Camper med volym.
Ett kompakt ekipage med frÀsig design kunde det korta omdömmet lyda. Designen Àr dock bara en bonus, de verkliga fördelarna Àr volym, vardagsnytta och ekonomi.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Northstar Campers Àr ett familjeföretag frÄn Iowa. Det startades 1961 och exporterar idag över hela klotet. En stor fördel nu nÀr den amerikanska marknaden nÀrmast kollapsat.
Jag ser tvÄ anledningar till deras framgÄng.
Ett: De bygger Campers för att de tycker om Campers, de Àr entusiaster.
TvÄ: De lyssnar pÄ sina kunder och anpassar produkten till varje enskild marknad.
NĂ€r en Northstar Camper kommer till Sverige Ă€r den klar att anvĂ€ndas pĂ„ vĂ„ra vĂ€gar. Gasolsystemet följer vĂ„ra normer, elsystemet likasĂ„, ljusen Ă€r korrekta och elkontakten vid dragkroken som kopplar ihop bil och Camper passar. Ăvriga fabrikat bygger enligt amerikanska normer.
Fördelar med âflat bedâ
Den Camper som stĂ„r pĂ„ programmet idag Ă€r anpassad till ett flak utan sidor, sĂ„ kallat âflat-bedâ. Det gör att utbudet av bilar att placera Campern pĂ„ ökar vĂ€sentligt. Varenda fabrikat med transportbil pĂ„ programmet erbjuder flakbilar. PĂ„ den Opel Vivaro som idag bĂ€r Campern sitter ett Floby flak monterat. Det gĂ„r enkelt att plocka bort sidorna och baklemmen. Justerbara fĂ€stöglor anvĂ€nds för att med spĂ€nnbands hjĂ€lp fĂ€sta Campern pĂ„ flaket. Det Ă€r lite pill att fĂ„ till första gĂ„ngen men det hjĂ€lper importören till med. Att höja och sĂ€nka Campern för att stĂ€lla av och pĂ„ Ă€r busenkelt, sker elektriskt med fjĂ€rrkontroll. Varje ben stĂ€lls individuellt â inga bekymmer att fĂ„ den i vĂ„g.
Inte nog med att utbudet av flakbilar Àr stort, de Àr billigare ocksÄ. En sprillans tresitsig Ford Transit gÄr lös pÄ strax över 200 000 kronor, slÀktingen, fyrsitsiga Ford Ranger Double Cab Àr 60 000 kronor dyrare. Du vinner fyrhjulsdrift och en sittplats, men den huserar inte en lika rymlig Camper. En japansk pickup kostar över 300 000 kronor.
PÄ vÀgen
Opel Vivaro Àr ingen raket, 114 dieselhÀstar Àr inte mycket. Men det rÀcker. MotorvÀgstempo uppnÄs utan större anstrÀngning. Snabbare vill man ogÀrna fÀrdas. Det brusar lite kring Campern men inte mycket. PÄ sÀmre vÀg i lÄg fart hörs en del gnek mellan flak och Camper. Men inget som skrÀmmer eller stör. Lite störande Àr att alkoven skymmer rödljusen, man fÄr stanna med en billÀngd tillgodo. Nu ska tillÀggas att denna Camper Àr bestÀlld med extra lÄng alkov. Jag hade önskat lÀngre sidospeglar. Det Àr omöjligt att se om man har en bil bakom sig under fÀrd. Importören Àr medveten om detta och har planer att komplettera med trÄdlös kamera pÄ Camperns bakstam. Redan nu Àr det med i tillbehörslistan. Dock Àr det inga problem att manövrera ekipaget. Speglarna ger god kÀnsla för de bakre hörnen.
Ergonomin i Vivaro Àr god men inte mer. Armstödet Àr fjuttigt och sittdynan ganska kort. NÄgon sÀrskild anpassning av bilen för att bÀra Campern har inte behövts. Vanligt Àr annars att man uppdaterar fjÀdringen bak, antingen förstÀrker man den eller monterar luftfjÀdring. Men hÀr fungerar original perfekt.
Ombord
Insteget till Campern sker via en saxtrappa. Enkel hantering och stadiga steg med halkmönster. Stegen har sjÀlvlysande dekaler för ökad sÀkerhet nattetid. Det första jag noterar Àr att det Àr god rymd ombord och rejÀlt med golvyta. Ett resultat av att man slipper göra Campern smal i botten för att passa ett pickupflak.
Det finns ett rejÀlt kök, högt monterad kyl, liten toa som dubblerar som duschkabin, en U-soffa utmed bakvÀggen och en fantastisk alkov med rejÀl lÀngsmonterad bÀdd.
Att ha bĂ€dden pĂ„ lĂ€ngden har flera fördelar. Man slipper klĂ€ttra över varandra. Sidorna erbjuder avstĂ€llning och stuv. Ăr man lĂ€tt klaustrofobiskt lagd underlĂ€ttar det att ligga med huvudet in mot bodelen. Nackdelen kan vara att det Ă€r svĂ„rare att fĂ„ varmt lĂ€ngst in och att det blir en mycket lĂ„ng alkov.
Köket Ă€r bra utrustat. Jag saknar inte ugn. Utrustningen kĂ€nns vĂ€l igen â Dometic. De stora underskĂ„pen Ă€r lika ute som opraktiska. HĂ€r har de Europeiska tillverkarna kommit lĂ€ngre och satsar pĂ„ djupa lĂ„dor. De ger bĂ€ttre översikt och man slipper ligga pĂ„ alla fyra för att nĂ„ det som ligger lĂ€ngst in.
Den inbjudande U-soffan överraskar med fast, hÄrd, stoppning. Kallskum formar sig sakta men sÀkert efter Àndalykten. Bordet Àr enkelt att hantera. Man vrider det dit man önskar. Det Àr svajigt och stativet, monterat mot soffan, stjÀl benutrymme. Den bekvÀma soffan för fyra blir duglig för tvÄ vuxna och ett barn. Det Àr ingen katastrof, snarare konsekvent: bilen har tre sittplatser, varför ska man sitta fler i soffan? GÀster, tÀnker du. Det gÄr att lösa med extra stolar, golvyta finns. Soffan bÀddas enkelt ner till en barnsÀng.
Toaletten dubblerar som duschkabin, knapp stÄhöjd, toasitsen fÄr agera duschpall. Jag gillar inte plissédraperiet som ska ge avskildhet. Jag vill sitta bakom en stÀngd dörr, privat. Plisséraperiet klarar inte att hÄlla tÀtt för stÀnkande duschvatten sÄ ett extra inre duschdraperi följer med. Det finns utvÀndig dusch med matchande draperikabin med plastgolv (extra utrustning), kan rekommenderas. En pÄkostad finess: duschvattnet pumpas till spillvattentanken.
Ăverallt i Campern finns stuvutrymmen. Utmed vĂ€ggarna, under soffan, i alkoven. Det Ă€r klart mer Ă€n brukligt i en Camper. En fördel som flat-bed utförande för med sig. Innanför dörren finns klĂ€dhĂ€ngare men tyvĂ€rr ingen skoförvaring.
Tveksam vinterkomfort
Utan att ha testat vinteregenskaperna i skarpt lĂ€ge ser jag flera potentiella problem. VĂ€rmaren har bara ett centralt placerat utblĂ„s â vid dinetten. De mĂ„nga utvĂ€ndiga luckorna i Campern ger knappast perfekt isolering. Det finns flera oisolerade och otĂ€ta genomföringar inne i skĂ„pen bakom luckorna dĂ€r kall luft fritt tilltrĂ€de. En P6 gasolflaska stĂ„r för energiförsörjningen till vĂ€rmaren. Gasol slukas i vĂ€ldiga mĂ€ngder nĂ€r kylan slĂ„r till. Ska Northstar Escape Pod 900 SD vara igĂ„ng frĂ„n sen vĂ„r till inte allt för sen höst krĂ€vs extra gasolflaskor och en tĂ€tning av genomföringarna.
KvalitĂ©n pĂ„ bygget kĂ€nns förtroendeingivande i stort. En ordentlig ram som ger karossen styrka â utan ram Ă€r det omöjligt att bygga sĂ„ lĂ„ng alkov med gott resultat. Jag har lite svĂ„rt för detaljkvalitĂ©n. Passform Ă€r inte prioriterad, sĂ€rskilt inte i dolda utrymmen. InnervĂ€ggar och bottnar i skĂ„p Ă€r lövtunna. Knackar man pĂ„ vĂ€ggen till toan eller vĂ€ggen som döljer sidan pĂ„ kylskĂ„pet hörs en ihĂ„lig ton som avslöjar papperstunt material. I USA bygger man starkt dĂ€r det krĂ€vs för livslĂ€ngden och sparar rejĂ€lt dĂ€r det bara Ă€r kosmetika. NĂ„gonstans mĂ„ste vikt sparas, men aldrig att det fĂ„r ske pĂ„ bekostnad av den strukturella hĂ„llfastheten. Det kan bli dyrt i USA dĂ€r stĂ€mningarna stĂ„r som spön i backen.
Jag tycker
Ekipaget Àr lockande. Dels prismÀssigt, men Àven designen tilltalar. Bil och Camper har giftastycke. Till och med dekalerna matchar i fÀrg.
Bodelsdörrens placering pÄ sidan av karossen medger en öppen planlösning med rejÀl golvyta. Komforten Àr hög, jÀnkarnas favoritgren. SÀrskilt alkoven lockar till att ligga och dra sig pÄ morgonen och ta tidiga kvÀllar.
Hög standardutrustning förhindrar en skenande prisbild. Standard Àr exempelvis gaslarm, rökdetektor, teveantenn och konverter med laddare.
Det som brister Àr kÀnslan i detaljerna och jag hade önskat mer rejÀla skruv och fÀrre hÀftstift nÀr man sÀtter ihop inredningen.
Opel som bÀrarfordon framstÄr som kompetent och ett bra val ur ekonomisk synvinkel. Speciellt med tanke pÄ att inga modifieringar krÀvs för att bÀra Campern. Men det Àr fattig sÀkerhetsutrustning. En airbag, ingen antispinn och ingen antisladd Àr sÀmre Àn vi Àr vana vid. Jag kan inte ens se att farthÄllare gÄr att bestÀlla.
Fakta
- Modell Northstar Escape Pod 900 SD pÄ Opel Vivaro
- Ursprungsland USA
- Chassi Opel Vivaro
- Motor Turbodiesel 114 hk
- Vridmoment 290Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3060 kg
- Max last 1140 kg inkl resande
- Torrvikt Camper 860 kg
- LxB Camper 495 x 215 centimeter
- FlaklÀngd 275 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 75 liter
- GrÄvattentank 56 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2,5
- Antal bÀltade platser 3
- Grundpris Camper 259 375:-
- Pris som testad 273 800:-
- Pris testekipage inkl Opel Vivaro 512 500:-
- Vi lÄnade ekipaget av Camperways
Pluskonto
- AlkovbÀdden
- Gott om stuv
- Planlösningen
Minuskonto
- Detaljkvalitet
- Vinteregenskaperna
- Â
Utrustning testbil
ABS, airbag, AC, elhissar, elspeglar, CD, elektriska stödben, kyl med frysfack, luftburen vÀrme, 230V 25A converter med laddare, gaslarm, rökdetektor. UtvÀndig dusch, spisflÀkt, fördragen el för AC och solpanel, teveantenn med förstÀrkare, motorvÀrmare diesel