Meny

.

Bakhjulsdrivna husbilar utrotningshotade?

Att ha drivhjulen bak gynnar vÀggreppet för husbilar, sÀrskilt i halka och nÀr det gÄr uppför. NÀr vi pratar tunga husbilar, över 5,5 ton, Àr alla bakhjulsdrivna. Men i lÀttare husbilar Àr det numera en mycket sÀllsynt lösning. Varför det Àr sÄ ska jag resonera lite kring i denna artikel.

 

Av Stefan Janeld

 

Fiat Ducato har varit det dominerande husbilschassiet i över fyrtio Är. NÀr de lanserade sitt framhjulsdrivna chassi 1981 fick husbilsfabrikerna ett lÄgt chassi att bygga sina bodelar pÄ. Fiat var mÄna om att behÄlla denna marknad och var fortsatt lyhörda för husbilsbranschens önskemÄl och behov. Som mest byggdes nÀstan 80% av alla europeiska husbilar pÄ Fiat. Den marknadsandelen har minskat rejÀlt de senaste 2-3 Ären.

Ford lanserade sin första framhjulsdrivna Transit Är 2000. Mercedes vÀntade ytterligare nÀstan tjugo Är innan de 2019 lanserade en framhjulsdriven Sprinter.

Idag har Ford och Mercedes knaprat Ät sig rejÀla andelar av husbilsmarknaden med sina framhjulsdrivna chassin. NÄgot som varit omöjligt om de hÄllit fast vid att endast erbjuda bakhjulsdrivna chassin.

Även Volkswagen Ă€r pĂ„ frammarsch med sin Crafter och tvillingbilen MAN TGE har ocksĂ„ viss framgĂ„ng. De kunde sĂ€lja mer om produktionskapaciteten fanns.

Framhjulsdrivna Fiat Ducato gav tillverkarna möjlighet att bygga lÀgre husbilar. Snyggare! Enklare att kliva in i! Hobby var en av de första att bygga pÄ chassiet, pÄ bilden klassiska Hobby 600

Varför föredrar husbilsfabrikanterna framhjulsdrift?

Det korta svaret Àr att det beror pÄ produktionstekniska fördelar. Det Àr enklare att bygga en bra husbil pÄ ett framhjulsdrivet chassi.

 

  • -Framhjulsdrift vĂ€ger mindre vilket gynnar lastvikten.
  • -Utan kardan kan man fĂ„ ett rymligare dubbelgolv.
  • -Dubbelgolv Ă€r enklare att isolera vĂ€l utan kardan som löper genom det.
  • -LĂ€gre insteg gynnar anvĂ€ndbarheten.
  • -LĂ€gre totalhöjd pĂ„ husbilen.
  • -Framhjulsdrift Ă€r kompatibelt med AL-KO:s förzinkade chassi.

 

En sak som verkligen gynnade Mercedes nÀr de lanserade sin framhjulsdrivna Sprinter var att tillverkarna kunde anvÀnda samma AL-KO chassi till den som de anvÀnt till Ducato i mÄnga Är. Det var sÄledes enkelt, och kostnadseffektivt, för tillverkarna att börja bygga pÄ Mercedes.

 

Vilka nackdelar har framhjulsdriften?

FrÀmst Àr nackdelen att husbilar ofta Àr tunga bak, det ger sÀmre grepp för de drivande framhjulen. Men denna nackdel kan man komma till rÀtta med om man bygger husbilen pÄ ett sÀtt som gynnar viktfördelningen.

 

  • -Kort överhĂ€ng
  • -LĂ„ng hjulbas
  • -Tunga saker placerade centralt mellan axlarna. Exempelvis tankar, batterier, gasolutrymme, vĂ€rmare, taksĂ€ng.

 

LÄter enkelt men kan vara nog sÄ svÄrt. Inte minst för att mÄnga transportbilar erbjuder ett fÄtal hjulbaser, svÄrt att anpassa vÀl till olika husbilars lÀngd.

En annan försvÄrande faktor Àr leveranstiderna pÄ chassin. Husbilstillverkarna mÄste bestÀlla chassin nÀstan tvÄ Är innan det ska byggas husbil pÄ dem. Man vet alltsÄ inte vilken husbilsmodell chassiet ska bÀra nÀr man bestÀller. Blir att bestÀlla chassin som fungerar till sÄ mÄnga olika modeller som möjligt. Man mÄste kompromissa.

I premiumklassen Àr det lite enklare att anpassa chassiet efter husbilsmodellen. DÀr tÄl prislappen att man anvÀnder ett skrÀddarsytt chassi frÄn AL-KO.

LÄngt överhÀng inte lika stort problem pÄ bakhjulsdrivna husbilar. Med mycket vikt pÄ bakaxeln Àr fÀstet gott. Men det kan bli svÄrtstyrt om man överlastar bak! PÄ bilden Mercedes baserade Hymer S790.

Vilka tillverkar bakhjulsdrivna chassin?

Om vi hÄller oss till det som rÀknas som lÀtta transportbilar Àr det följande som erbjuder bakhjulsdrift:

  • -Mercedes Sprinter
  • -VW Crafter
  • -MAN TGE
  • -Ford Transit
  • -Renault Master
  • -Iveco Daily (ovanlig som 3,5 ton)

 

Som synes Àr det gott om bakhjulsdrivna transportbilschassin. Det Àr bara tvillingbilarna Fiat Ducato/Citroën Jumper/Peugeot Boxer/Opel Movano som inte finns med bakhjulsdrift.

 

Sveriges marknad för liten

Med tanke pÄ att det Àr sÄ gott om bakhjulsdrivna alternativ kan det tyckas konstigt att inte fler husbilar finns med bakhjulsdrift. Men svaret Àr att man inte fÄr tillrÀcklig lastvikt i 3,5 tons husbilar med bakhjulsdrift. I Sverige Àr det inte ett stort problem, hÀr Àr vi mÄnga som fÄr köra tyngre husbil pÄ vÄra B-körkort, tack vare Farfarsregeln som tillÄter de som tagit sitt körkort före 1 juli 1996 att köra hur tung personbil som helst. Husbilar Àr i Sverige registrerade som Personbil Klass 2.

Men ute i Europa Àr 3,5 tons grÀnsen stenhÄrd. Att bygga bakhjulsdrivna husbilar enkom för den svenska marknaden och för de Européer med C/C1 kompetens Àr helt enkelt inte lönsamt.

 

Vilka bakhjulsdrivna alternativ finns?

PÄ nybilsmarknaden Àr det mig veterligen bara Frankia som erbjuder bakhjulsdrivna husbilar med totalvikt 5,5 ton, serierna M-Line och Platin.

NÄgra 3,5 tons modeller med bakhjulsdrift erbjuds inte av nÄgon tillverkare idag. Det fÄr man leta efter pÄ begagnatmarknaden. DÀr finns gott om Mercedesbaserade modeller Àldre Àn 2019, de Àr alla bakhjulsdrivna.

Även Ă€ldre modeller pĂ„ Ford Transit finns med bakhjulsdrift. LMC/TEC hade under flera Ă„r populĂ€ra alkovmodeller med bakhjulsdrift, sĂ„ Ă€ven Rimor och Hobby.

 

Mer om chassin till husbilar kan du lÀsa hÀr.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift