Fransk prispressare.
Udda placerad dusch ger rymd och komfort, men var finns säkerheten.
Testad av Stefan Janeld och Björn Genberg
Text och foto Stefan Janeld
Franska Itinéo är ett lite annorlunda fabrikat, specialist på helintegrerade husbilar med attraktiv prislapp. Som en del av Rapido gruppen är Frankrike hemmaplan och där säljer Itinéo bra. Kanske är det därför det tagit tid för Itinéo att komma till Sverige. Hemmamarknaden har slukat allt som producerats. Men nu tar PR Husbilar i Sollebrunn, som ju även säljer Rapido, hem fabrikatet.
Hyggligt utrustad
Basen är alltid Fiat, på de längre modellerna ett AL-KO chassi. Testbilen står på Fiats chassi med bredare spårvidd. Trots sin lågprisprofil är bilen hyggligt utrustad. På plats i förarsätet blir känslan med stående framruta, tunna A-stolpar och stora sidorutor som att sitta i en glasbubbla långt in i bilen.
Föralldel trevligt med god överblick, men även lite hämmande för körupplevelsen. Man har ingen riktig kontakt med vägen. Glöm aktiv körning. Itinéo är en glidare, en god egenskap hos husbilar. Glidarkänslan förstärks av att bilen har en aningen vaggande gång. Ovanligt för husbilar byggda på Fiat. Det mest troliga är att den har merparten av sin vikt långt ut åt sidorna. Möjligen ändras körupplevelsen något när tankar och stuvutrymmen fylls.
I motorrummet surrar 130 italienska hästar kopplade till sex manuella växlar. En drivlina som passar bilen väl. Man kan välja den starkare trelitersmotorn på 157 hästar om man prompt vill ha automatlåda (den sitter bara på den större motorn, en merkostnad på 50 000 kronor), annars är det onödigt.
Framfarten är tystare än decibelmätaren antyder. Motorljudet är närvarande men dämpat, inredningen rasslar inte. Vägljud släpps in genom den invändiga trappan. Ingen fara på slät och torr asfalt, men när vägbanan är täckt av vatten eller grus blir det jobbigare.
Vi sitter bra, närapå perfekt. Den ursprungliga Fiat ergonomin är bortbyggd och mina 182 centimeter trivs. Jag har bra med komfortutrustning tillhands, AC, farthållare, elhiss på förarsidan och centrallås kopplat även till bodelsdörren. Men säkerheten är skral: ingen airbag på passagerarsidan, tji antispinn, tji antisladd och störtbågen runt kupén lyser med sin frånvaro. Det enda säkerhetshöjande ombord är airbag i ratten, ABS-bromsar och bilbälten. En ursäkt för den låga säkerhetsnivån skulle kunna vara det låga priset, men det håller inte. Det finns konkurrenter med bättre säkerhet och samma låga prislapp. Vill man påverka säkerheten kan man köpa till antispinn och extra airbag för knappa sex tusen – en god idé. Importören kommer till säsongen 2012 ha det som standardutrustning.
Klurigt möblemang ger rymd
Bodelen är luftig och inbjudande, men inte påkostad. Köket har skåp istället för lådor, sockeln till sängen är fyrkantig istället för rundad. I aktern ståtar en fristående dubbelsäng och ett delat badrum – disponeringar som normalt kräver bilar kring sju och en halv meters längd. De som möblerat Itinéo, knappt sju meter lång, har trollat med knäna och placerat duschen jämte sängen och kortat ner bädden till 175 centimeter dagtid. När det blir dags att koja förlängs sängen med en lös madrassdel. Ingen optimal lösning men dinetten kan på så vis få mer utrymme – alltid välkommet.
Sommarnöje
Det finns fyra bäddar vilket betyder att en familj bor bekvämt. Men de får hålla igen på bagaget eftersom stuvutrymmena är begränsade. Ett garage finns förvisso men där packar man knappast in kläder och dylikt. Att garaget dessutom bara har en öppning begränsar dess användbarhet. Två personer har naturligtvis inga problem att få plats med det som behövs.
Letar ni vinter- eller tresäsongersbil kan ni avstå denna. Lämplig säsong är april – september. Visserligen kommer värmaren att mota kylan och ni slipper frysa ombord. Men gasolen kommer ta slut snabbt och ni får sitta med kofta och ylletofflor i kupén ty kallraset från de enorma rutorna ska bekämpas med ett ynka värmeutblås placerat bakom förarstolen.
Spillvattentanken är isolerad men inte uppvärmd och tömningen är placerad utvändigt där den fryser. Ett sportlov stående vid elstolpe och med duschmöjligheter på campingen är inget problem. Itinéo MB 690 är ett sommarnöje, gott så. 80 procent av svenska husbilister ställer undan husbilen på hösten.
Vi tycker
Planlösningen är smått genial. Att med drottningsäng och delat badrum få till ett okej kök och en funktionell dinette i en husbil under sju meter är ett konststycke. Rymdkänslan är påtaglig. Trivseln likaså, bra utrustning och en angenäm prislapp är bilens styrkor, säkerhet och vinterduglighet dess akilleshäl. Även om bodelen inte är påkostad känns den väl ihopskruvad.
Är man två personer, eller en familj med god disciplin vad gäller packning, som söker sommarnöje är Itinéo en husbil värd att titta närmare på. Känslan är att man får mer än man betalar för.
Fakta
- Modell Itinéo MB690
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat
- Motor Turbodiesel 130 hk
- Vridmoment 320Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg (mot tillägg 4000 kg, heavy chassi, ca 21 000:-)
- Max last 485 kg (985kg med heavy chassi)
- LxBxH 695 x 235 x 289 centimeter
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank 120 liter
- Gråvattentank 120 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bäddar 2 +2
- Antal bältade platser 4
- Pris testbil 645 500 kronor
- Vi lånade bilen av PR Husbilar
Utrustning testbil
AC kupé, ABS, airbag förare, farthållare, elhissar förardörr, elspeglar, centrallås (även bodelsdörr), luftburen värme med elpatron, stor kyl, separat frys, garage, langeterade formskurna mattor, myggdörr finns som tillval 3200:-, ugn kan fås för 4987:-
Vi gillade
- Planlösningen
- Priset
- Skoskåp
- Körställning
- Den främre bäddens storlek
Vi önskar
- Lådor i köket
- Byrå istället för stol vid dörren
- Svankstöd i dinetten
- Fler fönster – i dörren, bredvid dörren, sovrummets vänstra vägg, på bakstammen
- Fler värmarutblås i dinette och kupé
- Justerad placering av läslamporna ovan sängen
Vi gillade inte
- Arbetshöjden i köket
- Inga LED lampor
- Rangligt bord
- Krånglig lösning för kassetten till toan