Meny

.

Modellnytt 2019

De motstÄende soffornas Är

Alla kulturer har sin tiderĂ€kning och kalender. Om husbilsbranschen hade en egen kalender skulle det i Ă„r vara ”de motstĂ„ende soffornas Ă„r” eller Face to face soffornas Ă„r”. Inte sedan taksĂ€ngen gjorde entrĂ© pĂ„ bred front har en inredningsdetalj anammats pĂ„ sĂ„ bred front. I princip varenda tillverkare har ett antal modeller med denna sittgruppslösning.

 

Av Stefan Janeld, Tore Afdal, John-Ove Tellefsen, Carla och Kees Witvliet

 

Det börjar bli tjatigt att varje Är prata om rekord, hausse, högtryck och andra ord vi skribenter varierar oss med för att sÀga samma sak. Men det gÄr inte att komma ifrÄn detta. Husbilsmarknaden blir bara hetare och hetare. Tillverkarna har svÄrare och svÄrare att möta efterfrÄgan. Det handlar inte bara om hur mycket de kan producera i sina fabriker. Det handlar till lika stor, till och med större, del om hur underleverantörerna hÀnger med. För i varje husbil ska det sitta fönster, kylskÄp, spis, vÀrmare, takluckor, tevehÄllare och allt annat vi vill ha ombord. Dessa saker tillverkas av specialiserade företag som ogÀrna tar risken att investera i produktionsökning bara för att om nÄgra Är stÄ med dyr överkapacitet.

SÄ Àven om det de senaste Ären aviserats en produktionsökning i branschen pÄ cirka 20 000 husbilar kan det bli svÄrt att nÄ dit.

Möjligen Àr det sÄ att branschen sjÀlv begrÀnsar den totala husbilsförsÀljningen snarare Àn att efterfrÄgan frÄn kunderna minskar eller planar ut.

 

UmgÀngesfrÀmjande, ingen smal passage. Att inreda med tvÄ motstÄende soffor har klara fördelar. Nackdelen Àr att man fÄr bygga om lite för att trolla fram bÀltade platser till baksÀtespassagerarna. MÄnga har valt att placera hopfÀllbara kaptenstolar i soffornas socklar. GÄr fort att fÀlla upp och man sitter förtrÀffligt. Men! Det stjÀl stuvutrymme.

Bilden Àr tagen i en Adria Coral Plus 670 DC.

PopulÀrt med bilar för tvÄ

De trender vi spanat de senaste tvÄ Ären fortsÀtter. Mer lÀttviktsmaterial för att fÄ bÀttre lastvikter, bredare bodelsdörrar, dugliga bÀddmÄtt, smala kylskÄp, prispressade helintegrerade modeller, fortsatt modest satsning (men Àndock satsning) pÄ alkovbilar, automatlÄdan Àr idag vanligare Àn den manuella.

NÀr taksÀngen gjorde entré för ett decennium sedan var det enligt branschen en seger för flexibiliteten. Bilarna kunde tjÀnstgöra bÄde Ät ett par och en barnfamilj. Men kompromisser gör fÄ saliga. Och taksÀngsbilen Àr en kompromiss. De som vill ha fyra bra sovplatser bör hellre titta pÄ alkovbil eller helintegrerad husbil.

Nu kommer motreaktionen till taksĂ€ngsbilarna – modeller sĂ€rskilt anpassade för tvĂ„ personer. IstĂ€llet för taksĂ€ng har de gigantiska takfönster. Ger en mycket mer öppen kĂ€nsla ombord.

Modeller utan fast sÀng som istÀllet utnyttjar bodelens yta för maximal komfort under dygnets vakna timmar. PÄ natten kommer sÀngen ner frÄn taket.

Även köken fĂ„r större betydelse i dessa bilar, helt enkelt för att det finns plats nĂ€r de fasta sĂ€ngarna slopats. För att inte tala om badrummen som Ă€ven i rimligt prissatta husbilar tillĂ„tts bre ut sig.

I bilar för tvĂ„ personer Ă€r vinkelsoffa inte den bĂ€sta lösningen. IstĂ€llet föredras tvĂ„ sĂ„ kallade ”face to face” soffor. En soffa pĂ„ vardera sida om bordet. Klart umgĂ€ngesfrĂ€mjande och dessutom slipper man en trĂ„ng passage. Det blir lite trixigare att trolla fram bĂ€ltade platser för baksĂ€tespassagerarna. Men passagerare har man ju sĂ€llan i bilar som Ă€r byggda för tvĂ„ personer.

Inte mÄnga alternativ till Fiat

De som bygger pÄ Mercedes Sprinter har blivit allt fÀrre med Ären. Kanske nya Sprinter generationen som nu lanserats kan Àndra pÄ detta? Vi fÄr se.

De som vÀljer en modell pÄ Mercedes fÄr hur som helst den trevligaste förarmiljön pÄ husbilsmarknaden.

Renault och Ford sÄg ett tag ut att ta marknadsandelar. Men liksom tidigare blir det inga volymer. Idag Àr deras marknadsandelar försvinnande smÄ. Vilket Àr synd för de har sina fördelar. Inte minst prismÀssigt.

IstÀllet har Fiat syskonet Citroën blivit en vanligare syn, sÀrskild nÀr det ska tas fram prispressade kampanjmodeller.

Adria

Det Àr inte bara i Sverige som Adria Àr marknadsledande. Med över 14 000 enheter (husbilar och husvagnar) Àr man största enskilda varumÀrke sett till volym i Europa. Nyckeln till denna framgÄng Àr en lyckad balansgÄng mellan pris och kvalitet samt en förmÄga att knyta till sig  duktiga handlare.

Alla Adrias modeller erbjuds i tre utrustningsnivĂ„er – Axess, Plus och Supreme. LĂ€gsta serien, Axess, byggs pĂ„ CitroĂ«n. Övriga pĂ„ Fiat. Förutom skillnaden i chassi och utrustningsnivĂ„ har man Ă€ven olika stil pĂ„ möblerna ombord.

Till sĂ€songen 2019 har man helt gjort om sitt program av inredda skĂ„pbilar, Twin serien. Övriga modellserier har lĂ€mnats i fred sĂ„ nĂ€r som pĂ„ ett par nya planlösningar.

Glastak i plÄtisarna

Den högsta serien av Adrias plÄtisar heter Twin Supreme. Till nÀsta sÀsong fÄr den ett panoramaglastak som pÄminner om de man har i sina lyxigaste halvintegrerade Coral modeller.

Trolleribadrum i plÄtisarna

PĂ„ Plus och Supreme versionerna av Twin Ă€r badrummet nytt. Ett trolleribadrum kallat ”Duplex” dĂ€r man gömt duschen bakom vĂ€ggen med handfatet. NĂ€r det Ă€r dags att duscha viker man undan vĂ€ggen och hela utrymmet blir en duschkabin.

Trendriktiga Sonic nyheter

I nya Sonic 700DC/710DC har man placerat en 160 cm bred fristÄende dubbelsÀng i sovrummet. I vardagsrummet tvÄ soffor, en pÄ vardera sida om bordet.

I Sonic 700DLT/710DLT Ă€r det lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och badrummet bak i kombination med ”Face to face” soffgrupp.

BÄda modellerna mÀter 7,5 meter pÄ lÀngden.

Även i de halvintegrerade Matrix och Coral modellserierna lanseras modeller med den nya sittgruppen. Coralserien har Ă€ven fĂ„tt en modell med den breda sĂ€ngen.

Sittgruppen i Sonic 700DC/710DC
Sovrummet i Sonic 710 DLT Plus

Nordkapp Edition

Adria har dragit nytta av det faktum att importören i Sverige Àr en del av Kabe koncernen. Kunskapsutbytet har resulterat i Nordkapp Edition. Prispressade specialversioner av Matrix, Coral och Twin med vattenburen vÀrme frÄn svenska Alde och en hel del lull-lull inkluderat

Autostar

Franska Autostar har lÀnge varit en rent fransk angelÀgenhet. De Àr en del av Trigano Gruppen och bygger bilar i övre mellanklassen med ambition pÄ premium. Byggnationen Àr trÀfri och man lÀmnar 7 Ärs fuktskadegaranti.

Lagom till sitt 30 Ă„rs jubileum gör de entrĂ© pĂ„ svenska marknaden och kommer visa ett antal helintegrerade modeller pĂ„ Elmia mĂ€ssan. Bilarna som tas in till Sverige Ă€r i ett sĂ€rskilt ”Nordic Edition” utförande. Med bland annat aluminiumvĂ€ggar istĂ€llet för glasfiber, taket Ă€r glasfiber för att stĂ„ emot hagel. Även undersidan Ă€r klĂ€dd i glasfiber som skydd mot vĂ€ta. SjĂ€lvklart Ă€r spillvatentanken isolerad och uppvĂ€rmd.

Tre modellserier, frĂ„n den enklare till mest pĂ„kostade – Prestige, Privilege och Passion.

Toppmodellen, Passion, har AL-KO chassi, dubbelgolv, vattenburen vÀrme och lithiumbaterier som standard.

Priserna spÀnner mellan ca 850 000 och 1,2 miljoner

Om designen kÀnns igen sÄ Àr det för att Autostar Àven bygger Chausson och Challengers toppmodeller i sin fabrik.
I Passion i720 SUA Àr det U-soffa i vardagsrummet. En lösning som normalt inte erbjuder sÀrskilt bra med utvÀndiga stuvutrymmen. Men i denna modell Àr det ett rymligt garage lÀngst bak.

30 Edition Àr ett jubileumsutförande med extra riklig utrustning.

I Privilege modellerna innebÀr det bland annat: 120w Solpanel, Vindrutejalusi, Multimedia ljudsystem med GPS, Backkamera, 16`AluminiumfÀlgar, 360° Surround vision system.

I Passion fÄr man dessutom formsydda mattor.

I Privilege fÄr man utöver detta Àven Alde vÀrmematta i förarhytten och ett isolertÀcke för vindrutan.

Trendriktiga motstÄende soffor. HÀr ombord pÄ en Passion i730 LJA.
TextilklÀtt tak kÀnns premium.

BĂŒrstner

Mellanklasstillverkaren frĂ„n Kehl har pĂ„ kort tid gjort om hela sitt program och dessutom Ă„terintroducerat ett sortiment av inredda skĂ„pbilar. Inte konstigt om de tar det lite lugnare inför 2019. DĂ€rmed inte sagt att man ligger lĂ„gt. Ixeo serien i halvintegrerat utförande Ă€r helt omgjord. Fyra modeller lanseras – tvĂ„ med höga lĂ„ngbĂ€ddar, en med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och en med drottningsĂ€ng. LĂ€ngre fram i tidningen finner du en tresidig modellfördjupning av Ixeo t720 med lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och badrummet bak.

Nya Ixeo t serien Àr nÄgot exklusivare Àn tidigare version. Konstruktionen Àr trÀfri med tak som överlappar vÀggarna för att minimera risken för fuktskador. Ramfönster Àr ocksÄ nÄgot som minskar risken för fuktskador.
Sovrummet i Ixeo t736
MotstÄende soffor skapar lounge-kÀnsla i Ixeo t690 G
City Car C603
I City Car C603 Ă€r sittgruppen lite ovanlig, men ganska smart. Med bordet i ”sideboard lĂ€ge” har man förvaringsskĂ„p dĂ€r det normalt Ă€r en soffa. Om man Ă€r tvĂ„ ombord Ă€r soffan Ă€ndĂ„ onödig. PĂ„ bilden i Harmony Line utförande.

Carado

Hymers instegsfabrikat lanserade förra Ă„ret sĂ„vĂ€l en serie helintegrerade husbilar som en serie inredda skĂ„pbilar vid namn Vlow. De senare tillverkas i Laikas fabrik tillsammans med mellanklasstillverkaren BĂŒrstners plĂ„tisar. Det fick till följd att Vlow prismĂ€ssigt och kvalitetsmĂ€ssigt hamnade i mellanklassen. Inte Carados jaktmarker.  

För att fÄ en instegsplÄtis pÄ programmet har man dÀrför förenklat bilen och börjat bygga Vlow i Dethleffs fabrik. Man fortsÀtter dock tillverka original Vlow i Laikas fabrik, men nu kallas den Vlow Unlimited.

SĂ„ nu finns det tvĂ„ nivĂ„er pĂ„ Carados inredda skĂ„pbilar – den lite enklare Vlow och den mer pĂ„kostade Vlow Unlimited.

Vlow Unlimited kÀnns igen pÄ sin dekalering.
Ny enklare Vlow har inga dekaler

Carthago

Att kunna erbjuda goda lastvikter med 3,5 tons totalvikt Àr sedan nÄgra Är Carthagos frÀmsta mÄl. Ute i Europa har man inte de körkortsregler vi Ätnjuter hÀr i Sverige sÄ 3,5 ton Àr en mycket viktig grÀns.

BÄde C-Compactline och C-Tourer har beroende pÄ modell gÄtt ner ca 50-60 kg i vikt till badsÀsongen 2019. Den minsta modellen av C-Compactline vÀger in pÄ under 2 800 kg vilket ger en lastvikt pÄ drygt 700 kg med 3 500 kg totalvikt.

En nog sÄ viktig nyhet Àr att C-Compactline, C-Tourer och Chic C-Line har fÄtt ett rymligare dubbelgolv tack vare ett nytt, 44 mm lÀgre, chassi frÄn AL-KO. Det gör att man fÄr plats med större tankar i Compactline och i alla modeller kan man stuva in mer mellan hjulaxlarna.

Förutom att man gjort modellen lÀttare och begÄvat den med ett rymligare dubbelgolv har C-Tourer ocksÄ fÄtt en facelift. Fronten harmonierar nu med storasyskonen Chic C-Line och Chic E-Line.

Nya inredningen Epic blandar vita luckor och mörk fanér. Standard i bÄde C-Tourer och C-Compactline. PÄ bilden en C-Tourer 144.

Chic C-Line Àr Carthagos storsÀljare. Den fÄr ny bakstam som sparar 13 cm pÄ Àngden. Centimetrar som kommer inredningen till godo. Bland annat i form av rymligare badrum eller lÀngre sÀngar, beroende pÄ modell.

I treaxlade XL modellerna Àr badrummet omgjort och nÀrmar sig Liner-klass. Samma badrum hittas i storebror Chic E-Line 5.8 QB Suite.

I Chic C-Line 5.3QB/SL och Chic E-line 5.3 QB/SL hakar Carthago pĂ„ trenden med en soffa pĂ„ var sida om bordet. PĂ„ Carthagoiska kallas lösningen ”vis-Ă -vis”. Bilden frĂ„n en C-Line. Notera nya möbelfanĂ©ren kallas Turin.

Carthago Van gör comeback efter 20 Är!

FÄ kanske kÀnner till att Carthago började sin bana i husbilsbranschen med att inreda folkabussar. Det slutade man med 2001 och fokuserade helt pÄ vanliga husbilar.

För nÄgra Är sedan lanserade man Äterigen en inredd skÄpbil. Men under namnet Malibu. Ett varumÀrke som vuxit till att bli en komplett husbilstillverkare med sÄvÀl inredda skÄpbilar som hel- och halvintegrerade bilar.

Till sÀsongen 2019 lanseras dock Carthago Van som en nyhet i Norden, Baltikum och Ryssland. En mer pÄkostad bil Àn syskonet Malibu. Med egen inredningsdesign (fÀrger). Den rikliga standardutrustningen inkluderar:  150 hk med automat, 120 liter brÀnsletank, markis, backkamera, backradar, aluminiumfÀlgar, vinteranpassad med isolerade tankar och vÀrmematta.

Chausson

Franska Chausson med sin tvilling Challenger Àr en av Europas största husbilstillverkare med en volym pÄ hela 9 000 husbilar. PÄ flera marknader Àr man ett topp 5 fabrikat och i vissa lÀnder till och med marknadsledare.

PÄ senare Är har man varit ett av de mest innovativa fabrikaten vad gÀller planlösningar. Man har Àven varit enda tillverkare som lÄter kunden vÀlja fritt mellan Fiat och Ford chassi.

Tre utrustningsnivĂ„er erbjuds – enklare Flash, mer pĂ„kostade Welcome och specialmodellen Titanium.

Nytt för 2019 Àr att man i Flash serien inte lÀngre kan vÀlja mellan Fiat eller Ford. Modellerna tillverkas antingen pÄ det ena eller andra chassiet. I Welcome serien Àr valet fortfarande fritt. Titanium byggs uteslutande pÄ Ford.

Modellserien Titanium Àr ett extra prisvÀrt alternativ. Fem planlösningar, alla baserade pÄ Ford och försedda med automatlÄda och uppvÀrmd vindruta. För modellserien unik inredningsdesign i antingen ljusbruna toner eller grÄ tonskala. SÀljs i en utrustningsnivÄ utan tillvalsmöjligheter annat Àn möjlighet att vÀlja till taksÀng över sittgruppen.
Liksom de flesta andra tillverkare erbjuder man 2019 sittgrupper med tvĂ„ motstĂ„ende soffor. Chausson kallar det ”Smartlounge”. PĂ„ bilden en 767 GA i Titanium utförande.
Chausson har nÄgra av marknadens bredaste sÀngar. DrottningsÀngarna Àr 160 cm breda. LÄngbÀddarna Àr 90 cm breda!

Eura Mobil

Med sin skruvlösa bodelskonstruktion, generösa standardutrustning, 3 Ärs möbelgaranti och hela tio Ärs fuktskadegaranti har Eura Mobil pÄ senare Är vuxit i Sverige. FrÀmst Àr det de lyxigare Integra och Integra Line modellerna som lockar. De stÄr sig prismÀssigt mycket vÀl.

Men det finns Àven anledning att titta pÄ de mindre modellerna. Eura Mobil Àr en av fÄ som tillverkar kompakta alkovbilar med rymliga uppvÀrmda dubbelgolv. Kompetenta vinterbilar som inte kostar skjortan och halva armen.

Activa One 570 HS Àr en kompakt alkovbil i mellanklassen. U-soffa och alkov gör att den trots sin ringa lÀngd pÄ 599 cm Àr en bekvÀm bostad för tvÄ, Àven vintertid eftrsom den Àr vÀlisolerad, saknar köldbryggor och har ett uppvÀrmt dubbelgolv (hela 37 cm högt) för teknik och tankar.

Inte en ny modell men förbÀttrad pÄ flera punkter inför 2019. Bland annat med bÀttre bodelsfönster och ett tryckvattensystem istÀllet för simpel drÀnkbar impellerpump.

Integra Line har funnits nÄgra Är och behövde förnyas. SÄ  till sÀsongen 2019 har man en ny inredning som harmonierar med toppmodellen Integras interiör. VÀlj mellan en klassisk mörk fanér eller en modernt ljus.

UtvĂ€ndigt ska man vara en riktig kĂ€nnare av Eura Mobil för att se skillnaden mot förra modellen. Det Ă€r frĂ€mst bakstammen som skvallrar att det Ă€r en 2019 Ă„rs modell, den har fĂ„tt baklyktor med LED teknik. Som tillval kan man Ă€ven fĂ„ strĂ„lkastare helt i LED teknik – ger 30% mer ljus pĂ„ vĂ€gen.

Spillvattentanken töms numera med ett knapptryck via en elektrisk ventil.

De halvintegrerade modellerna, Profila T och Profila RS (taksĂ€ng) har fĂ„tt samma interiörlyft som sitt helintegrerade syskon. Även de tekniska lyften delas med Integra Line, utom LED strĂ„lkastarna, de finns inte till Fiats originalfront. Ny bakstam med LED bakljus.

En komforthöjande detalj Àr att drottningsÀngarna nu mÀter 150 cm pÄ bredden.

Frankia

Mycket av det som Àr nytt hos Frankia kretsar kring den nya Mercedes Sprinter. SÄklart! Konstigt vore det annars. LÀngre fram i tidningen kan du lÀsa en modellfördjupning av den halvintegrerade T7400.

Ny frontmask pÄ de helintegrerade bilarna. BÄde till de byggda pÄ Mercedes och de som stÄr pÄ Fiat chassi. Visst ser det lite Lexus ut?
Mercedes förarmiljö Àr onekligen trevlig. Frankia gör ett gott jobb med att integrera den i sina helintegrerade modeller.
Frankia följer trenden och erbjuder sittgrupper med motstÄende soffor. HÀr i en i890 GD.

i680 SG Àr ny för Äret. En kompakt helintegrerad husbil utan fast sÀng. Man sover i taksÀngen i förarhytten. En rejÀlt stor sÄdan.

Modellen Àr optimerad för tvÄ personer som vill ha en smidig bil att köra men ÀndÄ kunna ta med sig packning nog för lÄnga resor.

Garaget Àr enormt (1,24 meter högt), Normalt pÄ denna typ av husbil samsas kök och toalett lÀngst bak, men i denna Àr det garaget och invÀndiga stuvutrymmen som huserar lÀngst bak.

Stor sittgrupp för umgÀnge med vÀnner eller en tupplur efter lunchen.

Bodelskonstruktionen hos Frankia har förbÀttrat och bytt namn frÄn Thermo Guard till Thermo Guard Plus. Som standard ges 7 Ärs fuktskadegaranti. Men det gÄr att förlÀnga den till hela 11 Är. Om du köper nÄgon av toppmodellerna Titan eller Platin Àr 11 Är standard.

Hobby

Husbilarna frÄn Hobby tuffar pÄ. Endast detaljförbÀttringar har gjorts inför 2019. Men de inreda skÄpbilarna har fÄtt mer uppmÀrksamhet frÄn konstruktionsteamet.

Hobby kallar sina plÄtisar för Vantana. Till nÀsta Är kommer Vantana i tre olika versioner.

Vantana Ontour – en enklare, men inte simpel, modellserie.

Vantana De Luxe – Utrustad enligt HobbyKomplett konceptet – utrustning för ca 120 000 kronor som standard.

Vantana Premium – Som De Luxe men med lite mer valmöjligheter för att göra bilen personlig.

Alla tre serier omfattar samma planlösningar, det Àr bara utrustningsnivÄ och finish som skiljer.

Vantana serien har delats in i tre nivÄer.
Vantana Premium
Vantana De Luxe
Vantana Ontour

Hymer

Som en av fĂ„ tillverkare bygger Hymer husbilar pĂ„ Mercedes Sprinter. Det gör att de fĂ„r nya modeller ”pĂ„ köpet” nu nĂ€r Mercedes Sprinter kommit i ny kostym.

Tydligast blir det pÄ halvintegrerade ML-T och inredda skÄpbilen Grand Canyon.

Annars Àr den största nyheten B-MC (Modern Comfort). En lÀttviktsversion av B-Klass med Hymers nya SLC chassi (Super Lightweight Chassie). B-MC sÀljs i bÄde hel- och halvintegrerat utförande.

ML-T Àr en exklusiv nischprodukt riktad mot kunder som vill ha en kompakt husbil med riktigt fin körupplevelse. Finns Àven i en fyrhjulsdriven version med hög markfrigÄng för de som vill ta sig lite lÀngre in i skogarna.

NÀr man ÀndÄ behövde bygga om bodelen för att passa nya MB Sprinter passade man pÄ att piffa upp interiören ocksÄ. Nytt och frÀscht frÄn drivlina till badrum.

B-MC Àr en husbil som tack vare det nya chassiet Àr lÀttare Àn sina syskon och dessutom komfortablare pÄ vÀgen.

Hymercar Free 602 Àr en ny plÄtismodell. 599 cm kort med lÄngbÀddar. Om du köper med popup-tak kan man Äka och sova fyra personer. Faktiskt kan man sova fem ombord om man bÀddar dinetten. BÀddbar dinette Àr tillval. I grunden Àr det en bil planerad för tvÄ personer.

Karmann

SkÄpbilsinredaren Karmann har i Är tagit stora kliv pÄ den svenska registreringsstatistiken. Man Àr det nÀst populÀraste renodlade plÄtisfabrikatet i Sverige, efter Pössl.

Nyheterna inför 2019 Àr en ny inredning i Davis modellerna och en helt ny campingbil som lystrar till namnet Danny.

Campingbilar Àr ingen storsÀljare i Sverige. Vi skyr popup-tak och vill ha dusch och toalett ombord. Popup-taket kommer vi inte ifrÄn i Fiat Talento baserade Karmann Danny. Men i den större versionen, 530, Àr det bÄde dusch och kassettoa. Lillebror 490 saknar dessa bekvÀmligheter och Àr mer en traditionell campingbil. PÄ bilderna visas Danny 530.

Karmann Davis kan fÄs i fyra olika planlösningar. FrÄn kompakta 540 upp till lÄngbÀddarsmodellen 620.
Till nÀsta sÀsong har man gjort en ny inredning till volymsÀljaren Davis. Mörk fanér paras med vita ytor och vita söverskÄp i högblank finish. Fönstret vid sittgruppen Àr hela 90 cm brett och gör all skillnad i vÀrlden för trivseln.

Knaus

För 30 Är sedan rullade den första Knaus husbilen ut pÄ vÀgarna, den hette Traveller 635 och var en alkovbil byggd pÄ Fiat. Sedan dess har mycket hÀnt. Bland annat en konkurs för tio Är sedan. Men med nya Àgare, en stark hollÀndsk investmentgrupp, tog man sig ur krisen. Idag Àr man inte bara lönsamma man Àr innovativa och ligger i framkant.

Första Knaus husbilen, anno 1988.

Knaus fortsÀtter arbeta nÀra VW nÀr de presenterar 2019 Ärs nyheter. Fast det stÄr inte VW i grillen pÄ nya Van Ti Plus, det stÄr MAN. Samma bil som VW Crafter men med mer attityd och ett servicenÀtverk med 24h service!

I original Àr modellen framhjulsdriven. Men gÄr att bestÀlla med bakhjulsdrift sÄvÀl som fyrhjulsdrift. VÀggarna Àr i aluminiumsandwich.

TvĂ„ planlösningar till att börja med – fransk bĂ€dd eller lĂ„ngbĂ€ddar.

Laika

Största nyheten frÄn Laika Àr förstÄs att de Äter ger sig in i mellanklassegmentet med nya modellserien Kosmo. Det Àr inte sÄ mÄnga Är sedan man deklarerade att man skulle vara en renodlad premiumtillverkare. Men med en sprillans ny fabrik med hög kapacitet mÄste man hÄlla bandet rullande. Och mellanklassen Àr en större marknad Àn premium.

Laika Kosmo Àr billigare Àn sina syskon, men den har fortfarande Laikas fina interiördesign.
Ecovip Àr inte en ny modellserie, tvÀrtom. Men en ny planlösning med sikte för tvÄ resenÀrer debuterar inför sÀsongen 2019.

Ci/RollerTeam

Italienska tillverkaren Ci har klÀttrat snabbt i försÀljningsstatistiken i Sverige de senaste Ären. FrÄn en blygsam volym pÄ 20-30 fordon Àr man idag uppe i 200 bilar per Är och ligger stadigt pÄ övre halvan i försÀljningsstatistiken.

FrÄn att ha varit en renodlad instegstillverkare Àr man idag mer ett mellanklassfabrikat. I programmet finns alkovbilar, halvintegrerade och helintegrerade modeller. I huvudsak bygger man pÄ Fiat men det finns modeller pÄ Ford.

I Sverige anvÀnds inte RollerTeam som varumÀrke, alla bilar sÀljs som Ci, men man kan fÄ RollerTeam interiören om sÄ önskas.

Stora nyheten i Är Àr nya modelserien Horon bestÄende av fem alkovmodeller, tio halvintegrerade och tre helintegrerade modeller.

Modellserien Àr en blandning av nytt och befintligt. En del modeller huserade tidigare i andra modellserier och har anpassats för den nya serien. Andra modeller Àr helt nya.

I Sverige kommer dock bilarna kallas Elliot, pÄ importörens initiativ. Elliot Àr ett vÀlkÀnt modellnamn pÄ instegsbilar frÄn Ci.

Horon inredning i RollerTeams fÀrgskala. Mycket modernt.
Horon inredning i Ci:s fÀrgskala. Mer traditionell.

Kabe

Det Àr mestadels detaljförbÀttringar frÄn den svenska tillverkaren inför 2019. Ny utvÀndig grafik, nya textilier och lite annat smÄtt och gott.

Men man lanserar ocksĂ„ en ny husbilsmodell – Imperial i860. En lyxig helintegrerad modell i Kabes toppserie. Modellen hamnar storleksmĂ€ssigt mitt emellan syskoneni810 och i910.

Imperial i860 Ă€r 8,7 meter lĂ„ng och stĂ„r pĂ„ ett tandemaxelchassi frĂ„n AL-KO. SjĂ€lvklart fullt ut vinterduglig. Standardutrustningen Ă€r minst sagt riklig – 180hk med automat, hydrauliska stödben, backkamera och GPS för att nĂ€mna nĂ„gra saker vi normalt hittar pĂ„ tillvalslistor.

TvÄ planlösningar: LÄngbÀddar (i860 LGB) eller drottningsÀng (i860 LQB) i sovrummet. I övrigt allt lika. PÄ bilderna i860 LQB.

En vardagspraktisk nyhet Àr den utvÀndiga förvaringslÄdan
Kabe har tagit fram en intressant lösning i gasolutrymmet. Flaskorna stÄr pÄ en roterande platta. Snurra fram den flaska du ska skifta. Bra idé!

Morelo

Till sÀsongen 2019 har Morelo gjort om Palace serien. Den Àrver mycket av det formsprÄk Morelo lanserade i sin pampiga Empire Liner.

För stabilare vÀgupptrÀdande har man tagit hjÀlp av ett utomstÄende företag för att bredda hjulaxlarna 20 cm.

Bilen byggs pĂ„ tre olika chassin, beroende pĂ„ storlek och kundens preferens – Iveco Daily, Iveco Eurocargo, Mercedes Atego. Minsta modellen mĂ€ter 8 meter och den lĂ€ngsta 9,5 meter. Standardbredd Ă€r 2,4 meter men man kan bestĂ€lla bilen i XL utförande och dĂ„ Ă€r den 2,5 meter bred.

Det nya bakstammen har en spoiler som enligt fabriken ska bÄde förbÀttra aerodynamiken och hÄlla bakstammen renare under fÀrd.
Det Àr förstÄs riktigt lyxigt ombord.

Niesmann+Bischoff

Inget fabrikat lever mer pÄ sin design Àn Niesmann+Bischoff. DÀrmed inte sagt att kvaliteten brister, tvÀrtom, det Àr toppkvalitet pÄ husbilarna. Men ibland lÄter man form gÄ före funktion.

I Är har man tagit fram en ny, ljusare, interiör kallad Modern Line. Den erbjuds parallellt med den mörkare, Classic Line, vi vant oss vid de senaste Ären.

PÄ chassisidan har man till toppmodellen Flair tagit fram ett system som med ett knapptryck justerar trycket i luftfjÀdringens bÀlgar för att passa underlaget. Tre lÀgen; Standard, det fastare lÀget sport och ett mjukare kallat comfort. Systemet kallas Active Air Chassis.

  •  
Halvintegrerade Smove i specialfÀrgen Frozen Red Metallic
Nya ljusa interiören, Verade Oak. HÀr i en Niesmann+Bischoff Flair, fabrikatets toppserie baserad pÄ Iveco.

Individualisering Àr viktigt för Niesmann+Bischoff. DÀrför kan man fÄ sina bilar med en mÀngd olika textilier och Àven olika fÀrgscheman utvÀndigt. HÀr Àr alternativen för modellserien Arto.

  • Carbon
  • Champagne matt
  • Green Elox
  • Lava orange
  • Miami Blue

Pilote

Förra Äret lanserades ett nytt bodelsgolv i de halvintegrerade husbilarna. 45 mm isolering och alla rör och ledningar dragna i golvet. 2019 har denna golvkonstruktion Àven hittat till de helintegrerade modellerna.

Man Àndrar i den utvÀndiga dekaleringen och gör de sedvanliga justeringarna pÄ möblemanget. Den viktigaste Àr att bilarna med Truma vÀrme fÄtt vÀrmaren flyttad till en central plats i bodelen.

En sak kommer fÄ stor uppmÀrksamhet och troligen bilda skola i branschen. Pilote har startat ett samarbete med navigatortillverkaren Garmin. Tillsammans har de tagit fram en ny manöverpanel till husbilens alla funktioner. NÀr den inte anvÀnds sitter den pÄ vÀggen eller pÄ instrumentbrÀdan. NÀr du ska justera nÄgot tar du panelen och sÀtter dig tillrÀtta. Det Àr som att ha en surfplatta att styra allt frÄn. GrÀnssnittet Àr intuitivt och snabbjobbat. Man har döpt lösningen till Xprience och den har tagit plats i hela sortimentet.

Xperience manöverpanel förenklar handhavandet vÀsentligt. Man kan ha flera magnetiska hÄllare, som Àven Àr laddare, i bilen. Bra att ha en extra vid sÀngen sÄ man kan justera temperaturen utan att kliva upp pÄ natten.

Smartness i plÄtisarna

I skÄpbilarna har man tagit fram ett nytt kök. IstÀllet för att fÀlla upp ett tÀcklock över spis och ho drar man tÀcklocket Ät sidan. PÄ sÄ vis försvinner ingen arbetsyta nÀr man ska anvÀnda spis eller ho. Lösningen följer med inredningsalternativet Premium.

Som tillval i skÄpbilarna kan man fÄ en lÄda i lastutrymmet.

Pössl/Globecar

Europas största inredare av skÄpbilar finputsar det befintliga sortimentet. Revolution modellerna, med höj och sÀnkbar sÀng bak, har fÄtt större spegel i badrummet och ett utökat stuvutrymme.

En ny planlösning pÄ Fiats 640 cm skÄp lanseras. Den heter Roadstar/Globestar 640 SG och har en vinkelsoffa, pelarbord, liten pall innanför skjutdörren, tvÀrbÀdd bak, ett stort badrum pÄ ena sidan och kök och garderob pÄ andra sidan.

Rapido

Franska Rapido har lanserat en hel del nytt senaste Äret. Största nyheterna har varit nya treaxlade 10 serien och en utökad Distinction serie. Till 2019 Àr det frÀmst förbÀttringar av existerande modeller.

BildtextDistinction serien har fÄtt en front med mer attityd. Skillnaden mot tidigare Àr att hel- och halvljus fÄtt en svart inramning.
Nydesignat kök med gott om indirekt belysning. Till och med bakom kryddhyllan har man placerat en ljuslist. Mer praktisk nytta gör den utdragbara extra arbetsytan.
I modeller med fristĂ„ende dubbelsĂ€ng, sĂ„ kallad queensbed, har garderoberna fĂ„tt ny form. Bredden pĂ„ sĂ€ngen varierar beroende pĂ„ modell – 135, 150 eller 160 cm. Man kallar dem L, XL och XXL. Alla Ă€r stĂ€llbara i höjd för att under fĂ€rd ge maximal garagevolym men vid lĂ€ggdags ge ett bekvĂ€mt insteg.
Det blir mer och mer populÀrt att vÀlja bort den frÀmre taksÀngen i helintegrerade bilar. Till 2019 har Rapido dÀrför lagt till detta frÄnval i sin tillvalslista.
Rapido har haft motstÄende soffor i en del modeller i flera Är. Nu nÀr det Àr högsta mode har de sjÀlvklart fortsatt med denna typ av sittgrupp. Bilden tagen i en 666F.
De inredda skĂ„pbilarna har fĂ„tt en ny soffa med bĂ€ttre ergonomi och en lösning som gör det enkelt att komma Ă„t stuvutrymmet under sitsen – man fĂ€ller hela sitsen framĂ„t. Inget mer bökande med att ta bort dynan för att komma Ă„t.

Sun Living

Adrias instegsfabrikat förnyades helt inför innevarande sÀsong. Vi pÄ Husbien Test utsÄg det nya modellprogrammet som instegsklassens intressantaste.

Till nĂ€sta sĂ€song har Sun Living av naturliga skĂ€l inte Ă€ndrat sĂ„ mycket i bilarna. Nya textilier – annan kulör och högre kvalitet, fastare stoppning i sittdynorna, mjukstĂ€ngande luckor. Med ”Style Pack” fĂ„r man en mer ombonad bodel med textilklĂ€dd huvudgavel, textilklĂ€dd sidovĂ€gg i dinetten, överskĂ„p i beige lack, dekorationskuddar i matchande fĂ€rg och tvĂ„ filtar som matchar inrednigen.

Med nya Style Pack blir Sun Livings bodel mer ombonad.

Westfalia

Westfalia gĂ„r sin egen vĂ€g, med mĂ„nga lösningar hĂ€mtade frĂ„n sitt samarbete med fordonsindustrin – huvudsysslan Ă€r inte att inreda skĂ„pbilar under eget namn utan att hjĂ€lpa företag som Mercedes, Opel, Ford, Renault och flera andra att specialinreda deras fordon. I vissa fall som campingbilar, i andra fall som minibussar.

EfterfrÄgan pÄ Westfalia bilar överstiger tillgÄngen. En ny fabrik ska lösa detta och man hoppas kunna öka sin produktionsvolym högst vÀsentligt under 2019.

Westfalia har produktion i bÄde Frankrike och Tyskland. FrÄn den franska fabriken kommer denna röd/vita lÀckerbit kallad Kepler Sixty. En klassisk campingbil med popup-tak.

Inredningen följer den röd/vita exteriören och Àr en tydlig retroflirt.

Bilen Àr byggd pÄ VW T6 och mÀter 530 cm.

De franskbyggda modellerna har hittills inte sÄlts i Sverige. Men nu ska det bli Àndring pÄ detta meddelar fabriken.

Westfalia arbetar pÄ att ta fram en ny James Cook. Deras klassiska toppmodell baserad pÄ Mercedes. Modellen Àr fortfarande pÄ projektstadiet. Men sÄ mycket Àr klart att vi kan avslöja att den fÄr:

  1. – Tre olika höjder – standard, popup-tak, förhöjt glasfibertak
  2. – Slideout baktill
  3. – Valbart bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift
  4. – 2 alternativt 4 sovplatser
  5. – Trolleribadrum som Ă€r antingen toalett eller duschkabin
  6. – Appstyrd manöverpanel

Itinéo

Rapido Gruppens instegsfabrikat blir allt mer pÄkostat. Design, materialval och byggnation andas mer mellanklass Àn insteg. Men priserna Àr fortfarande pÄ instegsnivÄ.

Till 2019 lanserar man en ny helintegrerad modell kallad JC 740. Som namnet antyder Àr den 7,4 meter lÄng. I sovrummet lÄngbÀddar, i vardagsrummet motstÄende soffor. Delat badrum med dusch och toalett pÄ var sida om passagen till sovrummet. Köket Àr i vinkel och har förvÄnansvÀrt gott om arbetsyta.

Den nya fronten ger modellen ett kaxigt utseende. Det Àr ingen vild gissning att designteamet har ett gott öga till Lexus.

Med sin ljusa fanér och avsaknaden av trÄnga passager kÀnns bilen rymligare Àn andra husbilar pÄ samma lÀngd. Det svarta köket med vita lÄdor bryter av pÄ ett effektfullt sÀtt.

Giottiline

I Sverige Ă€r Italienska Giottiline ingen större aktör. Åratal av turbulens kring fabrikatet har hĂ€mmat utvecklingen. Sedan nĂ„gra Ă„r Ă€r man en del i Rapido Gruppens varumĂ€rkesflora och till nĂ€sta sĂ€song förnyas sortimentet. Dels med uppdaterade inredningar men ocksĂ„ med tvĂ„ nya modeller och tvĂ„ förnyade planlösningar i existerande modeller.

UtvÀndigt kÀnns 2019 Ärs modeller igen pÄ ny dekalering och en ny glasfiberhÀtta över förarhytten. FörbÀttringar som inte syns Àr det nya golvet i glasfibersandwich som stÄr emot fukt.

InvÀndigt har man bytt ut handtag, köksblandare, duschkabinen och en mÀngd andra saker. Tillsammans ger detta ett mer modernt intryck och kvalitetskÀnslan Àr högre.

Therry T32 Àr 6,99 meter lÄng och har höga lÄngbÀddar i sovrummet.

Therry T34 Àr 6,99 meter lÄng och huserar en 150 cm bred drottningsÀng i sovrummet.

Therry T38 har uppdaterats med motstÄende soffor i dinetten till nÀsta sÀsong.

Ny bakstam pÄ de halvintegrerade modellerna

Dethleffs

En helt ny modellserie kallad Pulse och en uppiffad Trend serie Àr de stora nyheterna frÄn Isny:s stolthet.

Det som sticker ut med Pulse Àr ljussÀttningen ombord. Vi Àr vana vid effektfull LED belysning i dagens husbilar. Men i Pulse tar Dethleffs det hela ett steg lÀngre pÄ ett smakfullt vis.

Inroparen Trend har sedan premiÀren för tvÄ Är sedan blivit en storsÀljare. Nu fÄr den ett in- och utvÀndigt facelift. Genom att ta bort en del trÀpaneler invÀndigt och ersÀtta dem med textilklÀdda paneler blir det en mer modern look. Helintegrerade Trend fÄr en front som Àr lik syskonen Pulse och Globebus.

Alpa, modellserien som 2011 lanserades som alkovmodell och beskrevs som ”drömbilen för tvĂ„, kommer nu i helintegrerad version. DĂ€rmed följer man trenden med lyxiga helintegrerade tvĂ„personersbilar.

Nya modellserien Pulse finns som bÄde halv- och helintegrerad. Inredningen kÀnns mycket modern.

I helintegrerade Pulse i7051 DBL (drottningsÀng) och i7051 EBL (lÄngbÀddar) Àr det högmoderna motstÄende soffor.

Alpa I 7820-2 Àr en helintegrerad husbil optimerad för tvÄ personer. Med sina 8,5 meter Àr det gott om plats ombord. U-soffa bak, kök midskepps, badrum i passagen till förarhytten, sover gör man i tvÄ 210 cm lÄngbÀddar placerade i förarhytten.

Bilen baseras pÄ dethleffs XLi bodel och delar mycket av tekniken dÀrifrÄn. TvÄ fÀrger, vit eller som pÄ bilden silver. Modellen premiÀrvisas pÄ Caravan Salon.

Tydligt slÀktskapp mellan Trend, Pulse och Globebus i helintegrerat utförande.

Malibu

Carthagos syskonfabrikat Malibu har fÄtt fart pÄ försÀljningen. Det Àr fortfarande de inredda skÄpbilarna som gÄr bÀst. Men till nÀsta Är kanske det Àndras. För man lanserar fem nya modeller, tre helintegrerade och tvÄ halvintegrerade.

I 441 LE Àr en kort helintegrerad bil, 6,63 meter, med lÄngbÀddar i sovrummet. Att man kan rymma lÄngbÀddar i en sÄ kort husbil Àr tack vare ett nydesignat trolleribadrum dÀr man genom att svÀnga vÀggen med handfatskommoden vÀxlar mellan toalettutrymme och duschkabin. Modellen finns endast som integrerad.

De nya syskonen finns dock som bĂ„de integrerade och halvintegrerade. Vi pratar tvĂ„ planlösningar – T/I 490 och T/I 500. BĂ„da 7,47 cm lĂ„nga. I T/I 490 Ă€r en lĂ„ngbĂ€ddarsbil med garage. I T/I 500 sover man i drottningsĂ€ng.

Malibu T/I 490 och T/I 500 Àr fabrikatets största modeller. Finns i hel och halvintegrerat utförande. Dubbelgolv för stuv och teknik. PÄ bilderna Malibu I490.

Malibu har pĂ„ ett fĂ„tal Ă„r blivit en stor aktör i segmentet inredda skĂ„pbilar – plĂ„tisar. Till 2019 lanserar man en ny toppmodell kallad Charming GT. Med takfönster över förarplatsen kallat Skyroof. Modellen kan fĂ„s i tvĂ„ versioner – 600 DB med tvĂ€rbĂ€dd och 640 LE med lĂ„ngbĂ€ddar.

PLA

Det hÀnder saker hos PLA. Efter att ha skurit ner modellutbudet högst vÀsentligt till innevarande sÀsong har man nÄtt en total volym om 1 400 husbilar. DÀr ingÄr Àven nÄgra hundra Giottiline.

De existerande lokalerna har dÀrmed blivit trÄnga. För trÄnga för att kunna vÀxa. DÀrför har man köpt upp mark runt sin fabrik och Àr nu i fÀrd med att bygga ut.

För att till dess vara sĂ„ effektiva som möjligt fokuserar man pĂ„ endast en modellserie inför nĂ€sta sĂ€song – Happy. Mister serien lĂ€ggs ner.

Man kan ana att det inte bara Àr trÄngboddhet som ligger bakom beslutet. PLA ingÄr sedan ett par Är i Rapido Gruppen. Och ska man se till hela gruppen sÄ Àr det ingen mening att göra en modellserie som konkurrerar med andra modeller i koncernen.

Happy serien Àr en av marknadens billigaste husbilar och har ingen konkurrent inom Rapido Gruppen.

Happy finns som alkovbil och halvintegrerad. Fyra modeller av varje. Till 2019 fÄr modellerna ett facelift bÄde vad gÀller utseende och kvalitet. Nya dekaler och en ny glasfiberhÀtta över förarhytten Àr de tydligaste förÀndringarna. Den nya PLA loggan Àr ocksÄ en tydlig signal att detta Àr en ny och omarbetat modellserie.
Inredingen har fÄtt ett lyft med nya beslag och ljusare fanér.

För de som vill höja sin Happy ytterligare ett snĂ€pp finns Privilege Pack. Stabilare bodelsdörr med dubbla lĂ„smekanismer, LED baklyktor, 7” backkamera, stor skylight fram och annan grafik som signalerar att det inte Ă€r en ordinĂ€r Happy. PĂ„ bilderna en Happy 397 med motstĂ„ende soffor och en femte bĂ€ltad plats.

Nydesignade badrum i alla modeller.

Sunlight

Den inredda skĂ„pbilen Cliff som lanserades förra Ă„ret tillverkades i Laikas fabrik och var i stort sett en tvilling till BĂŒrstners inredda skĂ„pbilar. Det gjorde att den kostade lite mer Ă€n planerat. I Ă„r flyttar man produktionen till Dethleffs fabrik i Isny och förenklar den nĂ„got. Det gör att den kommer ner i pris och blir den instegsbil den frĂ„n början var tĂ€nkt som.

Sunlights bÀstsÀljare Àr inte plÄtisar. Det Àr alkovbilar, halvintegrerade modeller och Àven helintegrerade sedan ett Är tillbaka.

I dessa modeller görs endast smĂ€rre förbĂ€ttringar. Största nyheten Ă€r en ny helintegrerad modell – i69 S, en bil under sju meter med drottningsĂ€ng.

De fyra Cliff modellerna kommer finnas i ett specialutförande i Tiziano röd lack. UtrustningsnivÄn Àr högre Àn pÄ standardversionerna och inkluderar ramfönster, aluminiumfÀlgar, lackade stötfÄngare och markis.

Sunlight i69 S mÀter 6,99 meter. I sovrummet en queensbed.

Concorde

Inga stora förÀndringar i modellprogrammet inför nÀsta Är. Lite Àndringar i fanér, en faller bort och en annan kommer till.

TvĂ„ nya planlösningar kan vara av intresse – Cruiser 900 RRL pĂ„ Iveco Euro Cargo och en Centurion modell utan slideout kallad 990 MI.

Det ryktas att det ska visas nÄgot nytt pÄ Caravan Salon.

Dreamer

TvÄ nya modeller tar plats I den franska skÄpbilsinredarens modellprogram nÀsta Är. En för familjen och en för paret som vill ha lite en lite mer exklusiv plÄtis.

Campervan XL Ă€r en högbyggd bil med Ă„k- och sovplats för fyra personer – familjeplĂ„tis. TaksĂ€ngen Ă€r monterad pĂ„ lĂ€ngden. Bygget hĂ„ller hög klass med ramfönster, gedigen inredning och hög kvalitetskĂ€nsla i allt man tar i.

D55+ Àr en mer pÄkostad version av D55. Det som frÀmst sticker ut Àr takfönstret över förarplatsen. Inredningen följer mall 1A med dubbelsÀng bak, kök och badrum midskepps och en dinette fram. Utförandet Àr dock pÄkostat med hög finish och kvalitetskÀnsla. Ramfönster signalerar för utomstÄende att detta Àr en bil i premiumklassen.

La Strada

Med en ny Mercedes Sprinter blir det naturligtvis logiskt att La Strada förnyar sin Sprinter baserade Regent serie. Bland annat ser man till att dra nytta av alla de förarhjÀlpmedel som Mercedes erbjuder till Sprinter, det Àr personbilsklass pÄ sÀkerheten.

I den Fiat baserade Avanti serien Àr nyheten för Äret möjlighet att fÄ fabriksmonterad luftfjÀdring.

Nya Regent ger en mer personbilslik körupplevelse. Inredningen följer vĂ€lkĂ€nt La Strada recept – okomplicerat och av högsta kvalitet.

Du kan vÀlja Regent med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 80% av kunderna köper modellen med drift pÄ alla fyra.

LMC

PopulÀra LMC förfinar sitt modellprogram. Det handlar om att man lÀgger in slitstarkt PVC golv i alla modeller, erbjuder Iso-Fix barnstolsfÀsten i modellserierna Cruiser Comfort och Explorer Comfort. Dessa tvÄ modellserier fÄr dessutom vattenburen vÀrmematta i förarhytten, bÀddbar sittgrupp och en ny multimedia anlÀggning frÄn Pioneer, med GPS om sÄ önskas.

Man lanserar Àven ett antal planlösningar. Bland annat Explorer Comfort I 755 med de sÄ populÀra motstÄende sofforna.

Rimor

Italienska Rimor fyler 40 Är. Men det blir inga jubileumsmodeller eller liknande för att fira. Man arbetar lugnt vidare med samma modellserier som föregÄende Är. Inklusive de Reanult baserade serierna Katamarano och Surf. Seal, Europeo och Super Brig byggs pÄ Fiat.

Alla serier fÄr detaljförbÀttringar sÄsom nya bordsskivor, fjÀrrstyrd dimmerfunktion pÄ innerbelysningen, en rejÀlare dörr i Surf serien och lite andra detaljförbÀttringar.

Vad man satsar hÄrdast pÄ Àr att förnya fabrikatets image. Med en ny logga och nya typsnitt pÄ modellnamnen dÀr första bokstaven gÄr i stil med nya loggan hoppas man fÄ en mer modern image.

Nya loggan
Med en allt större marknad för inredda skÄpbilar vÀljer Rimor att förlÀgga tillverkningen av plÄtisar till en egen fabrik. PÄ sÄ vis hoppas man kunna möta den vÀxande efterfrÄgan.
Ny grafik pÄ alla modeller. PÄ bilden populÀra Europeo 69.

McLouis

Det Àr inga stora modellnyheter aviserade för 2019 frÄn sveriges populÀraste Italienare. Man arbetar vidare med Mc-4, Glamys och Nevis serierna.

Man Ă€r inne i en omorganisering av sin modellportfölj för att göra modellprogrammet mer överskĂ„dligt. Tanken Ă€r att man ska arbeta med tvĂ„ serier – 300 och 800.

McLouis har en komplett modellpalett med sÄvÀl alkovbilar som hel- och halvintegrerade modeller. Alla fullutrustade frÄn start enligt importörens All-Inclusive koncept.

Elnagh

Elnagh har de senaste tvĂ„ Ă„ren varit lite av en raket pĂ„ svenska marknaden. Till 2019 gör ett klassiskt modellnamn comeback – Magnum. En helintegrerad husbil i mellanklassen. Fyra modeller i lĂ€ngder frĂ„n 6,9 till 7,4 meter.

Halvintegrerade T-Loft lever vidare med endast detaljförÀndringar. Finns Àven den i fyra planlösningar.

Magnum 530 förvĂ€ntas sĂ€lja bra hĂ€r hemma. LĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar, badrummet akteröver – precis sĂ„ vill mĂ„nga svenskar ha sin husbil disponerad.

Mobilvetta

TvÄ nya modeller i K-Yacht Tekno Line ser dagens ljus; 86 och 90, lÄngbÀddar respektive drottningsÀng. BÄda har rymliga sittgrupper med motstÄende soffor. Tack vare att köket Àr vinklat med den tvÀrstÀllda delen in mot bilen blir det god rymdkÀnsla vid sittgruppen. Modellerna upplevs större Àn de egentligen Àr.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift