tysta motorn och den höga komforten i förar- och passagerarstolarna.  Â
Vad som saknas Àr insynsskydd för vindrutan och sidofönstren. De som Àr beredda att betala mycket pengar för en husbil tycker det Àr gammalmodigt att böka med ett skynke eller matta i förarhytten för att kunna fÄ sova under ljusa sommarnÀtter. Fabrikanten sÀger att man Àr i kontakt med underleverantörer för insynsskydd, men pÄ grund av lÄga volymer har man inte nÄtt nÄgon överenskommelse.
För den som vill ha en plÄtis av modernaste snitt, med pÄkostade tekniska lösningar och goda vinteregenskaper Àr Sven Hedin ett gott alternativ. För extra vinterkompetens kan den fÄs fyrhjulsdriven.
Vi gillar
- KvalitetskÀnslan
- VĂ€rmesystemet
- Drivlinan
- Ă kkomfort
- Ett av de rymligaste stuvutrymmena bak
Vi önskar
- Insynsskydd förarhytt
- Praktisk inredning i köksskÄpet
- Â
Fakta
- Modell Westfalia Sven Hedin
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi : Volkswagen Crafter Trendline High-roof
- Motor 2,0 TDI SCR Blue Motion 177 Hk Vridmoment 410 Nm
- VÀxellÄda 8 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 498 kg
- L x B x H 599 x 204 x ?267 cm
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 84 liter
- Toatank 17 liter
- Pris ca: SEK 860 000 kr
- Westfalias hemsida
- Svensk importör Solhem Husbil
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthÄllare, elspeglar, 75 liters kompressorskÄp med tvÄ lÄdor, 4,8 kW dieselvÀrmare vattenburen med fyra konvektorer, 2 lÄgors gasolspis, vinterisolerad spillvattentank pÄ bilar som exporteras till Sverige.
Vem var Sven Hedin?
Sven Hedin var en svensk geograf, upptÀcktsresande och författare. Under tre lÄnga expeditioner mellan 1893 och 1909 kartlade Hedin stora landomrÄden i Tibet och övriga Centralasien, som tidigare hade varit vita flÀckar pÄ kartan. Han löste Àven gÄtan med Lop Nor-sjön.