McLouis aviserade i vintras att de skulle börja bygga Mc4 serien på Ford Transit chassi. Nu har de börjat levereras och vi tog en tur i den populäraste modellen. Instegsbilen Mc4 273 med långbäddar, stort garage och en taksäng över sittgruppen. Vi testade samma modell på Fiat chassi för två år sedan och var positiva. Hur påverkar chassibytet modellen?
Av Stefan Janeld
Att McLouis ingår i stora Trigano gruppen gjorde att de snabbt kunde parera chassibristen genom att börja bygga på Ford Transit. Många fabrikat inom gruppen har gjort det sedan länge med framgång. Alla delar för att ansluta till hytten fanns redan, man behövde inte ta fram nya verktyg för detta. Det fanns till och med redan chassin att bygga på inom gruppen. Man behövde bara styra om leveranserna och låta McLouis få en del av den chassikaka som Chausson/Challenger, Ci/Rollerteam och Benimar redan smaskade på.
Tyst och rapp
Det första man märker bakom ratten är att man sitter bekvämt och att förarmiljön är närmast personbilslik. Detta är näst enklaste versionen av Transits förarmiljö, kallas Trend på Fordiska. Det är ingen stor multimediadisplay i testbilen, istället en vanlig bilstereo. Har fungerat i decennier och gör så även idag.
Jag har allt jag behöver för en säker och komfortabel resa – farthållare, AC (mycket effektiv), elspeglar, elhissar, dubbla airbags, ESP, antispinn, ABS, Hillholder, automatbroms. Backkamera vore trevligt och finns att köpa som tillval. I stort det enda tillval man behöver på bilen.
När jag rullar iväg är jag lite för aggressiv på gasen. Accelerationen överraskar mig, den är som i en pigg personbil. Inga problem att hänga med i tempot på motorvägen. Men trivsel- och ekonomifart är 90 m/h. Jag kör bilen avslappnat med full kontroll.
Under huven är det en 170 hästars turbodiesel kopplad till en sexstegad automat. En mycket trevlig drivlina. Om du tycker sex växlar är omodernt få nu när Mercedes och Fiat båda har nioväxlade lådor kan jag ge lugnande besked. Denna låda är precis lika mjuk i växlingarna och i 90 km/h snurrar motorn på behagliga 1 800 varv. Motorljudet är väl dämpat och stör inte ens under acceleration.
På tal om ljudnivå. Det är en tystare färd i denna Ford baserade version än i den på Fiat. Tacka den mjukare chassisättningen för det. Den filtrerar bort mycket av vibrationerna som annars skapar missljud i inredningen. På ojämnt underlag blir det lite gungigare än i Fiat, men man slipper att det slår i understället.
Ford hade tidigare ett dåligt rykte som husbilsbas på grund av sitt mjuka chassi. Men det var för två generationer sedan. Dagens version är komfortabel snarare än mjuk. Faktiskt är färden väldigt lik den i framhjulsdrivna Mercedes Sprinter. Inget dåligt betyg!
Detaljförbättringar i bodelen
För två år sedan hade modellen en trist bodelsdörr utan fönster och med endast en låsmekanism. Nu har den ett stort fönster och två låsmekanismer, dessutom med centrallås.
Nackstödet i soffan i förra modellen var för lågt och gick inte att höja. Dessutom stack det ut och tryckte mot skulderbladen, det gav dålig sittkomfort. McLouis har nu ändrat detta och fällt in nackstödet i ryggdynan – mycket bekvämare!
I övrigt känns det mesta igen ombord.
Passar bäst för två
Det finns fyra fasta sovplatser och fem bältade platser ombord. Men bordet rymmer knappast fem kuvert och lastvikten om 400 kg är i klenaste laget för fyra (eller fem) resenärer.
Nu är det inte så illa som man kan tro vad gäller lastvikten. Bilen är mycket välutrustad från start. Den säljs i Autohallens All Inclusive utförande. Det betyder att utrustningen är inräknad i bilens tjänstevikt. Inte som i många fall där lastvikten anges till 500-550 kg men avser en bil utan utrustning. Det är alltså 400 ärliga kilon i lastvikt.
Att få med sig semesterpackningen är ingen större utmaning. Stort garage för skrymmande ting, två stora garderober för kläder och överskåp till resten. Köket har gott om plats för torrvaror och utensilier. Låt vara att det stora och djupa skåpet är svårt att få överblick i. En fiffig ägare löser detta med ett par lådor och två par medar.
Klarar ett sportlov
Denna modell är inte tänkt att vara ett vinternöje. Men den är av importören utrustad för att klara vintercamping vid elstolpe.
Det är stora 6kW värmaren från Truma med elpatron, ett elektriskt värmegolv. Bakom soffor och överskåp är det luftspalter. Överskåpen har till och med en inre vägg bakom vilken luften kan stiga utan risk att flödet blockeras av det man har i skåpet. Utmed sängarna är det också luftspalt och värme framdragen. Det följer med ett invändigt isolertäcke till framrutan.
Värmaren är placerad längst bak, under vänster säng. Det ger lång väg för varmluften att ta sig till sittgruppen. När den kommer fram har den tappat värme och fart. Du fryser inte ombord, men det blir varmare i sovrummet än vardagsrummet.
Den svaga punkten i minusgrader är spillvattentankens tömningskran. Den är placerad utanför tankens isolering och kommer frysa fast. Lämna den lite öppen och ha en balja under bilen så är det ingen fara. Var försiktig med plastkjolarna, de spricker lätt om man stöter till dem när det är kallt.
Klicka på bilderna i galleriet för större bilder och informativa bildtexter.
OBS! Testbilen är nyanländ. Man har inte monterat all utrusting som ingår som standard. Därför kan bilderna ljuga en aning. Det saknas bland annat markis, cykelställ och TV.
Jag tycker
Modellen har vunnit på att byggas på Ford. Den är tystare och bekvämare under färd och Fords automatlåda är riktigt bra. Att man får trixa lite mer för att få runt förarstolen lär man sig snabbt att leva med.
Att kalla bilen en instegsbil är lite missvisande. Detta är på alla sätt och vis en mellanklassbil maskerad som instegsmodell. Med lådor i köket, ramfönster och lite mer ombonat sovrum kunde den kostat betydligt mer utan att någon höjde ögonbrynen.
Summerad i en mening: En praktisk, flädfri, husbil med hög komfort till ett attraktivt pris.
Fakta
- Modell McLouis Mc4 273
- Årsmodell 2022
- Ursprungsland Italien
- Chassi Ford Transit
- Motor 2,0 liter 170 hk
- Vridmoment 405 Nm
- Växellåda 6 växlad automat
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 400kg
- L x B x H 745 x 235 x 298 cm
- Ståhöjd 210 cm vid kök och dinette, 195 cm sovrum
- Bränsletank 70 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 118 liter
- Gråvattentank 135 liter
- Toatank 17 liter
- Pris som testad: 819 000 kr
- Hemsida www.mclouis.it
- Vi lånade bilen av Autohallen Husbilar i Kungsängen
Jag gillar
- Det komfortabla chassiet
- Drivlinan
- Stora sängar
- Välutrustad
Jag önskar
- Dörrstopp till utvändiga luckor så de hålls öppna när det blåser
- Bättre lösning för att bädda ihop sängarna
Utrustning: ABS, antispinn, automatisk nödbroms, elspeglar, elhissar, AC motor, Truma 6kW gasolvärmare med elpatron, elektriskt värmegolv, kyl med frys, taklucka med fläkt vid köket, 5:e bältad sittplats, solpanel 120 W, markis (ej monterad på testbil), TV (ej monterad på testbil).
Alternativ planlösning
Samma husbil finns även med Face to Face sittgrupp och en stor queensbed i sovrummet. Den heter Mc4 281.