I Europa Àr Chausson en gigant. Tillsammans med tvillingfabrikatet Challenger Àr man ett topp fem fabrikat i flera lÀnder. Det senaste Äret har de i Sverige klÀttrat rejÀlt i statistiken och tar marknadsandelar som kakmonstret kÀkar kakor. Man kan förstÄ varför. Ett brett modellprogram och vettig prisbild gör att man kan tillgodose mÄngas önskemÄl.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Varje Är visar Chausson Ätminstone en modell som inte liknar nÄgot annat vi tidigare sett. Det har varit bilar dÀr man öppnar en flera kvadratmeter stor lucka i sidan, modeller med köksö mitt i bilen, fyra bodelsdörrar, fyra kaptenstolar, utvÀndiga kök, dubbla handfat under sÀngen i sovrummet och mycket annat. Utvecklingsavdelningen har sannerligen inte brist pÄ fantasi. En del lösningar blir succé, andra försvinner lika fort som de kom.
Denna experimentlust gör att fabrikatet alltid Ă€r aktuellt, alltid intressant. SĂ„ Ă€ven i Ă„r. Ăven om Ă„rets nyheter inte Ă€r lika innovativa eller extrema tror jag att de kommer fĂ„ kundernas godkĂ€nnande.
Det kÀnns som att Chausson blivit lite av en specialist pÄ husbilar för tvÄ personer. à rets nyhet, lilla X550 var en riktigt lÀcker bil för tvÄ. NÀsta Är lanseras flera tvÄpersonersbilar med samma planlösningsidé men i större format.
Â
Chausson 660
Min personliga favorit bland Chaussons nyheter Àr den nya halvintegrerade 660 modellen, dÀr man avstÄtt lillsoffan innanför bodelsdörren till förmÄn för ett sideboard. Det Àr inte första gÄngen den lösningen visas, men den gör mig alltid lika glad. Och tro inte att det blir ont om sittplatser, man kan fortfarande umgÄs upp till Ätta personer runt bordet.
Annat ombord som fÄr mig att nicka gillande Àr:
- – UtfĂ€llbara lagerhyllan i garaget dĂ€r man fĂ„r plats med allt smĂ„tt som man annars mĂ„ste hitta egna lösningar Ă„t för att hĂ„lla reda pĂ„.
- – TaksĂ€ngen kommer ner djupt, ingen stege behövs
- – DieselvĂ€rmare som standard
- – TV pĂ„ 32â
- – Fantasifull vinbar som blir intressant inredningsdetalj
Â
I bildspelet kan du bekanta dig med modellen, klicka för större bilder och bildtexter.
Ny modellserie: S som i Slim
Chausson ger sig med denna modellserie in i kompaktklassen för halvintegrerade husbilar. Bilarna Àr smalare, blott 210 cm istÀllet för de sedvanliga 230 cm. Det gör dem lÀttare (gynnar lastvikten) och smidigare att köra. Ett alternativ till plÄtisar.
I Europa Àr detta en mycket populÀr biltyp, de flesta stora tillverkare har en serie smala husbilar. Vad som sticker ut med Chaussons modellserie Àr att den baseras pÄ Ford Transit. Ingen annan tillverkare har en smal modellserie pÄ detta chassi.
TvÄ modeller
- S514 â 5,99 meter med tvĂ€rbĂ€dd
- S697 GA â 6,69 meter med lĂ„ngbĂ€ddar
Â
Bilarna kommer ha ett attraktivt pris, de Ă€r endast tillgĂ€ngliga i Chaussons lĂ€gsta utrustningsnivĂ„ â First Line.
Â
I bildspelet kan du bekanta dig med Chausson S697 GA, klicka för större bilder och bildtexter.
Chausson 7020
Om man i en över sju meter lÄng, helintegrerad husbil avstÄr sovrummet blir det massor av plats för badrum, kök och vardagsrum. Det Àr precis vad man gjort i nya Chausson 7020.
Egentligen har man inte avstÄtt sovrummet. LÀngst bak hittar vi ett lastutrymme som faktiskt kan göras om till vÄningssÀng, Easy Box kallar Chausson konceptet. Jag misstÀnker att de flesta kommer anvÀnda det som garage. Men visst Àr det bra att kunna erbjuda barnbarnen sina egna sÀngar nÀr de följer med.
TaksÀngen Àr placerad mitt i bilen, inte över förarhytten, en lite udda lösning som Chausson visade första gÄngen förra Äret i sin 6040 modell, den togs emot vÀl och fÄr nu ett storasyskon i 7020.
Baseras pÄ Fiats camperchassi och finns i utrustningsnivÄerna First Line (insteg) och Titanium Premium (fullutrustad).
Â
I bildspelet kan du bekanta dig med Chausson 7020 Titanium Premium, klicka för större bilder och bildtexter.