Du som prenumererat en tid pÄ vÄrt nyhetsbrev kÀnner sÀkert igen denna artikel. Du fick lÀsa den redan för tre veckor sedan. Om du inte har vÄrt nyhetsbrev Àr det en god idé att klicka hÀr och anmÀla dig. Det Àr sjÀlvklart gratis.
Â
De Àr mest kÀnda för sina plÄtisar som sÄlt bra i tio Är. Men de hel- och halvintegrerade modellerna Àr ocksÄ intressanta. Inte minst för oss hÀr i Norden eftersom det Àr vÀlisolerade husbilar med god vinterkompetens.
HÀr Àr historien om Malibu, marknadens yngsta premiumfabrikat.
Â
Av Stefan Janeld
Â
För att förstÄ Malibu behöver man veta en del om moderbolaget Carthagos historia. Idag Àr Carthago ett vÀletablerat premiumfabrikat. Men det började inte sÄ. Grundaren Karl Heinz Schuler startade sin bana inom husbilsbranschen med att i slutet av 70-talet inreda folkabussar i Ravensburg.
PÄ 90-talet vÀxlade han om och lanserade lyxiga husbilar som konkurrerade med mÀrken som Concocorde och Niesmann+Bischoff. Man vÀxte snabbt, frÄn 300 bilar per Är strax efter millenieskiftet till 3 000 tio Är senare.
Malibu en hyllning till Carthagos rötter
För att fortsÀtta vÀxa behövde man börja sÀlja husbilar i mellanklassen. Inklusive plÄtisar. Men att anvÀnda Carthagos varumÀrke för detta ville man inte. Man behövde ett helt nytt fabrikat.
Att det nya fabrikatet döptes till Malibu Ă€r inte en slump. De folkabussar, âsurfbussarâ, man inrett pĂ„ 80-talet hette Carthago Malibu. En logisk och historisk koppling alltsĂ„.
2013 lanserades de första Malibu plÄtisarna. Succén var omedelbar. Man fick order pÄ över tusen stycken första Äret.
En finess som lockade var badrummet med toaletten som togs fram vid behov och resten av tiden var gömd. Det möjliggjorde ett kompakt men samtidigt rymligt badrum. Den höga kvaliteten pÄ snickerierna var ocksÄ ett stort plus.
Redan 2014 var Malibu en vÀletablerad spelare pÄ plÄtismarknaden.
MÄlet sattes högt
Jag minns att jag 2014 satt pÄ pressvisningen och lyssnade pÄ Karl Heinz Schulers framtidsvision i ett konferensrum i nyligen fÀrdigstÀllda Carthago City.
Man skulle nÄ en Ärsvolym pÄ 8 000 husbilar de kommande fem Ären. En ökning med 5 000 husbilar.
Nyckeln till tillvĂ€xten var Malibu. Som inte bara skulle vara plĂ„tisar. Man skulle Ă€ven ta fram hel- och halvintegrerade husbilar under samma namn. Dessa skulle vara mellanklassmodeller som skulle konkurrera mot Adria och BĂŒrstner. Man pratade om grundpriser pĂ„ 50 000 Euro.
Â
Bilarna blev för bra
NÀr man sommaren 2015 visade den första halvintegrerade modellen kunde vi journalister pÄ plats snabbt konstatera att detta inte var en mellanklasshusbil. Den var pÄ alla vis premium. Och prislappen var inte de utlovade 50 000 Euro.
Bara den unika dubbelgolvslösningen, ett tekniskt dubbelgolv kombinerat med en djup lÄda försÀnkt mellan balkarna i chassiet, kostade enligt uppgift 8 000 Euro. SÄdant kan man inte kosta pÄ sig i mellanklassen.
Det var tydligt att Karl Heinz Schuler hade svÄrt att kompromissa med kvalitet och funktionalitet. En egenskap som hedrar honom.
Malibu var inga Carthago kopior. LÄngt ifrÄn. Man anvÀnde en helt annan byggteknik för att foga samman bodelen. AnvÀnde Fiats camperchassi istÀllet för AL-KO och istÀllet för ett rymligt dubbelgolv hade man den dyra förvaringslÄdan. VÀrmen var alltid luftburen.
Men bilen var betydligt mer pÄkostad Àn andra mellanklasshusbilar.
Ungdomligare kÀnsla
Med Ären mognade Malibu som varumÀrke. Man bytte bodelskonstruktion till en mer exklusiv variant helt utan köldbryggor. Man kÀnner igen den pÄ den rundade kanten pÄ taket.
PlÄtisarna utvecklades ocksÄ. Fler modeller tog plats i programmet. FörsÀljningen rusade och man behövde utöka plÄtisfabriken med ytterligare en monteringslina. Den stod redo i början av 2022 men togs inte i bruk dÄ man inte fick bilar att inreda pÄ grund av komponentbristen hos Fiat. Men man Àr redo att vÀxa sÄ fort det finns chassin att tillgÄ.
De hel- och halvintegrerade bilarna har en kvalitet och kompetens i premiumnivÄ. Det som sticker ut lite extra Àr interiören. NÀr andra i premiumklassen Àr konservativa kÀnns Malibu mer ungdomliga, frÀschare.
Ett arv frÄn Carthago Àr de helintegrerade bilarnas fina utsikt frÄn förarplatsen. Den ger full kontroll och bilarna Àr faktiskt mer lÀttkörda Àn de halvintegrerade, skillnaden Àr de fina backspeglarna. Nyckeln till den trygga körkÀnslan Àr den djupt nerdragna vindrutan.
Har vuxit lÄngsamt i Sverige
Om Malibu var en omedelbar succé i hemlandet var det trögare i Sverige. Av flera skÀl.
- – NĂ€r Malibu lanserades var plĂ„tisar inte lika populĂ€rt som idag. Det var svĂ„rt att hitta handlare som ville satsa.
- – Carthagos starka stĂ€llning gjorde att plĂ„tisarna började sĂ€ljas Ă€ven under Carthagos namn. Av stora etablerade handlare.
- – NĂ€r de hel- och halvintegrerade modellerna nĂ„dde Sverige var skillnaden i pris mellan Carthagos lĂ€gsta modellserie liten. MĂ„nga valde dĂ€rför att köpa en Carthago av en vĂ€letablerad handlare.
- Â
Framtiden
Idag har Malibus varumÀrke vunnit gehör Àven i Sverige. Inte bara plÄtisarna. Deras hel- och halvintegrerade modeller, med sin moderna interiör, sÀljer allt bÀttre.
HandlarnÀtet vÀxer sÄ sakteliga. Senast att bli Malibu handlare Àr Tumbo. En av landets ledande husbilshandlare. Fler handlare stÄr pÄ tur och hade redan presenterats om det funnits fordon att leverera till dem.
Malibu har kommit lÄngt sedan introduktionen. Hittat sin egen plats pÄ marknaden. Det Àr fortfarande inte ett mellanklassfabrikat, de Àr fast förankrade i premiumsegmentet. Vilket Àr bra för Malibu i dessa dagar dÄ premiumhusbilar sÀljer bra medan instegs- och mellanklassen minskar.