Som HymersfÀrens prestigefabrikat har Niesmann+Bischoff Flair 8000i CFB en hel del att leva upp till. Vi har synat den i sömmarna och strör mest ros men Àven ett par riskorn.
Â
Testlag Björn Genberg och Stefan Janeld
Text och foto Stefan Janeld
Â
Komforten under fÀrd Àr i det nÀrmaste perfekt. Den luftfjÀdrade stolen kan stÀllas i alla möjliga och omöjlig vinklar, Àven chassit vilar pÄ luftkuddar. VÀgljud existerar inte, trots att det blÄste kuling under testet var det bara i de kraftigaste vindbyarna som fartvinden hördes av. Men visst, motorljudet kunde vara lÀgre.
Med alla luftkuddar mellan rumpa och vÀg blir det ingen vidare kontakt med underlaget. Helt rÀtt. Bilar i den hÀr prisklassen och med denna pondus ska vara glidare.
Bilen mÄ vara stor, bÄde lÄng och bred, men det Àr enkelt att placera den pÄ vÀgen och smidig att manövrera. VÀndradien anges till 15,9 meter. Men vi upplever den som betydligt snÀvare.
Sidorutorna Àr djupt nerdragna, djupare Àn framrutan. Det ger god utsikt. Niesmann har valt Goldschmitts lösning att höja förarplatsen ovan motorn och pÄ sÄ vis tillÄta en mer framskjuten placering. Bra.
En plump noteras i protokollet. Backspeglarna sitter högt som pÄ en buss. DÀr placeras speglarna framför chauffören och man har dem hela tiden i synfÀltet. HÀr ombord sitter de tvÀrs föraren, som mÄste vrida pÄ huvudet och stÀlla om ögonen. NÀr man vÀl fokuserat Àr det okej. Men det kÀnns inget vidare att ta ögonen frÄn vÀgen.
Testbilen Àr bestyckad med en trelitersmotor kopplad till en manuell lÄda med vÀxlingsrobot. I praktiken fungerar den som en automatlÄda. Kraften rÀcker gott och vÀl, men lÄdan drar vÀl lÀnge pÄ de lÀgre vÀxlarna. Ettan till tvÄan avverkas först vid 3 500 varv och det blir surrigt. Varefter lÄdan blir varm blir det bÀttre men surret försvinner inte helt.
Rakt fram Àr fÀrden stabil, vindkÀnslighet kÀnde vi inte av denna blÄsiga dag. I kurvor bör man ta det lite varligt. LuftfjÀdringen gör att bilen lutar utÄt i kurvorna nÀr man stÄr pÄ. Inte farligt, men obehagligt.
Utrustningen i kupén lÀmnar inget övrigt att önska finessmÀssigt. Eljusterat solskydd, navigator med backkamera, farthÄllare, luftkonditionering, CD, elspeglar, you name it.
SÀkerhetsmÀssigt finns förutom bÀltet antispinn och ABS, antisladd gÄr inte att fÄ ihop med automatlÄda. Airbag pÄ förarplatsen Àr ett tillbehör.
Kompetent vinterbil
Stuvutrymmen finns i mÀngder. Garaget Àr enormt och kan utan problem agera cykelstall. InvÀndigt finns en oÀndlig radda överskÄp. Extra mÄnga i det hÀr exemplaret eftersom man avstÄtt den frÀmre sÀngen. Vi rÀknade till tvÄ garderober, en i hallen och en i anslutning till sovrummet.
Att man i sin iver att fylla alla stuvutrymmen ska överlasta bilen Ă€r inte troligt – lastvikten Ă€r över ett ton.
Historiskt Ă€r Nismann en av fĂ„ tyska tillverkare som konsekvent prioriterar vinteregenskaperna. HĂ€r ombord Ă€r vĂ€ggarna i tjock aluminiumsandwich, Aldes vattenburna vĂ€rmare har radiatorer Ă€nda fram i kupĂ©n, vattenburen golvvĂ€rme finns liksom vĂ€rmevĂ€xlare, dieseldriven motorvĂ€rmare, dubbelgolv â alla servicepunkter frostfritt placerade. Bi-Xenon strĂ„lkastare lyser upp vintermörkret.
Iveco chassit Ă€r bakhjulsdrivet via tvillinghjul, med diffspĂ€rr dessutom. Det ska mycket till innan bilen tappar fotfĂ€stet. VĂ€rmesystemet gĂ„r att reglera för att fĂ„ olika temperatur i sovrum och resten av bilen. Med en brĂ€nslecell kan man fricampa Ă„ret runt i all bekvĂ€mlighet. Tankarna rĂ€cker. PĂ„ testbilen var den lilla kassetten till toan ersatt av en fast tank pĂ„ 120 liter â det Ă€r frihet.
Jag tycker
Att köra Flair Àr en njutning, sÀrskilt om man som jag tycker om mjukt satta fordon. Man glider gÀrna lÄngt och lÀnge.
Jag saknar Ă„hfanism â nĂ„got som fĂ„r dig att sĂ€ga âĂ„h fanâ. Unika detaljer som visar pĂ„ uppfinningsrikedom och entusiasm. Det finurliga dinettebordet kunde varit en sĂ„dan detalj. Men det sĂ„g jag för flera Ă„r sedan i Hymer S-Klass. Arvegods.
Bristen pÄ nytÀnkande kompenseras vÀl av gediget bygge, mÀngder av utrustning och ett rejÀlt mÄtt kompetens.
Prislappen placerar bilen i en exklusiv skara husbilar. Motiveringen till köp Àr att allt finns och att man aldrig behöver avstÄ husbilslivet pÄ grund av köld, vÀrme, halka, smÄ tankar eller andra normala begrÀnsningar. Vi nickar medhÄllanden.
Fakta
- Modell Niesmann+Bischoff Flair 8000i CFB
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Iveco
- Motor Turbodiesel 3,0 liter, 176 hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat
- Totalvikt 6700 kg
- Max last 1050 kg
- LxBxH 899 x 239 x 327 centimeter
- BrÀnsletank 100 liter
- Vattentank 300 liter
- GrÄvattentank 250 liter
- Toatank 120 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 3 (standard Àr 4)
- Grundpris 2 090 000 kronor
- Pris testbil 2 700 000 kronor
Utrustning testbil
ABS, antispinn, diffspĂ€rr, AC, farthĂ„llare, elspeglar, aluiniumfĂ€lgar, vattenburen vĂ€rme med golvvĂ€rme, vĂ€rmevĂ€xlare, dieselmotorvĂ€rmare, centrallĂ„s till kökslĂ„dorna, centrallĂ„s till yttre stuvluckor, 2 st Turbovent taklucka med elflĂ€kt, markis, luftfjĂ€dring med nivellering, stödben med nivellering, drag, eljusterade solskydd/insynsskydd, GPS, TV 22â, CD, DVD, parabol, kyl, frys, ugn, skinnklĂ€dsel
Vi gillar
- Ergonomi vid förarplatsen
- LÀttkörd
- Gott om stuv
- Vinterdugligheten
- CentrallÄs till yttre stuvfack
Â
Vi önskar
- Större duschkabin
- Skofack
- LÀgre kök
- BĂ€ttre ljudisolerat motorrum
- Mindre lövtunn plast i kupén
- Fönster pÄ toa
Â
Vi gillar inte
- Backspeglarna för lÄngt tillbakadragna
- Gasolutrymmet
- Â