På Elmia i september 2024 kom Thomas Lindblad, Margret Gardinkonfektion, till vår monter och berättade att han jobbade med thermogardiner eller vintergardiner om man vill kalla dem så. Det lät klart intressant så vi bestämde att jag skulle besöka fabriken i Skene efter mässan. Men ni vet hur det blir ibland. Olika ting kommer ständigt emellan så besöket blev av först i början av december när vi åkte mot Europa via Göteborg för att ta färjan till Kiel.
Av Stig Forsberg
I Sverige finns ännu några få framgångsrika företag som har spetskompetens. Ett sådant är Margret Gardinkonfektion.Thomas berättar att de jobbar med alla olika sorters textillösningar. ”Textillösningar” – för mig är tyg man syr olika kläder av och det tror nog de flesta. Man kan inte ha mer fel! Margrets jobbar heltid med att finna nya lösningar på olika problem med hjälp av textilier. Inga designade Parismodekreationer utan praktiska fungerande lösningar i vardagen. Det är här Thomas kommer in i bilden.
Att hitta nya tillämpningar för textil
Thomas har tidigare jobbat mot lastbilsindustrin. Även då med termogardiner, men för lastbilshytter. Det är en lite märklig industri där tillbehör som häftiga fälgar, massor av extraljus och motivlackad dekor kan få kosta tiotusentals kronor var för sig, men en termogardin för chaufförens komfort anses för dyr. Thomas tror då, och jag håller med honom, att husbilsägare kan ha ett större intresse. Vi vill spara gasol, stänga ute kyla och störande oljud. Det är det vi skall testa.
Detta gjorde vi
Lösningar finns med täcken för vind- och sidorutor och för de oisolerade ytorna under instrumentbrädan och vid dörrarna. Jag har redan ett yttre täcke för vind- och sidorutorna så vi bestämde oss för att isolera nederdelen av förarhytt och dörrar. Skarven mot och själva draghuvudet är en välbekant köldkälla. Det är dåligt isolerat i dörrarna, vid pedalstället och golvet. Jag har själv lagt in en formsydd matta som jag dessutom på undersidan fäst självhäftande en centimeters motorrumsisolering på från Biltema. Det gjorde skillnad för värmen på golvet och för vägljudet via golvet.
Thomas mallade därför upp en Thermogardin genom att ta en bit standardgardin som han tejpade på plats och ritade på med en svart tuschpenna hur den löpte i vår bil. Lämpliga platser för tryckknappar markerades. Därefter diskuterades mallens utformning med sömmerskan på fabriken. Man lade generellt till 10 cm i överkant och enades om hur det skulle klippas och sys. Tillägget i överkant är nödvändigt för att gardinen i underkant skall ligga på golvet med 10–15 cm. Detta är nödvändigt för att kall luft på baksidan inte skall smita fram till insidan. Kall luft är så tung att den kan flytta på en för kort gardin och ”knuffa sig” in under.
Thomas tog gardinen till bilen och monterade. Den passade perfekt, om det var tur eller skicklighet kan de lärde tvista om. Jag tror själv på det senare. Tryckknapparnas hanar monterades i bilen genom att de fästes på avsedda platser med en liten skruv. Gardinen sträcktes successivt utmed inredningen och tryckknappshanar monterades. Nu satt gardinen stadigt på plats. Bilderna visar processen tydligt. Klicka för större bilder och bildtexter.
Vad är en Termogardin?
Med gardinen på plats så började vi diskutera vad en termogardin egentligen är och hur den fungerar. Det är en gardin med en speciellt framtagen isolering vilken både isolerar mot kyla och ljud. Duk på båda sidorna och fibrer emellan sys ihop i 6 centimeters fack. Att materialet bär mycket luft är en av hemligheterna, den andra är materialvalet, fiberns sammansättning. Därför fick jag inte visa den på bild. Thermogardinen stänger naturligtvis även ut värmen på sommaren. Resultatet kommer testet att visa.
Gardiner till följande modeller finns redan klara
Till halvintegrerade bilar är det enklare, de har ju sin förarhytt intakt.
När det gäller halvintegrerat och plåtisar finns undergardiner till:
- Fiat Ducato 2017 –
- Mercedes Sprinter 2019 –
- Ford Transit 2021 –
- V-W Transporter 2024 –
- Universal 63 x 187 cm.
När det gäller helintegrerat finns undergardiner till:
- Kabe Fiat
- Kabe Mercedes.
Undergardinerna packas i plastpåse med tillhörande hanar till tryckknapparna, infoblad och monteringsanvisning.
Man undersöker om man kan hitta en bra lösning av en universalmodell till helintegrerat.
Vår test får anses som en del av den undersökningen.
Hur gick då testet?
Vi åkte egentligen åt fel håll för att kunna göra ett riktigt vintertest. Vi åkte till ett tidvis, för oss, mycket kallt Frankrike. Otur för oss, men tur för thermogardinen som fick bevisa sina fördelar.
Vi hade införskaffat en inne/ute-termometer så vi kunde mäta. Som mest var det – 7 grader en natt. Vi hade vid det tillfället + 7 grader bakom gardinen vid förarplatsen, 20 grader på insidan av gardinen gav en skillnad på13 grader. En kall vinternatt på Jokkmokks Vintermarknad skulle med säkerhet skillnaden vara större. Buller stänger den ute, det konstaterar vi när vi jämför utan gardinen. Teori och praktik samspelar här med varandra.