Jag har testat ytterligare ett sätt att ta mig loss när jag kört fast med husbilen. Jag har tidigare testat Autosocks och militärens knep med ett långt rep. Nu har jag även testat TracGrabber.
Jag arrangerade testet på min snöiga infart. Det har varit en vinter med mycket snö, men jag har faktiskt lyckats köra hela vintern utan att köra fast. När värmen kom hann jag inte riktigt med och för att inte behöva vänta med testen till nästa vinter gjorde jag testet vid vårt fritidshus.
Av Stig Forsberg
TracGrabber är en hårdgummikloss som man med spännband fäster på drivhjulen. Klossarna kommer förpackade i en förvaringspåse i version för 2-hjulsdrivna eller 4-hjulsdrivna bilar. Fram- eller bakhjulsdrivet har ingen betydelse. Däckbredden bestämmer storleken.
Funktionen bygger på att den 2 cm höga klossen för varje varv hjulet snurrar griper tag i underlaget och skapar drag. När bilen väl börjar rulla greppar den oftast för att för varje nytt hjulvarv få lite extra grepp.
Så gjorde jag testet
Husbilen skuggade halva parkeringen och det fanns så mycket snö att jag kunde prova. Jag körde in bilen på snön och väl på plats drog jag åt handbromsen. Lade i ettan och gasade till med hjulspinn på båda hjulen som resultat. Släppte handbromsen och försökte backa tillbaka utan att det gick. Bilen hade slipat upp en grop i snön som inte gick att ta sig ur. Hjulen spann och det var ingen mening att försöka mer.
Monterade på klossarna med spännbanden. I mitt fall måste man då vinkla ut framhjulen för att enkelt komma åt och stoppa in banden igenom fälgarna. Jag kontrollerade noga att det fanns utrymme för klossen i hjulhuset. På en standard Fiat är det inga problem, men jag har monterat extra innerskärmar för bättre rostskydd och ljudkomfort. Det fanns tillräckligt med utrymme så jag vågade mig på att försöka köra loss.
Försiktigt gaspådrag och greppet kom direkt. Jag hade väntat mig kraftiga slag när klossarna slog i backen igen, men de uteblev. Bilen tog sig säker och stadig loss med lätta skutt när varje kloss slog i marken. Naturligtvis är det fjädringen som löser problemet och får färden att inte bli så skakig.
När passar de olika metoderna?
TracGrabber fungerar i snö, på is och på våta gräsmattor. Skall bara användas för att ta sig loss, vilket garanterat kommer att fungera. Jag har en brant, vintertid isig, backe på väg hem till min parkering. Där skulle jag lita på klossarna, lika så på en lerig gräsmatta sommartid.
Autosocks fungerar bäst på isigt underlag. När jag kör hemifrån vintertid, på isiga relativt plana vägar, skulle jag välja nylonstrumpan ut till stora vägen. Här skulle klossarna ge en för stötig färd. Nackdelen är att när fibrerna blir fulla av is eller lera hjälper det inte mycket. Speciellt sommartid på en lerig gräsmatta. Jag vet av egen erfarenhet att man bara får en chans, sedan sitter man fast.
Militärens reptrick funkar om man saknar andra möjligheter samt har ett långt rep, gott om folk omkring sig samt någonstans att fästa repet. I brist på ett träd kan en annan husbil fungera.
Fakta
- TracGrabber har funnits i USA sedan 2010 och används av alltifrån privatpersoner till myndigheter såsom polis, ambulans m.m.
- Leverantör SoftRack AB
- Hemsida www.tracgrabber.se
- Pris ca 795:- kronor för ett set om två