Det är dessvärre vanligt att när förslag på nya regler kommer upp så sprids de på nätet som gällande. Men kom ihåg: Gällande lagar och regler gäller alltid tills nya har fastställts samt besluten är slutgiltigt tagna – inte förr!
Just nu sprids information om nya regler runt gasolinstallation i husbilar. Men inga beslut är tagna. Så det blir mycket spekulationer, killgissande och troligen en del förvirring. Därav denna artikel.
Av Stig Forsberg och Anders Pålsson
Nu är jag rejält konfunderad, ska vi verkligen skriva om detta? Risken är ju då uppenbar att någon börjar sprida information om ett inte beslutat regelverk.
Eftersom det i olika trådar på nätet redan felaktigt sprids som gällande regler så väljer jag ändå att publicera det eftersom att alla skall få klart för sig vad som gäller nu. I skrivande stund.
Nu förutsätter jag dock att våra läsare har läsförståelse och förklarar för omgivningen att detta ännu inte är ett beslutat förslag för svenska bilar.
Det började med en fråga till Husbilsskolan
Vi fick en fråga från en person som ryktesvis hört något om att fasta gasolflaskor skulle fästas på ett nytt sätt och även ha snabbkopplingar så de snabbt kunde monteras bort vid brandfara. Ett i sig rimligt krav som man lätt kan förstå.
Jag hade inte hört om någon sådan ny regel. Själv sitter mina tankflaskor med spännband i textil. Jag kan då snabbt skära av dem vid behov.
För att kunna ge ett bra svar på frågan valde jag att tillskriva Anders Pålsson på Alugas. Han är enlig min uppfattning en av Sveriges mest pålästa i ämnet kring gasolflaskor/tankflaskor och har hjälpt mig många gånger tidigare.
Så här svarade Anders. Detta gäller och är fakta!
Dessvärre visade Alugas upp lösningen på Caravan Salon i Düsseldorf redan 2024 vilket gjorde att många skrev om det som om det redan trätt i kraft!
Nya reglerna som avser montering av Alugas tankflaskor är nu förankrade hos de berörda aktörerna i Tyskland, läs branschorganisationer och besiktningsföretag. Man förväntar sig att detta offentliggörs vid årsskiftet.
Arbeitsblatt G607 som gällde fram till 2014/15 vid besiktning av tyskregisterade bilar och som beskrev hur en kontroll av gasolanläggningen i fordonet skulle göras vid den årliga besiktningen återinförs, detta medför att:
- – Gasolflaskorna måste vara enkelt borttagbara. Detta i sin tur innebär att hållarens M8 bultar förses med vingmuttrar, enkelt att lossa.
- – En snabbkoppling installeras så att påfyllningsslangen enkelt kan lossas från tankflaskan med den skillnaden att den är godkänd för LPG och försedd med ett sigill i plast som får brytas vid losskoppling.
- – Återinkoppling får, på tyskregistrerade bilar, endast göras av auktoriserade företag.
Just nu endast tyska regler
Eftersom detta gäller alla fordon som besiktas i Tyskland har Alugas valt att skriva installationsanvisningarna utefter dessa regler. De gäller retroaktivt eftersom G607 återinförs i Tyskland.
Övriga länder har ju inte Tysklands regler med årlig besiktning av gasolanläggningen vad jag känner till och frågan är om det bara gäller tyska fordon som besiktas i Tyskland. Hur man ställer sig till fasta gasoltankar som jämförelse har jag inte fått något svar på.
Jag har tagit hem ett mindre antal snabbkopplingar för de som insisterar på att få en sådan installerad, vingmutter till fästet är enkelt att byta ut.
Jag har även ställt frågan om vanliga textilband duger som fastsättning i stället för en kraftig hållare, men har jag inte fått något svar på detta. För en vanlig gasolflaska är ju textilband tillräckligt.
Alugas TravelMate är ju, till skillnad från tankflaskor i stål, godkända som ”vanliga” gasolflaskor dvs portabla tryckkärl. Tankflaskor av andra fabrikat i stål är ofta godkända enligt UN R67 vilket i sin tur ställer högre krav på installation än en portabel gasolflaska avsedd för tankning.
Det känns som om vi är i ett gränsland som är svårt att definiera och att de föreskrivande myndigheternas regelverk inte hängt med i utvecklingen, klart är att man i fortsättningen måste vara mera uppmärksam på om det är en tank eller en flaska, det kan inte vara bådadera.
Det finns ju också tankningsbara kompositflaskor på marknaden och dom kan inte heller vara tankar eftersom det är förbehållet för tryckkärl i stål, klart beskrivet i R67.
Min slutsats är tills vidare att de nya reglerna enbart gäller tyskregistrerade fordon, övriga länder kan fortsätta som tidigare men det möter inget hinder att installera enligt de nya reglerna även för oss med svenskregistrerade bilar. Ju mer man gräver i detta desto flera följdfrågor dyker det upp.
Sedan handlar det också om hur övriga länder förhåller sig till detta, det kan vara svårt att övertyga en stationsföreståndare på en bensinstation i Spanien om att nya regler inte gäller svenska bilar.
Min uppfattning är att det först kommer att tillämpas på tyska fordon och sedan kommer det successivt att ske en anpassning i övriga Europa.
Tack för informationen Anders!
Kom nu ihåg: Inga beslut för Sverige är ännu tagna!
Källa:
Anders Pålsson
LED2U AB, anders@led2u.eu









