Meny

.

McLouis Nevis 872

LÄgt pris, hög sÀkerhet

McLouis Nevis Àr en billig helintegrerad italienare. Med god utrustningsnivÄ gÄr den lös pÄ 700 000 kronor. Vad duger den till? Efter en blÄsig dag i Lomma ger vi besked.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Jag tar plats i de skinnklÀdda stolarna frÄn Aguti. Sitter bekvÀmt pÄ korrekt avstÄnd till ratt och pedaler. Motorn Àr den vanliga 2,3 litersrovan pÄ 130 hÀstar. Den rÀcker gott och vÀl. Jag kör utmed stranden mot BjÀrred. Det blÄser smÄspik och jag spÀnner mig lite bakom ratten, beredd att parera vindbyarna. Snart slappnar jag av, bilen Àr kursstabil som fÄ. Vinden kÀnns och hörs i bilen, men kursen hÄlls utan korrigering med ratten.

Överblicken Ă€r god frĂ„n förarplatsen, man fĂ„r omedelbart en kĂ€nsla för bilens placering pĂ„ vĂ€gen. Speglarna och den grova A-stolpen ger en död vinkel som man ska vara uppmĂ€rksam pĂ„ i korsningar och nĂ€r man ger sig in i rondeller (en personbil gömmer sig lĂ€tt dĂ€r bakom) –  dock lĂ€tt förlĂ„tet nĂ€r man vet att A-stolpen döljer en störtbĂ„ge. Nevis har en störtbur runt kupĂ©n. En finess som mĂ„nga premiumfabrikat inte kan matcha.

Utrustningen i kupén Àr god. Dubbla airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC, antispinn och ABS rÀcker lÄngt. Stereo saknas men för 14 900 kronor kan man köpa till ett paket med markis, cykelstÀll, TV, teveantenn och stereo.

McLouis Àr duktiga pÄ att bygga in trivsel. Nevis Àr inget undantag, mörkt trÀ och ljust skinn Àr stilfullt. Det Àr gott om bÄde allmÀn- punkt- och stÀmningsbelysning. Allt i LED, tack för det. TyvÀrr Àr det inte alla lampor som gÄr att manövrera centralt. De flesta har knapp pÄ armaturen, inte helt modernt men gÄr att leva med.

Sommarbil?

Passform och finish lÀmnar en del övrigt att önska. Jag kommer hela tiden pÄ mig med att jÀmföra Nevis med bilar kring en miljon eller mer, mina helintegrerade referenser. Men det Àr inte rÀttvist. NÄgonstans mÄste man spara nÀr man Àr 300 000 kronor billigare.

Fyra personer Äker och sover i Nevis om man packar med omsorg. Förvaringsutrymmen Àr inte dess starkaste gren. Det finns ett garage i aktern, Ätkomligt frÄn bilens bÄda sidor. Det Àr varken stort eller högt, jag tycker det Àr lagom. Ni som vill packa in cyklarna hÄller inte med. InvÀndigt finns tvÄ garderober och en del överskÄp. Under sÀngen finns nÄgra smÄ fack och en byrÄlÄda.

Testbilen stÄr pÄ ett 3,5 tons chassi. Det begrÀnsar lastvikten till 340 kilo. Med ett fyra tons chassi ökar lastvikten till 740 kilo.

Bilen Ă€r en typisk sydeuropĂ©, tĂ€nkt för varma lata dagar –  men den klarar en vinternatt eller tvĂ„. Alla bilar som sĂ€ljs har Trumas sex kilowatts vĂ€rmare med elpatron. Gasolen slukas i rask takt och med bara elpatron kommer man inte lĂ„ngt.

Det Ă€r ont om vĂ€rmeutblĂ„s riktade framĂ„t i kupĂ©n, risk för en kall natt i den nedfĂ€llbara sĂ€ngen i kupĂ©n. Är man tvĂ„ ombord som sover i sovrummet klarar man utan vidare ett sportlov sĂ„ lĂ€nge man stĂ„r vid elstolpe och duschar pĂ„ campingen. GrĂ„vattentanken Ă€r inte frostskyddad och avloppet sitter helt oskyddat under bilen.

Jag tycker

Nevis ger mycket husbil för slantarna. Visst brister det i detaljerna och passformen Àr inte alltid den bÀsta ombord. Men bÀttre finish kostar.

McLouis sÀtter med sina tvÄ syskonbilar press pÄ konkurrenterna att ta fram sÀkrare integrerade husbilar. Om de kan bygga en störtbur i en instegsbil vore det ynkligt om inte premiumfabrikaten anser sig kunna göra detsamma i sina miljonbilar.

Fick jag önska vore det att man kunde vÀlja bort den frÀmre bÀdden till förmÄn för mer rymd och fler överskÄp.

Bilens styrkor Àr uppförandet pÄ vÀgen, krocksÀkerheten, trivseln ombord och priset. BÀsta köp anser jag vara en Nevis med heavy chassi och 3,0 liters motor. Att fÄ den kompetensen i drivlinan i en bil för 740 000 kronor Àr svÄrslaget.

Fakta

Vi gillar

  • Priset
  • VĂ€gegenskaperna
  • 100 procent LED lampor
  • Designen

 

Vi önskar

  • Svankstöd i dinetten
  • En riktig hall
  • Fönster ovan den extra sittplatsen i dinetten
  • Fler vĂ€rmarutblĂ„s i dinette och kupĂ©

 

Vi gillar inte

  • TrĂ„ngt gasolutrymme med hög tröskel
  • Tunn och trist plast i kupĂ©n
  •  

Utrustning testbil

ABS, antispinn, dubbla airbags, störtbÄge i kupén, AC, farthÄllare, elspeglar, aluiniumfÀlgar, luftburen vÀrme med elpatron, LED lampor, centrallÄs till kökslÄdorna, Turbovent taklucka med elflÀkt.

För 14 000:- köper du ett paket med markis, TV och stereo.

LjuddÀmpning pÄ tre timmar

Nevis kupĂ© Ă€r full av tunna plastprofiler och hĂ„lrum. Dessutom har bodelen en invĂ€ndig trappa som oblygt slĂ€pper in vĂ€gljud, sĂ€rskilt vĂ„t asfalt eller grusig vĂ€g vĂ€snas ordentligt. Innan testet ville importören göra den extra ljuddĂ€mpning som de alltid gör pĂ„ Nevis. Men jag bad dem avstĂ„. Jag ville först köra bilen ”odĂ€mpad” och sedan köra den ”dĂ€mpad”.

Oskar pÄ Autohallen rev instrumentpanelens översida efter att jag mÀtt ljudnivÄn odÀmpad och ersatte med en sjÀlvhÀftande isolering som minskar vibrationer och stomljud. Alla genomföringar tÀtades noga. Trappan fick samma behandling och dessutom en dos ljuddÀmpande sprayfÀrg.

Skillnaden var pÄtaglig. Motorljudet i kupén blev betydligt dovare och trevligare att lyss till. Det höga knattret försvann. DÀcksljuden blev klart lÀgre och frÄn den invÀndiga trappan kunde jag pÄ den slÀta asfalten inte höra ett skvatt.

Innan operationen mÀttes ljudet till 73dB i 90 km/h. Efter operationen sjönk nivÄn till 71dB. Det lÄter inte mycket, men decibelskalan Àr lite trixig. Tio dB upplevs som en fördubbling av ljudnivÄn. En decibel Àr sÄledes 10 procent skillnad i upplevd volym. Nu Àr det inte hela sanningen eftersom det mÀnskliga örat Àr olika kÀnsligt för olika frekvenser. Vi tÄl lÄga frekvenser bÀttre Àn höga.

Oskar river ut originalisoleringen och ersÀtter med en stomljudsdÀmpande matta.
Trappan i originalutförande.
Trappan med en omgÄng vibrationsdÀmpande matta och ljuddÀmpande sprayfÀrg. Skillnaden var pÄtaglig och jobbet Àr enkelt att göra sjÀlv.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift