La Strada Ă€r en liten tysk premiumtillverkare som specialiserat sig pĂ„ plĂ„tisar. De har tre modellserier â Nova, Regent och Avanti. Vi har testat den minsta modellen, Avanti L som mĂ€ter 5,99 meter.
Â
Text och foto Tore Afdal
Â
Totalt körde jag 120 mil med Avanti L. Resan gick frÄn Adriatiska havet, över Alperna och till dess hemmahamn vid fabriken i Echzell, utanför Frankfurt. Det Àr frestande att först sÀga nÄgot om körupplevelsen:
Det ligger lite i korten att en kompakt plĂ„tis Ă€r lĂ€ttkörd. Den har en utmĂ€rkt svĂ€ngradie och beter sig pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt som en personbil. Med automatvĂ€xel, kraftig motor och effektiva förarassistenter flyger milen snabbt förbi, oavsett om det Ă€r pĂ„ motorvĂ€g, landsvĂ€g eller krĂ€vande slingriga bergsvĂ€gar. Den korta lĂ€ngden och axelavstĂ„ndet har i sig uppenbara fördelar: Det finns mycket lite överhĂ€ng (bakom den bakre axeln). Husbilen har en lĂ€gre egenvikt Ă€n en motsvarande modell byggd pĂ„ exempelvis 6,36 meters lĂ€ngd. Du kan, utan cykelstĂ€ll, betala den lĂ€gsta taxan pĂ„ fĂ€rjor och broar (jag Ă€r norsk, vi har mycket fĂ€rjorâŠ). Kort sagt Ă€r Avanti L mycket lĂ€ttkörd och erbjuder hög komfort.
Jag bestĂ€mde mig för att testa plĂ„tisen i Trieste. Den vackra staden med sin vĂ€lkĂ€nda hamn har en borg pĂ„ en höjd med fantastisk utsikt över staden. Jag var spĂ€nd pĂ„ om det var möjligt att köra hela vĂ€gen upp? Det visade sig vara en enkel match. Visserligen var det nĂ„gra smala gator med trĂ„nga passager pĂ„ slutet, men inte bara kom jag fram â jag hittade Ă€ven parkering!
Det ska dock sÀgas att det ocksÄ finns nackdelar med en sÄ liten husbil: Det finns begrÀnsat med utrymme invÀndigt. Man kan bara vÀlja en tvÀrstÀlld dubbelsÀng, vilket innebÀr vissa utmaningar för att nÄ den innersta sovplatsen. I praktiken Àr detta en husbil designad för tvÄ personer, Àven om den Àr registrerad för fyra. Jag reste ensam och det var sommar, med mycket tid utomhus. DÀrför kÀndes bilen mer Àn rymlig nog.
Â
Ăr kort trendigt?
Generellt ökar andelen mindre husbilar, bĂ„de i Europa och i Norge just nu. För nĂ„gra Ă„r sedan ökade efterfrĂ„gan pĂ„ 5,99 meters husbilar avsevĂ€rt, sĂ€rskilt i omrĂ„den med mĂ„nga fĂ€rjeförbindelser (Ă„terigen, NorgeâŠ). Flera Ă„terförsĂ€ljare kunde dĂ„ berĂ€tta att en del kunder kom tillbaka efter relativt kort tid och ville byta upp sig till en större bil. Det viktigaste Ă€r trots allt att ha den lösning som passar bĂ€st. Men lĂ„t det vara tydligt, alla tillverkare â inklusive La Strada â har plĂ„tismodeller som Ă€r lĂ€ngre Ă€n testbilen. Och de har faktiskt samma axelavstĂ„nd, sĂ„ det skiljer inte mycket i körsmidighet.
Â
Klassisk planlösning
Planlösningen i Avanti L Ă€r sĂ„ traditionell som det gĂ„r att fĂ„ i en plĂ„tis. Ăven om utförandet Ă€r i en hög nivĂ„ och möjligheten att vĂ€lja fĂ€rgskala Ă€r i princip oĂ€ndlig.
Fiat Ducato Àr tillrÀckligt bred för att man ska kunna strÀcka ut benen i sÀngen, som Àr tvÀrstÀlld lÀngst bak i bilen. Halva sÀngen kan för övrigt fÀllas upp om du behöver extra förvaringsutrymme. Badrum och kök Àr placerade mittemot varandra, med ett baksÀte, bord och vÀndbara stolar lÀngst fram.
Â
I praktiken
Det var under sommaren som jag körde och bodde i husbilen i ungefÀr en vecka. TillrÀckligt lÀnge för att testa alla funktioner. Dessutom fick jag gott om tid att fundera över vad som gör att Avanti L sticker ut. Det finns flera saker. BaksÀtet Àr ett exempel. Du kan enkelt justera sittdynan framÄt om du vill ha en bekvÀmare ryggvinkel. Det ger en mycket mer ergonomisk sittstÀllning och Àr en standardlösning hos La Strada.
Generellt sett Àr materialen av hög kvalitet. Till exempel gÄngjÀrnen pÄ skÄpen. Det Àr inte de mest avancerade lösningarna, men de Àr solida och hÄllbara. Ibland tÀnker jag att enkelheten gÄr över till det trÄkiga och jag tycker att La Strada ibland skulle kunna göra mer för att lyfta och modernisera designen. Men det Àr alltid tidlöst och av hög kvalitet.
NÀr du ligger och lÀser i sÀngen Àr det lÀtt att uppskatta lÀsljuset. I sovrummet finns en LED-ljusramp vid huvudÀnden. Den tÀnds med ett lÀtt tryck pÄ Ànden eller genom att dra fingret sidledes för att dimra ljuset. Enkelt och intuitivt.
Att det inte finns fönster pĂ„ ena vĂ€ggen i sovrummet Ă€r mycket logiskt och gör det enkelt att stapla flera lager kuddar om du vill ligga bekvĂ€mt och lĂ€sa. Det finns flera smĂ„ praktiska hyllor runt om i bilen, och de tvĂ„ ”fickorna” vid huvudĂ€nden av sĂ€ngen Ă€r smarta för mobil och böcker. Madrassen Ă€r mycket bekvĂ€m och vilar pĂ„ tallriksfjĂ€drar â en riktig premiumlösning.
Â
VĂ€rme och bad
Avanti Àr utrustad med luftburen vÀrme frÄn Truma. SjÀlva vÀrmaren Àr placerad under baksÀtet, vilket vi tycker Àr bÀst! VÀrmefördelningen Àr god, och Àven om vi inte testat det i vinterförhÄllanden Àr detta en modell som lÀmpar sig vÀl för vinterbruk. I Norden Àr det viktigt att vÀlja en isolerad och elektriskt uppvÀrmd grÄvattentank, vilket Àr en tillvalsmöjlighet pÄ alla La Stradas modeller.
Toalett, handfat och dusch Àr samlade i ett och samma rum. Badrumsgolvet har en heltÀckande matta, men den Àr lÀtt att ta bort. Det Àr bra, eftersom du duschar direkt pÄ golvet, vilket gör att det kan ta lite tid att torka.
Â
Köket
TvÄ brÀnnare och en integrerad diskho Àr praktiskt. KylskÄpet frÄn Dometic rymmer 78 liter. I sockeln finns en utvÀndig lÄda och i Ànden av köksbÀnken en hylla som kan fÀllas ut och anvÀndas som extra avlastningsyta. Fem lÄdor och ett överskÄp, som Àr ganska trÄngt, ger totalt sett okej förvaringsutrymme i köket. Sommartid kommer mÄnga att uppskatta myggnÀtet i den stora skjutdörrsöppningen.
Â
Sittgruppen
Det sÀger sig sjÀlvt att sittgruppen Àr trÄng för fyra personer i en sÄ pass liten bil. Men det Àr möjligt, Àven om de flesta normalt sett kommer att anvÀnda baksÀtet som fotpall. Passagerarstolen som Àr placerad lite för lÄngt frÄn bordet har fÄtt en extra bordsskiva, vilket fungerar bra i praktiken. Utrymmet ovanför framsÀtena anvÀnds av La Strada till hyllförvaring, vilket mÄnga kommer att uppskatta, Àven om det gör husbilen mindre öppen och ljus Àn hos konkurrenter som har ett stort fönster dÀr.
Testbilen hade textilier med röda inslag â inte min favorit, men sĂ„dant Ă€r som bekant en smaksak. Naturligtvis finns andra tygfĂ€rger att vĂ€lja mellan. MĂ„nga!
ĂverskĂ„pen vid sittgruppen Ă€r inte sĂ„ stora, vilket Ă€r bĂ€ttre för designen och rymdkĂ€nslan Ă€n för förvaringsutrymmet. Under skĂ„pen finns mindre hyllor för smĂ„förvaring samt en lĂ„ng LED-ljusramp. PĂ„ kortsidan av baksĂ€tet finns en lĂ„da i sockeln. Har du smĂ„ skor kan de fĂ„ plats dĂ€r.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med denna lilla klassiker. Klicka för större bilder och bildtexter.
Jag tycker
Det var ett nöje att köra den lÀttmanövrerade Avanti L. Att allt fungerar som det ska borde vara en sjÀlvklarhet i en ny husbil, men i den hÀr modellen kan du dessutom förvÀnta dig att alla lösningar Àr beprövade och genomtÀnkta. Kvaliteten Àr ett snÀpp högre, vilket ocksÄ Äterspeglas i priset. Jag trivdes lika bra i badrummet och sovrummet som bakom ratten.
Testbilen hade en traditionell Trumapanna pÄ gasol. Det innebÀr att man garanterat kommer att irritera sig pÄ den krÄngliga tillgÄngen till gasolflaskorna, som Àr placerade i ett skÄp under sÀngen. Med en dieselvÀrmare och ett kompressorkylskÄp som drivs av batteri behöver du byta gasol sÄ sÀllan att det knappast kommer att upplevas som en nackdel.
Fakta
- La Strada Avanti L
- Ă rsmodell: 2024
- Chassi: Fiat Ducato
- Motor 2,2 MJ3 180 hk
- 9 vxl automat (8 vxl frÄn 2025)
- MĂ„tt (LxBxH): 599 x 205 x 269 cm
- AxelavstÄnd: 404 cm
- Totalvikt: 3500 kg eller 4250 kg
- Lastvikt 580 kg / 1 230 kg
- FĂ€rskvattentank: 100 liter
- GrÄvattentank: 90 liter
- Vi lÄnade bilen av La Strada
- www.lastrada-mobile.de
Jag gillar
- Körupplevelsen
- KvaliteskÀnslan
- Valmöjligheterna vad gÀller interiörens fÀrgskala
- Inget trolleribadrum
- KlÀdda vÀggar
Â
Jag önskar
- Mer lÀttjobbat gasolutrymme
Utrustning: ABS, ASR, ESP, dubbla airbags, multimediasystem, farthĂ„llare, klimatanlĂ€ggning, absorptionsskylskĂ„p 78 liter (alternativt 90 liters kompressorskĂ„p), spis med tvĂ„ brĂ€nnare, Truma Combi gasoldriven luftburen vĂ€rmare med varmvattenberedareÂ