De motstÄende soffornas Är
Alla kulturer har sin tiderĂ€kning och kalender. Om husbilsbranschen hade en egen kalender skulle det i Ă„r vara âde motstĂ„ende soffornas Ă„râ eller Face to face soffornas Ă„râ. Inte sedan taksĂ€ngen gjorde entrĂ© pĂ„ bred front har en inredningsdetalj anammats pĂ„ sĂ„ bred front. I princip varenda tillverkare har ett antal modeller med denna sittgruppslösning.
Â
Av Stefan Janeld, Tore Afdal, John-Ove Tellefsen, Carla och Kees Witvliet
Â
Det börjar bli tjatigt att varje Är prata om rekord, hausse, högtryck och andra ord vi skribenter varierar oss med för att sÀga samma sak. Men det gÄr inte att komma ifrÄn detta. Husbilsmarknaden blir bara hetare och hetare. Tillverkarna har svÄrare och svÄrare att möta efterfrÄgan. Det handlar inte bara om hur mycket de kan producera i sina fabriker. Det handlar till lika stor, till och med större, del om hur underleverantörerna hÀnger med. För i varje husbil ska det sitta fönster, kylskÄp, spis, vÀrmare, takluckor, tevehÄllare och allt annat vi vill ha ombord. Dessa saker tillverkas av specialiserade företag som ogÀrna tar risken att investera i produktionsökning bara för att om nÄgra Är stÄ med dyr överkapacitet.
SÄ Àven om det de senaste Ären aviserats en produktionsökning i branschen pÄ cirka 20 000 husbilar kan det bli svÄrt att nÄ dit.
Möjligen Àr det sÄ att branschen sjÀlv begrÀnsar den totala husbilsförsÀljningen snarare Àn att efterfrÄgan frÄn kunderna minskar eller planar ut.
Â
UmgÀngesfrÀmjande, ingen smal passage. Att inreda med tvÄ motstÄende soffor har klara fördelar. Nackdelen Àr att man fÄr bygga om lite för att trolla fram bÀltade platser till baksÀtespassagerarna. MÄnga har valt att placera hopfÀllbara kaptenstolar i soffornas socklar. GÄr fort att fÀlla upp och man sitter förtrÀffligt. Men! Det stjÀl stuvutrymme.
Bilden Àr tagen i en Adria Coral Plus 670 DC.
PopulÀrt med bilar för tvÄ
De trender vi spanat de senaste tvÄ Ären fortsÀtter. Mer lÀttviktsmaterial för att fÄ bÀttre lastvikter, bredare bodelsdörrar, dugliga bÀddmÄtt, smala kylskÄp, prispressade helintegrerade modeller, fortsatt modest satsning (men Àndock satsning) pÄ alkovbilar, automatlÄdan Àr idag vanligare Àn den manuella.
NÀr taksÀngen gjorde entré för ett decennium sedan var det enligt branschen en seger för flexibiliteten. Bilarna kunde tjÀnstgöra bÄde Ät ett par och en barnfamilj. Men kompromisser gör fÄ saliga. Och taksÀngsbilen Àr en kompromiss. De som vill ha fyra bra sovplatser bör hellre titta pÄ alkovbil eller helintegrerad husbil.
Nu kommer motreaktionen till taksĂ€ngsbilarna – modeller sĂ€rskilt anpassade för tvĂ„ personer. IstĂ€llet för taksĂ€ng har de gigantiska takfönster. Ger en mycket mer öppen kĂ€nsla ombord.
Modeller utan fast sÀng som istÀllet utnyttjar bodelens yta för maximal komfort under dygnets vakna timmar. PÄ natten kommer sÀngen ner frÄn taket.
Ăven köken fĂ„r större betydelse i dessa bilar, helt enkelt för att det finns plats nĂ€r de fasta sĂ€ngarna slopats. För att inte tala om badrummen som Ă€ven i rimligt prissatta husbilar tillĂ„tts bre ut sig.
I bilar för tvĂ„ personer Ă€r vinkelsoffa inte den bĂ€sta lösningen. IstĂ€llet föredras tvĂ„ sĂ„ kallade âface to faceâ soffor. En soffa pĂ„ vardera sida om bordet. Klart umgĂ€ngesfrĂ€mjande och dessutom slipper man en trĂ„ng passage. Det blir lite trixigare att trolla fram bĂ€ltade platser för baksĂ€tespassagerarna. Men passagerare har man ju sĂ€llan i bilar som Ă€r byggda för tvĂ„ personer.
Inte mÄnga alternativ till Fiat
De som bygger pÄ Mercedes Sprinter har blivit allt fÀrre med Ären. Kanske nya Sprinter generationen som nu lanserats kan Àndra pÄ detta? Vi fÄr se.
De som vÀljer en modell pÄ Mercedes fÄr hur som helst den trevligaste förarmiljön pÄ husbilsmarknaden.
Renault och Ford sÄg ett tag ut att ta marknadsandelar. Men liksom tidigare blir det inga volymer. Idag Àr deras marknadsandelar försvinnande smÄ. Vilket Àr synd för de har sina fördelar. Inte minst prismÀssigt.
IstÀllet har Fiat syskonet Citroën blivit en vanligare syn, sÀrskild nÀr det ska tas fram prispressade kampanjmodeller.
Adria
Det Àr inte bara i Sverige som Adria Àr marknadsledande. Med över 14 000 enheter (husbilar och husvagnar) Àr man största enskilda varumÀrke sett till volym i Europa. Nyckeln till denna framgÄng Àr en lyckad balansgÄng mellan pris och kvalitet samt en förmÄga att knyta till sig duktiga handlare.
Alla Adrias modeller erbjuds i tre utrustningsnivĂ„er â Axess, Plus och Supreme. LĂ€gsta serien, Axess, byggs pĂ„ CitroĂ«n. Ăvriga pĂ„ Fiat. Förutom skillnaden i chassi och utrustningsnivĂ„ har man Ă€ven olika stil pĂ„ möblerna ombord.
Till sĂ€songen 2019 har man helt gjort om sitt program av inredda skĂ„pbilar, Twin serien. Ăvriga modellserier har lĂ€mnats i fred sĂ„ nĂ€r som pĂ„ ett par nya planlösningar.
Trendriktiga Sonic nyheter
I nya Sonic 700DC/710DC har man placerat en 160 cm bred fristÄende dubbelsÀng i sovrummet. I vardagsrummet tvÄ soffor, en pÄ vardera sida om bordet.
I Sonic 700DLT/710DLT Ă€r det lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och badrummet bak i kombination med âFace to faceâ soffgrupp.
BÄda modellerna mÀter 7,5 meter pÄ lÀngden.
Ăven i de halvintegrerade Matrix och Coral modellserierna lanseras modeller med den nya sittgruppen. Coralserien har Ă€ven fĂ„tt en modell med den breda sĂ€ngen.
Autostar
Franska Autostar har lÀnge varit en rent fransk angelÀgenhet. De Àr en del av Trigano Gruppen och bygger bilar i övre mellanklassen med ambition pÄ premium. Byggnationen Àr trÀfri och man lÀmnar 7 Ärs fuktskadegaranti.
Lagom till sitt 30 Ă„rs jubileum gör de entrĂ© pĂ„ svenska marknaden och kommer visa ett antal helintegrerade modeller pĂ„ Elmia mĂ€ssan. Bilarna som tas in till Sverige Ă€r i ett sĂ€rskilt âNordic Editionâ utförande. Med bland annat aluminiumvĂ€ggar istĂ€llet för glasfiber, taket Ă€r glasfiber för att stĂ„ emot hagel. Ăven undersidan Ă€r klĂ€dd i glasfiber som skydd mot vĂ€ta. SjĂ€lvklart Ă€r spillvatentanken isolerad och uppvĂ€rmd.
Tre modellserier, frĂ„n den enklare till mest pĂ„kostade â Prestige, Privilege och Passion.
Toppmodellen, Passion, har AL-KO chassi, dubbelgolv, vattenburen vÀrme och lithiumbaterier som standard.
Priserna spÀnner mellan ca 850 000 och 1,2 miljoner
30 Edition Àr ett jubileumsutförande med extra riklig utrustning.
I Privilege modellerna innebÀr det bland annat: 120w Solpanel, Vindrutejalusi, Multimedia ljudsystem med GPS, Backkamera, 16`AluminiumfÀlgar, 360° Surround vision system.
I Passion fÄr man dessutom formsydda mattor.
I Privilege fÄr man utöver detta Àven Alde vÀrmematta i förarhytten och ett isolertÀcke för vindrutan.
BĂŒrstner
Mellanklasstillverkaren frĂ„n Kehl har pĂ„ kort tid gjort om hela sitt program och dessutom Ă„terintroducerat ett sortiment av inredda skĂ„pbilar. Inte konstigt om de tar det lite lugnare inför 2019. DĂ€rmed inte sagt att man ligger lĂ„gt. Ixeo serien i halvintegrerat utförande Ă€r helt omgjord. Fyra modeller lanseras â tvĂ„ med höga lĂ„ngbĂ€ddar, en med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och en med drottningsĂ€ng. LĂ€ngre fram i tidningen finner du en tresidig modellfördjupning av Ixeo t720 med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och badrummet bak.
Carado
Hymers instegsfabrikat lanserade förra Ă„ret sĂ„vĂ€l en serie helintegrerade husbilar som en serie inredda skĂ„pbilar vid namn Vlow. De senare tillverkas i Laikas fabrik tillsammans med mellanklasstillverkaren BĂŒrstners plĂ„tisar. Det fick till följd att Vlow prismĂ€ssigt och kvalitetsmĂ€ssigt hamnade i mellanklassen. Inte Carados jaktmarker. Â
För att fÄ en instegsplÄtis pÄ programmet har man dÀrför förenklat bilen och börjat bygga Vlow i Dethleffs fabrik. Man fortsÀtter dock tillverka original Vlow i Laikas fabrik, men nu kallas den Vlow Unlimited.
SĂ„ nu finns det tvĂ„ nivĂ„er pĂ„ Carados inredda skĂ„pbilar â den lite enklare Vlow och den mer pĂ„kostade Vlow Unlimited.
Carthago
Att kunna erbjuda goda lastvikter med 3,5 tons totalvikt Àr sedan nÄgra Är Carthagos frÀmsta mÄl. Ute i Europa har man inte de körkortsregler vi Ätnjuter hÀr i Sverige sÄ 3,5 ton Àr en mycket viktig grÀns.
BÄde C-Compactline och C-Tourer har beroende pÄ modell gÄtt ner ca 50-60 kg i vikt till badsÀsongen 2019. Den minsta modellen av C-Compactline vÀger in pÄ under 2 800 kg vilket ger en lastvikt pÄ drygt 700 kg med 3 500 kg totalvikt.
En nog sÄ viktig nyhet Àr att C-Compactline, C-Tourer och Chic C-Line har fÄtt ett rymligare dubbelgolv tack vare ett nytt, 44 mm lÀgre, chassi frÄn AL-KO. Det gör att man fÄr plats med större tankar i Compactline och i alla modeller kan man stuva in mer mellan hjulaxlarna.
Chic C-Line Àr Carthagos storsÀljare. Den fÄr ny bakstam som sparar 13 cm pÄ Àngden. Centimetrar som kommer inredningen till godo. Bland annat i form av rymligare badrum eller lÀngre sÀngar, beroende pÄ modell.
I treaxlade XL modellerna Àr badrummet omgjort och nÀrmar sig Liner-klass. Samma badrum hittas i storebror Chic E-Line 5.8 QB Suite.
Carthago Van gör comeback efter 20 Är!
FÄ kanske kÀnner till att Carthago började sin bana i husbilsbranschen med att inreda folkabussar. Det slutade man med 2001 och fokuserade helt pÄ vanliga husbilar.
För nÄgra Är sedan lanserade man Äterigen en inredd skÄpbil. Men under namnet Malibu. Ett varumÀrke som vuxit till att bli en komplett husbilstillverkare med sÄvÀl inredda skÄpbilar som hel- och halvintegrerade bilar.
Till sÀsongen 2019 lanseras dock Carthago Van som en nyhet i Norden, Baltikum och Ryssland. En mer pÄkostad bil Àn syskonet Malibu. Med egen inredningsdesign (fÀrger). Den rikliga standardutrustningen inkluderar: 150 hk med automat, 120 liter brÀnsletank, markis, backkamera, backradar, aluminiumfÀlgar, vinteranpassad med isolerade tankar och vÀrmematta.
Chausson
Franska Chausson med sin tvilling Challenger Àr en av Europas största husbilstillverkare med en volym pÄ hela 9 000 husbilar. PÄ flera marknader Àr man ett topp 5 fabrikat och i vissa lÀnder till och med marknadsledare.
PÄ senare Är har man varit ett av de mest innovativa fabrikaten vad gÀller planlösningar. Man har Àven varit enda tillverkare som lÄter kunden vÀlja fritt mellan Fiat och Ford chassi.
Tre utrustningsnivĂ„er erbjuds â enklare Flash, mer pĂ„kostade Welcome och specialmodellen Titanium.
Nytt för 2019 Àr att man i Flash serien inte lÀngre kan vÀlja mellan Fiat eller Ford. Modellerna tillverkas antingen pÄ det ena eller andra chassiet. I Welcome serien Àr valet fortfarande fritt. Titanium byggs uteslutande pÄ Ford.

Eura Mobil
Med sin skruvlösa bodelskonstruktion, generösa standardutrustning, 3 Ärs möbelgaranti och hela tio Ärs fuktskadegaranti har Eura Mobil pÄ senare Är vuxit i Sverige. FrÀmst Àr det de lyxigare Integra och Integra Line modellerna som lockar. De stÄr sig prismÀssigt mycket vÀl.
Men det finns Àven anledning att titta pÄ de mindre modellerna. Eura Mobil Àr en av fÄ som tillverkar kompakta alkovbilar med rymliga uppvÀrmda dubbelgolv. Kompetenta vinterbilar som inte kostar skjortan och halva armen.
Activa One 570 HS Àr en kompakt alkovbil i mellanklassen. U-soffa och alkov gör att den trots sin ringa lÀngd pÄ 599 cm Àr en bekvÀm bostad för tvÄ, Àven vintertid eftrsom den Àr vÀlisolerad, saknar köldbryggor och har ett uppvÀrmt dubbelgolv (hela 37 cm högt) för teknik och tankar.
Inte en ny modell men förbÀttrad pÄ flera punkter inför 2019. Bland annat med bÀttre bodelsfönster och ett tryckvattensystem istÀllet för simpel drÀnkbar impellerpump.
Integra Line har funnits nÄgra Är och behövde förnyas. SÄ till sÀsongen 2019 har man en ny inredning som harmonierar med toppmodellen Integras interiör. VÀlj mellan en klassisk mörk fanér eller en modernt ljus.
UtvĂ€ndigt ska man vara en riktig kĂ€nnare av Eura Mobil för att se skillnaden mot förra modellen. Det Ă€r frĂ€mst bakstammen som skvallrar att det Ă€r en 2019 Ă„rs modell, den har fĂ„tt baklyktor med LED teknik. Som tillval kan man Ă€ven fĂ„ strĂ„lkastare helt i LED teknik – ger 30% mer ljus pĂ„ vĂ€gen.
Spillvattentanken töms numera med ett knapptryck via en elektrisk ventil.
De halvintegrerade modellerna, Profila T och Profila RS (taksĂ€ng) har fĂ„tt samma interiörlyft som sitt helintegrerade syskon. Ăven de tekniska lyften delas med Integra Line, utom LED strĂ„lkastarna, de finns inte till Fiats originalfront. Ny bakstam med LED bakljus.
En komforthöjande detalj Àr att drottningsÀngarna nu mÀter 150 cm pÄ bredden.
Frankia
Mycket av det som Àr nytt hos Frankia kretsar kring den nya Mercedes Sprinter. SÄklart! Konstigt vore det annars. LÀngre fram i tidningen kan du lÀsa en modellfördjupning av den halvintegrerade T7400.
i680 SG Àr ny för Äret. En kompakt helintegrerad husbil utan fast sÀng. Man sover i taksÀngen i förarhytten. En rejÀlt stor sÄdan.
Modellen Àr optimerad för tvÄ personer som vill ha en smidig bil att köra men ÀndÄ kunna ta med sig packning nog för lÄnga resor.
Garaget Àr enormt (1,24 meter högt), Normalt pÄ denna typ av husbil samsas kök och toalett lÀngst bak, men i denna Àr det garaget och invÀndiga stuvutrymmen som huserar lÀngst bak.
Stor sittgrupp för umgÀnge med vÀnner eller en tupplur efter lunchen.
Hobby
Husbilarna frÄn Hobby tuffar pÄ. Endast detaljförbÀttringar har gjorts inför 2019. Men de inreda skÄpbilarna har fÄtt mer uppmÀrksamhet frÄn konstruktionsteamet.
Hobby kallar sina plÄtisar för Vantana. Till nÀsta Är kommer Vantana i tre olika versioner.
Vantana Ontour â en enklare, men inte simpel, modellserie.
Vantana De Luxe â Utrustad enligt HobbyKomplett konceptet – utrustning för ca 120 000 kronor som standard.
Vantana Premium â Som De Luxe men med lite mer valmöjligheter för att göra bilen personlig.
Alla tre serier omfattar samma planlösningar, det Àr bara utrustningsnivÄ och finish som skiljer.
Hymer
Som en av fĂ„ tillverkare bygger Hymer husbilar pĂ„ Mercedes Sprinter. Det gör att de fĂ„r nya modeller âpĂ„ köpetâ nu nĂ€r Mercedes Sprinter kommit i ny kostym.
Tydligast blir det pÄ halvintegrerade ML-T och inredda skÄpbilen Grand Canyon.
Annars Àr den största nyheten B-MC (Modern Comfort). En lÀttviktsversion av B-Klass med Hymers nya SLC chassi (Super Lightweight Chassie). B-MC sÀljs i bÄde hel- och halvintegrerat utförande.
ML-T Àr en exklusiv nischprodukt riktad mot kunder som vill ha en kompakt husbil med riktigt fin körupplevelse. Finns Àven i en fyrhjulsdriven version med hög markfrigÄng för de som vill ta sig lite lÀngre in i skogarna.
NÀr man ÀndÄ behövde bygga om bodelen för att passa nya MB Sprinter passade man pÄ att piffa upp interiören ocksÄ. Nytt och frÀscht frÄn drivlina till badrum.
Karmann
SkÄpbilsinredaren Karmann har i Är tagit stora kliv pÄ den svenska registreringsstatistiken. Man Àr det nÀst populÀraste renodlade plÄtisfabrikatet i Sverige, efter Pössl.
Nyheterna inför 2019 Àr en ny inredning i Davis modellerna och en helt ny campingbil som lystrar till namnet Danny.
Campingbilar Àr ingen storsÀljare i Sverige. Vi skyr popup-tak och vill ha dusch och toalett ombord. Popup-taket kommer vi inte ifrÄn i Fiat Talento baserade Karmann Danny. Men i den större versionen, 530, Àr det bÄde dusch och kassettoa. Lillebror 490 saknar dessa bekvÀmligheter och Àr mer en traditionell campingbil. PÄ bilderna visas Danny 530.
Knaus
För 30 Är sedan rullade den första Knaus husbilen ut pÄ vÀgarna, den hette Traveller 635 och var en alkovbil byggd pÄ Fiat. Sedan dess har mycket hÀnt. Bland annat en konkurs för tio Är sedan. Men med nya Àgare, en stark hollÀndsk investmentgrupp, tog man sig ur krisen. Idag Àr man inte bara lönsamma man Àr innovativa och ligger i framkant.
Knaus fortsÀtter arbeta nÀra VW nÀr de presenterar 2019 Ärs nyheter. Fast det stÄr inte VW i grillen pÄ nya Van Ti Plus, det stÄr MAN. Samma bil som VW Crafter men med mer attityd och ett servicenÀtverk med 24h service!
I original Àr modellen framhjulsdriven. Men gÄr att bestÀlla med bakhjulsdrift sÄvÀl som fyrhjulsdrift. VÀggarna Àr i aluminiumsandwich.
TvĂ„ planlösningar till att börja med â fransk bĂ€dd eller lĂ„ngbĂ€ddar.
Laika
Största nyheten frÄn Laika Àr förstÄs att de Äter ger sig in i mellanklassegmentet med nya modellserien Kosmo. Det Àr inte sÄ mÄnga Är sedan man deklarerade att man skulle vara en renodlad premiumtillverkare. Men med en sprillans ny fabrik med hög kapacitet mÄste man hÄlla bandet rullande. Och mellanklassen Àr en större marknad Àn premium.
Ci/RollerTeam
Italienska tillverkaren Ci har klÀttrat snabbt i försÀljningsstatistiken i Sverige de senaste Ären. FrÄn en blygsam volym pÄ 20-30 fordon Àr man idag uppe i 200 bilar per Är och ligger stadigt pÄ övre halvan i försÀljningsstatistiken.
FrÄn att ha varit en renodlad instegstillverkare Àr man idag mer ett mellanklassfabrikat. I programmet finns alkovbilar, halvintegrerade och helintegrerade modeller. I huvudsak bygger man pÄ Fiat men det finns modeller pÄ Ford.
I Sverige anvÀnds inte RollerTeam som varumÀrke, alla bilar sÀljs som Ci, men man kan fÄ RollerTeam interiören om sÄ önskas.
Stora nyheten i Är Àr nya modelserien Horon bestÄende av fem alkovmodeller, tio halvintegrerade och tre helintegrerade modeller.
Modellserien Àr en blandning av nytt och befintligt. En del modeller huserade tidigare i andra modellserier och har anpassats för den nya serien. Andra modeller Àr helt nya.
I Sverige kommer dock bilarna kallas Elliot, pÄ importörens initiativ. Elliot Àr ett vÀlkÀnt modellnamn pÄ instegsbilar frÄn Ci.
Kabe
Det Àr mestadels detaljförbÀttringar frÄn den svenska tillverkaren inför 2019. Ny utvÀndig grafik, nya textilier och lite annat smÄtt och gott.
Men man lanserar ocksĂ„ en ny husbilsmodell â Imperial i860. En lyxig helintegrerad modell i Kabes toppserie. Modellen hamnar storleksmĂ€ssigt mitt emellan syskoneni810 och i910.
Imperial i860 Ă€r 8,7 meter lĂ„ng och stĂ„r pĂ„ ett tandemaxelchassi frĂ„n AL-KO. SjĂ€lvklart fullt ut vinterduglig. Standardutrustningen Ă€r minst sagt riklig â 180hk med automat, hydrauliska stödben, backkamera och GPS för att nĂ€mna nĂ„gra saker vi normalt hittar pĂ„ tillvalslistor.
TvÄ planlösningar: LÄngbÀddar (i860 LGB) eller drottningsÀng (i860 LQB) i sovrummet. I övrigt allt lika. PÄ bilderna i860 LQB.
Morelo
Till sÀsongen 2019 har Morelo gjort om Palace serien. Den Àrver mycket av det formsprÄk Morelo lanserade i sin pampiga Empire Liner.
För stabilare vÀgupptrÀdande har man tagit hjÀlp av ett utomstÄende företag för att bredda hjulaxlarna 20 cm.
Bilen byggs pĂ„ tre olika chassin, beroende pĂ„ storlek och kundens preferens â Iveco Daily, Iveco Eurocargo, Mercedes Atego. Minsta modellen mĂ€ter 8 meter och den lĂ€ngsta 9,5 meter. Standardbredd Ă€r 2,4 meter men man kan bestĂ€lla bilen i XL utförande och dĂ„ Ă€r den 2,5 meter bred.
Niesmann+Bischoff
Inget fabrikat lever mer pÄ sin design Àn Niesmann+Bischoff. DÀrmed inte sagt att kvaliteten brister, tvÀrtom, det Àr toppkvalitet pÄ husbilarna. Men ibland lÄter man form gÄ före funktion.
I Är har man tagit fram en ny, ljusare, interiör kallad Modern Line. Den erbjuds parallellt med den mörkare, Classic Line, vi vant oss vid de senaste Ären.
PÄ chassisidan har man till toppmodellen Flair tagit fram ett system som med ett knapptryck justerar trycket i luftfjÀdringens bÀlgar för att passa underlaget. Tre lÀgen; Standard, det fastare lÀget sport och ett mjukare kallat comfort. Systemet kallas Active Air Chassis.
- Â
Pilote
Förra Äret lanserades ett nytt bodelsgolv i de halvintegrerade husbilarna. 45 mm isolering och alla rör och ledningar dragna i golvet. 2019 har denna golvkonstruktion Àven hittat till de helintegrerade modellerna.
Man Àndrar i den utvÀndiga dekaleringen och gör de sedvanliga justeringarna pÄ möblemanget. Den viktigaste Àr att bilarna med Truma vÀrme fÄtt vÀrmaren flyttad till en central plats i bodelen.
En sak kommer fÄ stor uppmÀrksamhet och troligen bilda skola i branschen. Pilote har startat ett samarbete med navigatortillverkaren Garmin. Tillsammans har de tagit fram en ny manöverpanel till husbilens alla funktioner. NÀr den inte anvÀnds sitter den pÄ vÀggen eller pÄ instrumentbrÀdan. NÀr du ska justera nÄgot tar du panelen och sÀtter dig tillrÀtta. Det Àr som att ha en surfplatta att styra allt frÄn. GrÀnssnittet Àr intuitivt och snabbjobbat. Man har döpt lösningen till Xprience och den har tagit plats i hela sortimentet.
Smartness i plÄtisarna
I skÄpbilarna har man tagit fram ett nytt kök. IstÀllet för att fÀlla upp ett tÀcklock över spis och ho drar man tÀcklocket Ät sidan. PÄ sÄ vis försvinner ingen arbetsyta nÀr man ska anvÀnda spis eller ho. Lösningen följer med inredningsalternativet Premium.
Som tillval i skÄpbilarna kan man fÄ en lÄda i lastutrymmet.
Pössl/Globecar
Europas största inredare av skÄpbilar finputsar det befintliga sortimentet. Revolution modellerna, med höj och sÀnkbar sÀng bak, har fÄtt större spegel i badrummet och ett utökat stuvutrymme.
En ny planlösning pÄ Fiats 640 cm skÄp lanseras. Den heter Roadstar/Globestar 640 SG och har en vinkelsoffa, pelarbord, liten pall innanför skjutdörren, tvÀrbÀdd bak, ett stort badrum pÄ ena sidan och kök och garderob pÄ andra sidan.
Rapido
Franska Rapido har lanserat en hel del nytt senaste Äret. Största nyheterna har varit nya treaxlade 10 serien och en utökad Distinction serie. Till 2019 Àr det frÀmst förbÀttringar av existerande modeller.

Sun Living
Adrias instegsfabrikat förnyades helt inför innevarande sÀsong. Vi pÄ Husbien Test utsÄg det nya modellprogrammet som instegsklassens intressantaste.
Till nĂ€sta sĂ€song har Sun Living av naturliga skĂ€l inte Ă€ndrat sĂ„ mycket i bilarna. Nya textilier â annan kulör och högre kvalitet, fastare stoppning i sittdynorna, mjukstĂ€ngande luckor. Med âStyle Packâ fĂ„r man en mer ombonad bodel med textilklĂ€dd huvudgavel, textilklĂ€dd sidovĂ€gg i dinetten, överskĂ„p i beige lack, dekorationskuddar i matchande fĂ€rg och tvĂ„ filtar som matchar inrednigen.
Westfalia
Westfalia gĂ„r sin egen vĂ€g, med mĂ„nga lösningar hĂ€mtade frĂ„n sitt samarbete med fordonsindustrin â huvudsysslan Ă€r inte att inreda skĂ„pbilar under eget namn utan att hjĂ€lpa företag som Mercedes, Opel, Ford, Renault och flera andra att specialinreda deras fordon. I vissa fall som campingbilar, i andra fall som minibussar.
EfterfrÄgan pÄ Westfalia bilar överstiger tillgÄngen. En ny fabrik ska lösa detta och man hoppas kunna öka sin produktionsvolym högst vÀsentligt under 2019.
Westfalia har produktion i bÄde Frankrike och Tyskland. FrÄn den franska fabriken kommer denna röd/vita lÀckerbit kallad Kepler Sixty. En klassisk campingbil med popup-tak.
Inredningen följer den röd/vita exteriören och Àr en tydlig retroflirt.
Bilen Àr byggd pÄ VW T6 och mÀter 530 cm.
De franskbyggda modellerna har hittills inte sÄlts i Sverige. Men nu ska det bli Àndring pÄ detta meddelar fabriken.
Westfalia arbetar pÄ att ta fram en ny James Cook. Deras klassiska toppmodell baserad pÄ Mercedes. Modellen Àr fortfarande pÄ projektstadiet. Men sÄ mycket Àr klart att vi kan avslöja att den fÄr:
- – Tre olika höjder â standard, popup-tak, förhöjt glasfibertak
- – Slideout baktill
- – Valbart bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift
- – 2 alternativt 4 sovplatser
- – Trolleribadrum som Ă€r antingen toalett eller duschkabin
- – Appstyrd manöverpanel
Itinéo
Rapido Gruppens instegsfabrikat blir allt mer pÄkostat. Design, materialval och byggnation andas mer mellanklass Àn insteg. Men priserna Àr fortfarande pÄ instegsnivÄ.
Till 2019 lanserar man en ny helintegrerad modell kallad JC 740. Som namnet antyder Àr den 7,4 meter lÄng. I sovrummet lÄngbÀddar, i vardagsrummet motstÄende soffor. Delat badrum med dusch och toalett pÄ var sida om passagen till sovrummet. Köket Àr i vinkel och har förvÄnansvÀrt gott om arbetsyta.
Den nya fronten ger modellen ett kaxigt utseende. Det Àr ingen vild gissning att designteamet har ett gott öga till Lexus.
Med sin ljusa fanér och avsaknaden av trÄnga passager kÀnns bilen rymligare Àn andra husbilar pÄ samma lÀngd. Det svarta köket med vita lÄdor bryter av pÄ ett effektfullt sÀtt.
Giottiline
I Sverige Àr Italienska Giottiline ingen större aktör. à ratal av turbulens kring fabrikatet har hÀmmat utvecklingen. Sedan nÄgra Är Àr man en del i Rapido Gruppens varumÀrkesflora och till nÀsta sÀsong förnyas sortimentet. Dels med uppdaterade inredningar men ocksÄ med tvÄ nya modeller och tvÄ förnyade planlösningar i existerande modeller.
UtvÀndigt kÀnns 2019 Ärs modeller igen pÄ ny dekalering och en ny glasfiberhÀtta över förarhytten. FörbÀttringar som inte syns Àr det nya golvet i glasfibersandwich som stÄr emot fukt.
InvÀndigt har man bytt ut handtag, köksblandare, duschkabinen och en mÀngd andra saker. Tillsammans ger detta ett mer modernt intryck och kvalitetskÀnslan Àr högre.
Dethleffs
En helt ny modellserie kallad Pulse och en uppiffad Trend serie Àr de stora nyheterna frÄn Isny:s stolthet.
Det som sticker ut med Pulse Àr ljussÀttningen ombord. Vi Àr vana vid effektfull LED belysning i dagens husbilar. Men i Pulse tar Dethleffs det hela ett steg lÀngre pÄ ett smakfullt vis.
Inroparen Trend har sedan premiÀren för tvÄ Är sedan blivit en storsÀljare. Nu fÄr den ett in- och utvÀndigt facelift. Genom att ta bort en del trÀpaneler invÀndigt och ersÀtta dem med textilklÀdda paneler blir det en mer modern look. Helintegrerade Trend fÄr en front som Àr lik syskonen Pulse och Globebus.
Alpa, modellserien som 2011 lanserades som alkovmodell och beskrevs som âdrömbilen för tvĂ„, kommer nu i helintegrerad version. DĂ€rmed följer man trenden med lyxiga helintegrerade tvĂ„personersbilar.
Alpa I 7820-2 Àr en helintegrerad husbil optimerad för tvÄ personer. Med sina 8,5 meter Àr det gott om plats ombord. U-soffa bak, kök midskepps, badrum i passagen till förarhytten, sover gör man i tvÄ 210 cm lÄngbÀddar placerade i förarhytten.
Bilen baseras pÄ dethleffs XLi bodel och delar mycket av tekniken dÀrifrÄn. TvÄ fÀrger, vit eller som pÄ bilden silver. Modellen premiÀrvisas pÄ Caravan Salon.
Malibu
Carthagos syskonfabrikat Malibu har fÄtt fart pÄ försÀljningen. Det Àr fortfarande de inredda skÄpbilarna som gÄr bÀst. Men till nÀsta Är kanske det Àndras. För man lanserar fem nya modeller, tre helintegrerade och tvÄ halvintegrerade.
I 441 LE Àr en kort helintegrerad bil, 6,63 meter, med lÄngbÀddar i sovrummet. Att man kan rymma lÄngbÀddar i en sÄ kort husbil Àr tack vare ett nydesignat trolleribadrum dÀr man genom att svÀnga vÀggen med handfatskommoden vÀxlar mellan toalettutrymme och duschkabin. Modellen finns endast som integrerad.
De nya syskonen finns dock som bĂ„de integrerade och halvintegrerade. Vi pratar tvĂ„ planlösningar â T/I 490 och T/I 500. BĂ„da 7,47 cm lĂ„nga. I T/I 490 Ă€r en lĂ„ngbĂ€ddarsbil med garage. I T/I 500 sover man i drottningsĂ€ng.
PLA
Det hÀnder saker hos PLA. Efter att ha skurit ner modellutbudet högst vÀsentligt till innevarande sÀsong har man nÄtt en total volym om 1 400 husbilar. DÀr ingÄr Àven nÄgra hundra Giottiline.
De existerande lokalerna har dÀrmed blivit trÄnga. För trÄnga för att kunna vÀxa. DÀrför har man köpt upp mark runt sin fabrik och Àr nu i fÀrd med att bygga ut.
För att till dess vara sĂ„ effektiva som möjligt fokuserar man pĂ„ endast en modellserie inför nĂ€sta sĂ€song â Happy. Mister serien lĂ€ggs ner.
Man kan ana att det inte bara Àr trÄngboddhet som ligger bakom beslutet. PLA ingÄr sedan ett par Är i Rapido Gruppen. Och ska man se till hela gruppen sÄ Àr det ingen mening att göra en modellserie som konkurrerar med andra modeller i koncernen.
Happy serien Àr en av marknadens billigaste husbilar och har ingen konkurrent inom Rapido Gruppen.

För de som vill höja sin Happy ytterligare ett snĂ€pp finns Privilege Pack. Stabilare bodelsdörr med dubbla lĂ„smekanismer, LED baklyktor, 7â backkamera, stor skylight fram och annan grafik som signalerar att det inte Ă€r en ordinĂ€r Happy. PĂ„ bilderna en Happy 397 med motstĂ„ende soffor och en femte bĂ€ltad plats.
Sunlight
Den inredda skĂ„pbilen Cliff som lanserades förra Ă„ret tillverkades i Laikas fabrik och var i stort sett en tvilling till BĂŒrstners inredda skĂ„pbilar. Det gjorde att den kostade lite mer Ă€n planerat. I Ă„r flyttar man produktionen till Dethleffs fabrik i Isny och förenklar den nĂ„got. Det gör att den kommer ner i pris och blir den instegsbil den frĂ„n början var tĂ€nkt som.
Sunlights bÀstsÀljare Àr inte plÄtisar. Det Àr alkovbilar, halvintegrerade modeller och Àven helintegrerade sedan ett Är tillbaka.
I dessa modeller görs endast smĂ€rre förbĂ€ttringar. Största nyheten Ă€r en ny helintegrerad modell â i69 S, en bil under sju meter med drottningsĂ€ng.
Concorde
Inga stora förÀndringar i modellprogrammet inför nÀsta Är. Lite Àndringar i fanér, en faller bort och en annan kommer till.
TvĂ„ nya planlösningar kan vara av intresse â Cruiser 900 RRL pĂ„ Iveco Euro Cargo och en Centurion modell utan slideout kallad 990 MI.
Det ryktas att det ska visas nÄgot nytt pÄ Caravan Salon.
Dreamer
TvÄ nya modeller tar plats I den franska skÄpbilsinredarens modellprogram nÀsta Är. En för familjen och en för paret som vill ha lite en lite mer exklusiv plÄtis.
D55+ Àr en mer pÄkostad version av D55. Det som frÀmst sticker ut Àr takfönstret över förarplatsen. Inredningen följer mall 1A med dubbelsÀng bak, kök och badrum midskepps och en dinette fram. Utförandet Àr dock pÄkostat med hög finish och kvalitetskÀnsla. Ramfönster signalerar för utomstÄende att detta Àr en bil i premiumklassen.
La Strada
Med en ny Mercedes Sprinter blir det naturligtvis logiskt att La Strada förnyar sin Sprinter baserade Regent serie. Bland annat ser man till att dra nytta av alla de förarhjÀlpmedel som Mercedes erbjuder till Sprinter, det Àr personbilsklass pÄ sÀkerheten.
I den Fiat baserade Avanti serien Àr nyheten för Äret möjlighet att fÄ fabriksmonterad luftfjÀdring.
LMC
PopulÀra LMC förfinar sitt modellprogram. Det handlar om att man lÀgger in slitstarkt PVC golv i alla modeller, erbjuder Iso-Fix barnstolsfÀsten i modellserierna Cruiser Comfort och Explorer Comfort. Dessa tvÄ modellserier fÄr dessutom vattenburen vÀrmematta i förarhytten, bÀddbar sittgrupp och en ny multimedia anlÀggning frÄn Pioneer, med GPS om sÄ önskas.
Man lanserar Àven ett antal planlösningar. Bland annat Explorer Comfort I 755 med de sÄ populÀra motstÄende sofforna.
Rimor
Italienska Rimor fyler 40 Är. Men det blir inga jubileumsmodeller eller liknande för att fira. Man arbetar lugnt vidare med samma modellserier som föregÄende Är. Inklusive de Reanult baserade serierna Katamarano och Surf. Seal, Europeo och Super Brig byggs pÄ Fiat.
Alla serier fÄr detaljförbÀttringar sÄsom nya bordsskivor, fjÀrrstyrd dimmerfunktion pÄ innerbelysningen, en rejÀlare dörr i Surf serien och lite andra detaljförbÀttringar.
Vad man satsar hÄrdast pÄ Àr att förnya fabrikatets image. Med en ny logga och nya typsnitt pÄ modellnamnen dÀr första bokstaven gÄr i stil med nya loggan hoppas man fÄ en mer modern image.
McLouis
Det Àr inga stora modellnyheter aviserade för 2019 frÄn sveriges populÀraste Italienare. Man arbetar vidare med Mc-4, Glamys och Nevis serierna.
Man Ă€r inne i en omorganisering av sin modellportfölj för att göra modellprogrammet mer överskĂ„dligt. Tanken Ă€r att man ska arbeta med tvĂ„ serier â 300 och 800.
McLouis har en komplett modellpalett med sÄvÀl alkovbilar som hel- och halvintegrerade modeller. Alla fullutrustade frÄn start enligt importörens All-Inclusive koncept.
Elnagh
Elnagh har de senaste tvĂ„ Ă„ren varit lite av en raket pĂ„ svenska marknaden. Till 2019 gör ett klassiskt modellnamn comeback â Magnum. En helintegrerad husbil i mellanklassen. Fyra modeller i lĂ€ngder frĂ„n 6,9 till 7,4 meter.
Halvintegrerade T-Loft lever vidare med endast detaljförÀndringar. Finns Àven den i fyra planlösningar.
Mobilvetta
TvÄ nya modeller i K-Yacht Tekno Line ser dagens ljus; 86 och 90, lÄngbÀddar respektive drottningsÀng. BÄda har rymliga sittgrupper med motstÄende soffor. Tack vare att köket Àr vinklat med den tvÀrstÀllda delen in mot bilen blir det god rymdkÀnsla vid sittgruppen. Modellerna upplevs större Àn de egentligen Àr.