.

Laika Kosmo Compact 9

Allt fler tittar nyfiket på plåtisar. Med sina kompakta yttermått är de lättkörda och lättparkerade. Men det är trängre i en plåtis än i en vanlig husbil. Här kommer testbilen in i bilden. Den är en slankare version av en vanlig husbil. Kan vara lösningen för de som söker något mittemellan.

 

Text och foto Tore Afdal

Översättning och bearbetning Stefan Janeld

 

Laikas Compact serie är 214 cm bred. Kanske inte låter särskilt smalt. Men tänk på att en traditionell husbil är 228-232 cm bred. En plåtis 205 cm. Husbilar i kompaktklassen, som många tillverkare erbjuder, är alltså mer lika en plåtis än en vanlig husbil. Men med raka väggar som ger mer rymd ombord.

I Europa har de smalare husbilarna varit populära länge. Mycket för att den smalare bodelen ger en lättare husbil. Man kan få vettig lastvikt med 3 500 k totalvikt. Ett viktigt argument i Europa där man inte har det svenska undantaget som tillåter de med B-Kort taget före 1 juli 1996 köra tyngre husbilar.

 

Sommardäck och ishalka

Jag såg fram emot att köra denna kompakta husbil. Särskilt som den var försedd med Fiats uppdaterade motorer och den nya styrningen med elservo som hyllats för sina fina känsla. Men tyvärr fick jag nöja mig med att försiktigt köra till den avsedda platsen för fotografering. Det var nämligen nysnö, fläckvis ishalka och bilen var skodd med sommardäck.

Så tyvärr kan jag inte säga mycket om bilens köregenskaper annat än att den är väldigt lättkörd.

 

Ny serie

Laika erbjuder två modeller i Kosmo Compact serien: 5 och 9. Den första har tvärbädd och blir knappast populär här hemma annat än hos dem som vil ha en bil under 6 meter.

Modell 9 med en längd på blott 665 cm är nog långt mer frestande. Med långbäddar och en lastvikt på hela 730 kg. Det är siffror som får erfarna husbilister att höja på ögonbrynen.

 

Vad får du då i denna kompakta husbil?

En klassisk planlösning är det enkla svaret. Sittplats för fyra med snurrbara framstolar, kök, badrum och ett sovrum med långbäddar.

Jag sitter i det bakåtsnurrade framsätet när jag skriver detta. När jag tittar in mot bodelen upplever jag den som luftig. Laika har förståndigt nog hållit igen på överskåpens djup, det bidrar till rymdkänslan. Tack vare skåpens höjd rymmer de en hel del trots att de är lite grundare.

På typiskt Laika vis används överskåpens högblanka vita yta som ett designelement. Den mörkare fanéren på väggarna får ett lyft tack vare detta. Borstade auminiumlister kantar köksbänk och bordsskiva och ihop med de blanka överskåpen ger det ett modernt intryck utan att göra för stor sak av det. Och det är bra, eftersom textilierna är mer iögonenfallande. Laika är vanligen inte bland de mer experimentella när det kommer till design, men här har de slagit till med en kraftigt mönstrad textil på såväl soffa som framstolar.

 

Blandar och ger

Isoleringen är av fuktsäker extruderad polystyren. Det är som förväntat från översta hyllan. Laika är en kvalitetsproducent som har målet att leverera produkter över genomsnittet. Något även ramfönstren vittnar om.

Men det är några saker jag inte tycker når ”Laika standard”: Centrallås endast till framdörrarna, bodelsdörr utan fönster och med endast en låskolv. Visst, detta är en prispressad serie och det ska väl märkas någonstans.

Laika ägs av Hymer Gruppen som sprider sin tillverkning på många fabriker. Men denna är byggd i Laikas fabrik i Val di Pesa utanför Florens.

Unders sittgruppen är vattentanken placerad. Eftersom bilen saknar lillsoffan innanför dörren är enda platsen att placera värmaren under en av sängarna bak i bilen. En placering vi vet av erfarenhet ger ojämn värmefördelning i bodelen, svalare fram och varmare bak. Om du inte vintercampar kommer du inte tänka på detta.

 

Detaljer

Det är fyra spotlights med svanhals i bodelen. Två fram och två vid sängarna. Alla är försedda med USB kontakt för laddning av telefon och platta, det uppskattar vi!

Som vanligt är det två garderober under enkelsängarna. Du kommer endast åt dessa via skåpsdörrarna. Ibland kan man vinkla upp sängarna för enklare åtkomst, icke så i denna bil.

 

Variobad

Att göra badrum där man i samma utrymme väljer mellan toalett och dusch är vanligt i kompaktklassen. Förståeligt då det är ett effektivt sätt att använda ytan. Jag kallar det gärna Smartbad, Laika säger Variobad.

I daglig användning är toalett, handfat och spegel tillgängligt. Vill man duscha svänger man runt handfatets vägg 90° och då uppenbarar sig en rymlig duschkabin. Större än vanligt. Men höjden är begränsad, ca 180 cm.

 

Har storleken sitt pris?

Detta är en fullvärdig husbil, det är det inget tvivel om. Självklart är passagen till sängarna något smal. Men jag vågar påstå att få, om någon, i vardagen kommer tänka på detta är en smal husbil. Kylskåpet är lågt och det är nog det enda som i praktiken påminner om att detta är en kompakt husbil. Det är bra gjort!

I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig närmare med Kosmo Compact 9, klicka på bilderna för större bild och bildtext.

Fakta

Utrustning: ABS, antispinn, ESP, hillholder, sidvindsassistent, automatbroms, dubbla airbags, elspeglar, farthållare, start/stopp system, AC motor, markis 4 meter, 230V golvvärme i delar av golvet, Truma Combi 4kW gasolvärmare.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email