Till sÀsongen 2024 rustar Mobilvetta upp halvintegrerade Krosser pÄ ett flertal punkter. SÄ pass att man nÀstan kan tala om tvÄ helt nya modeller.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Mobilvetta Ă€r Trigano Gruppens italienska premiumfabrikat. De sĂ€tter design i frĂ€msta rummet men glömmer inte bort funktionen. Bilarna Ă€r mycket kompetenta och kĂ€nns som de skulle passa bra i Sverige. SĂ€rskilt modellerna med dubbelgolv och AL-KO chassi. Men försĂ€ljningen i Sverige har aldrig tagit fart. Varför? Gissningsvis för att man inte satsat pĂ„ att marknadsföra bilarna tillrĂ€ckligt. SĂ€rskilt deras funktionalitet. Designen Ă€r hela tiden âi vĂ€genâ. NĂ€r du tittar pĂ„ nya versionen av halvintegrerade Krosser kommer du förstĂ„ vad jag menar med detta.
Â
Krosser
Detta Àr den halvintegrerade versionen av Mobilvettas toppserie K-Yacht. NÀstan. Den har inte AL-KO chassi. Serien bestÄr av tre modeller, tvÄ med lÄngbÀddar och en med fristÄende drottningsÀng. Den korta lÄngbÀddarsbilen, Krosser 64, lÀmnas orörd. Men de andra tvÄ, Krosser 86 och 90, har fÄtt nya badrum och kök. De mÀter bÄda 7,45 meter.
Att man gjorde om badrummet var frÀmst för att fÄ mer plats runt drottningsÀngen och fÄ plats med lÀngre lÄngbÀdd pÄ duschsidan. Köket hÀmtade man direkt frÄn K-Yacht. En smart detalj Àr att man har en skÀrbrÀda i trÀ ovanför ena brÀnnaren, en snygg och praktisk lösning.
För att spara vikt anvÀnds ABS-plast till bilens kjolar.
Â
I bildgalleriet kan ni bekanta er nÀrmare med Krosser 86. Klicka för större bilder och bildtexter.