Meny

.

Malibu i440 och T460

Missar mÄlet!

Cartago Gruppen vill vĂ€xa som tillverkare. Volymerna finns i de lĂ€gre prisnivĂ„erna – mellanklass och instegsbilar. Att börja bygga billiga Carthago bilar lĂ„ter sig inte göras. Alla Carthago ska ha samma DNA – sjĂ€lvbĂ€rande möbler, dubbelgolv och en bodel sammansatt med ankarlister i aluminium. En dyr konstruktion som aldrig kan hitta sin vĂ€g ner i mellanklassen.

Lösningen?

Att starta ett nytt fabrikat – Malibu.

Men det blev inte riktigt som man tÀnkt sig. Bilarna Àr helt enkelt för bra. Konstruktionsteamet har inte förmÄtt tulla tillrÀckligt pÄ kvaliteten. Av bara farten har vi fÄtt ett nytt premiumfabrikat pÄ marknaden.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

2020 ska Carthago gruppen sĂ€lja 8 000 bilar. Det Ă€r mĂ„let. Nyckeln för att nĂ„ det mĂ„let Ă€r Malibu. Ett företag fristĂ„ende frĂ„n Carthago, endast Ă€garbilden Ă€r densamma. Detta Ă€r alltsĂ„ inga ”Carthago Light” utan helt nyutvecklade bilar med en helt annan konstruktionsteknik.

De kommer inte heller sÀljas av Carthagohandlare, ett nÀt av Malibu handlare Àr under uppbyggnad. Man hoppas ha tio stycken spridda över landet till nÀsta vÄr.

Förra Ă„ret visades bilarna för pressen för första gĂ„ngen. Ett mindre antal bilar levererades i Tyskland och Österrike. Redan pĂ„ pressvisningen reagerade jag över att bilen var sĂ„ pass pĂ„kostad. Kunde den verkligen kosta som en Adria eller BĂŒrstner? Nu vet vi svaret. Nej, det kan den inte!

Malibu konkurrerar snarare med bilar som Knaus Sun i/Ti och Àven Carthago C-Tourer fÄr sig en fight.

Inredningen tiger still

Första bilen jag kör Àr den halvintegrerade T460 med lÄngbÀddar i sovrummet. Under huven har jag 150 kusar kopplade till en manuell lÄda. VÀgarna runt Aulendorf Àr blöta, det regnar och har sÄ gjort hela naten. VÄta vÀgar brukar medföra en hel del extra vÀgljud i husbilar med invÀndig trappa. SÄ icke hÀr. FÀrden Àr tyst. Inte heller frÄn inredningen hörs nÄgra ljud. Inte ens nÀr vÀgen blir sÀmre och chassit fÄr jobba för att sluka potthÄl och sprucken asfalt.

Chassit Ă€r Fiats camperchassi. Bakvagnen Ă€r lite ”studsig” pĂ„ sĂ€mre vĂ€g, som alla bladfjĂ€drade chassin gĂ€rna Ă€r. Som helhet Ă€r det Ă€ndĂ„ en mycket njutbar fĂ€rd och jag trivs bakom ratten pĂ„ den slingrande vĂ€gen mellan Aulendorf och Bad Salgau.

Byter bil till den helintegrerade i440 med drottningsÀng i sovrummet. Regnet har tilltagit och vindrutetorkarna fÄr bekÀnna fÀrg. De nÄr inte över hela rutan men tillrÀckligt för att fÀrden ska kÀnnas sÀker.

Helintegrerade Malibu har samma djupt nerdragna framruta som Carthago fĂ„tt sĂ„ mycket beröm för genom Ă„ren. PĂ„ vĂ€gar som dessa Ă€r det guld vĂ€rt att ha god kĂ€nsla för bilens placering. Och det Ă€r just vad denna framruta ger. Faktiskt Ă€r det lika god utsikt i den helintegrerade som den halvintegrerade bilen. Utom vid infart i rondeller och korsningar, dĂ„ Ă€r A-stolpe och backspeglar i vĂ€gen och man fĂ„r ”uggletitta” för att sĂ€kerstĂ€lla fri lejd. Det Ă€r svĂ„rt att komma ifrĂ„n pĂ„ helintegrerade husbilar.

Chassit upptrÀder lika som den halvintegrerade och Àven hÀr Àr inredningen tyst. Det kom dock lite gnek frÄn taksÀngen dÀr vÀgen var som sÀmst.

BĂ„da bilarna har vettig sĂ€kerhetsutrustning – ABS bromsar, Traction+ antispinn, antisladd, Hill Descent Controll och dubbla airbags.

Man har ocksÄ kostat pÄ automatisk klimatkontroll, farthÄllare, elhissar, elspeglar och i den halvintegrerade sitter en stereo med integrerad backkamera och GPS.

LĂ€ttviktsbygge

BÄda bilarna Àr lÀtta. Den halvintegrerade vÀger 2 810 kilo i basutförande och den helintegrerade 2 870 kilo. Det gör att man Àr bland de lÀttare pÄ marknaden. Eller med andra ord, bland de bÀttre lastarna.

Man kan vĂ€lja ”light” chassi eller ”heavy”, det sistnĂ€mnda ger en totalvikt pĂ„ 4 250 kilo.

Detta Àr bilar som för tvÄ personer faktiskt Àr praktiskt anvÀndbara i 3,5 tons utförande (light chassi).

BÄda bilarna har bra med stuvutrymmen ombord. Dels i de rymliga garagen men ocksÄ invÀndigt. Tacka det tekniska dubbelgolvet för det. För tvÄ personer Àr det inga problem att fÄ med sig livets nödtorft och lite till.

Inga köldbryggor

Bodelskonstruktionen Àr trÀfri och enligt uppgift byggd utan köldbryggor. Isolering med slutna celler.  En modern konstruktion.

VÀrmekÀllan Àr i Sverige som standard en 6kW Truma med elpatron. Den Àr placerad lÄngt fram i bilen vilket ger effektiv vÀrme runt sittgruppen men ett svalare sovrum, precis som man vill ha det.

Det tekniska dubbelgolvet Àr uppvÀrmt och i tillÀgg Àr elektrisk golvvÀrme standard pÄ de bilar som nÄr Sverige.

Tankarna Ă€r isolerade och uppvĂ€rmda. Spillvatentankens tömning Ă€r frostfritt placerad i dubbelgolvet och manövreras inifrĂ„n bilen – föredömligt!

Sammanfattningsvis Ă€r förutsĂ€ttningarna goda för bekvĂ€m vintercamping. Även fricamping!

Jag tycker

Malibu Ă€r kompetenta husbilar med hög kvalitetskĂ€nsla. Man kanske inte nĂ„r upp till premiumnivĂ„ i allt, jag tĂ€nker frĂ€mst pĂ„ chassit – en premiumbil förtjĂ€nar ett AL-KO chassi. Men inredningen, beslagen, de tekniska lösningarna, installationerna – allt andas premium.  Även prislappen signalerar en bil i grĂ€nslandet mellan övre mellanklass och premium.

Men allt Ă€r inte ”friden und fröjden”. Den helintegrerade i440, med drottningsĂ€ngen, kĂ€nns övermöblerad. SĂ€rskilt trĂ„ngt Ă€r det i sovrummet. Man har helt klart kompromissat en hel del för att fĂ„ in bilen under sju meters lĂ€ngd. I mitt tycke för mycket. Den hĂ€r planlösningen krĂ€ver minst 7,40 meter husbil för att bli bra.

Med lÄngbÀddar ombord, och samlat badrum, blir intrycket det omvÀnda. HÀr Àr gott om svÀngrum och bodelen kÀnns luftig och ljus. SÄ Àr bilen ocksÄ dryga tvÄ decimeter lÀngre.

Undrar ni varför man inte kÀmpat lika hÄrt för att fÄ in denna modell under sju meter? Svaret Àr att det enda land i Europa dÀr sju meter Àr en magisk grÀns Àr Frankrike, och fransoserna vill inte ha lÄngbÀddar.

För dig som letar en vÀlbyggd husbil att anvÀnda Äret runt Àr Malibu definitivt vÀrda att titta pÄ. SÀrskilt lÄngbÀddarsversionen.

Malibu T460

Fakta

Vi gillar

  • Stabilt bygge
  • Hög kvalitetskĂ€nsla
  • Framskjuten placering av vĂ€rmaren
  • Tömningskran till spillvattentank i frostfritt utrymme
  • Gott om stuvutrymme (Tre garderober!)
  • Gasolutrymmet
  • Sovrummet

 

Vi önskar

  • Stabilare duschlösning
  • LĂ€gre toastol (57 centimeter Ă€r för högt)
  • Att man vinklade upp hela sĂ€ngen för att nĂ„ garderoben placerad under fotĂ€nden, som det Ă€r nu fĂ„r man bĂ€dda om efter varje besök i garderoben.
  •  

Utrustning testbil

ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, KlimatanlÀggning motor, backkamera, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrÀnnare, golvvÀrme

Malibu i440

Fakta

Vi gillar

  • God körkĂ€nsla
  • Stabilt bygge
  • Hög kvalitetskĂ€nsla
  • Framskjuten placering av vĂ€rmaren
  • Tömningskran till spillvattentank i frostfritt utrymme
  • Gott om stuvutrymme
  • Gasolutrymmet

 

Vi önskar

  • Mer plats i baksĂ€tet – nĂ€r jag ”sitter bakom mig sjĂ€lv” Ă€r det trĂ„ngt
  • Stadigare duschlösning
  • Att bilen var 40 centimeter lĂ€ngre
  •  

Utrustning testbil

ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthÄllare, elhissar, KlimatanlÀggning motor, Truma 6kw luftburen vÀrme med elpatron, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrÀnnare, golvvÀrme

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift