Det kÀnns nÀstan provocerande att sÀga att 1,7 miljoner Àr prisvÀrt för en husbil. Men jag kommer inte runt att Dethleffs Esprit ger vÀldigt mycket valuta för slantarna. Det finns tillverkare som begÀr en halv miljon mer för samma kompetens.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr 14 Är sedan jag först testade Esprit. En treaxlad lÄngbÀddarsmodell. Jag minns testet som igÄr eftersom jag tyckte vÀldigt bra om den drygt Ätta meter lÄnga, treaxlade husbilen. NÄgot som förstÀrktes nÀr jag elva Är senare gjorde ett begagnattest av en treaxlad tvÀrbÀddsmodell för att se hur den klarat tidens tand. Det var fortfarande samma trevliga husbil, som trots Äldern kÀndes fullt modern.
Med dessa positiva erfarenheter i ryggen Àr det med inte sÄ lite entusiasm jag tar klivet in bakom ratten pÄ senaste upplagan av Esprit. Denna gÄng en tvÄaxlad modell, de treaxlade byggs inte lÀngre.
Â
Levt i skuggan av billigare syskon
Esprit har hamnat lite skymundan de senaste tio Ären. Andra, enklare, modeller frÄn Dethleffs har gÄtt att fÄ med vattenburen vÀrme och en utrustningslista lÄng som en slaktarrÀkning. Handlarna valde dÄ att satsa pÄ dessa modeller.
Men! NÀr de andra modellserierna var mellanklassbilar med hög utrustningsnivÄ Àr Esprit en premiumkonstruktion. Det gör skillnad för sÄvÀl kompetens som boendekomfort. Inget som syns i utstÀllningshallen, men vÀl nÀr man lever med bilen. Ett mer vÀlplanerat vÀrmesystem, rejÀlt dubbelgolv, trÀfri bodelskonstruktion, robusta installationer.
Â
LÀttkörd
Det Àr en strÄlande senvinterdag, himlen Àr djupblÄ, solen öser ner och man kan kÀnna hur vÄren börjar fÄ övertaget pÄ vintern. Men natten har varit kall. Det Àr flÀckvis mycket halt och eftersom bilen stÄr pÄ sommarsulor tar vi det sÀkra före det osÀkra och startar testet pÄ motorvÀgen, den Àr helt torr.
Accelerationen upp till 90 km/h gÄr snabbt. De 180 hÀstarna kopplade till den niovÀxlade automatlÄdan Àr med pÄ noterna. Motorn snurrar pÄ lÄga 1 500 varv/minut. Den hörs inte ens. En mycket harmonisk fÀrd. Att komma upp i 110 km/h Àr inga problem, men det blir mer vÀgljud och mer vindbrus, man tappar harmonin.
Efter att ha stannat och fotat bilen har solen haft tid pÄ sig att smÀlta bort den sista halkan. Vi ger oss in pÄ en mindre skogsvÀg. Grov asfalt, full av potthÄl. Det rister en del i bilen. Vibrationer fortplantar sig in i bodelen. Chassiet Àr tÀmligen hÄrt satt och jag misstÀnker att man pumpat dÀcken till maximala 5,5 kg. Jag tÀnker att bilen skulle mÄ bra av AL-KO:s ALC dÀmpare pÄ bakaxeln, de ger en bra mix av komforthöjning och bibehÄllen stabilitet.
Trots sina knappa Ätta meters lÀngd kör jag bilen avslappnat och med full kontroll, sÄvÀl pÄ motorvÀgen som i trÄng trafikmiljö. Tacka de ypperliga speglarna ihop med backkameran för detta. Speglarna Àr stora och tydliga, stabila Àven i hög fart. Backkameran Àr instÀlld att agera backspegel och den Àr stor och tydlig med ljusstark display. I trÄng miljö Àr den elektroniska styrservon en fröjd, man rattar den stora bilen helt utan anstrÀngning.
Â
Lastar drygt 1 ton
I original Àr totalvikten 4 250 kg. Men testbilen har en totalvikt pÄ 4 500 kg. Det ger en lastvikt pÄ drygt 1 000 kg. Att fÄ med sig massa prylar Àr inga problem. Garaget Àr stort, dubbelgolvet rymmer en del och inne i bilen har du rymliga överskÄp, tvÄ garderober, en byrÄ och en del stuv i dubbelgolvet som endast nÄs inifrÄn.
Utmaningen Àr sÄledes inte att fÄ med sig allt man önskar. Nej, utmaningen Àr att sprida vikten jÀmnt över bilens lÀngd. Om man lÀgger för mycket i garaget riskerar man att överlasta bakaxeln och Àven att försÀmra de drivande framhjulens grepp.
Â
Byggd för vinter
I Sverige betyder vinteregenskaperna mycket för kunder som fiskar efter husbil i premiumsegmentet. Esprit Àr byggd för att tillgodose Àven krÀsna krav pÄ vinterkomfort. Fricampandes eller vid elstolpe, kvitt samma.
Dubbelgolvet Àr uppvÀrmt sÄ de boendes fossingar har ett varmt golv att gÄ pÄ och tankarna som bor i kÀllaren hÄlls frostfria. Spillvattentankens tömning Àr en rejÀl kulventil placerad innanför en utvÀndig lucka.
VÀrmesystemet nÄr Ànda fram till vindrutan, skulle man behöva lite extra push för att mota kallras frÄn de stora glasytorna finns boosterpaket med elflÀkt som kan aktiveras.
Bakom alla möbler Àr det luftspalter som lÄter varm luft cirkulera. I överskÄpen luftspalter skyddade av en tunn vÀgg sÄ att det man pular in i skÄpen inte kan blockera luftflödet.
En vÀrmevÀxlare ser till att man kan utnyttja motorns överskottsvÀrme eller omvÀnt vÀrma motorn innan avfÀrd med bilens vÀrmesystem.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Dethleffs Esprit. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Jag tycker
För fjorton Àr sedan kostade den treaxlade Esprit vi testade strax under 1,5 miljoner. Dagens testbil startar pÄ 1,7 miljoner. En högst modest prishöjning om man ser till hur prisutvecklingen varit pÄ andra premiumhusbilar. Med tanke pÄ Esprits kompetens och solida bygge Àr det svÄrt att inte tycka den Àr prisvÀrd.
Boendekomforten Àr pÄ topp. Kanske att nÄgra kan störa sig pÄ att sovrummet Àr lite trÄngt, det blir sÄ nÀr man placerar en 160 cm bred queensbed dÀr. Hade sÀngen varit lÀgre hade det kÀnts rymligare. Den modellen heter DBL. Föredras lÄngbÀddar finns Àven sÄdana.
à kkomforten kan höjas, i original Àr chassiet vÀl fast för min smak. LuftfjÀdring till bakaxeln tar hand om det problemet. Eller AL-KO:s ALC dÀmpare, de vore mitt val.
För er som letar en kompetent husbil att anvÀnda Äret om och inte vill spendera norr om tvÄ miljoner Àr Esprit en husbil att övervÀga.
Fakta
- Modell Dethleffs Esprit I 7150-2 DBM
- Ă rsmodell 2022
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat/AL-KO
- Motor Fiat 2,0 MJ3 180 hk
- Vridmoment 450 Nm (380 med manuell lÄda)
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 781 x 233 x 298 cm
- InvÀndig höjd 2,05 meter
- Totalvikt 4 500 kg (standard 4 250 kg)
- Lastvikt 1 054 kg
- Hjulbas 4 500 mm
- Diesel 90 liter
- AdBlue 19 liter
- FĂ€rskvattentank 166 liter
- GrÄvattentank 156 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 709 000 kr (2023 Ă„rs prislista)
- Pris testbil 1 718 300 kr (2022 Ärs pris, extrautrustad för ca 130 000 kronor)
- Hemsida https://www.dethleffs.se/
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge https://www.caravanhallen.se/
Jag gillar
- De bekvÀma framstolarna
- VĂ€rmesystemet
- RejÀla bÀddmÄtt
- Köket
- LĂ€tt att ta sig in – bred bodelsdörr, lĂ„ga steg
- Gasolutrymmet
Â
Jag önskar
- AL-KO ALC dÀmpare pÄ bakaxeln
- 6 smala lÄdor i köket istÀllet för tre breda.
- LÀgre insteg vid förarplats (man kan fÄ ett elektriskt fotsteg monterat)
Utrustning: ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, klimatanlĂ€ggning motor, farthĂ„llare, elhissar, 7â multimedia, backkamera, aluminiumfĂ€lgar 16â, langeterad bodelsmatta, lĂ€derklĂ€dsel, stödben bak, elektrisk jalusi framruta, markis, cykelstĂ€ll 3 cyklar, Alde vattenburen vĂ€rme med vĂ€rmevĂ€xlare, Tec Tower kyl/frys/ugn.