Campers är knappast kända för sin stora invändiga volym eller generöst tilltagna tankar och kylskåp. Men nu förändras detta.
Senaste modellen från Northern Lights Campers är rymligare, bättre utrustad och ändå inte tyngre än förut.
Av Stefan Janeld
Northern Lights Campers byggs av S. Karosser i Dorotea. Tidigare kallade man sina campers för Easy Campers, men i samband med att man blev en del av Kabe Gruppen gjorde man en nystart och döpte om sina produkter till ett mer Nordiskt klingande namn som understryker de fina vinteregenskaperna.
Modellnamnet inte klart ännu
Campern är ännu inte visad. Premiären blir på Caravan Salon i Düsseldorf och därefter på Elmia Husvagn Husbil. Faktiskt är den så ny att man inte givit den ett modellnamn ännu. Men vi har fått faktauppgifter och exteriörbilder.
Sidodörr
Campern har sidodörr. En gammaldags tvådelad stalldörr. Något som gör undertecknad överlycklig. Jag tycker stalldörr borde vara standard på alla husbilar. Man kan ha dörren öppen utan att det är en inbjudan.
Rymligare alkov
Den nya campern har en längre alkov. Man kan nu sova i längdriktningen. En tekniskt avancerad lösning eftersom en längre hävarm bryter mer i materialet där alkoven möter bodelen. Men med en noga uträknad radie i övergången blir det starkt nog.
Inte bara är alkoven längre, den har fått mer takhöjd. Grundregeln för att en alkov inte ska kännas klaustrofobisk är att den ska ha 70 cm takhöjd. I denna camper är den hela 90 cm! För att ge ytterligare mer rymdkänsla har man valt större fönster i alkoven.
Man har inte bara gott om svängrum i alkoven. Man har dessutom förbättrat vinterkomforten genom att ha golvvärme i alkovens golv. Precis som man har i övrigt i campern.
Dubbelgolv
Att man breddat campern från de tidigare 206 centimetrarna till 220 har bidragit till mer invändig volym. Likaså har det nya dubbelgolvet. All teknik ombord har placerats under bodelsgolvet. I en uppvärmd källare. Detta frigör plats inne i campern.
Camperns extra volym har gjort att man får plats med en 150 liters vattentank. Det är mer vatten än du har i de flesta husbilar. Man får även plats med ett kompressorkylskåp på hela 157 liter. Något jag inte sett i någon annan europeisk camper.
Ny bodelskonstruktion
Traditionellt har S. Karosser byggt sina campers med träreglar och expanderad polystyren med utvändigt skal av kulhamrad plåt. Nu byter man ut detta till extruderad polystyren (XPS) och byter ut 40% av träreglarna mot komposit. Även en del av den lättviktsplywood man tidigare använt har ersatts av skummade skivor. Allt kläs sedan med slät plåt.
Man gör inte dessa förändringar för att man har problem med fukt. Tvärtom, man har inga som helst problem med fuktskador. Senast man behövde laga en fuktskada på garanti var femton år sedan.
I sina tidigare camper kantade man med tejp eller asklister som rundades av till en snygg profil. Nu går man över till lättare aluminiumlister. Fortfarande med den snygga rundningen.
Anledningen att man gör dessa förändringar är främst för att spara vikt. Men man har även stordriftsfördelar genom att man köper in material gemensamt med Kabe.
Baklämmen kan sitta kvar
Normalt måste man montera bort flakets läm för att montera campern. Men nu har man valt att göra en lösning där golvet går ut över lämmen och sidoväggarna går ner hela vägen till golvets nivå längst bak. Så man behöver bara fälla ner lämmen, inte ta bort den.