Fortsatt evolution
En av detta decenniums mest omskrivna husbilsmodeller Àr Rapido 640f, en kort bil med motstÄende soffor, tvÀrstÀllt kök och en udda sÀnglösning. Den sÄg dagens ljus för fem Är sedan. Ersattes snart av lite lÀngre 650f men den blev ingen större succé.
Nu tar man det bÀsta frÄn 640f och 650f och förenar det i nya 656f.
Av Stefan Janeld
Det som gjorde 640f sÄ omskriven var det tvÀrstÀllda köket som sparade sisÄdÀr en halvmeter pÄ lÀngden. Men att stÄ i hallen och laga mat passade inte tillrÀckligt mÄnga köpare och modellen lades ner.
Den ersattes av 650f med sedvanligt kök och vinkeldinette. Lite konstigt att de motstÄende sofforna inte fick leva vidare. Idag Àr de högsta mode.
I sovrummet pÄ bÄde 640f och 650f fanns en hybridlösning mellan fransk hörnsÀng och fristÄende dubbelsÀng. Man ville kombinera de tvÄ sÀnglösningarnas fördelar. Den franska sÀngen ger en kort bil med öppen planlösning. Men den Àr svÄrbÀddad och den som ligger innerst fÄr antingen ta sig i- och ur via fotÀnden eller klÀttra över sÀngkamraten. Den fristÄende sÀngen Àr lÀttbÀddad men förlÀnger husbilen med minst en halvmeter.
Rapido valde att placera en fristÄende sÀng med endast en smal passage utmed vÀggen. PÄ sÄ vis kan fÄr man plats med badrummet bredvid sÀngen och kan göra en kort husbil utan nackdelarna med en fransk hörnsÀng.
Rymlig
Rapido 656f Àr lÀngre Àn bÄda sina föregÄngare, 679 cm. Köket Àr förbÀttrat med mer arbetsyta, praktiska lÄdor istÀllet för skÄp och en tvÄlÄgig spis med brett mellan lÄgorna.
Skafferiet Àr stort som i en niometersbil.
De motstĂ„ende sofforna frĂ„n 640f har hittat tillbaka. De och det nya köket gör att bodelen upplevs öppnare, trivsammare â modernare.
Sovrummet Àr identiskt med föregÄngarna. LikasÄ badrummet. PÄ gott och ont. Det positiva Àr att det kombinerade dusch- och toalettutrymmet Àr rymligt eftersom man flyttat ut badrumsskÄpet och handfatet i sovrummet. Kan tyckas konstigt, men jag tycker lösningen Àr bra. Mer flexibel Àn att trycka in alla funktioner i ett litet badrum.
SÀngen Àr dock i smalaste laget, 135 cm, och passagen vid vÀggen Àr vÀldigt smal.
PĂ„ 640f var det ett jĂ€ttefönster pĂ„ höger sida, det har man inte tagit tillbaka â synd.
Pigg
Testbilen hade den nya 140 hk motorn frÄn Fiat kopplad till en manuell, sexvÀxlad, lÄda. En drivlina som passar bilen som handsken. VÀgupptrÀdandet Àr piggt och jag saknar aldrig kraft.
Med automatlÄda ökar komforten och troligen blir det den vanligaste kombinationen.
MÄnga lockas sÀkert att köpa den lite starkare 160 hk motorn, sÀrskilt som den med automatlÄda fÄr ett vridmoment pÄ hela 400 Nm, det Àr 50 Nm mer Àn med manuell lÄda.
Men jag anser att det rÀcker med 140 hk motorn, med eller utan automatlÄda.
Jag tycker
Hade jag aldrig sett föregÄngsmodellerna, 640f och 650f, hade jag nog varit mer kritisk till sovrummet. Men nu blir det mer att jag jÀmför modellerna och dÄ Àr 656f ett stort steg framÄt.
Utan taksÀng blir det en hÀrlig rymd ombord. Jag skulle rekommendera alla att avstÄ taksÀngen. Inte bara för att fÄ volymen ombord. Man fÄr Àven en lÀttare bil vilket betyder mer lastvikt.
Att en barnfamilj skulle köpa denna modell Àr inte troligt. Det Àr en tvÄpersonersbil. Att dÄ vÀlja till en taksÀng för att kunna ha gÀster enstaka nÀtter Àr inte vÀrt offret. Jag kan bara se en anledning att bestÀlla taksÀngen. Att man vill ha varsin rymlig sÀng.
NÄgon Äretruntbil Àr det knappast, men tre sÀsonger klarar den. Svagheten Àr tömningen till spillvattentanken. En kulventil som inte sitter frostskyddad. VÀrmesystemet kommer hÄlla alla varma ombord.
KvalitetskÀnslan Àr mycket god. Jag placerar bilen i den övre mellanklassen. Kort sagt Àr det en kompakt, dÀrmed lÀttmanövrerad, husbil som erbjuder tvÄ personer ett bekvÀmt nomadliv.
Jag gillar
- Sittgruppen
- Badrummet
- Köket
- VolymkÀnslan
Jag önskar
- Bredare sÀng
- Större fönster i sovrummet
- Â
Fakta
- Modell Rapido 656f
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat Light
- Motor 2,3MJ 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last ca 500 kg, Ej klart i skrivande stund.
- L x B x H 679 x 235 x 290 cm
- BrÀnsletank 75 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Pris ca 750 000 kr (svenskt pris ej klart i skrivande stund)
- Vi lÄnade bilen av Rapido i Mayenne
Utrustning testbil
Vi körde en förseriebil. Utrustningen pÄ bilar som importeras till Sverige kan skilja sig.
ABS, antispinn, AC motor, farthÄllare, elspeglar, 142 liters kylskÄp med frysfack, 2 lÄgors gasolspis, mörklÀggningsjalusier, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, förberedd för TV.