I vinterbilslandet Sverige försöker en tysk adelsman vid namn Lord MĂŒnster göra sig hörd. Inte med ögonfĂ€gnad och pĂ„klistrad lyx utan med kompetens och boendekomfort. Lyckas han?
Â
Testad av Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Det Ă€r Ă„rets absolut tristaste dag. Ămsom snö, ömsom regn. Temperaturen ligger runt nollan och jag skickar en tacksamhetens tanke till min verkstad för att de med kort varsel fick pĂ„ vinterdĂ€cken. VĂ€gen snirklar sig genom urskogen. Vischan Ă€r bara förnamnet. Vi anlĂ€nder till Sören KĂ€lls företag i Valö Lundsvedja nĂ€stgĂ„rds till Ăsthammar. Han möter upp med ett leende.
âPerfekt LMC vĂ€der!â SĂ€ger han glatt utan att skĂ€mta.
Onekligen har han en poÀng. En husbil som utger sig för att vara vinterbil ska sjÀlvklart bekÀnna fÀrg i sitt rÀtta element. Och LMC har potential som vinterbostad. Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank. Vattenburen golvvÀrme Àr standard i alla modeller! Oavsett om de har luftburen vÀrme eller vattenburen i övrigt. BÄda varianter erbjuds, med elpatron som standard. VÀrmevÀxlare Àr extra tillbehör. Luftspalter utmed vÀggarna lÄter varmluften cirkulera fritt. Dock har luften inte fri cirkulation i alla överskÄp.
Alla bilar som sÀljs i Sverige har frÄn 2010 ett utvÀndigt tÀcke som nÄr över hela fronten, det Àr man ensamma om. Inget extra vÀrmeelement under framstolarna för att mota kallras frÄn pedalstÀll och rutor. SÄ visst, man har en bit kvar till högsta vinterkomfort. Men man har Àven en bit kvar till sÄdana husbilars prislappar.
Det Àr en mycket vÀlutrustad bil. ParkeringshjÀlp fram och bak, dubbla airbags, antispinn, antisladd, farthÄllare, klimatanlÀggning istÀllet för simpel AC och en mycket trevlig finess som spar kopplingen: hillholder. Den hÄller bilen still i uppförslut medan foten skiftar frÄn broms till gaspedal.
Vi saknar ett smidigt insynsskyddd. Ett draperi som fÀsts med tryckknappar Àr en hastigt ihopkommen nödlösning. En bil med den hÀr prislappen ska ha ett smidigt draperi pÄ skena, eller Ànnu hellre jalusier, som pÄ LMC:s helintegrerade bilar.
Stolarna har dubbla armstöd och bra justermÄn, men jag sitter inte perfekt. Det gör jag aldrig i Fiat. Kopplingen sitter för djupt för att jag ska kunna sitta pÄ ett för mig korrekt avstÄnd frÄn ratten. Motorn Àr den mycket dugliga med 130 hÀstar. Men LMC Liberty Cruiser T732G Àr en stor bil och det kan vara idé att lÀgga till nÄgra tusenlappar för att fÄ den större pÄ 157 kusar. Inte för att vinna toppfart, inte för bÀttre accelerationen, men för att motorn ska fÄ jobba lugnare. Med fler hÀstar i motorrummet blir det en mer lÀttsam körning.
ĂverhĂ€nget bak gör att jag tar det varligt nĂ€r jag manövrerar bilen, det Ă€r uppskattningsvis tvĂ„ meter lĂ„ngt. Under fĂ€rd rasslar det frĂ„n duschvĂ€ggen. Rasslet finns dĂ€r men stör inte nĂ€mnvĂ€rt. VĂ€rre Ă€r att den vĂ„ta vĂ€gbanan genom dĂ€ckens försorg kastar vatten och grus pĂ„ instegets plastlĂ„da. Ett pĂ„frestande ljud som irriterar fĂ€rden lĂ„ng. Montera stĂ€nkskydd som standard! Den tunga bodelen, och sĂ€kert ocksĂ„ överhĂ€nget, lastar ner fjĂ€dringen och lĂ„ter den jobba relativt mjukt. Det blir inte hoppigt och studsigt pĂ„ sĂ€mre vĂ€g, snarare vĂ€rdigt, som det anstĂ„r en Lord MĂŒnsterlĂ€nder Caravan. Testbilen har dessutom en stödluftfjĂ€dring som pĂ„ ett mjukt vis stabiliserar karossen.
Regnet tilltar medan vi tĂ€nder upp bodelen och tar plats i dinetten för att mumsa nygrĂ€ddad varm bulle frĂ„n cafĂ©et pĂ„ Knutmasso musĂ©et i Gimo. Vi sitter mycket bekvĂ€mt. Bordet Ă€r av moderat storlek vilket underlĂ€ttar passage och tillĂ„ter att man brer ut sig ordentligt i vinkelsoffan. Framstolarna kan snurras fullt ut bakĂ„t och benen fĂ„r vila pĂ„ dinettens sits. Faktiskt Ă€r dinetten en av de rymligare och bekvĂ€mare vi haft Ă€ran att vistas i. Hade man haft armstöd pĂ„ alla platser bidde det full pott. Nu bara âmed beröm godkĂ€ntâ.
Det Àr gott om ljusinslÀpp genom tvÄ stora takluckor. Och Àven om det Àr en grÄmulen dag piggar de upp. Plus för fönster i bodelsdörren. Vi har en anmÀrkning pÄ dinetten; komforten under fÀrd. Bordet gÄr inte att skjuta in Ànda till vÀggen. Ett vanligt dilemma pÄ husbilar med vinkelsoffa. Det Àr inte trivsamt att fÀrdas i en dinette utan ett bord framför sig, det kÀnns tomt. Det finns bÀlten för tvÄ resenÀrer i dinetten och dÄ bör man sörja för deras komfort hela vÀgen.
Köket Àr, som modet föreskriver, i vinkel. I en bil med lÄngbÀddar krÀvs en rejÀl lÀngd om annan kökslösning ska vara aktuell. Alla luckor Àr vitmÄlade. I en annars trivsamt mörk interiör livar de upp tillvaron. Trots att det Àr ett vinkelkök blir passagen genom bilen knappast lidande.
UtrustningsnivÄn lÀmnar inget i övrigt att önska. Stor kyl med frys, ugn, spisflÀkt, trelÄgigt kök, gott om stuv och lÄdor med centrallÄsning. Sopkorg Äterfinns i bodelsdörren. Ska vi klaga blir det pÄ höjden, 95 centimeter Àr fem över byggstandard.
Hallen Àr pÄver. TvÄ krokar att hÀnga jackor pÄ. Punkt! Skorna fÄr man stÀlla i steget eller klampa in med i bodelen. Det finns plats för ett skoskÄp under den lilla sitsen innanför dörren. Visserligen sitter en konvektor dÀr men det gÄr att ta upp ett hÄl ovanför.
I sovrummet huserar tvÄ höga lÄngbÀddar som gÄr att bÀdda ihop. AtmosfÀren Àr mysig med mörkt trÀ och varmt ljus frÄn lamporna. Gott om förvaring i överskÄp med och utan dörrar. Mellan sÀngarna en liten bokhylla lÀmplig för vattenglas, glasögon och just böcker.
Var ska klÀderna hÀngas upp? Vid en första vÀnda hittar vi ingen garderob. Men lugn, under den vÀnstra sÀngen har vi garderoben. Vi lyfter pÄ den gasfjÀderförsedda sÀngen och, voilå, en garderob med stÄng för galgar uppenbarar sig. Hög nog för jackor och skjortor men inte för skoteroverall eller balklÀnning.
Med garderob och garage under bÀddarna hamnar de vÀl högt: den medellÄnge kan inte sitta upprÀtt. Med sÀngen ett par decimeter meter lÀgre hade vi gett full pott.
Sovrummet kan delas av frÄn övriga bilen med en skjutdörr.
PÄ var sida om passagen hittar vi dusch och toalett. Trevliga utrymmen bÄda tvÄ. Duschen har visserligen en rasslig dörr men ocksÄ en mycket bra sittplats. Mer pÄkostad Àn vanligt och försedd med trÀtrall att vila rumpan pÄ. Toaletten har gott om trÀ och en stor spegel. MÄnga uppskattar sÀkert handfatet modell salladsskÄl. Inte jag, med uselt sinne för mode. Rostfri, nedsÀnkt, tack.
Garaget Àr rymligt och svÀljer allt man vill ha med sig. TyvÀrr Àr gasolflaskorna förpassade hit. Visst, det spar en utvÀndig lucka med allt vad det innebÀr av potentiella fuktskador. Men i gengÀld Àr flaskbytet onödigt bökigt och oergonomiskt. Dessutom krÀvs dubbla luckor, vilket saknades. Miss frÄn fabriken. Ska ÄtgÀrdas dÄ bilen bestÀlldes med dubbla luckor.
Anslutningen till 220 volt Àr placerad i garaget. Bra! Sladden trÀs in genom en lucka i garagegolvet. En fukt- och stöldsÀkrad anslutning med anda ord. Bra lösning som alla fabrikat borde kopiera rakt av.
VÄr LMC har ett syskon vid namn T.E.C. RoTec 732G. Byggs i samma fabrik och Àr i stort samma bil men med ljusare material i inredningen och utan vattenburen golvvÀrme. LikvÀrdig prisbild.
Jag tycker
LMC har nĂ„got pĂ„ gĂ„ng. Bodelen Ă€r bĂ„de mysig och funktionell. Det mörka trĂ€valet ger en varm och ombonad atmosfĂ€r som Ă€r lĂ€tt att trivas i. Flera lösningar vittnar om en hög ambitionsnivĂ„. Inte minst vĂ€rmesystemet. Att erbjuda vattenburen golvvĂ€rme som standard Ă€ven till bilar med luftburen dito Ă€r ett genidrag. Att kalla den vinterbil Ă€r att ta i om man ska bo bekymmersfritt i â30°C. Men en skidvecka i SĂ€len eller Val dâIsĂšre tĂ„l den. Men ta med snökedjor, bodelen Ă€r tung och trycket pĂ„ framhjulen Ă€r dĂ€rmed lĂ„gt. I halt vĂ€glag blir det svĂ„rt att koma upp för mer utmanande backar. En riktig vinterbil Ă€r bakhjulsdriven.
Som helhet Àr LMC Liberty Cruiser T732G en husbil utan allvarliga missar och med hög kompetens. En av fÄ bilar med korrekt lÀngd. LÄt mig förklara. I mÄnga husbilar saknas det ofta tjugo centimeter nÄgonstans i bilen. HÀr har alla delar fÄtt sitt utrymme, mycket tack vare en smart garderobslösning.
NÀr modellen ska förnyas borde man göra om överhÀnget bak. Höj den frÄn bakaxeln till bakÀnden med femton centimeter sÄ klarar bilen Àven lite högre kantstenar och branta fÀrjeramper.
Fakta
- Modell LMC Liberty Cruiser T732G
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3850 kg
- Max last 640 kg inkl resande
- LxBxH 758 x 232 x 269 centimeter
- BrÀnsletank 85 liter
- Vattentank 102 liter
- GrÄvattentank 95 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2,5
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 759 000:-
- Pris testbil 793 000:-
- Vi lĂ„nade testbilen av Sören KĂ€lls Bil i Ăsthammar
Pluskonto
- VĂ€rmesystemet
- Dinetten
- UtrustningsnivÄn
Minuskonto
- Gasolflaskornas placering
- Bökigt insynsskydd
- Â
Utrustning testbil
ABS, ESP, antisladd, stödluftfjÀdring, farthÄllare, dubbla airbags, 2 x PDC, farthÄllare, klimatanlÀggning, hillholder, elhissar, elspeglar, dimbar belysning, köksflÀkt, ugn, markis